Laktoosi-intoleranssi ja imetys?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Jos äidillä on laktoosi-intoleranssi, ja hän käyttää normaaleja / vähälaktoosisia maitotuotteita laktoosittomien sijaan, millä vaikutusmekanismilla imetetty vauva voi saada tästä mahaoireita? Äidinmaidossahan on laktoosia joka tapauksessa, joten ei se vauva siihen laktoosiin reagoi. Miten äidin ilmavaivat aiheuttavat vauvalle ilmavaivoja...?

Siis kyseessä on tilanne, jossa tuttava on joutunut kiristämään ruokavalionsa vähälaktoosisesta täysin laktoosittomaksi, koska imetetty vauva saa mahaoireita, jos hän syö vähälaktoosisia maitotuotteita. En epäile hänen kokemustaan, mutta alkoi kiinnostaa, että mitä "reittiä" se vaikutus syntyy? Pierua rintamaidossa?

laktoosi intorelanssi on hyvin vähän tutkittu ,voi tietty periytyä. en usko että on vaikutusta äidin maidon juomisella siihen rintamaitoon,vauvalla omia maha vaivoja esim maito allergiaa,koliikkia,väärät d tipat yms. vuavan maha oireet tulee ja menee eli voi vaan olla sattumaa tämä kokemus kaverillasi.

Kiitos vastauksista. Tässä tilanteessa äiti nimenomaan kokee, että äidin laktoositon ruokavalio on korjannut lapsen mahavaivat, eli maitotuotteita kyllä käyttää edelleen entiseen malliin, vain laktoosittomina.

Mielenkiintoinen juttu. Tietysti tärkeintä, että vauvan mahavaivat helpottui ja äidillä on ruokavalio jota ei itse koe vaikeaksi/raskaaksi.

[QUOTE="vieras";28756198]Kiitos vastauksista. Tässä tilanteessa äiti nimenomaan kokee, että äidin laktoositon ruokavalio on korjannut lapsen mahavaivat, eli maitotuotteita kyllä käyttää edelleen entiseen malliin, vain laktoosittomina.

Mielenkiintoinen juttu. Tietysti tärkeintä, että vauvan mahavaivat helpottui ja äidillä on ruokavalio jota ei itse koe vaikeaksi/raskaaksi.[/QUOTE]

No meinasin just tulla kysymään, että miksi tuo asia sinua noin kovasti vaivaa, jos kerran vauvan vaivat vähenevät äidin tekemien ruokavaliomuutosten jälkeen, mutta huomasitkin itse, että mikä tässä on tärkeintä.

Mä huomasin imetysaikana, että jos söin suklaata, niin vauva huusi. Jätin suklaan pois ja vauva ei enää huutanut. Nyt lapsi (jo koululainen) on todettu suklaalle allergiseksi. Oli siis hyvä, että luotin omiin vaistohini enkä välittänyt muiden naureskeluista ja ihmettelyistä :-)

[QUOTE="keh";28756362]No meinasin just tulla kysymään, että miksi tuo asia sinua noin kovasti vaivaa, jos kerran vauvan vaivat vähenevät äidin tekemien ruokavaliomuutosten jälkeen, mutta huomasitkin itse, että mikä tässä on tärkeintä.

Mä huomasin imetysaikana, että jos söin suklaata, niin vauva huusi. Jätin suklaan pois ja vauva ei enää huutanut. Nyt lapsi (jo koululainen) on todettu suklaalle allergiseksi. Oli siis hyvä, että luotin omiin vaistohini enkä välittänyt muiden naureskeluista ja ihmettelyistä :-)[/QUOTE]

Minä en naureskele enkä vähättele tuttavan kokemusta. Olen vain perusluonteeltani utelias ihminen, joten minua kiinnostaa millaisen mekanismin kautta nämä jutut vaikuttaa. Allergeenit, kuten teidän tapauksessa, on ihan selvä homma - allergeenia erittyy jossain määrin rintamaitoon ja lapsi saa sitä ja reagoi. Mutta tuttavan lapsi ei ole laktoosi-intolerantikko (koska sietää äidinmaidon laktoosia ongelmitta), eli hän ei reagoi laktoosiin vaan johonkin muuhun. Hän ei myöskään ole maitoallergikko, koska laktoosittomien maitotuotteiden käyttäminen rintamaidon kautta ei aiheuta oireita. Ja minua kiinnostaa, mihin vauva reagoi. Ei siksi, että epäilisin tuttavan olevan väärässä tai kyseenalaistaisin hänen ruokavalionsa vaan siksi, että olen uteliais ymmärtämään näitä juttuja. Ja olisin kiinnostunut ymmärtämään vaikka kyseessä olisi puhtaasti teoreettinen tapaus eikä tuttava.

Jos tuttavan vauva ei siedä lehmänmaidon laktoosia. Yleensähän ollaan sitä mieltä, ettei alle kahden vanhoilla voi edes olla latoosi-intoleranssia.

Voi myös olla, että tuttavasi kuvittelee ruokavalion auttavan vatsavaivoihin. oihan olla, että vatsavaiivat vaan loppuivat ja tuttavasi kuvittelee laktoosittoman ruokavalion auttavan.

[QUOTE="helmiina";28756402]Jos tuttavan vauva ei siedä lehmänmaidon laktoosia. Yleensähän ollaan sitä mieltä, ettei alle kahden vanhoilla voi edes olla latoosi-intoleranssia.

Voi myös olla, että tuttavasi kuvittelee ruokavalion auttavan vatsavaivoihin. oihan olla, että vatsavaiivat vaan loppuivat ja tuttavasi kuvittelee laktoosittoman ruokavalion auttavan.[/QUOTE]

Okeeeeii... eli lehmiksen ja äidinmaidon laktoosi olisi jotenkin erilaista? Tämä pitäisikin selvittää. Saa hihkaista, jos joku tietää, onko olemassa erilaisia laktooseja, vai onko "laktoosi" niin eksakti määritelmä ettei variaatioita ole. Onko sakkaroosia, glukoosia tai fruktoosia montaa lajia?

Tämän kyseisen perheen kohdalla tosiaan oleellisinta on, että perhe on tyytyväinen. Olen siirtynyt puhtaasti teoreettiseen pohdiskeluun.

Mulla normaalisti täysin laktoositon ruokavalio mutta nyt imetyksen aikana voin jonkin verran syödä laktoosia. Vauvalle eitule oireita muusta kuin liiasta ssuklaasta ja vahvoista mausteista.

Yhteistyössä