Lakkoon vai ei?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ääk!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

ääk!

Vieras
Mulla on osa-aikainen ja määräaikainen työsopimus tämän kevään loppuun ja mahdollinen jatko sitten taas syksyllä. Nyt liitto on väläytellyt mahdollista lakkoa, koska työsopimusneuvottelut eivät etene. Lakolla mahdollisesti saavutettavat edut koskevat sairausajan palkkaa ja eräiden työntekijäryhmien (ei mun) työtehtäviä. Mitä teen? Onko minun järkeä lähteä mukaan lakkoon pätkäsopparilla? Vai eroanko suosiolla liitosta ja jatkan töitä mahdollisesti myös syksyllä? Vakkaripaikasta on turha haaveilla vielä vuosiin, joten lakon hyödyt eivät minua koske ainakaan välittömästi.

Lakot eivät tosiasiassa hyödytä ketään. Vähiten niistä kärsivät juuri vanhat ja vakituiset työntekijät. Ammattiliitothan eivät koskaan ole olleet työttömänä olevan tai pätkätyöllistetyn puolella. Lakkoon yritetään pakottaa niitäkin, joille muutoksista voi olla pelkää haittaa. Esimerkiksi PAM vastusti pitkään liikkeiden uusia aukioloaikoja, vaikka ne työllistävät juuri nuoria ja tuntityöläisiä, jotka usein opiskelun ohessa yrittävät saada vähän rahaa ja työkokemusta.

Yhteistyössä