Lakihan sanoo että pitää käyttää pyöräilykypärää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Sirkkeli";26163421]No meillä ei käytä kukaan. Teini ei suostu, ja tämä äitee ei pahemmin edes pyöräile.[/QUOTE]

Ei suostu?

Työkaverin teini saa itse valita, menee pyörällä kypärä päässä tai sitten kävelee.

Samaa linjaa aion noudattaa itse tulevaisuudessa, jos alkaa tulemaan vaikeuksia kypärän pitoon.

Tieliikennelaki sanoo: "Polkupyöräilijän ja polkupyörän matkustajan on ajon aikana yleensä käytettävä asianmukaista suojakypärää."

Tämähän siis itse asiassa tarkoittaa suositusluontoista määräystä, eikä kypärän käyttämättömyydestä rangaista.

Mutta joo, meillä kaikki (lapset 5v, 9v ja 12v sekä vanhemmat) käyttävät pyöräilykypärää.

Alkuperäinen kirjoittaja oma pää;26163450:
Meillä ei käytä kukaan. Lapset on 13 ja 16. Ei ne kyllä juur pyöräilekään, varsinkaan vanhempi,jolla on mopo (ja kypärä mopoillessa päässä)

Miksei pyöräilykypärä voi olla yhtä itsestäänselvä asia kuin mopokypärä? Turvallisuuden vuoksi se mopokypäräkin on, tuskin sentään vain siksi, että kun laki niin sanoo?

Meillä käyttää mies ja tyttö, mulla ei ole tällä hetkellä kunnossa olevaa pyörää. Mutta sitten kun se on kunnossa, niin ilman muuta kypärä päähän. Tyttö on nyt 7v. eikä ole vielä kyseenalaistanut kypärän käyttöä. Olen kyllä miljoonasti sitä sanonut, että aivoihin ei tosiaan varaosia saa, ja ilman aivoja ei pyöräillä enää metriäkään. ja aion jatkaa sille tätä propagandaa loputtomiin.

On muuten vaan ajan kysymys milloin vakuutusyhtiöt havaitsevat tämän seikan... eivätkä enää suostu korvaamaan sellaisia liikenneonnettomuuksien seurauksia jotka ovat ns. itse aiheutettuja, ts. päässä ei ole ollut sitä siihen kuuluvaa kypärää kaatumisen yhteydessä. Tällaista on ilmassa ollut viime aikoina näiden vakuutusyhtiöiden kanssa.

Ja eihän siinä tosiaan auta mitkään korvaukset jos on pää hajalla...

[QUOTE="Sirkkeli";26163518]Sanoo ihminen jolla ei ole teiniä...[/QUOTE]

Oletko nähnyt millaista tuhoa saa ihmisen pään vammautuminen aikaan?
Oli sitten teini, lapsi tai aikuinen?

Käytän, lyhyimmilläkin matkoilla.
Jos mulla olisi lapsia niin pakottaisin käyttämään. Liimaisin vaikka sen kapistuksen päähän.

Nykyään vielä saa ihan minkälaisia kypäriä tahansa, varmaan voi itsekin suunnitella ja teettää, joten "se on niin nolooooooo"- selitys ei kelpaa.

Ajattelin muuten ehdottaa pomolle, että meidän pyöräilevät huoltomiehetkin pakotetaan käyttämään kypärää. Eikö se jollain tavalla vaikuta esim. onnettomuuden sattuessa vakuutuskorvauksiin, onko ollut suojautunut vai ei?

Kypärää en päähän pane. Kukaan ei tule sakottamaan. Sen verran vapaata täällä on vielä. Lapset pistävät automaattisesti. Saa nähdä kuinka kauan.

Mä pidän vähän naurettavana tätä pyöräilykypärä vouhotusta. Ymmärrän että jos ajetaan kovaa niin kypärä on aiheellinen mutta pihalla jossa lapset ajelee pari metriä ja pysähtyy leikkimään nurmella, siinä kypärä on aivan typerä lisä.

[QUOTE="noh";26163502]Tieliikennelaki sanoo: "Polkupyöräilijän ja polkupyörän matkustajan on ajon aikana yleensä käytettävä asianmukaista suojakypärää."

Tämähän siis itse asiassa tarkoittaa suositusluontoista määräystä, eikä kypärän käyttämättömyydestä rangaista.

[/QUOTE]

Juuri noin se menee.

meillä lapset kyllä käyttää ( 3v ja 8v ). mä itse olen jostakin syystä laiskistunut sen käytössä, kun en enää käytä sitä aina itse. pitäs varmaan hankkia joku uus ja tosi kivannäkönen ni tulisi pidettyä.
ja mies ei pyöräile.

Mun pitäis vaivautua hankkimaan uus, mutta pääsen niin harvoin mihinkään käymään (en omista ajokorttia, ja asutaan aivan pohjoisessa Suomessa keskellä ei mitään..) ja netistä en haluis tilata. Olishan se hyvä olla kypärä.
Lapset käyttää kypärää, jos eivät siihen suostu niin sitten saavat kävellä.

Yhteistyössä