Lakiasia/Laina-asiaa..joku viisas tietääkö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mietityttäää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mietityttäää

Vieras
Avioparilla on yhteinen omakotitalo ja puoliso kuolee.
Talon ostoon otettu laina on puoliksi miehen ja puoliksi vaimon. Kuka maksaa kuolleen puolison lainaosuuden, puolisoko? Takaajat? Miten tämä laillisesti menee?

Lainaosuus katetaan vainajan omaisuudesta. Jollei ole tarpeeksi omaisuutta, niin perilliset voivat neuvotella, saavatko lainan itselleen, vai maksavatko sen pois, tarvittaessa realisoimalla omaisuuden.

Sen maksaa kuolleen puolison kuolinpesä. Ei takaajat tuossa tilanteessa ole velvollisia. Tämän takia kannattaa paikalle ottaa lainaturva, tai lainan kattava henkivakuutus. Jos kuolinpesä on varaton, niin olettaisin että puoliso voi ottaa lainan kokonaan itselleen jos maksukykyä on. Tai kämppä myyntiin.

Lainaan voi myös ottaa vakuuden kuoleman ja sairauden varalle. Meillä tämä on otettu miehen kuoleman/sairastumisen varalle. Jos mies kuolee, saan könttäsumman rahaa, minkä turvin pystyn rauhassa pari vuottakin lyhentelee lainaa, ehdin siis rauhassa myydä asunnon ja etsiä halvempaa tilalle.
Minun kuoleman varalle tätä ei otettu, koska miehen palkka riittää yksinään kattamaan lainan lyhennykset, minun palkka ei riittäisi.

Äidilläni oli vakuutus, hänen kuollessaan velka oli siinä ja perilliset saivat velattoman osakkeen. Ellei ole vakuutusta eikä rahaa, varmaankin asunto menee myyntiin ja velka sillä pois. Jos jotain jää yli, puolet menee puolisolle ja puolet kuolinpesälle.

Lainaan voi myös ottaa vakuuden kuoleman ja sairauden varalle. Meillä tämä on otettu miehen kuoleman/sairastumisen varalle. Jos mies kuolee, saan könttäsumman rahaa, minkä turvin pystyn rauhassa pari vuottakin lyhentelee lainaa, ehdin siis rauhassa myydä asunnon ja etsiä halvempaa tilalle.
Minun kuoleman varalle tätä ei otettu, koska miehen palkka riittää yksinään kattamaan lainan lyhennykset, minun palkka ei riittäisi.

Kiitos myös tästä asiallisesta vastauksesta! Aiemmassa kommentissani nuo kysymysmerkit ovat ylimääräisiä, tulivat vaihngossa. Kiitos!

Yhteistyössä