Laitetaanko ukko ulkoruokintaan, huuliherpes ja pieni vauva?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "apua"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"apua"

Vieras
Joo, eli miehelläni puhkesi huuliherpes nyt ja meillä on 3kk ikäinen vauva. Mä oon vissiin hysteerinen mutta pelkään tosi paljon että tarttuu vauvalle. Puhkeaa tosi harvoin, enkä itse ole ainakaan oireillut vaikka ehkä olen sen näinä vuosina saanut. Eikös se voi olla ihan vaarallinenkin vauvalle?

Vaarallisuudesta en osaa sanoa, mutta mun äidillä on ollut se koko mun eliniän, minulla, veljelläni tai isälläni ei kenelläkään ole. Tarkkana vaan, eiköhän aikuinen ihminen osaa varoa sen kanssa.

[QUOTE="höh";29050445]Älä ole naurettava. Tuollaista uusavuttomuutta ei voi ollakaan. Älkää pussailko sitä vauvaa, niin se on sillä ratkaistu.[/QUOTE]

No höh itelles, en mä halua sitä vauvalle..

[QUOTE="apua";29050424]Joo, eli miehelläni puhkesi huuliherpes nyt ja meillä on 3kk ikäinen vauva. Mä oon vissiin hysteerinen mutta pelkään tosi paljon että tarttuu vauvalle. Puhkeaa tosi harvoin, enkä itse ole ainakaan oireillut vaikka ehkä olen sen näinä vuosina saanut. Eikös se voi olla ihan vaarallinenkin vauvalle?[/QUOTE]

Ysk

On vaarallinen pienelle vauvalle, eli mies ei saa pussailla vauvaa, ja käet tulee pestä todella tarkkaan jos laittaa siihen lääkettä ja varoa koskettelamasta herpestä käsin.
Mutta ulkoruokintaan sentään ei ole aihetta, vaan oikein hyvä käsienpesu saippulla riittänee estämään tartunnaan (ja lienee sanomattakin selvää ettei mies voi suukotella rintojasi jos imetät)

Mulla on itselläni ollut parikin kertaa nyt huuliherpes ja vauva on 5 kk.

Olin vaan tarkkana että en pussaile vauvaa ja että vauva ei omilla käsilläkään osu herpekseen. En mä nyt ulkoruokintaan ketään laittaisi kuitenkaan :D

Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;29050483:
On vaarallinen pienelle vauvalle, eli mies ei saa pussailla vauvaa, ja käet tulee pestä todella tarkkaan jos laittaa siihen lääkettä ja varoa koskettelamasta herpestä käsin.
Mutta ulkoruokintaan sentään ei ole aihetta, vaan oikein hyvä käsienpesu saippulla riittänee estämään tartunnaan (ja lienee sanomattakin selvää ettei mies voi suukotella rintojasi jos imetät)

Jep, no ei ehkä oltu ihan ulos asti laittamassa.. :)
Mutta jostain muistin että voi olla vaarallinen vauvalle. Mies ei pussaile nyt vauvaa eikä minuakaan mutta just tuo että käsistäkin voi tarttua periaatteessa ja vauvakin jo kurottelee kasvoja kohti. No meil on huomenna neuvola, voi siellä vielä kysyä asiasta.. :)

vauva sai herpeksen ja oli menehtyä siihen.Teki tuhojaan keuhkoissa ja oli vaarana edetä aivoihin.Käskettiin varautua pahimpaan.Luoja päätti kuitenkin toisin ja vauva parani.

Minulla itselläni on ärhäkkä huuliherpes ollut nuoruudesta asti.
Lapseni on nyt 6v eikä saanut tartuntaa vauvaiässä eikä muutenkaan, meillä on ollut käyttäytymissäännöt siitä asti kun lapsi oli ihan pieni.

Aina ennenkuin koskee vauvaa, tulee kädet pestä ja itse laitoin aina vielä käsidesiä.
Ei saa koskea muutenkaan sitä herpeskohtaa. Vauvaa ei silloin omien kasvojen lähelle, jotta vauva ei vahingossa hipaise sitä kohtaa.
Näin menee hyvin.

Sitten kun lapsi kasvoi, hän oppi, että aina silloin kun äidillä oli pipi huulessa, sai tulla syliin, mutta piti varoa ettei kosketa kasvoja, ei suukkoja ja varovainen hali.
Sitten kun huuli parani, lapsi sai suukkoja ja haleja tämän menetetyn ajan edestäkin.
Näin toimitaan vieläkin ja lapsesta tämä on ok ja mikä tärkeintä, en ole tätä häneen tartuttanut

Oot hysteerinen. Mulla on ollut herpes useampaan otteeseen kun vauva on ollut pieni, muistaakseni ekan kerran joskus vauvan ollessa pariviikkoinen. Olennaista on se, että tajuaa varoa tartuttamista - eli ei käpälöi sitä rakkulaista kohtaa, pesee hyvin käsiä ja välttelee vauvan suukottamista / ottamista lähelle rakkuloita. Ne herpeslaastarit varmaan on näppäriä vähentämään tartuntariskiä kun rakkulat jää tavallaan sen alle piiloon.

Olihan tuosta se joku tapaus ihan vasta muistaakseni briteissä, jossa lapsi oli menehtynyt tartuntaan, mutta siinä tuore isä oli käsittääkseni suukotellut lasta herpes huulessa ihan estottomasti.

Niitä laastareita kannattaa käyttää. Paraneekin nopeammin niiden avulla, ainakin mulla. Itselläni on ollut huuliherpes lapsesta saakka, ei ole tarttunut mieheen eikä lapsiin. Ei suukottelua herpeksen aikana, eikä kannata juoda samasta mukista tai kuivata kasvoja samaan pyyhkeeseen. Järkeä kun käyttää niin ei tartuta muita.

[QUOTE="vieras";29050613]Niitä laastareita kannattaa käyttää. Paraneekin nopeammin niiden avulla, ainakin mulla. Itselläni on ollut huuliherpes lapsesta saakka, ei ole tarttunut mieheen eikä lapsiin. Ei suukottelua herpeksen aikana, eikä kannata juoda samasta mukista tai kuivata kasvoja samaan pyyhkeeseen. Järkeä kun käyttää niin ei tartuta muita.[/QUOTE]

Onko miehesi (ja lapsesi) käyneet herpeksen vasta-ainetestissä (verikoe)?? Herpes kun voi olla vuosikymmeniä täysin oireeton. Silti sen kantaja on tartuttaja.

Tässä nyt pointtina se, että et voi tietää onko se tarttunut mieheesi ja/tai lapsiisi ellei heitä ole testattu. Heillä voi olla virus mutta se ei vain oireile.

Käske miehesi laittaa herpeslaastari niin pienentää tartuntavaaraa ja on muutenki nopeammin hoidettu pois. Tietenki nämä käsien pesut ym normijutut siihen mukaan niin hyvin selviätte. Minulle itelle se tulee aika ajoin.

Miten se kantaja herpestä muka tartuttaa? Sehän tarttuu silloin kun huuleen ilmestyy, ei oireettomana aikana. Joo, en tiedäkään onko miehellä ja lapsilla virus. Tarkoitin, ettei se ole koskaan heille huuleen ilmestynyt. Luin jostain, että lähes kaikilla olisi herpesvirus elimistössään, toisilla se ei vaan välttämättä aktivoidu koskaan.

Minä olen tainnut tartuttaa huuliherpeksen molempiin lapsiini. Ikävä kyllä. Kaikista varotoimenpiteistä huolimatta molemmat ovat onnistuneet huitaisemaan huulessa/nenässä olevaa rakkulaa useammankin kerran, yleensä aina yöllä, kun imetin ja omat refleksit eivät olleet terävimmillään.

[QUOTE="vieras";29051195]Miten se kantaja herpestä muka tartuttaa? Sehän tarttuu silloin kun huuleen ilmestyy, ei oireettomana aikana. Joo, en tiedäkään onko miehellä ja lapsilla virus. Tarkoitin, ettei se ole koskaan heille huuleen ilmestynyt. Luin jostain, että lähes kaikilla olisi herpesvirus elimistössään, toisilla se ei vaan välttämättä aktivoidu koskaan.[/QUOTE]

Kyllä se tarttuu oireettomassakin vaiheessa. Jotain jäänyt liki kuuden vuoden opinnoista mieleen:)))

Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;29050483:

Genitaaliherpes on vaarallinen.Ei huuliherpes.Älkää kertoko väärää faktaa totena.

Alkuperäinen kirjoittaja että näin;29051235:
Genitaaliherpes on vaarallinen.Ei huuliherpes.Älkää kertoko väärää faktaa totena.

Nykyään kun ei voi tietää kumpaa laatua se on, ne katsos kun tarttuvat ristiin eikä siitä rakkulasta voi päätellä onko kyseessä genitaali-vai huuliherpes :)

Alkuperäinen kirjoittaja että näin;29051235:

" Näitä viruksia on kahta lajia: HSV 1 joka on huuliherpes (yskänrokahtuma). Se tulee esiin rakkuloina iholla,limakalvoilla, silmässä ja lapsilla myös suussa (herpangina). Peukalonimijöillä voi tällöin tulla vesirakkuloita peukalonkin ntyveen, mikä todistaa viruksen tarttumisen ja leviämisen kosketuksenkin kautta. Tämä virus voi kyllä aiheuttaa laajemmankin sairauden esim aivokalvontulehduksen"
Tuo koskee nimenömaan pieniä vauvoja, joilla vastuskyky on vielä huono. Ja aivokalvontulehdus on vaarallinen, ja näitä aina joskus esiintyy (olen ihan itse nähnyt).

Yhteistyössä