Laitatteko todella kulahtaneita vaatteita ja risoja kenkiä kiertoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja superp
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

superp

Vieras
Tää on tietenkin turhaa valitusta, mutta mua vähän kummastuttaa yksi tuttu. Hän lahjoittelee meille oman lapsensa vanhoja vaatteita, tietenkin hyvää hyvyyttään ja onhan kierrätys toki ekologista jne, jos vaatteet on käyttökuntoisia.

Mutta kun suurin osa vaatteista on super kulahtaneita ja puhki pestyjä. Kengistä on kärjet rikki ja vaaleat kengät vaihtaneet väriä harmaaseen.
Vaatteista osa on sen kuntoisia etten kehtaisi edes kirpputorille viedä. Vaan siis roskis kamaa. Osa haisee homeelta jne.

Mua vähän ihmetyttää tän rouvan motiivit, pitääkö meitä jotenkin nuorena (25v ;) ), vähävaraisena perheenä (hoitovapaalla, mies ihan normisti töissä), jolle voi kaikki karbaget työntää pois pyörimästä omista nurkista.

Olen antanut itsekkin vaatetta ja vauvan tarviketta eteenpän ja saanut. Kaikki tavarat ja vaatteet annan eteenpäin sellaisessa kunnossa, että itsekkin käyttäisin niitä lapsella, myös julkisella paikalla :)

En siis ihan ymmärrä tällaista toimintaa, vaikka kengät tai haalari olisivat uutena maksaneet satasen, niin ei ne sen kivempia ole enää puhki käytettyinä, tahraisina ja rikkinäisinä käyttää.

Siskolle annan kiertoon ja kysyn aina, että kelpaako. Saa valkata pinosta ja loput lähtee sitten autonpesuräteiksi tai kierrätykseen. Jos on rikki tai sellainen tahra, mikä ei ole pesussa lähtenyt, niin surutta roskiin.

Rikkinäiset (joita ei kannata enää korjata) tai kulahtaneet vaatteet annan miehelle, se käyttää niitä koneiden rasvaamiseen ennen kuin heitetään kokonaan pois. Niitä en edes tarjoa kellekään. Mulla on tapana kerätä pieneksi jääneet, hyvät vaatteet laatikkoon josta kaverit saavat ottaa mitä haluavat kun käyvät meillä kylässä, ja jos jotain jää, lahjoitan spr:lle.

Tutuille sanon suoraan, että en pue lapselle huonokuntoisia vaatteita, mutta olen kyllä tarjoutunut ottamaan niitä meille räteiksi. Jos niitäkään ei meillä tarvittaisi, sanoisin kyllä suoraan, että kiitos mutta ei kiitos... En mä kenenkään roskikseksi ala.

Musta tuntuu, että kaikki eivät edes "näe" vikoja niissä omissa vanhoissa vaatteissaan. Jos niitä on käytetty vielä vähän ennen kiertoon laittoa, niitä vaatteita varmaan katsoo vähän eri silmin kuin sellainen joka näkee ne ensimmäistä kertaa, ja kaikki eivät muutenkaan ole kovin tarkkoja.

Vien ne kulahtaneet semmoseen kierrätyspisteeseen jossa niistä vaatteista tehdään trasselia ja kudetta ja kengätkin hyödynnetään jotenkin en enää muista miten. Eli niistä tehdään uutta raaka-ainetta.

Ite oon antanu kyllä sellasiakin missö on pikku tahroja ym. Oon aina aatellu että saaja saa itse heittää sitten menemään ne mille ei ole tarvetta. Meillä ei ainakaan pikku tällaiset viat mökillä haittaa mitään, vaikka kyseisiä vaatteita en kauppaan laittaisikaan. Rikkinäiset on eri asia,, ne viskaan roskiin.

moni antaa hyvät vaatteet eteenpäin kavereille tai myy itse kirppiksillä tai huutiksessa. Huonot, roskiskuntoiset pakkaavat muovipussiin ja lahjoittavat hyväntekeväisyyskirppiksille.
jonka takia hyväntekeväisyyttä tekevät järjestöt maksavat tolkuttomia summia roskien kuljetuksista.

En todellakaan ymmärrä tätä ihmisten valitusta siitä, että saa "huonoja vaatteita"! Itse olen hyvin kiitollinen, kun olen saanut kaverilta kassikaupalla vanhoja vaatteita, vaikka vain kolmannes niistä on ollut sellaisessa kunnossa, että voi käyttää ns. julkisella paikalla. Suurin osa on ollut aivan oivallisia pihavaatteita omalle pihalle ja pienen osan olen leikannut miehelle autotalliräteiksi.

Kun vaatetta todellakin tulee kassikaupalla, ymmärrän erittäin hyvin, ettei lahjoittaja jaksa niitä alkaa lajittelemaan. Vastaanottaja voi sitten sen tehdä omien kriteeriensä mukaan. :)

No, mutta onhan se vähän loukkaavaa antaa homeenhajuisia ja täysin kulahtaneita rättejä perheeseen, ellei sitten oleta että tälle perheelle käy ihan mikä lumppu vaan. Kun ei niitä risoja ja tahraisia, saati homeenhajuisia vaatteita saa viedä UFFillekkaan, vaikka moni ei sitä vissiin ymmärrä.

Tää avaus taas varmaan johtaa siihen, että vien vaatteet mieluummin kirpparille kuin annan eteenpäin jos ne on toisten mielestä pelkkiä rättejä. Viimeksi kahden viikon kirpparipöydästä tienasin yli 400 euroa, pöydässä pelkkiä lastenvaatteita, eikä edes mitään ulkohaalareita. Kuivausrumpu kyllä tekee melkein vaatteen kuin vaatteen pintaan pienen nukan, ja jos sitä ei kestä niin sit kannattaa ostaa vaatteet uusina. Meille on ostettu uutena paljon, ja saatu jotain käytettynä ja kaikki on tullut käyttöön.

Sitäpaitsi yleensä sanon jos/kun annan vaatetta että pistää loput roskiin tai kiertoon eteenpäin jos ei miellytä silmää. Sen pitäis vapauttaa vastaanottaja tekemään vaatteilla ihan mitä tahansa. Tahallaan mitään rikkinäistä en anna, mutta aina ei tiedä mikä kenenkin mielestä on rikki.

Onko Reimatec-puku rikkinäinen jos siitä on mennyt rikki neppareiden päällä olevat kumiset suojukset? Muuten täysin ehjä puku, ei kulumaa polvissa eikä pehvassa?

Yhteistyössä