Laitan vauvan adoptioon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"minna"

Vieras
Miten juttu tulee menemään kun laitan vauvani adoptioon koska en pysty sitä mitenkään pitämään ja lapsen isä ei halua olla missään tekemisissä asian kanssa kirjoitetaanko siinä papereita ja minne vauva menee?

Voi tyttö hyvä. Toivottavasti eivät syö sinua elävältä täällä tuosta hyvästä ja saisit asiallisia vastauksia. Minä en tiedä asiasta mitään, valitettavasti...

Netistä löydettyä:

"Olen raskaana ja olen päättänyt antaa lapseni adoptoitavaksi. Miten toimin?

Voit ottaa yhteyttä Pelastakaa Lapset ry:een tai kuntasi sosiaalitoimistoon. Voit myös neuvolassa käydessäsi kysyä sieltä yhteystietoja. Vaikka tietäisitkin, että luovutat lapsen adoptioon, käy silti tavalliset äitiysneuvolakäynnit varmistaaksesi lapsen terveyden ja omasikin. "

Tottakai kirjoitetaan papereita, vauva menee sijaiskotiin 2 kk syntymästään kunnes 2 kk harkinta-ajan jälkeen vanhemmat kirjoittavat luovutuspaperit ja vauva pääsee uusille adoptiovanhemmille.

asian voit ottaa puheeksi neuvolassa ja asia lähtee hoitumaan sitä kautta. Sairaalassa vauva menee suoraan lastenosastolle, jos et halua häntä mukaasi osastolle. Sijaiskotiin tai lastenkotiin odottamaan lopullista vahvistusta asialle. Sulla on tosiaan vielä tuo 2kk aikaa miettiä ennen kuin adoptio on virallinen.

vauva oli minulla syntymän jälkeen 2 viikkoa koska halusin ensin pitää sen itsellä,mutta ei siitä vain tullut kerta kaikkiaan mitään ja päätin antaa sen adoptioon lopuksi jota en kadu koska en voi tarjota lapselle sitä elämää mitä toivoisin :(

Minun mielestäni sä olet tehnyt tuossa asiassa rohkean ratkaisun. Jos asiat on kerran niin vaikealla tolalla, niin ihan oikean ratkaisun olet tehnyt. Vauva saa varmasti vanhemmat, jotka ovat lasta toivoneet pidemmän aikaa ja tulevat pitämään lasta kuin kukkaa kämmenellä :)

Tsemppiä ja halaus sinulle :flower:

En sen takia voi pitää lasta koska minulla on vakityö ja hirveesti velkaa koska ostin vasta asunnon itselle ja exälle vahingossa raskauduin ja myöhemmin huomasin olevan raskaana en pystynyt tekeen aborttia enään ja shokkina tuli ettei lapsen isä halua tätä lasta koska ei ole valmis isyyteen muuten olisin voinut käydä normaalisti töissä ja maksella velkoja jos isä ois hoitanut työttömänä lasta minun luonani päivisin ja minä sitten iltapäivällä töiden jälkeen mutta tämä ei sopinut hänelle niin jouduin valitseen adoption lapselle ja nyt olen masentunut :(

Mietin itse aborttia aikoinani,samasta syystä.Olin juuri ostanut asunnon,ja remontti plus muuta velkaa oli ja on joka suuntaan.Vauvan ilmoittaessa tulostaan olin kauhuissani,en millään pystyisi hoitamaan kaikkia lainoja pienemmillä äitiyspäivärahoilla.Monta unetonta yötä tässä on vietetty miettin millä kaiken maksaa,olen tosin naimisissa mutta mieheni on vasta tullut takaisin Suomeen eikä vielä töissä täällä.Kaiken pähkäilyn jälkeen tulin kuitenkin siihen tulokseen että raha on vain rahaa,tärkeintä että on asunto ja ruokaa,muun voin maksaa sitten kun tilanne ä-vapaan jälkeen muuttuu.Luottotiedot ehkä menetän,mutta velat maksan.Sitten kun palaan takaisin töihin ä-vapaalta.Lapsia ei kuitenkaan niin vaan saada,jokainen on lahja.Rahaa tulee ja menee.
Toivottavasti saat apua tämän asian kanssa,mutta jos lapsen pitäminen tai luottotietojen pitäminen ovat vaakakupissa,mieti vielä kerran.Kyllä sinä pärjäät ilman sitä lapsen isääkin.Tiedän mistä puhun,esikoisen isä lähti kun oli 3kk :) Pidä huolta.

jos et tahdo antaa vauvaa pois niin yhteiskunta kyllä tukee tuollaisessa tilanteessa, saisithan äitiyspäivärahan, joka määräytyy siis tulojesi perusteella ja voit saada asumistukea sekä sossusta rahaa jolleivat rahat riitä.

vaikka olet ostanut asunnon niin ei se ole syy antaa omaa lasta pois! jollet siis itse tahdo, kun sanoit että nyt olet masentunut asian takia. ei sinun tarvitse käydä töissä nyt, asuntovelasta voi maksaa vuoden vaikka pelkkiä korkoja jos niin sopii pankin kanssa.

onko sinulle selvitetty kaikki vaihtoehdot? kuulostaa tosi oudolta että syy on se, että sinun pitää käydä töissä.... yksinhuoltajia on muitakin eivätkä he käy töissä kun heillä on pieni vauva, eikä niin kuulu tehdäkään.

Heippa!

Adoptio on hyvä vaihtoehto, mutta mielestäni asuntovelka ei ole hyvä syy siihen. Hyvä syy antaa lapsi adoptioon on se, että ei ole valmis äidiksi eikä tahdo lasta, tai jos on sellaisessa henkisessä kunnossa ettei kykene tarjoamaan lapselle hyvää kotia. Velasta voi maksella pelkkiä korkoja äitiysloman ajan - jolloin saat 60-90% palkastasi kelalta. Äitiysrahan lisäksi saisit lapsilisiä n 150€/kk ja elatusapua tai -tukea, vähintään 142€/kk. Tarkastele siis vielä motiivejasi. Suomessa on tahdottu pitää huolta siitä, ettei kenenkään olisi taloudellisen tilanteensa vuoksi pakko luopua lapsestaan.

Jos tulet siihen tulokseen, että et ole valmis äidiksi ja tahdot antaa jollekulle toiselle naiselle mahdollisuuden äitiyteen synnyttämäsi lapsen kautta, niin ota asia puheeksi neuvolassa. Siellä he osaavat neuvoa eteenpäin.

Onnea polullesi, minkä sitten valitsetkaan!

Mutta kai sä saat ihan hyvät äitiyspäivärahat kun kerta vakipaikka?

Provolta haiskahtaa. Ei kukaan tervejärkinen äiti jätä 2-viikkoista lastaan (mä ainakin rakastuin lapseen heti enkä ois moiseen pystyny, varsinkaan jos pitäisin sitä 2 viikkoa)

Raha ei ole hyvä syy antaa lasta adoptioon. Suomessa kaikille on turvattu toimeentulo. Ainakaan päätöstä ei kannata tehdä silloin kun on masentunut, vaan pitää hakea masennukseen apua.

Yhteistyössä