Lainasta ja pankinvaihdosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kaiutin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kaiutin

Aktiivinen jäsen
20.12.2009
3 240
1
36
Voiko niin tehdä, että jos on opintolainaa vaikkapa Nordeassa, marssiikin Osuuspankkiin tai johonkin toiseen pankkiin ja sanoo että haluaa siirtää lainansa sinne? Hoitaako uusi pankki ns. siirrot, vai onko asiakkaan ensin mentävä vanhaan pankkiin lakkauttamaan laina ja hoitamaan sen siirrot??

Mä aikoinaan vaihdoin pankkia, mutta jätin opintolainan siihen vanhaan pankkiin. Mulla olis tullu siitä jotain kuluja jos olisin vaihtanut sen op.lainankin toiseen pankkiin.

Ok, kiitos vastauksista. Mua vaan tympii tuo vanha pankki, on niin perkeleen parempien ihmisten paikka että opiskelevan yh-äidin palveleminen ei tunnu olevan heillä oikein sisäsyntyisenä. Mitään taloudellista tai siis esim. korkoihin liittyvää syytä ei ole pankkia vaihtaa, mutta haluan äänestää jaloillani.

Kiitos vastauksista, pitänee ottaa sitten selvää siirtokuluista ja siitä valtakirjan tekemisestä.

Jätä se opintolaina sinne vanhaan ja huolehdit maksut vaan ajallaan. Jos sulla on suoravelotus, se kannattaa muuttaa paperilaskuksi. Kahdessa pankissa ei kannata tiliä pitää, turhaa maksaa palvelu- ym. kulut kahteen tiliin.

Opintolainaa ei pysty siirtämään samalla tavalla kuin muita lainoja, tosin opintolainan voi tavallisella lainalla mutta se ei ole kannattavaa, koska silloin menettää verovähennysoikeuden.

Yhteistyössä