Lainasin kaverin perheelle rahaa jotta saisivat ruokaa-mutta mitä tää keksiikään

  • Viestiketjun aloittaja outoja lintuja
  • Ensimmäinen viesti
outoja lintuja
Lainasin tuossa useaan otteeseen rahaa ruokaa varten mun kaverille ja sen perheelle. Noh, sitten mentiin kaupalle ja ajattelin että osaahan nyt aikuinen nainen ostaa lapsillensa kaikkea perusjuttuja ym.
Tultiin kassalle ja katoin että ei voi olla totta!Oli ostanut karkkia, limsaa, hamppareita...Meinasin räjähtää kyllä.
Ei siinä mitään..Kaveri oli sitten mennytkin lähikauppaansa ja saanu sitten velaksi ruokaa+bensaa. Tuli meille ja kun puhui tästä, jäin taas suu auki. Oli ostanu grillimakkaroita, jätskiä ja taas ihan roskaruokaa siis. Mitä hittoa?
Kuulema oli oikein mahat sekaisin siitä ahmimisesta.

Niih..ei siinä mitään..Ne oli käynyt joka toinen pv meillä syömässä (silleen osukin aina sopivasti)..tottakai mä annan ruokaa jos nyt sattuu olee enemmän...mutta kun siis ne syö ihan kauheesti. Ja lapsi (11 vee) on niin nirsokin että salaatti ei kelpaisi ilman salaatikastiketta :(

Mulle niinku riitti. Taas se alko valittaa että mitähän sitä söisi...Sanoin että tehkää soppaa iso kattilallinen ja osta ihan perusjuttuja mistä teet sitten ruokaa...Totes vaan että on siel ny jotaa mistä tehä....Häh...Mä en nyt tajuu että miksi se ei voi perheelleen tehä kunnon ruokaa...ne on kaikki ylipainosii...eli onkohan ne niksahtaneet nyt lopullisesti totaaliseen roskaruokaan että peruna ei kelpaa.
Siis aion nyt valehdella mun kaverille (juu joku sanoo kohta että eihän se sun kaveri sitten ookkaan..heh.) että mulla ei oo rahaa enää lainata saatika ostan vain minimaallisen ruokamäärän tonne jääkaappiin että eivät kehta syödä sieltä mitään.
Lisäksi näillä kuitenkin tulot huomattavsti meitä enemmän..eli en käsitä kuin paljon ne syö oikein kuukaudessa että rahat ei riitä.Ei oo velkoi niillä yhtään eli ei ne rahat sinne mee.
Ja kaikenlisäksi tää äiti lupasi 11 veelle ostaa ensi viikolla kännyn 200 eurolla.What?Neuvoin ostaa sellasen halvemman niinku mulla jossa ihan perusjutut ja maksaa 60 e. Eipä harmita kun häviää..ja tää 11 vee vielä on sellanen että rikkoo kaikki tai hävittää.

tulipahan kirjotettua nyt..ja helpotti..ja suututtaa...
 
Eikös makkara ja eineshampparit ole tosi halpoja?
Meillä syödään lähinnä luomua ja vegeruokaa ja olen pannut merkille miten edullista olisi syödä roskaruokaa.

Minunkin mielestä salaatti vaatii kastikkeen :ashamed:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Silmukka-:
Eikös makkara ja eineshampparit ole tosi halpoja?
Meillä syödään lähinnä luomua ja vegeruokaa ja olen pannut merkille miten edullista olisi syödä roskaruokaa.

Minunkin mielestä salaatti vaatii kastikkeen :ashamed:
Peesaan joka sanaa.

Miksi ap sä annat rahaa ja ruokaa? Eikö perheen vanhemmat käy töissä tai saa jotain tukia?
 
Susa
Alkuperäinen kirjoittaja Silmukka-:
Minunkin mielestä salaatti vaatii kastikkeen :ashamed:
Niin minunkin mielestäni :) Mutta kylässä en ala sellaista vaatia...

Karkit, jätskit ym on kyllä täysin turhia silloin jos "ei ole rahaa ruokaan". Ymmärrän kyllä että potuttaa... älä lainaa enempää rahaa.
Onneks on tää palsta, jossa voi päästellä höyryjä :)
 
ap
onhan ne..mutta miksi ei osta kunnon leipää..lihikset on vaan muutama kymmensenttiä halvempia ku iso leipä (halpojakin löytyy)..tai että makkaroita ei vedettäs suoraan naamaan vaa voitas tehä makkarakastiketta ja perunoita..täyttäs enemmän...tätä mä ajan takaa.:)
Mut ne suklaat. jätskit, limsat..sil rahalla ostaa kuitenkin jo ika paljon ihan terveellistäkin ruokaa..ja etenkin tos tilanteessa ku rahaa pitää lainata...en mä niinku niihin haluu lainaa rahaa...
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja huh:
siis mikä tyyppi tulee toisten jääkaapille syömään? ihmekaveri.
no se on KAVERI...;) Mä yritän nyt hillitä itteni etten räjähtaisi sille...mutta eikö hän tosiaan nää mitä se tekee...Mukava kaveri mutta rahankäyttö peestä...Ja hmm..valitettavasti ruoka on ykkösasia hänelle.
 
Minä vain
Salaatti vaatii kastikkeen jos siihen on tottunut. Me lopetettiin vuosia sitten salaattikastikkeen syönti eikä oo mitään ongelmaa.

Hampparit ym. on halpoja, mutta ei ne nälkää vie pitkäksi aikaa. Joten mieluummin ostaa muuta. Ja kyllä tuolla perheellä kuullostaa ongelmia olevan ruoan suhteen.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja justjuu:
No lopetat sen rahansyytämisen ja piste.
Munkin mielestä salaatti vaati kastikkeen :whistle: :whistle:
no juu vaatii useimmiten..mutta siis tää oli tonnikala-makaroni-herne-purjo salaattia eli tohon ei kyl enää lisäillä kastiketta..;) Sitäpaitsi jos salaatti on YÖK jos ei oo kastiketta, niin on siinä sitten tytön asenteessakin vikaa.
 
huh
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja huh:
siis mikä tyyppi tulee toisten jääkaapille syömään? ihmekaveri.
no se on KAVERI...;) Mä yritän nyt hillitä itteni etten räjähtaisi sille...mutta eikö hän tosiaan nää mitä se tekee...Mukava kaveri mutta rahankäyttö peestä...Ja hmm..valitettavasti ruoka on ykkösasia hänelle.
juu no meillä työssäkäynti on mitoitettu niin että oma perhe ja oma asuminen ja laskut maksetaan .en alkaisi ruokkia ylimääräisiä suita kuin ihan hätätapauksessa, en säännöllisesti ja varsinkin jos ylipainoisia.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Minä vain:
Salaatti vaatii kastikkeen jos siihen on tottunut. Me lopetettiin vuosia sitten salaattikastikkeen syönti eikä oo mitään ongelmaa.

Hampparit ym. on halpoja, mutta ei ne nälkää vie pitkäksi aikaa. Joten mieluummin ostaa muuta. Ja kyllä tuolla perheellä kuullostaa ongelmia olevan ruoan suhteen.
Tätä just meinasin että jos ihmisellä oN nälkä niin kyllähän kunnon safka vie sitä nälkää pois..ei hampparit etc..
 
Alkuperäinen kirjoittaja huh:
juu no meillä työssäkäynti on mitoitettu niin että oma perhe ja oma asuminen ja laskut maksetaan .en alkaisi ruokkia ylimääräisiä suita kuin ihan hätätapauksessa, en säännöllisesti ja varsinkin jos ylipainoisia.[
:LOL: :LOL: ei kaikkki ylipainoiset syö enemmän...
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja huh:
siis mikä tyyppi tulee toisten jääkaapille syömään? ihmekaveri.
no se on KAVERI...;) Mä yritän nyt hillitä itteni etten räjähtaisi sille...mutta eikö hän tosiaan nää mitä se tekee...Mukava kaveri mutta rahankäyttö peestä...Ja hmm..valitettavasti ruoka on ykkösasia hänelle.
Jos on muuten mukava kaveri niin sitten pitää van päästä eroon tuosta rahanlainaamisesta. Jos heille kuitenkin jää enemmän rahaa kuussa kuin teille niin pärjäävät varmasti vaikkeivän sitä lainaa saisikaan. Taarvittaessa keksit jonkun tekosyyn miksei ole lainata.

Tuo toisten jääkaapille meneminen on kyllä aika... :/ Voiko siinä sanoa vain suoraan että "odotas, minä laitan meille tarjottavat" ja laittaa vain sen mitä haluaa siinä tarjota. Jos ei kelpaa niin sitten syövät vasta kotonaan.
 
haveripa
Selvätapaus!
Tässä näkyy selvä ongelma .
Arjen elämä on hukassa , sitä ei ole vielä löytynyt.
Minkäverran kuukaudessa rahaa tulisikäyttää ruokaan ja mitä ruoka maksaa.
Mitä on perheen kulut , peruskulut, mitä perheen tulot, ikävä kyllä tätähän törmää sillointällöin. Ystävä voi ohjata jos itsellä voimia laskemaan nämä menot yhdessä, vaarana loka tulee sinun/auttajan silmille. Ulkopuolista apua antaa sosiaalityöntekijät, diakoniatyöntekijät, ei syytäen rahaa vaan myös laskien ja ohjaten.
Ystävänä voi yhdessä tehdä ruokaa ja kertoa , kuinka minä saan riittämään rahat ruokaan.
ole varovainen , kerää esimerkkejä , kuinka mummo teki ja kuulin erään esimerkin kuinka siellä saatiin talous hallintaa. Muista , että auttaja , et ole syyllinen tapahtuu hänen elämssään mitä vain. Tässä oiva esimerkki miksi lapsille kannattaa opettaa perusasioita.
Meidän mummojen on syytä ottaa näppimme irti nuorten elämästä ja tarjota apua , kysyen kuinka voisin auttaa,, aivan kuin mainoksissa..mummot emme ole rahasampoja eikä meiltä lypsetä kun rahasampoja, riittää ohje , myötätunto ja kuunteleminen joskus on mukavaantaa se pieniraha jos se mummon kukkarosta liikenee omilta menoilta,
 
hih
Mä oon aivan sitä mieltä, että seuraavan kerran, kun pyytää rahaa ruokaan, käyt itse kaupasta heille hakemassa kassillisen kunnon ruokaa ja jätät kaikki herkut ostamatta. Ei välttis sen jälkeen ole vailla rahaa. :)
 
huh
Alkuperäinen kirjoittaja justjuu:
Alkuperäinen kirjoittaja huh:
juu no meillä työssäkäynti on mitoitettu niin että oma perhe ja oma asuminen ja laskut maksetaan .en alkaisi ruokkia ylimääräisiä suita kuin ihan hätätapauksessa, en säännöllisesti ja varsinkin jos ylipainoisia.[
:LOL: :LOL: ei kaikkki ylipainoiset syö enemmän...
no tottakai syö enemmän mitä on tarpeen jos läskiä on.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja huh:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja huh:
siis mikä tyyppi tulee toisten jääkaapille syömään? ihmekaveri.
no se on KAVERI...;) Mä yritän nyt hillitä itteni etten räjähtaisi sille...mutta eikö hän tosiaan nää mitä se tekee...Mukava kaveri mutta rahankäyttö peestä...Ja hmm..valitettavasti ruoka on ykkösasia hänelle.
juu no meillä työssäkäynti on mitoitettu niin että oma perhe ja oma asuminen ja laskut maksetaan .en alkaisi ruokkia ylimääräisiä suita kuin ihan hätätapauksessa, en säännöllisesti ja varsinkin jos ylipainoisia.
Samahan täällä..mut kun toisella NIIN hätä ja NÄLKÄ. Mutta en enää kyl lainaa senttiäkään. Opettelisi aikuinen ihminen rahankäytön...Tää kyl avasi mun silmii nää tapahtumat..Mut on kaameeta kun ne tulee yht´`äkkiä tähän ja mulla ruuan teko kesken...Tuloo stressiäkin kohta...
 
M
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja huh:
siis mikä tyyppi tulee toisten jääkaapille syömään? ihmekaveri.
no se on KAVERI...;) Mä yritän nyt hillitä itteni etten räjähtaisi sille...mutta eikö hän tosiaan nää mitä se tekee...Mukava kaveri mutta rahankäyttö peestä...Ja hmm..valitettavasti ruoka on ykkösasia hänelle.
Heität pihalle tuollaisen "kaverin" ja sanot että soromnoo. Kyllä meilläkin lainataan ystäville hätätilassa, mutta tuo menee jo ihan yli hilseen. Hyväksikäyttää ihan suoraan sua.
 
meiju
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja justjuu:
No lopetat sen rahansyytämisen ja piste.
Munkin mielestä salaatti vaati kastikkeen :whistle: :whistle:
no juu vaatii useimmiten..mutta siis tää oli tonnikala-makaroni-herne-purjo salaattia eli tohon ei kyl enää lisäillä kastiketta..;) Sitäpaitsi jos salaatti on YÖK jos ei oo kastiketta, niin on siinä sitten tytön asenteessakin vikaa.
Ai, tonnikalasalaattiin mä haluan aina kastiketta! thousand islandia useimmiten.. toki pärjään ilmankin ja olen kanssasi täysin samaa mieltä et perhe nyt vinksahtanut ja sun pitäis lopettaa se hyysääminen..
 
Alkuperäinen kirjoittaja huh:
Alkuperäinen kirjoittaja justjuu:
Alkuperäinen kirjoittaja huh:
juu no meillä työssäkäynti on mitoitettu niin että oma perhe ja oma asuminen ja laskut maksetaan .en alkaisi ruokkia ylimääräisiä suita kuin ihan hätätapauksessa, en säännöllisesti ja varsinkin jos ylipainoisia.[
:LOL: :LOL: ei kaikkki ylipainoiset syö enemmän...
no tottakai syö enemmän mitä on tarpeen jos läskiä on.
no ei muuten kaikki syö, sori vaan..
 

Yhteistyössä