Lainasin kaverille 350 euroa ja nyt hän kieltäytyy maksamasta takaisin eikä vastaa puhelimeen

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
No mitäs lainasit. Ikinä juuri tuon takia ei kannattaisi noin suurta rahasummaa antaa, koska et voi olla varma saatko rahaasi koskaan pois.
Sinä et ole mikään sosiaalitoimisto tai KELA, joten menköön sinne seuraavaksi jos on niin köyhä tai muuten huono tilanne että on pakko saada rahaa.
Ja mihin tarkoitukseen muuten hän tuollaista summaa edes halusi käytettäväksi? Siihen että pääsee tyyliin ryyppäämään vai että sai viikoksi kunnon selvää ruokaa, vaatteita tms?
 
vierailija
Ja niin on myös hattavat ja helppo velkaantua, ja jäädä kaiken kukkuraksi pahoissa tilanteissa kodittomaksi.
Joo, mutta pointti oli, että jos se kaveri on sellainen, joka todennäköisesti ei saa pikavippia hoidettua ja joutuu kodittomaksi ja velkavankeuteen, niin ei sille varmaan kannata sitten lainatakaan. Ja käänteisesti, jos se on sellainen kaveri, jolle voi lainata, niin ei sille ole mikään ongelma lähettää tekstiviestiä pikavippifirmaan ja sitten maksaa sitä vippiään seuraavalla viikolla pois. Eikä joudu kodittomaksi.
 
vierailija
350 euroa on pieni raha oppia tuollainen asia. Mutta toki se on monelle iso raha. Mut poliisille joo, mutta toki varottaisin kyseistä ihmistä ensin.

Meidän kylällä on sellainen nainen joka lainaillut sieltä täältä satasia, takaisin ei oo maksanut eikä tuu maksamaan. Eipä sekään elämää oo...

Ite olen aina lainaillut ystävilleni, mutta he ovat huippuluotettavia. Itsekin joskus hädässä lainaisin kaveriltani 10 000 € kahden vuoden maksuajalla (ei korkoa). Hädässä ystävä tunnetaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
vierailija
Joo, mutta pointti oli, että jos se kaveri on sellainen, joka todennäköisesti ei saa pikavippia hoidettua ja joutuu kodittomaksi ja velkavankeuteen, niin ei sille varmaan kannata sitten lainatakaan. Ja käänteisesti, jos se on sellainen kaveri, jolle voi lainata, niin ei sille ole mikään ongelma lähettää tekstiviestiä pikavippifirmaan ja sitten maksaa sitä vippiään seuraavalla viikolla pois. Eikä joudu kodittomaksi.
Onnea sulle, jos on viikossa varaa maksaa vipit ja korot päälle firmaan takaisin. Tuollaiset tuskin tekisivät niin, ja todennäköisesti tämä ap een hyvänpäiväntuttu on köyhä joka yritti vain hyväuskoista kus et taa, jotta pääsee baariin taas viikonloppuna ryypi s ke lem ään.
 
vierailija
Onnea sulle, jos on viikossa varaa maksaa vipit ja korot päälle firmaan takaisin. Tuollaiset tuskin tekisivät niin, ja todennäköisesti tämä ap een hyvänpäiväntuttu on köyhä joka yritti vain hyväuskoista kus et taa, jotta pääsee baariin taas viikonloppuna ryypi s ke lem ään.
Niin juuri. Eli ei ole mitään syytä lainata tuollaiselle ihmiselle. Tai ylipäätään kenellekään. Kaverilainojen aikakausi loppui siihen kun pikavipit tulivat. Sen jälkeen ei ole enää mitään "moraalista velvollisuutta" lainata kaverille rahaa. Se kaveri saa hyvin helposti ja nopeasti vipin tililleen muutenkin ja jos ei saa, se ei ole sen lainan arvoinen.
 
vierailija
Niin juuri. Eli ei ole mitään syytä lainata tuollaiselle ihmiselle. Tai ylipäätään kenellekään. Kaverilainojen aikakausi loppui siihen kun pikavipit tulivat. Sen jälkeen ei ole enää mitään "moraalista velvollisuutta" lainata kaverille rahaa. Se kaveri saa hyvin helposti ja nopeasti vipin tililleen muutenkin ja jos ei saa, se ei ole sen lainan arvoinen.
Ei kannata olettaa, että kaikilla on varaa pikavippifirmoihin varaa maksaa kyseinen laina korkojen kera takaisin.
Nykyään sanitaan, että missään nimessä ei kannata ottaa minkälaisia lainoja, ainakaan pikavippejä koska hetkessä oot aivan pohjalla.
Nimenomaan kannatetaan sitä, että jos rahallista tukea tarvitsee, kysele tuttavilta ja/tai sosiaalitoimistosta tai seurakunnasta.
 
vierailija
Ei kannata olettaa, että kaikilla on varaa pikavippifirmoihin varaa maksaa kyseinen laina korkojen kera takaisin.
Nykyään sanitaan, että missään nimessä ei kannata ottaa minkälaisia lainoja, ainakaan pikavippejä koska hetkessä oot aivan pohjalla.
Nimenomaan kannatetaan sitä, että jos rahallista tukea tarvitsee, kysele tuttavilta ja/tai sosiaalitoimistosta tai seurakunnasta.
Jos ei ole varaa lainata, silloin ei lainata. Ei tämä mitään rakettitiedettä ole, vaikka monelle sen asian käsittäminen on hirveän vaikeaa. Jos ihmisellä ei ole varaa maksaa pikavippifirmalle, miten hänellä olisi varaa maksaa kaverilleen? Vastaus on: ei hänellä olisi varaa maksaa kaverilleen. Ja sen takia ap on nyt siinä tilanteessa kuin on.
 
vierailija
Vastaus kysymykseesi mitä nyt teet on että kävelet peilin eteen ja sanot itseäsi tyhmäksi idiootiksi jota on helppo k...settaa. Ja että otat opiksesi ettet kkinä enää lainaa kellekkään mitään.
Ja...mikäli velkakirja on...eikös sen saa ulosottoon haettua? Se kyllä taitaa maksaa jotain...en ole varma. Mutta onko tuostakaan hyötyä jos ei o vara ni ei sil o vara sitäkään kautta maksella.
Ostaakohan perintä firmat yksityisen saatavia? Sinne voisit tyrkyttää niin saisit sinä edes jotain pois.
Tai sit vaa meet käymään ja haet kaniin tavaraa vähän isommalla summalla kuin ko.velka.
Itse tekisin tän viimesimmän.
 
vierailija
Mites tässä kävi?

Mä olen lainannut monille ihmisille ja toisaalta lainannut monilta. Aina on kaikki omansa saaneet. Näinhän hommat yleensä menee normaalien ihmisten kanssa. Mutta toisaalta ne joille olen lainannut, ovat aina olleet ystäviäni. Lainamäärät sellasia, että tosiaan olisin niiden menetyksellä olisin sietänyt. Olis kyllä vituttanut, mutta toisaalta 200 euroa on halpa hinta oppia jonkun epäluotettavuudesta.

Yhden lainan takaisinmaksamista mietin kyllä kaksi kertaa. Opiskeluvuosina kun olin oikeesti todella vähissä varoissa olin eksynyt erääseen baariin. Yleensä tuohon aikaan ryyppäminen tapahtui opiskelijabileissa = halpaa. Mutta tuolloin tuli eksyttyä lähes rahattomana baariin.

Siellä tuli sitten tutustuttua yhteen ihmiseen, jonka kanssa juteltiin tuhannen päissä koko ilta. Muistin, että hän lainasi minulle rahaa, mutta en kyllä paljoa muuta.

3-4 viikkoa illan jälkeen löysin lompakosta lapun jossa oli juttukaverini nimi ja tilinumero ja teksti tyyliin: 40 euron velka. Ei edes puhelinnumeroa.

Mietin kaksi kertaa, että maksanko tuon. Rahaa oli tilillä jotain 100. Maksoin sitten kumminkin.
 

Yhteistyössä