Lainaako tutut sinulle helposti rahaa? Entä toisinpäin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ^vierailija^
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

^vierailija^

Vieras
Tuli tässä mieleen kun on tylsää, että onko teillä vaikeuksia saada pikavippiä tutuilta? Siis pieniä summia, esim. 20€? Entä suurempia?
Itse hyyyvin harvoin joudun siihen tilanteeseen että tarttis lainata rahaa, syynä yleensä että lompakko tai electron on jääny kotiin. Ei siis muuta kuin hetkellinen rahapula. Ja kyllä useimmiten saan helposti sen rahan, ja yritän maksaa takaisin niin nopeasti kuin mahdollista.

Mutta sitten mietin että itse valikoin tarkasti kyllä keille suostun lainaamaan rahaa. Jos lainaava kaveri on "aina" PA, niin joudun kyllä aika tukalaan tilanteeseen, kun on kuitenkin röyhkeää olla lainaamatta, mutta toisaalta on aika todennäköistä etten näe rahojani enää koskaan. Itse olen hirmu huono alkaa kerjäämään rahojani takaisin...

Oikeastaan minulla on vain ehkä 3 kaveria joille ihan miettimättä annan vähän luottoa jos pyytävät.
Ja isompia summia sitten lainaan vain perheenjäsenille (ja toisinpäin tarpeen tullen), sisaruksille ja äidille.

Kai ne lainaa mutta eipä ole ollut tarvetta pyytää. Kerran olin kaverin kanssa ikeassa ja otin vain käteistä mukaan ja olisi tehnyt mieli vielä yksi juttu mutta eipä ollut korttia/rahapussia mukana,oli vaan se pieni summa käteistä.
No kaveri olisi tarjonnut omasta tahdostaan että saan häneltä lainaan mutta en ottanut, toisaalta ihan hyväkin :D Nytkin on tuota ikea rojua ihan liikaa ja en minä sitä tavaraa ole kyllä kaivannutkaan eli täysin turha heräteostos olisi siis ollut

No ei ole kyllä ollut ikinä tarvetta lainata keneltäkään rahaa eikä ole kukaan minulta koskaan kysynyt lainaksi. Niin voidaan tehdä, että esim kahvilassa toinen maksaa ja toinen sitten seuraavalla kerralla.

No joo, jos kaverilla on jääny rahapussi kotiin niin toki sitten lainaan. Harva enää tässä iässä sen takia lainaa pyytää, että on oikeesti p.a. Paitsi meidän naapuri, n. 35-vuotias perheenäiti laittoi muutama viikko sitten viestin, pystyisinkö lainaa 30 euroa, hän maksais parin viikon päästä takas... laitoin vastaukseksi, että ei ole mullakaan rahaa vaikka tilillä on monta tonnia. En vaan halua alkaa lainaamaan hälle, kun tiedän että hänellä luottotiedot menny (kertoi siitä itse) ja sitten se lainaaminen on loputon suo.

no kyllä ystäväpiirissä tehdään sujuvasti esim kimppatilauksia jotka ystävät maksavat minulle myöhemmin tai minä niille. Mutta ei nuo rahasummat mene yleensä yli satasen. Puhdasta rahaa ei kukaan pyydä lainaan. Ei ole kaveria, jolle tuota en lainaisi. Mutta periaatteeni on yhä että jos rahan menetys liikaa jäisi harmittamaan, ei kannata lainata.

[QUOTE="...";24180937]Minun piireissä ei lainailla toisille/toisilta paria kymppiä, vaan vaihdetaan sijoitusvinkkejä.[/QUOTE]

Voisitko jakaa pari vinkkiä mullekin? ;)

Joskus on pitänyt lainata kavereilta rahaa, jos on just vaikka jäänyt rahapussi kotiin. Maksan tietty heti takaisin. Samoin lainaan kavereille, jos heillä on tarve. Mulla ei ole onneksi lähipiirissä sellaisia ihmisiä, jotka eivät maksaisi takaisin. Joskus kahvilassa tai ravintolassa joku tarjoaa ja joku toinen sitten toisella kertaa. Yhden tietyn ystävän kanssa jos vietän aikaa, ostan yleensä meille esim. viikonlopun ruoat, koska tiedän, että hänellä on rahasta pulaa ja itselläni ei, vaikka pienituloinen olenkin.

No aika usein tapahtuu puolin ja toisin semmoista, että joku varaa ja hakee vaikka konsertti- tai leffaliput koko porukalle ja ne sit maksetaan hänelle myöhemmin, jos ei just silloin satu olemaan käteistä mukana.

Tuollaisissa lompakko kotona -tilanteissa mulle kyllä lainataan myös helposti ja lainaan itsekin, tai kun nyt viime viikolla oli tämä katkos osuuspankin palveluissa enkä kaupungilla kesken ostosten teon yhtäkkiä enää saanutkaan rahaa mistään.

Mut sit semmoisille ihmisille, joilta on rahat oikeasti LOPPU (ja tää tilanne vielä vaikuttaa suhteellisen toistuvalta) oon kyllä varovaisempi lainaamaan, koska usein niille rahoille saa sit heittää hyvästit iäksi tai vähintään varautua siihen, et sitä rahaa ollaan kinuamassa koko ajan. Yhdelle tosi hyvälle ystävälle oon tarjoutunut kyllä lainaamaan itse kun tuet viipyivät mutta hän on ihan poikkeus eikä ees suostunut ottamaan multa lainaa, kun olisi pitänyt sitä nolona. Kutsuin sit syömään mun luo.

Yhteistyössä