LAIN MUKAAN KISSA SAA KULKEA VAPAANA (koskien eilistä keskustelua)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jees
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja tossuliini:
Ei täällä ainakaan saa kissoja pitää vapaana, sen sanoo kaupungin järjestyssäännötkin eikä ole mitään puppua. Ja meidän kissa on nytkin tuolla ketjun päässä eli sillä on juoksulanka tossa pihassa eli ei juoksentele vapaana ihan senkään takia kun asutaan niin lähellä tota autotietä niin voisi jäädä auton alle mutta onneksi pelkää autoja.

niinpä. mutta ei edelleenkään lakia voi kumot mitkää kaupungin säännöt. koittakaa nyt se ymmärtää

Alkuperäinen kirjoittaja jees:
http://www.hesy.fi/info/tiedote300508.htm

HESY MUISTUTTAA: JÄRJESTYSLAKI SALLII KISSAN VAPAAN ULKOILUN

Kevään tullen Hesylle on taas tullut runsaasti kyselyitä siitä, saako kissa ulkoilla vapaana. Suomessa on voimassa kolme lakia, jotka määrittävät kissojen oikeudet: järjestyslaki, metsästyslaki ja eläinsuojelulaki. Ne sallivat kissan vapaan ulkoilun, tietyin ehdoin.

ap kertoi sen mikä kerrottiin radio novassa viime viikolla siis tosta laista joka on vuodelta 03. eli jossitteliat ja luulevansa tietävät voi juossa jorpakkoon. lukekaa lakikirjaa jos ette jo tajunneet.

Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
Kissan KUULUU saada kulkea vapaana! Se kuuluu kissan luonteeseen, ominaispiirteisiin.

Mä en ymmärrä että mitä haittaa siitä on jos kissa kulkee pihalla?

no ne syyt on aika monta kertaa laitettu tähänkin ketjuun. ulostaminen nurkkiin ja hiekkalaatikoihin, omaisuuden tuhoamine (esim vaunuja repivät), tunkevat sisälle asuntoihin (allergisille tosi mukava juttu) jne.. musta siinä on jo aika monta syytä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
http://www.hesy.fi/info/tiedote300508.htm

HESY MUISTUTTAA: JÄRJESTYSLAKI SALLII KISSAN VAPAAN ULKOILUN

Kevään tullen Hesylle on taas tullut runsaasti kyselyitä siitä, saako kissa ulkoilla vapaana. Suomessa on voimassa kolme lakia, jotka määrittävät kissojen oikeudet: järjestyslaki, metsästyslaki ja eläinsuojelulaki. Ne sallivat kissan vapaan ulkoilun, tietyin ehdoin.

Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry.

Tiedote 30.5.2008

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
tästä pääsemme taas siihen että luitkjo nuo mun tekstit. en jaksa jankuttaa samaa uudelleen ja uudelleen.

mitä olenkaan kirjoittanut tuon lain toteutuksesta?
niinpä niin. aina kannattaa lueka kunnolla ja sisäistää ennenkun rupee meuhkaamaan ja vetää omia johtopäätöksiä.

Ensinnäkin, sun tekstistä on aika vaikea saada selvää :ashamed:
Toisekseen, sinä jankkaat vain sitä lausetta, että kissa saa lain mukaan kulkea vapaana - mutta sama laki sanoo myös sen, että kissan omistajan on pidettävä huolta siitä, ettei kissa mene sinne, tänne tai tuonne. Näinollen joka ikinen kissanomistaja, jonka katti edes oikaisee urheilukentän, leikkipaikan, uimarannan, lenkkipolun tms kautta, rikkoo lakia.
Tuntuu, että sinä et nyt oikein sisäistä tätä asiaa, tai sitten ulosantisi on sellaista että et saa selitettyä sitä meille muille, vaikka itse olisitkin asian sisäistänyt.

LAIN MUKAAN KISSA SAA KULKEA VAPAANA (koskien eilistä keskustelua)
Eli nyt sitten opetan teille ja hain tiedon kun ette sitä itse onnistunut etsimään tai ette ymmärtänyt.

Yritän mahdollisimman selkeästi kirjoittaa jotta jokaiselle menee perille, eikä tarvi vedota että on käynyt kursseja jne.

Suomessa siis on laki jota tulee noudattaa on sitten itse kuinka eläinsuojelussa töissä tai kuinka käynyt kursseja.

Eli ei kannata sellasta huudella mistä ei mitään tiedä.

No tässä teille:

Suomessa on voimassa kolme lakia, jotka määrittävät kissojen oikeudet:
JÄRJESTYSLAKI, METSÄSTYSLAKI ja ELÄINSUOJELULAKI
Ne sallivat kissan VAPAAN ulkoilun.

Vuonna 2003 voimaan tullut järjestyslaiki sallii kissan pitämisen vapaana. Muutama poikkeus tästä säännöstä ilmaistaan järjestyslaissa näin: "(omistajan) on pidettävä huolta siitä, ettei (kissa) pääse kytkemättömänä kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle eikä lainkaan yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille taikka yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole erikseen sallittua."

KISSALLA ON SIIS VAPAA LIIKKUMISOIKEUS KOKO MAASSA EIKÄ KISSAA LAIN MUKAAN TARVITSE PITÄÄ KYTKETTYNÄ TAAJAMASSAKAAN.

KISSALLA LAIN SUOJA
Lisäksi vuonna 1993 voimaan tulleessa METSÄSTYSLAISSA säädetään, että kotikissalla on lain suoja koko maassa.
Villiintyneen kissan saa ampua maanomistajan tai metsästyoikeuden haltija.
Villiintynyt kissa tunnistetaan sen käyttäytymisen ja elinpiirin perusteella. VILLIINTYNYT KISSA hankkii KAIKEN RAVINTONSA LUONNOSTA ( ei siis riitä niin kuin timppa eilen sanoi että jos yhden linnun laudalta nappaa. Kaikki ruoka hankitaan metsästämällä ja siinä on iso ero. Tyhmempikin kyllä näkee miä ero on koti ja villikissalla)
Yksin ulkona liikkuva kissa ei ole sama kuin villikissa.

Talokohtaiset järjestyssäännöt eivät voi kumota lainsuomaa oikeutta.

-------------------------------------------------

Eli siis kissalla on oikeus liikkua vapaana. Mutta eri juttu on että miten omistaja saa kissanpysymään poissa niistä paikoista missä ei saa kulkea. Mutta siitä ei ollutkaan kyse vaan siitä että saako kissaa pitää vapaana ja vastaus on että kyllä saa.
---------------

netskuli voi vääntää vielä rautalangasta jos ei menny perille vielä.
lähteenä käytetty vaasa ikkunaa. Löytyy enempi tekstiä sieltä.

mitä et ymmärtänyt?

Kissan KUULUU saada kulkea vapaana! Se kuuluu kissan luonteeseen, ominaispiirteisiin.

Tiedätkös...lasten KUULUU saada leikkiä kotipihassa, päiväkodin pihassa ja leikkikentällä ilman vaaraa toksoplasmoosista, ja ilman kissanpissan käryä ja kakkakikkareita hiekkalaatikossa.
Ja minun KUULUU saada pitää ikkunaa auki, takaovea auki, ja lasteni sekä minun KUULUU saada olla omalla pihalla ilman, että joku kissa käyttää sitä vessanaan, tai vaihtoehtoisesti tulee kiehnäämään nilkkoihin, nukkumaan rattaisiin tai aurinkotuoliin, jne.
Kunpa asia olisikin niin yksinkertainen, että kissa vaan kulkee pihan poikki, mutta kun se ei ole.
Ja vielä toistaiseksi kaiketi ihmisten oikeudet menee kissan oikeuksien edelle?

[quote="Orion"]Kissan KUULUU saada kulkea vapaana! Se kuuluu kissan luonteeseen, ominaispiirteisiin.

Mä en ymmärrä että mitä haittaa siitä on jos kissa kulkee pihalla? [/quote]

Kaikella ystävyydellä kysyn: Mihin tämä väite perustuu? Mutu-tuntemukseen? Sellaiseen yleiseen faktaan perustumattomaan käsitykseen, että kissa kärsii mikäli ei saa liikkua vapaasti ulkona?

Totta hitossa moni kissa liikkuisi mielellään ulkona. Ja jos se on siihen pienestä asti tottunut, tottakai se protestoi jos ei enää pääsekään ulkoilemaan vapaasti. Useimmat koiratkin taatusti jolkottelisivat mieluusti irrallaan jos niille se mahdollisuus suotaisiin. Tulisiko tästäkin vetää se johtopäätös että koiran KUULUU saada kulkea vapaasti?

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Ei teillä ole hiekkalaatikkoa pihassa, kiipeilytelineitä, tms? Ei omassa pihassa eikä naapuripihoissa?

Se vähän riippuu miten tuota tekstiä tulkitaan, tarkoitetaanko sllä yleisiä leikkipaikkoja vai yksityisiä. Minä tulkitsen että yleisiä, koska kaikki muut luetellut kohdat ovat yleisiä alueita (uimarannat, kuntopolut, torit jne.). Ja ainoa yksityinen leikkipaikka tässä lähistöllä on naapurillamme, heidän omat kissansa kyllä pitävät huolen etteivät meidän kattimme käy siellä.

Alkuperäinen kirjoittaja olette todella naurettavia:
Alkuperäinen kirjoittaja Sopraano:
Ja oisko sulla sitten keinoja, miten sen vapaana kulkevan naapurin kissan saisi pysymään poissa meidän takapihalta (rivari)? Oikaisee aina meidän pihan poikki omalle pihalleen. Mies jo suunnittelee jonkinlaista ansaa, kun vesisuihkusta ei ole mitään hyötyä... :kieh:

MITÄ HELVETTIÄ SE TODELLISUUDESSA TEITÄ HAITTAA JOS KISSA OIKAISEE TEIDÄN PIHALTANNE OMALLEEN.??!!?? OLISKO KENTIES AIKA HANKKIA OMA ELÄMÄ NIIN EI TARTTE KYTÄTÄ MITÄ NAAPURIN KISSA TEKEE. VOI HYVÄ LUOJA MITÄ PELLEJÄ OLETTE!!

Tottakai se haittaa jos kissa kusee ja paskoo toisen tontille! Meillä on ollut pihalla niin lasten hiekkalaatikossa, keinuilla kuin marjapuskissa noita kikkareita. Kissan uloste on ihmisille vaaraksi. Ei kissanomistajalla ole oikeutta päästää lemmikiiiän ulostamaan muualle kuin omalle tontille, ihan samoin kuin on koiranomistajienkin laita. Heidät jo laki käskee keräämään ne paskat pussiin ja hävittämään ne. Näin voisi olla kissan kanssa myös. Meidän tuttava teki muuten kivan jutun tässä taannoin; sai selville kenen kissa heidän tontilleen paskoo, keräsi niitä kikkareita, ja vei sen läjän ko kissanomistajan postilaatikkoon... Taidan ottaa mallia tuosta ;)

Jees: sä oot itse ilmeisen tyhmä kun et tajua mitä sulle täällä vastataan. Kukaan ei kait ole sanonut etteivätkö kissat saisi teoriassa kulkea vapaana.
Teoriassa sen takia, että on aika mahdottomuus vahtia missä se kissa kulkee ja mihin jätöksiään tekee. Joten käytännön mahdottomuus kaataa teorian mahdollisuuden.
Eli laki antaa mahdollisuuden tuohon kissan vapaana kulkemiseen vain teoriassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Sisältää vinkin:
Meidän tuttava teki muuten kivan jutun tässä taannoin; sai selville kenen kissa heidän tontilleen paskoo, keräsi niitä kikkareita, ja vei sen läjän ko kissanomistajan postilaatikkoon... Taidan ottaa mallia tuosta ;)

Älä yllytä hullua.... :xmas: :D B)
Mukaan lappu: "Kissaltanne unohtui nämä. Palautan ne nyt teille. Terveisin naapuri" :whistle:

Täytyy taas todeta, että onneksi asutaan maalla =) Saa kissat kulkea vapaana eikä kukaan valita (myös naapurilla kissoja.)
Kummallisia kissoja teidän lähistöllä, kun repii pyykit naruilta, kuseskelee nurkkiin, paskoo kaikki paikat, myllää kukkamaat jne. Mulla on koko ikäni ollut kissa/kissoja ja ikinä ei ole jätöksiä löytynyt kiekkiksesta, kusi haissut talon nurkissa saatikka et ois repineet pyykkiä naruilta =D

Alkuperäinen kirjoittaja Jenni:
Jees: sä oot itse ilmeisen tyhmä kun et tajua mitä sulle täällä vastataan. Kukaan ei kait ole sanonut etteivätkö kissat saisi teoriassa kulkea vapaana.
Teoriassa sen takia, että on aika mahdottomuus vahtia missä se kissa kulkee ja mihin jätöksiään tekee. Joten käytännön mahdottomuus kaataa teorian mahdollisuuden.
Eli laki antaa mahdollisuuden tuohon kissan vapaana kulkemiseen vain teoriassa.

Kutakuinkin noin mäkin yritin asian esittää, mutku ei tajuu ni ei tajuu :headwall:

Täälä meillä päin kissat kulkee järestään vapaana, eikä niistä oo kyllä sen kummemmin riesaa ollu. Ei oo koskaan tullu vieraat kissat sisälle, ei oo yrittänykään. Yhen ainoan kerran oli kissa kusassu maton kulmaan kun oli ulkona tuulettumassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kylkiluu:
Totta hitossa moni kissa liikkuisi mielellään ulkona. Ja jos se on siihen pienestä asti tottunut, tottakai se protestoi jos ei enää pääsekään ulkoilemaan vapaasti.

Arvaapa, meidän toinen kissamme on rotukissa, joka ulkoili aluksi vain ja ainoastaan valjaissa. Siitäpä se sai kipinän että ulos on päästävä, ja eräs kaunis päivä oli karannut kylppärin ikkunasta luhtitalosta kaupunkialueella. Oli hyttysverkon repinyt riekaleiksi että pääsi vapaaksi. Onneksi löytyi vielä, mutta sen jälkeen meillä ei enää tuuletettu.

Kun muutimme ok-taloon, ei tarvinnut miettiä päästämmekö tuota kissaa vapaaksi vai ei. Emme voi elää seuraava 15 vuotta tuulettamatta, kissa ulko-oven ovenkahvassa roikkuen. Ja kun kulkee ovesta, kissaa pitäisi työntää jalalla koko ajan sisälle (ja kissahan on nopea liikkeissään, joten lapset eivät kai saisi kulkea ovesta ollenkaan kun eivät saisi kissaa pidettyä sisällä ).

Ehkä tilanne olisi toinen jos emme olisi koskaan ulkoiluttaneet tuota kissaa edes valjaissa, mutta nyt tilanne on tämä.

Joku kirjoitti että Suomessa ei saa kukaan olla toisten tontilla, ei edes kissat. Puppua se: suomessa on jokamiehen oikeus, kuka tahansa saa mennä kenen tahansa tontille, kunhan ei mene pihapiiriin eikä aidatulle alueelle (joten siitä vaan nyt piikkilankaa vetämään mammat)! :kieh: B)

Kissoista: mun puolesta saavat kulkea vapaana, kunhan on panta kaulassa. Ilman pantaa = heitteillä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä maalla on mukavaa:
Täytyy taas todeta, että onneksi asutaan maalla =) Saa kissat kulkea vapaana eikä kukaan valita (myös naapurilla kissoja.)
Kummallisia kissoja teidän lähistöllä, kun repii pyykit naruilta, kuseskelee nurkkiin, paskoo kaikki paikat, myllää kukkamaat jne. Mulla on koko ikäni ollut kissa/kissoja ja ikinä ei ole jätöksiä löytynyt kiekkiksesta, kusi haissut talon nurkissa saatikka et ois repineet pyykkiä naruilta =D

mietippä tätä asiaa hieman siltä kannalta, että kaupungissa on paljon maata joka on peitetty asfaltilla tai laatoilla. Joten siinä vaiheessa ne lähistöllä olevat lasten hiekkalaatikot tai naapureiden pehmeät kukkapenkit on kissalle oikeasti aika houkutus-paikkoja käydä hieman toteuttamassa sitä kaivamista/peittämistä ja tarpeiden tekemistä.

Ei muuten kuulu; kissa ei ole koskaan alunperin elänyt Suomessa/pohjoismaissa luonnossa, kuten muut eläimet (karhut, hirvet, jänikset ym) . Kissa on LEMMIKKIELÄIN, eikä sen kuulu kulkea vapaana kuten ei muittenkaan kotieläinten. Kissa ei kuulu Suomen luontoon. Piste.

se on muuten jännä et kissanomistajat itse ei joudu ikinä kärsimään kattiensa tuhoista. mun vanhemmat asuu maalla kun kyllä niistä puolivilleistä kateista on sielläin haittaa. isän mielestä kuollut kissan onkin paras kissa.. mut onko ihme kissanomistajat itse viljelevät kissavihaa.

Alkuperäinen kirjoittaja jenni:

mietippä tätä asiaa hieman siltä kannalta, että kaupungissa on paljon maata joka on peitetty asfaltilla tai laatoilla. Joten siinä vaiheessa ne lähistöllä olevat lasten hiekkalaatikot tai naapureiden pehmeät kukkapenkit on kissalle oikeasti aika houkutus-paikkoja käydä hieman toteuttamassa sitä kaivamista/peittämistä ja tarpeiden tekemistä.

Niinpä.
Ja lisäksi maaseudulla on suunnilleen joka talon pihassa koira (ainakin mun kokemuksen mukaan). Kukapa katti sellaiseen pihaan tulisi.
Meidän takapiha on kyllä peltoa, ja metsääkin on lähellä, mutta silti kissat tykkää käydä nimenomaan hiekassa tekemässä tarpeensa, ja hiekkaahan siis löytyy lasten leikkipaikoista ja hiekkalaatikoista...

Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:

no ne syyt on aika monta kertaa laitettu tähänkin ketjuun. ulostaminen nurkkiin ja hiekkalaatikoihin, omaisuuden tuhoamine (esim vaunuja repivät), tunkevat sisälle asuntoihin (allergisille tosi mukava juttu) jne.. musta siinä on jo aika monta syytä.

mukaan lukien se että jos omistaja päästää kissan vapaana ulos on aina vaarana että eläin jää auton alle, joku ottaa kiinni ja kiduttaa, kettu syö jne.. että siinä se vastuullinen omistaja kun hyväksyy omalle eläimelleen tappotuomion päästämällä ovesta

Alkuperäinen kirjoittaja plääh:

mukaan lukien se että jos omistaja päästää kissan vapaana ulos on aina vaarana että eläin jää auton alle, joku ottaa kiinni ja kiduttaa, kettu syö jne.. että siinä se vastuullinen omistaja kun hyväksyy omalle eläimelleen tappotuomion päästämällä ovesta

ei sekään ole oikein ei. edelleen kysyn.. miksi ottaa lemmikki jos siitä ei ole kiinnostusta pitää huolta?

Alkuperäinen kirjoittaja plääh:

ei sekään ole oikein ei. edelleen kysyn.. miksi ottaa lemmikki jos siitä ei ole kiinnostusta pitää huolta?

taoppa se noidenkin päähän :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii:
Joku kirjoitti että Suomessa ei saa kukaan olla toisten tontilla, ei edes kissat. Puppua se: suomessa on jokamiehen oikeus, kuka tahansa saa mennä kenen tahansa tontille, kunhan ei mene pihapiiriin eikä aidatulle alueelle (joten siitä vaan nyt piikkilankaa vetämään mammat)! :kieh: B)

Kissoista: mun puolesta saavat kulkea vapaana, kunhan on panta kaulassa. Ilman pantaa = heitteillä.

Just: ok-talon piha on pihapiirini, ja sinne sillä katilla ei ole asiaa. Eikä sulla!
Metsää tontillamme ei ole, kuten ei yleensäkään taajama-alueella. Siellä saisit marjat poimia, kissojen paskan seasta, juu....

Yhteistyössä