laihdunko vai teenkö vielä jotain väärin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pläski"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"pläski"

Vieras
Leipä (ja myös margariini) jäi jo 2 viikkoa sitten, annoskokoja olen pienentänyt kolmasosan ja salaattikin maistunut päivittäin, on itseasiassa puolet kaikesta mitä syön päivittäin. Vettä aloin juomaan n. 2l päivässä, ennen hyvä jos lasillisen. Kiinteyttävää jumppaa harrastan ja noin kahdesti viikossa pääsen kävelylle. Nyt kun viellä onnistun joka viikkoisen sipsipussin jättämään pois, alkaisinkohan laihtua? Syön n. 800-1200kaloria päivässä, 5-6 aterialla. Nälkä ei ole lainkaan paitsi aamuisin. Panostan aikalailla proteiinin saantiin. 157cm ja 74kiloa tällä hetkellä ja ainaki 18 kiloa haluaisin pois.

Kuulostaa ihan hyvälle. Joidenkin mielestä proteiinin määrää kannattaa tarkkailla kun normaalipainon sisällä laihduttaa/ kiinteyttää. 1-1,5g per tavoitepaino on yksi ohje, mutta ei päde tietenkään huomattavan ylipainoisilla. Kalorit on aika alhaiset mutta jos tuntuu hyvälle, siitä vaan :-)

Mistä sä saat proteiinia? Noissa mainitsemissasi ei kyllä tarpeeksi tule (jos haluat lihaksesi säilyttää laihtuessasi). Huolehdi myös, että saat rasvaa jostain, sitäkin tarvitaan jotta voi laihtua.

Tuo kalorimäärä on mun mielestä liian pieni, liian vähällä ruualla ei laihdu vaan elimistö pitää kiinni siitä vähästä mitä on. Lisää vaikka 1500 kcal kieppeille.

Joka viikkoisen sipsipussin voit jättää pois, mutta älä kiellä itseltäsi kaikkia herkkuja.

Meidän laihdutusryhmässä korostetaan sitä, että nyt opittavalla ruokavaliolla pitäis pystyä olemaan koko loppuelämä, ei siis pelkkää kuuria siihen asti että paino on tavoitteessa.

Lasketko kalorit ihan kaikesta? Siis tiedostat, että paljonko kaloreita missäkin on?
Suosittelen laskemaan tarkasti ja miettimään mistä kannattaa pihistää ja miten?
Mitä syöt aamupalaksi? Lounaaksi? Päivälliseksi? Iltapalaksi? Kannattaa jättää kaikki välipalat pois, tai pitää ne sokerittomassa mehukeitossa ja porkkanoissa. Jopa omenassa voi olla lähes sata kaloria, banaanista puhumattakaan.

tuo kalorimäärä on se jolloin en tule liian täyteen, siis kun koen ähkyn epämiellyttäväksi, sellaisen liian täyden vatsan. Ja nälkää kun en näe. Syön lihaa, raejuustoa, rahkaa, kananmunia... Ja rasvaakin tulee kyllä. Salaattia ja perunaakin. Kalaa en pysty syömään. Voita on nokare aamupuurossa ja rasvaa tulee lihastakin toki. Mielestäni tämä ruokavalio ilman sitä älytöntä mättämistä ja naposteluntarvetta on hyvä, jolla pärjäisin jatkossakin. Makeanhimon olen taltuttanut parilla palalla tummaa suklaata jo kuukausia, ja aion toisinaan pitää niitä herkkuhetkiäkin, esim kerran kuussa sitä sipsiä. Nykyään niitä on kerran kahdestikin viikossa.

Voita ja suklaata menee kuitenkin päivittäin?

Kerro rehellinen esimerkki päivän syömisistä, joka sisältää sitten ihan jokaisen suupalan ja lusikallisen.
Melko usein se 1200 kaloria onkin 1900 kun lasketaan kaikki määrät oikein ja lisätään mehu huikat ja siiderit tai punkkulaislliset.

Heivaa ne suklaat pois heti sieltä kotoa ja älä osta sinne mitään herkkuja. Laihdutus ei todellakaan ole helppoa tai tule tehdyksi sillä, että jättää herkut pois.

Jos syöt 100 kaloria yli peruskulutuksen lihot hitaasti, mutta jos haluat painon pois niin joudut jättämään kaikki herkut pois ja lisäksi karsimaan perus ruokavaliosta pois niin, että saat vähemmän energiaa kuin mitä kulutat.

Jos aamupalaksi syöt puuroakin voilla ja suklaatakin mukaan mahtuu niin tuskin kalorisi ovat 800-1200 kcal. Laskehan tarkemmin. Puurokin on aika kaloripitoista, kun se on hiilihydraattia ja kaurapuuro annoksessakin on 300 kcal+voisilmä+juoma+ehkä leipä. Puuro on mielestäni aika huono syöminkin laihduttajalle. Ei pidä nälkää ainakaan mulla ja kaloreita on.

[QUOTE="vieras";28186973]Jos aamupalaksi syöt puuroakin voilla ja suklaatakin mukaan mahtuu niin tuskin kalorisi ovat 800-1200 kcal. Laskehan tarkemmin. Puurokin on aika kaloripitoista, kun se on hiilihydraattia ja kaurapuuro annoksessakin on 300 kcal+voisilmä+juoma+ehkä leipä. Puuro on mielestäni aika huono syöminkin laihduttajalle. Ei pidä nälkää ainakaan mulla ja kaloreita on.[/QUOTE]

Puuro ei ole huonoa laihduttajalle. Yhdessä kaurapuuroannoksessa on esim. 140 kcal ja siihen lisäksi esim. 2 dl mehukeittoa 20 kcal. Eli ei lähelläkään 300, mikäli et tee sitä täysmaitoon ja lisää kiloa voita.

Alle 1000 kcal vaikuttaa mielestäni aika kitudieetiltä, tonnin pintaan saa jo syödäkin niin että jaksaa päivän töissä ja käydä vaikka lenkilläkin. Kannattaa tosiaan seurata edes vähän aikaa niitä ruoka-aineita tosi tarkkaan, että huomaa jos on laskenut alakanttiin tai unohtunut jotain.

Proteiininsaannista kannattaa pitää huoli. Jos salaatinkin kanssa syöt jotain lihaa ja käytät päälle maitotuotteita, niin luultavasti saat tarpeeksi. Proteiiniarvoistakin alkaa saada jonkinlaisen käsityksen kun suorittaa sitä ruoka-aineseurantaa. Itse en jaksa loputtomiin syöttää joka hiton ruoka-ainetta laskureihin, varsinkin jos syön koululounaan jonka ravintoarvoja en tarkalleen tiedä, mutta kyllä sellainen parin viikon seuranta antaa paljon paremman perstuntuman jatkoa varten.

Yksi herkkupäivä viikossa tai parissa ei myöskään ole pahitteeksi, kunhan ei mässää yli kulutuksen.

Alkuperäinen kirjoittaja Höpö höpö;28187061:
Puuro ei ole huonoa laihduttajalle. Yhdessä kaurapuuroannoksessa on esim. 140 kcal ja siihen lisäksi esim. 2 dl mehukeittoa 20 kcal. Eli ei lähelläkään 300, mikäli et tee sitä täysmaitoon ja lisää kiloa voita.

Pieni annos on, jos siitä tulee vain 140kcal, ja itse ainakin joudun syömään kaurapuuroa oikeasti tosi ison lautasellisen jotta ei olisi tunnin päästä kova nälkä. En ole koskaan ymmärtänyt miksi puuroa kehutaan esim. hyväksi aamupalaksi, kun mulla se ei tosiaan pidä nälkää kovin kauan vaikka söisi niin paljon että pahaa tekee... Sinänsä ihan terveellistähän se on, mutta itse joudun syömään lisäksi muutakin tai useamman annoksen, joten kaloreita tulee. Ja saa toki aamupalalla tullakin!

[QUOTE="vieras";28187093]Pieni annos on, jos siitä tulee vain 140kcal, ja itse ainakin joudun syömään kaurapuuroa oikeasti tosi ison lautasellisen jotta ei olisi tunnin päästä kova nälkä. En ole koskaan ymmärtänyt miksi puuroa kehutaan esim. hyväksi aamupalaksi, kun mulla se ei tosiaan pidä nälkää kovin kauan vaikka söisi niin paljon että pahaa tekee... Sinänsä ihan terveellistähän se on, mutta itse joudun syömään lisäksi muutakin tai useamman annoksen, joten kaloreita tulee. Ja saa toki aamupalalla tullakin![/QUOTE]
Joo, minullekaan ei puuro kyllä sovi. Ei pysy nälkä poissa ellei ahmi litraa, ja sellainen jo ällöttää. Mutta voi se jollekin toiselle sopia. Itse kyllä yritän laihduttaa vähentämällä hiilareita samalla, niin puurot ei senkään puolesta oikein istu ruokavalioon. Maustamaton jogurtti ja marjat on vakiaamiainen, joskus saatan syödä ruisleivän, jonka päällä juustoa/kinkkua/kasviksia.

Yhteistyössä