Lähtisinkö töihin vai opiskelemaan,on vaikee päättää!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tulevaisuus hukassa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tulevaisuus hukassa

Vieras
Työ ois semmoinen,jossa olen aiemminkin ollut,en siinä kauheen hyvin viihtynyt silloin.Nyt pääsisin sinne vakipaikkaan.Mutta toisaalta olen ajatellut lähteväni opiskelemaan uuteen ammattiin,haku päättyy parin päivän päästä.Sitten menis useempi vuosi ennen työelämää.Ja tulot huononis huomattavasti.Lapset on alle kouluikäisiä joten sen puolesta ois kiva että sais kotona opiskella,mutta jos menis töihin niin saishan siitä rahaa. APUA! Niin,ja olen jo 30v,eli jos nyt menen töihin ja vielä vakipaikkaan niin en usko,että ikinä enää opiskelemaan lähden.

Mä painin vähän saman ongelman kanssa... Tosi vaikeita päätöksiä.. Tosin tällä hetkellä niin hyvä palkka, ettei houkuta mennä opiskelemaan, mistä ei juurikaan rahaa tipu... Ärsyttäviä valintoja!! :)

Alkuperäinen kirjoittaja t:
Mä painin vähän saman ongelman kanssa... Tosi vaikeita päätöksiä.. Tosin tällä hetkellä niin hyvä palkka, ettei houkuta mennä opiskelemaan, mistä ei juurikaan rahaa tipu... Ärsyttäviä valintoja!! :)

On vaikeeta joo! Mulla vielä sekin,että nykyisessä työssä on tosi huono palkka (varsinkin siihen työmäärään verrattuna),alle 2000e/kk,vaikka on AMK-koulutus.Uuden koulutuksen myötä laajentuisi ainakin työpaikkamahdollisuudet... Ja palkkakin paranisi?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Painin melkein saman asian kans. Miksi se on niin vaikeeta tehä päätös? apuja kaipaan mäkin.

Meitähän olikin monta saman asian kanssa painivaa.Harmi,kun kukaan ei voi päättää mun puolesta! :( Oletteko te muuta hakemassa nyt yhteishaussa,jos haette,sehän loppuu tällä viikolla?Ainakin se mihin mä olisin hakemassa. Tosin,voihan sitä hakea vaikka ei meniskään,mutta sitten on vielä tuokin,että otanko työn vastaan vai en...

Mua olisi kanssa kiinnostanut opiskelu, mutta mies vastustaa.

ajattelisin kyllä sitäkin mahdollisuutta, että jos miehellesi sattuu jotain ja menettää esim työkyvyn tms. Kuka hankkii rahat sen jälkeen jos sinulla ei ole koulutusta? Ja jos kouluttaudut ja pääset parempi palkkaiseen työhön, eikö sekin jo hyödytä perhettä?

henk.koht en ymmärrä miksi toisen kouluttautumista jne pitää vastustaa.?!

Mietin samaa, kun luvassa on ehkä pätkätöitä ja jäänkö niitä vielä odottamaan. mutta kuitenkin sijaisena kehittymis/ylenemismahdollisuudet plusmiinusnolla!Opiskelijana tulot ehkä tippuvat ja asuntovelallisena se ei kauheasti houkuta ainakaan puolisoa.Toisaalta, jos kouluttaudun lisää niin palkkatasoni nousee ja ehkä mahdollisuudetkin vakinaisempaan työhön.Tähän kaikkeen pitäisi vielä sovittaa/mahduttaa perheen toisen lapsen mahdollinen syntyminen, joten lienee viisasta pitää tilanne ennallaan.

Jatkaa: Mulla olisi jo opiskelupaikka ja saisin aikuisopintotukea. Olisin opiskellut vain vuoden, jotta saisin itseä enemmän kiinnostavaa työtä.

Go for it!!!

Vuosi on yllättävän lyhyt aika.

itsekkin olen kahden lapsen äiti ja opiskelemassa aikuiskoulutus puolella. puolentoista vuoden koulutuksesta loppu häämöttää :) tooooosi nopeasti mennyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Pom:

ajattelisin kyllä sitäkin mahdollisuutta, että jos miehellesi sattuu jotain ja menettää esim työkyvyn tms. Kuka hankkii rahat sen jälkeen jos sinulla ei ole koulutusta? Ja jos kouluttaudut ja pääset parempi palkkaiseen työhön, eikö sekin jo hyödytä perhettä?

henk.koht en ymmärrä miksi toisen kouluttautumista jne pitää vastustaa.?!

kyllä mä ymmärrän oikein hyvinkin..

opiskelu--> opintotuki

työ--> palkka

se tarkoittaisi siis sitä et mies joutuis tekemään enemmän duunia tai ei oikeesti vaan rahat riitä.

onko mahdollista että työ ohella opiskelee??

ei meilläkään mies tykkäis hyvää jos nyt lähtisin kouluun.. ei meillä rahat enää riittäis sit. meillä on ollut taloyhtiössä remonttia mikä on nostanut asumiskuluja.

Olisitko ap hakemassa yliopistoon vai ammattikorkeaan? Yliopistossa ainakin (tietty alasta riippuen) on monesti myös mahdollisuus tehdä opintojen ohessa osa-aikaisesti töitä, vaikka raskastahan opiskelun, perheen ja työn yhteensovittaminen varmasti on. Mutta pelkän opintotuen varassa ei kuitenkaan välttämättä tarvitsisi olla.

Ammattkorkeassa taas sinulla on mahdollisuus opiskella aikuiskoulutuksessa ja tämähän tapahtuu myös monesti työn ohella. Opiskeluvuodet kuluvat loppujen lopuksi melko nopeasti ja sinulla on vielä vuosikymmeniä aikaa tehdä mielekästä työtä. Yksi vaihtoehtohan sinulla olisi myös lukea haluamaasi alaa avoimessa yliopistossa tai ammattikorkeakoulussa vaikka opinnot siellä maksavatkin. Ne kuitenkin mahdollistavat myös samanaikaisen työssäkäynnin ja jos kuitenkin vielä jossain vaiheessa päättäisit hakeutua tutkinto-opiskelijaksi saat hyväksiluettua nämä opinnot tutkintoosi. Näin myös varsinainen tutkinto-opiskeluaikasi lyhenisi. Ja ainakin yliopistoihin on myös mahdollista hakea avoimen väylän kautta eli avoimessa yliopistossa suoritettujen opintojen perusteella. Tsemppiä pohdintoihin:)