Lähteekö teidän ekaluokkalaiset itse aamuisin kouluun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Lissu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"Lissu"

Vieras
Mietiskelen vain, vaikka meillä onkin esikoisen koulun aloittamiseen aikaa vielä puolitoista vuotta. :) Mutta osaako ekaluokkalainen jo itse aamulla herätä ja lähteä kouluun omin neuvoin? Tällä hetkellä ainakin vielä tuntuisi, että reilun vuoden päästä esikoinen ei taitaisi omillaan selvitä. Miten olette järjestäneet aamut ja iltapäivät, kun molemmat vanhemmat käy töissä ja samoin mummot, papat yms. ?

Mun poika heräsi itekseen ja teki aamutoimet ja lähti kouluun... Soitin sille ja varmistin että on heränny ja syöny, ja vielä sit soitin ku piti kouluun lähtee. Tämmönen toiminta joka toinen viikko, isällään ku oli nii oli toinen meininki... Ja hyvin pärjäs. Muuta mahollisutta ei oikein ollu, ku minä 7-15.30 töissä. Ja siis tuli koulusta yksin kotiin. Nyt jo poika neljännellä...

Ei lähde itsekseen kotoa.
Mies passittaa aamuisin kouluun ja sieltä poika menee ip-kerhoon kunnes minä tulen kotiin.

Iltapäivät onkin helpompia järkätä tuon iltapäiväkerhon vuoksi mutta me miehen kanssa lähdetään molemmat aamuisin töihin jo seiskan jälkeen, joten aamuista tulee ongelma.

Jos tuollainen järjestely ei teillä onnistuisi, niin uskoisitko pojan selviävän omin avuin?

[QUOTE="ticotico";23050600]Mun poika heräsi itekseen ja teki aamutoimet ja lähti kouluun... Soitin sille ja varmistin että on heränny ja syöny, ja vielä sit soitin ku piti kouluun lähtee. Tämmönen toiminta joka toinen viikko, isällään ku oli nii oli toinen meininki... Ja hyvin pärjäs. Muuta mahollisutta ei oikein ollu, ku minä 7-15.30 töissä. Ja siis tuli koulusta yksin kotiin. Nyt jo poika neljännellä...[/QUOTE]

Ok, kiva kuulla että tuollainenkin voi onnistua. :) Itse vähän epäilen tytön valmiuksia, mutta onhan tuohon vielä aikaakin...

[QUOTE="Lissu";23050606]Iltapäivät onkin helpompia järkätä tuon iltapäiväkerhon vuoksi mutta me miehen kanssa lähdetään molemmat aamuisin töihin jo seiskan jälkeen, joten aamuista tulee ongelma.

Jos tuollainen järjestely ei teillä onnistuisi, niin uskoisitko pojan selviävän omin avuin?[/QUOTE]

Pakkohan se olisi. Soittoa kännyllä vain herätys ja ovesta ulos.

[QUOTE="Lissu";23050614]Ok, kiva kuulla että tuollainenkin voi onnistua. :) Itse vähän epäilen tytön valmiuksia, mutta onhan tuohon vielä aikaakin...[/QUOTE]

Osut asiaan: lapset kehittyy uskomattoman paljon eskarivuotenaan ja vielä koulunalkua edeltävänä kesänäkin. Ja ianhan voi vähän harjoitella herätyskelloon heräämistä vaikka just eskarikeväänä. Useimmilta kyllä onnistuu ihan ongelmitta mutta lapset on tietty erilaisia

Lähinnä sitä epäilen että ehtisikö tyttö ikinä kouluun ajoissa, on sellainen haaveilija että jos ei koko ajan ole hoputtamassa niin saa vaikka koko päivän käytettyä aamupalaan ja pukemiseen. :)

Lisäksi pelkään että tyttöä pelottaa herätä ja lähteä kouluun yksin, muistan kyllä miten itseä pelotti.

Mutta, onneksi on vielä aikaa tuohon...

[QUOTE="mutsi";23050636]Osut asiaan: lapset kehittyy uskomattoman paljon eskarivuotenaan ja vielä koulunalkua edeltävänä kesänäkin. Ja ianhan voi vähän harjoitella herätyskelloon heräämistä vaikka just eskarikeväänä. Useimmilta kyllä onnistuu ihan ongelmitta mutta lapset on tietty erilaisia[/QUOTE]

Onhan se varmasti näinkin. :) Ja tyttö on kyllä neuvolan mukaan ikätasoistaan jopa edellä kehityksessä. Toisaalta on loppuvuoden lapsi ja aloittaa koulun siis 6-vuotiaana.

Taitaa olla nyt suurempi ongelma äidille tämä juttu kuin lapselle, ehkä on parempi vain odottaa ja katsoa eikä stressata asiasta. :)

Meillä on itsenäistä kouluunlähtöä harjoiteltu nyt syksystä asti. Aluksi piti aikuisen olla vieressä joka hetki hoputtamassa ja ohjaamassa. Nyt ollaan siinä pisteessä, että tytöllä on herätyskello, johon herää itse ja tehtävälista, jossa on numerojärjestyksessä aamutoimet (siirtää klemmaria aina kun kohta on tehty) ja aika hyvin sujuu. Hyvään saumaan sattui tämä äitiysloma, niin on mahdollista tällainen pikkuhiljaa tapahtuva aamutoimien itsenäistyminen.

Meillä koulun aloitus edessä tänä syksynä ja harmaita hiuksia aiheuttaa. Esikoinen lähtee kouluun, kuopus jatkaa pk.ssa, mies reissuhommissa ja itselläni olisi 95% varmuudella 3-vuorotyö. Ehkäpä poika puhelinsoitolla osaisi herätä ja lähteä, mutta pitkät illat joutuisi oleen yksin kotona ja kukas kakkosen hakisi pk.sta, jos mä iltavuorossa ja mies maailmalla.

[QUOTE="Lissu";23050648]Lähinnä sitä epäilen että ehtisikö tyttö ikinä kouluun ajoissa, on sellainen haaveilija että jos ei koko ajan ole hoputtamassa niin saa vaikka koko päivän käytettyä aamupalaan ja pukemiseen. :)

Lisäksi pelkään että tyttöä pelottaa herätä ja lähteä kouluun yksin, muistan kyllä miten itseä pelotti.

Mutta, onneksi on vielä aikaa tuohon...[/QUOTE]

Mll:tä tuli kotiin sellainen taulu, jossa oli erilaisille aamutoimille paikka ja sitten sai piirtää missä kohtaa kellon viisarit on kun on aika tehdä mitäkin hommaa.
Mä meen kasiin töihin ja lähden siinä puoli kahdeksan, oon aina herättänyt lapset aamulla jos on 8 aamu niin seiskalta ja ysin aamuina sitten puoli 8 (eli kun olen lähdössä), kello on soimassa siihen aikaan kun pitää aloittaa pukeminen ja kävely/pyöräily kouluun.
Kertaakaan ei oo vielä kumpikaan myöhästynyt ja ovat nyt 5 ja 2 luokkalaiset.

Lähdetään miehen kanssa töihin ennen pualta kasia
Laitetaan aamupalat pöydälle valmiiksi ja herätetään 07.15
Käsketään tyttöjen soittaa kun lähtevät kouluun.
Onneksi koulu on vain 700m päässä

On muuten nopeaa kehitys 6-7v. välillä. Ei ihme että monet lapset on niin hankalia silloin :D

Lapset on erilaisia mutta niin on vanhemmatkin. Vastuuta kannattaa antaa pienissä erissä pitkin matkaa niin ei ole niin iso juttu lähteä kouluunkaan.

[QUOTE="vieras";23050723]On muuten nopeaa kehitys 6-7v. välillä. Ei ihme että monet lapset on niin hankalia silloin :D

Lapset on erilaisia mutta niin on vanhemmatkin. Vastuuta kannattaa antaa pienissä erissä pitkin matkaa niin ei ole niin iso juttu lähteä kouluunkaan.[/QUOTE]

Tämä on kyllä varmasti totta. Itselläkin peiliin katsomisen paikka, täytyy antaa tytölle vähitellen lisää vastuuta omista toimistaan.

[QUOTE="Lissu";23050730]Millaista koulupäivää ekaluokkailaiset muuten keskimäärin tekee? Mennäänkö aamuisin yleensä ysiin?

Kiva kuulla, että homma on yleensä toiminut. :)[/QUOTE]

Vaihtelee paljon, mutta viikossa tunteja on noin 20h eli pitkät aamut ja iltapäivät on todellinen ongelma monissa perheissä. Lomista puhumattakaan.

[QUOTE="Lissu";23050730]Millaista koulupäivää ekaluokkailaiset muuten keskimäärin tekee? Mennäänkö aamuisin yleensä ysiin?

Kiva kuulla, että homma on yleensä toiminut. :)[/QUOTE]

20h/vko aikamonessa koulussa se on 4h/päivä. Meillä 3x4h, kerran 5h ja kerran 3h, kolme 9 aamua ja 2 kasin.
Naapurikoulussa on jaettu kahteen ryhmään ja toisella ryhmällä on joka päivä koulua klo 8-12 ja toisella 9-13

Kiitos taas vastauksista. :) Päivät on siis lyhyitä, mutta alkavat kuitenkin pääasiassa 8-9 aikaan. Iltapäivät on onneksi helpompi järjestää iltapäiväkerhon avulla.

No toistaiseksi ei ole tarvinnut kuin kerran yksin (tai siis kakkosluokkalaisen siskon) kanssa lähteä. Jos meen aamuun 7/7.30 töihin vien aamukerhoon muutoin olen kotona aamulla saattelemassa koulutielle. Koulun jälkeen menevät ip-kerhoon tai jos ollen iltavuorossa niin isänsä hakee suoraan koulusta. N. 3x kuussa tulevat iltapäiväkerhosta kotiin niin etten ole vielä itse tullut töistä.
Eli meillä ovat saaneet vielä nauttia vanhemman läsnäolosta mutta ens syksynä tilanne muuttuu kun vanhempi menee kolmoselle ja ei enää pääse kerhoon niin joutuvat aamulla selviytymään keskenään kouluun mutta eiköhän sekin onnistu.

Ei lähde. Pakko sanoa, että ei ole siihen kykenevä, tai ei olisi. On liian tunnollinen ja arka ja pelokas lähtemään yksin. Itkeä tuhertaisi koko aamun kun pelkäisi myöhästyvänsä, menettäisi yöunet. Kun ei osaa kelloa. Ja vaikka soittaisin että nyt lähdet, niin voisi silti unohtua jonnekin.

Joo, ehkä jos olisi alkuvuonna syntynyt ja kohta 8v. mutta ei tällä hetkellä meidän tyttö ei lähde enkä tiedä onnistuisiko edes ensi vuonna.

Yhteistyössä