Lähteäkö vai ei lähteä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Inkeri34
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Inkeri34

Vieras
Pääsin oppisopimuksella tilitoimistoon suorittamaan taloushallinnon ammattitutkintoa. Pitkäaikainen tavoitteeni jo vuosien takaa juuri tuo tutkinto ja tilitoimisto työpaikkana. Nyt kuitenkin on tullut ongelmia ohjaajan kanssa. Itse olen sopuisa ja ystävällinen henkilö ja en ole siis itse provosoinut naista. Olen ollut tuolla töissä 1,5 kk ajan. Minua opettaa henkilö joka olisi voinut jäädä eläkkeelle jo vuosi sitten, mutta ei jäänyt vielä silloin ja luulinkin että jää lokakuussa jolloin olisin ehtinyt suorittaa 1,5 vuoden mittaista tutkintoa lähes vuoden kun olisin tullut hänen tilalleen. Hän ilmoittikin kuukausi sitten, että jääkin jo huhtikuussa eläkkeelle. Teoriaopintoni alkavat vasta tammikuun puolessavälissä. Tilitoimistossa on vain kaksi henkilöä toimitusjohtajan lisäksi (minä siis tulisin toisen heistä tilalle huhtikuussa).

Nainen ei haluaisi ollenkaan opettaa minua ja saan kuulla siitä lähes päivittäin. Lisäksi hän piikittelee ja mitätöi sanomisiani koko ajan. Syyttelee asioista joita en ole tehnyt. Istuu takanani koko ajan kun teen työtäni ja vahtii jokaista näppäilyäni tietokoneella. Mielestäni olen oppinut jo ihan hyvin, mutta hänen piikittelynsä ei ole siihen liittyvää vaan enemmänkin piruilua.

Minulle tuli jo melkein mitta täyteen viikko sitten ja sain pinnistettyä itseni kasaan ja menin töihin kuitenkin normaalisti. Naiselle on huomautettu hänen kärkkäästä opetustavastaan ja hän ei sen takia opettanutkaan minua muiden nähden aluksi ollenkaan. Nyt hän opettaa ja mielestäni tj ja toinen työkaveri ovat ikävässä välikädessä koska toinen pelkää että hän vie puolet tilitoimiston asiakastiedoista ja tietopohjasta mennessää jos päättääkin jäädä eläkkeelle vaikka heti kun kerran motivaatioita ei ole. Lisäksi hän uhkailee minua jos hänen työnsä eivät suju opetuksen takia jäävänsä sairaslomalle heti silloin.

Hän on käytännössä luvannut opettaa minua jopa 1,5 vuotta eli kunnes valmistun. Mutta yhtäkkiä hän sanookin ettei voi opettaa minua enää joulukuussa ja sen jälkeen koska firmoilla on tilinpäätöksiä ja ne vievät aikaa.

Toinen kirjanpitäjä on taas ihan ylityöllistetty ja stressaantunut ja ei pidä edes ruokataukoja kiireen ja provisiopalkkansa takia.

En tiedä mitä teen. En kestäisi tilannetta enää huhtikuun loppuun millään, nainen ei muuta käytöstään vaikka hänelle on sanottu ja kukaan ei halua häntä menettää hänen asiakastietopohjansa takia. Tj ei sano taatusti hänelle mitään koska asiakkaansa voivat irtisanoa itsensä ja tilitoimisto menee konkkaan.

Haluaisin suorittaa tutkinnon koska ala kiinnostaa minua todella ja tutkinto on juuri kuin tehty minulle koska haluan tilitoimistoon töihin. Lisäksi pelkään työvoimatoimiston karenssia jos irtisanon itseni henkisistä syistä. Pelkään myös että nainen kimpaantuu jos sanon hänen käytöksestään ja saan syyt niskoilleni jos hän lähtee jo heti sairaslomalle tai eläkkeelle. Mitä teen? Auttakaa ja antakaa ehdotuksia? Oppisopimustoimistoon ja opettajalle olen jo kertonut asiasta. He pyysivät katsomaan tilannetta ja sitten palaamaan asiaan jos tarvetta. Kiitos jos jaksoit lukea tämän läpi kokonaan :)

Riippuu ihmisestä, mutta itse neuvoisin nöyrtymään ja opettelemaan työn, vaikka se tuntuisi henkisesti rankalta. Pääset kuitenkin jossain vaiheessa irti "kääkästä", jolloin olet toivottavasti jo oppinut työn ja pääset hänen jatkajakseen.
Voi olla, että tilanne tuon vanhan työntekijän kohdallakin jossain vaiheessa helpottaa.

• Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
Pystyisitkö jotenkin mielistelemään, kehumaan, arvostamaan, tekemään tärkeäksi ohjaajasi Puhuisit kahden kesken ja osoittaisit kiitollisuutta hänelle. Todelliset tunteesi voivat ola mitä vaan.

Olen itse ollut nuorena tilitoimistossa. Vanhat rouvat olivat kamalia. He odottivat täydellistä alemmuutta. Yhtä aiempaa kirjanpitäjää olivat itkettäneet, kun hän ei alistunut.

Derille. Kiitos vastauksestasi. Hän sanoo opetustapaansa huonoksi kun hän ei kuulemma selitä syitä ja asiota vaan opettaa pelkästään. Olen kehunut monesti hänen opetustapaansa jotta opettaisi mielellään. En tarkoittanut hänen tiuskimistaan, mutta sitä hän ei tiedä :) Onko kaikki tilitoimistot tuollaisia paikkoja, siis ihmiset hankalia? Kokemuksia ja neuvoja vielä kiitos :)

Tuntuu etten henkisesti jaksa työpaikassa enää olla, mutta ei ole tällä hetkellä muutakaan työtä ja haluan tutkinnon. En tiedä pystynkö sietämään pirullista naista enää. Olisin todella kiitollinen jos joku muukin vielä vastaisi :)

Mahdollista että siirtyisit toiseen toimistoon? Mitä mieltä ovat oppilaitoksessa tms.tuossa? Tai onko sinulle esim. Opinto-ohjaajaa?
Olen itse ollut 6kk työpaikassa missä eläkeiän kynnyksellä oleva nainen oli hirveistä hirvein työkaveri,
Hän oli todella alentava ,ilkeä ja vittumainen. Nöyristelin sen 6kk,mutta yhtään pidemmäksi aikaa en olisi voinut jäädä.

Kiitos edelliselle vastauksesta :) Ei ole mahdollisuutta siirtyä toiseen toimistoon kun ei ole sellaista. Oppilaitoksessa pyysivät katsomaan tilannetta ja miettimään mitä teen. Lisäksi keskutelemaan asiasta esimiehen kanssa. Siitä ei kyllä ole apua koska naisella on tietoa ja tieto on valtaa tässä tapauksessa :) Harmittaa vaan kun en ole mielestäni ansainnut kyseistä kohtelua ja muutenkaan elämä ei ole aina helppoa ilman tuota naista ja tarvitsisin voimaa arjen pyörittämiseen enkä tuollaista "energiasyöppöä" :( Olen kiitollinen lisävastauksistanne vielä jos vaan joku viitsii vaivautua vastaamaan vielä :)

Ikävää että muillakin samantapaisia kokemuksia. Raskasta nöyristellä toista ja olla kuten ei olisikaan.....Jos nyt sanon naiselle niin oppisopimuspaikan vaihtaminen voi olla vaikeampaa jos riitaannun hänen kanssaan. Siis voivat keskustella toistensa kanssa siis jos saan paikan joka todella vaikeaa.....Kiitos jos saan vielä mielipiteitä, ehdotuksia, kokemuksia ja/tai neuvoja teiltä :) Odottelen niitä....

Mitä jos itse jäisit sairaslomalle? Jatkat niin kauan, kuin pinna kestää ja sit saikulle? Käsittääkseni saikulla ollessa voit teoriaosuudet koululla opiskella, ei estäisi sitä.

Jos jäisin saikulle voisivat irtisanoa mut koeaikaan vedoten (4 kk koeaika) koska oppisopimuksessa vielä huonompi suoja kuin tavallisessa työsuhteessa eli työnantajan ei tarvitse perustella mitenkään koeaikapurun syytä.

en kestän yt enää naista kun piruili koko ajan kaikesta, myös henkilökohtaisista asioista. Oikein keksimällä keksi. Jäin sairaslomalle migreenin takia ja olen ollut yhteydessä toiseen työkaveriin sekä toimistusjohtajaan. Kerroin kaiken ja ovat puolellani. Tj alkaa antamaan tehtävät aina kauttaan, mutta en tiedä mitä tapahtuu eli miten naisen käytös muuttuu. Sitä en enää kestä. Haluavat pitää minut töissä työpaikassa ja ovat puolellani. Ilmoitin, että haluaisin todella mielelläni jatkaa, mutta en pysty kun nainen ilkeilee minulle koko ajan ja ei halua opettaa. Mielipiteitä? Onko kellään vastaavaa tapahtunut eli onko henkilö rauhoittunut kun olette ottaneet asian puheeksi pomon kanssa? Tässä erona, että hän voi jäädä eläkkeelle noin vain vaikka heti eli tämä hankala henkilö ja en usko, että sen takia asiasta sanotaan kauheen rajusti hänelle.

Miksi haluat tilitoimistoon töihin? Aivan liikaa töitä surkealla palkalla ja kuitenkin suuri vastuu ja koko ajan pitää olla ajan tasalla kun verot muuttuu ym. Työtäsi ei tulla koskaan arvostamaan. Opiskele mielummin vaikka tradenomiksi, senkin pystyy tekemään pitkälti etänä ja samalla voi olla töissä.

Olen jo tradenomi ja minulla on monen vuoden toimistotyökokemus. Tiedän siis mitä teen. Täällä Raumalla ei oikein saa parempaa palkkaa toimistotöissä kuin tuo kirjanpitäjän vähän yli kahden tonnin palkka aluksi.

Olipa asiaa edelliseltä.. Ilmoitin toimitusjohtajalle että jollei naisen käytös muutu niin en aio jatkaa työskentelyä tuolla koska mittani tuli täyteen hänen piruiluaan. Otan sitten yhteyttä oppisopimustoimistoon niin kerron kaiken. Onneksi on todisteita sähköpostissa mitä olen kirjoittanut pomolle ja työkaverilleni. En todellakaan aio jatkaa jos tästä ei tule naisen takia mitään.

Mä kyllä yrittäisin vaikka hammasta purren kestää sen 4 kk jos sillä varmistaisin itselleni mieluisan vakituisen työpaikan (nykyään melkeinpä lottovoitto ainakin pienemmällä paikkakunnalla). Itse olen hyvin korkeasti koulutettu ja asemaani päästäkseni olen joutunut kärsimään jos jonkinlaisista työpaikoista. Joskus vaatii sitkeyttä päästä elämässä esteenpäin. Se nainenhan on sinulle kateellinen, itse on eläkeiässä ja sinä nuorena tulossa hänen tilalleen!

Kyllä mäkin yrittäisin kestää sen 4 kk. Mulla oli joskus vähän vastaava tilanne, 1,5 kk jouduin sitä naista katselemaan. Sitten sain onneksi uuden työpaikan.

Sulla ei oikein ole kuin huonoja vaihtoehtoja, mutta muista, että toukokuussa sun ei tarvitse katsoa sitä ilkimystä enää :) Sit sulla on työpaikka takataskussa. Se on paras "kosto". Älä anna ilkimyksen savustaa sua ulos! Tsemppiä! Vanhat naiset voi olla ihan pahimpia työkavereita.

Nyt kaksi työnantajaa mahdollisesti ovat kiinnostuneita työllistämisestäni oppisopimuksella. Paikat olisivat eräässä pikkukaupungissa. Työmatkani olisi aika paljon paljon pidempi. Ajoaika olisi 45 min kun aiemmin se oli puolet siitä. Harkitsitteko minuna noita mahdollisuuksia vaikka työmatka pidempi? Tosin mieheni työpaikka olisi "matkan varrella" joten voisimme tulevaisuudessa harkita sinnepäin muuttoa esim. matkan puoleen väliin eräälle paikkakunnalle lähellä Raumaa.

Nainen on siis tehnyt monta kertaa selväksi ettei halua mua opettaa ja ei ole ikinä suostunut tai halunnut opettaa ketään harjoittelijaa ennen mua, mutta nyt oli pakko kun opettelen hänen töitään eli vielä kiireisempi kirjanpitäjä on sen joutunut tekemaan. Nyt työt menisivät siis tj:n kautta joita mulle opetetaan, mutta en usko että nainen muuttuu kun on siis ihan hirveä. Piruilee mulle koko ajan, vääristelee tekemisiäni sekä puuttuu koko ajan henkilökohtaisiin asioihin. Kiusaaminen on siis ihan jatkuvaa ja sietämätöntä. Olen ollut useissa työpaikoissa ja ikinä ei ole tullut noin pirullista ihmistä vastaan. Olen saanut töissäni palautetta että tulen kaikkien kanssa toimeen, mutta tämä on ihan mahdotonta. Olen kaikkeni yrittänyt ja ollut rauhallinen sekä jämäkkäkin. Katso edellinen kysymys eli se on se mikä ois nyt mahdollisesti vaihtoehtona. Oppisopimuspaikkaa todella vaikea Raumalla saada tilitoimistosta joten nuo tulivat aivan odottamatta, mutta hain kaikkiin tilitoimistoihin Rauman ja Uudenkaupungin seuduilla :) Ja ehkä nyt tärppäs. Haluavat lisätietoa kun harkitsevat minun kouluttamistani opparilla. Saa nähdä onnistuuko?

Lisäksi meillä kaikilla sama huone ja istumme ringissä eli näemme ja kuulemme toisemme koko ajan eli joudun näkemään ja kuulemaan naista koko ajan ja olemaan hänen kanssaan tauoilla kahdestaan :( Hän koko ajan huonotuulinen, myös asiakkaille

työelämässä tulee vastaan jos minkäläisiä ihmisiä, koita kestää, sinulla on sentään tiedossa että hän jää pois jonkun ajan päästä.

hammasta purren, kyllä se siitä, raskasta mutta jos haluat tuolla työskennellä niin kestä, hoida työsi mutta ala kuuntele naisen juttuja, laita sisäiset korvatulpat, mene hänen juttujensa yläpuolelle, nuorena ihmisenä joutuu aina jonkinverran vanhojen narinaa kuunnella.... mikäli haluat tuolla työkennellä ja taloudellisessa tilanteessa niin haluisinkin, tilallesi on varmasti tulijoita.

Yhteistyössä