Lahjoituksista (tavarat, lelut ym.)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mulju
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mulju

Jäsen
22.03.2006
495
0
16
Nyt taas kovasti ihmiset näköjään täälläkin noita joulupaketteja lähettelee ja lahjoittelee toisilleen niin mietin vaan että miten te lahjoittajat valitsette kelle paketteja lähetätte?

Viime muuton yhteydessä lahjoitin pois paljon muun muassa huonekaluja. Olivat ihan ok kunnossa ja ajattelin että vaikka joku opiskelija saa niistä sit iloa itselleen.

Noh, mulla oli periaatteena et eka joka ottaa yhteyttä niin saa sit tavarat omakseen. Lopputulos oli se että multa kävi hakemassa tavaraa mies joka sanoi tarvitsevansa niitä kaupungissa sijaitsevaan KAKKOSasuntoonsa ja osa tavaroista meni pariskunnalle joka hurautti pihaan uudenkarhealla Volvolla ja pukeutumisestakaan päätelleen eivät mitään köyhiä olleet.

Eihän se multa ole pois kuka ne tavarat haki, mutta jäi vähän sellanen fiilis et varmaan joku olis saattanut niitä tavaroita tarvita kipeemmin :/

Juu no jos haluaa että tavarat menee juuri opiskelijoille, voi siitä mainita ilmoituksessa. Varmasti moni opiskelija tarvitsee huonekaluja kipeämmin kuin joku pohatta kakkoskämppäänsä. Tosin, joitakin vähemmän köyhiä ei tunnu yhtään häiritsevän anteliaitten ihmisten "hyväksikäyttö". Harmi sinänsä.

Niin, vaikeahan se on sanoa kuku oikesti tarvitsee ja kuka ei. Minä lahjoitan yleensä sellaista tavaraa, jonka laittaisin muuten roskiin, niin ihan sama kuka sen saa. Ja ne kellä on varaa valittaa esim. tavaran kunnosta, ei oikeasti sitä tarvitse. Näin olen ajatellut.

Mutta ilmoituksessa voi tosiaan mainita, kelle haluaisi lahjoittaa ja sitten vain toivoa, että vastaajat ovat rehellisiä. Nytkin juuri lahjoitin paketteja lapsille ja sen mukaan valitsin saajat, kelle tavarat edes jotenkin sopi.

Täytynee varmaan sit ensi kerralla jos jotain lahjoittaa niin pistää ilmoitukseen että tavarat on tarkoitettu niitä OIKEASTI tarvitsevalle. Ja luottaa sitten ihmisten rehellisyyteen..

Niinpä. Kyllä muakin tosissaan ärsytti, kun lahjoitin pinnasängyn ekalle ilmoittautujalle. Sieltä ne farmarilla karauttivat hakemaan sen mökille sängyksi. Toinen kyselijä oli selvästi vähävarainen opiskelija, mutta olin ehtinyt jo ensimmäiselle luvata.

Alkuperäinen kirjoittaja Black Dahlia:
Niin, vaikeahan se on sanoa kuku oikesti tarvitsee ja kuka ei. Minä lahjoitan yleensä sellaista tavaraa, jonka laittaisin muuten roskiin, niin ihan sama kuka sen saa. Ja ne kellä on varaa valittaa esim. tavaran kunnosta, ei oikeasti sitä tarvitse. Näin olen ajatellut.

Mutta ilmoituksessa voi tosiaan mainita, kelle haluaisi lahjoittaa ja sitten vain toivoa, että vastaajat ovat rehellisiä. Nytkin juuri lahjoitin paketteja lapsille ja sen mukaan valitsin saajat, kelle tavarat edes jotenkin sopi.

Tarkoittaako tämä sinusta sitä, että köyhälle voit antaa ihan mitä vain, missä kunnossa vain, ihan siitä syystä että köyhän täytyy tyytyä vähään? Juu, en minäkään mitenkään vaadi uutta ja ihmeellistä saati sitten merkkitavaraa, mutta minusta on jokseenkin.. hmm.. ärsyttävää se, että lahjoitetaan roskiskamaa sillä periaatteella, että köyhä ei siitä valita kuitenkaan. Esimerkiksi rikkinäisiä, erittäin tahraisia vaatteita.

Itse lahjoitan sellaista tavaraa, jota voisin itsekin vielä käyttää, ei tulisi mieleenikään viedä jollekulle rikkinäistä tai muuten erittäin huonokuntoista. Sellaiset vien suosiolla roskiin.

Ehkä mun ei tänään pitäis ottaa mitään kantaa tähän asiaan, mutta jos itse laitan tavaraa kiertoon, niin katson, että se on ehjä ja puhdas. Jos esim lasten housuissa on reikä, ilmoitan, että olis myös tälläiset, joissa reikä, huolitko. Jotkut osaa/viitsii korjata ja esim lasten ulkovaatteiksi kelpaa vähän nuhjusetkin, jos muuten toimii.

Jos haluaa opiskelijan hakevan, niin kannattaa laitta tosiaan ilmoitus koululle ja ilmoitukseen vaatimus opiskelijakortista ;) Tosin opiskelijatkin voivat olla hyvin toimeentulevia, toimeentulon perustana on pienet menot (ja siten hyödynnetään edulliset kierrätykset...). Saisiko sellainen opiskelija sitten hakea huonekalun, jos ei ole taloudellisessa kriisissä?

Pukeutumisesta ei voi aina rahallista tilannetta päätellä - kirpputorit on olemassa. Vai haluatko antaa lahjoituksen vain nukkavierulle syrjäytyneelle?

Usein ihmiset haluavat vain tavarasta eroon, kun antavat sitä ilmaiseksi. Olen minäkin hakenut divaanin tällä periaatteella, ei tullut mieleen että en olisi saanut. Tosin sitä mainostettiin firman kirpputorilla ja käskettiin hakea heti...

Mä annan sille, kuka haluaa ja tarvii. Ei se ole mun asia, mitä ihminen tavaralla tekee.

Ei itselläkään rahatilanne ole koskaan niiiin tiukalla ollut mutta melko tiukalla kuitenkin ja kyllä mä olen ihmisten luota tavaraa hakenut lahjoitusilmoitusten perusteella. Kun olen tavaran käyttänyt omalta osaltani loppuun, olen antanut tai myynyt eteenpäin.

Olen aika paljon lahjoittanut täälläkin palstalla ja yleensä ihan hyvä mieli näistä on jäänyt,mutta se on jäänyt minua pari kertaa harmittamaan,kuten nyt viiimeisessä lahjoituksessa,ettei vastaanottaja viitsi edes kiittää :(
Kyllä se minusta olisi vähintä mitä voisi tehdä.

Yhteistyössä