Lähipiirin "paineet"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ihme ja kumma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Ihme ja kumma

Vieras
EN keksiny sopivaa otsikkoa... Vauva on nyt 7kk eikä käänny eikä ryömi. Tykkää seisoa seisotettaessa ja istuu jo hyvin, tosin ei ilman tukea. Iloinen, jokeltelee KOKO ajan, syö ja nukkuu hyvin ja tarttuu leluun ja kierii akselinsa ympäri selällään ollessa sekä varpaat on nyt löytyneet niin niitä hamutessa kääntyy kyljelleen. Mutta ei siis käänny vatsalta selälleen eikä selältä vatsalleen eikä ryömi. Ja hampaitakaan ei ole vielä tullut. Itse en ollut mitenkään huolissani mutta nyt tuntuu että KAIKKI lähipiirissä ihmettelaa ja kummaksuu koko ajan että eikö se vieläkään liiku eja eikö sillä ole vieläkään hampaita. Ja ohhoh vauva vaan pötköttelee, kyllä ton ikäsenä jo pitäis liikku ja kääntyä! Näitä puheita kuunnellessa ärsyttää ja sitten tuli pieni huolikin että onko tämä nyt jotenkin hälyyttävää? 6kk neuvolassa ei ainakaan sanottu mitään ja 8kk on seuraava neuvola. itä mieltä te kanssa sisaret olette, onko syytä huolestua? Mummotkin kääntelee vauvaa kylässä käydessään lattialla ja mua ärsyttää jotenki vauvani puolesta! Tuntuu etteivät enää ihastele ja kehuskele lapsenlastaan niinkuin ennen kun vaan jankuttavat tuosta liikkumisesta ja antavat neuvoja minkä kerkeävät että onko sillä nyt lelut siinä lähellä kun pitäis vähän houkuttaa liikkumiseen ja onko se nyt liikaa sylissä kun pitäs olla lattialla jne jne. Ja poika siis on lattialla paljon, yhdessä leikitään ja touhutaan ja itsekseenkin hetkiä viihtyy. Sitterissä ei ole oikeastaan koskaan viihtynyt, joskus iltasella siinä kiikutellaan. Mielipiteitä? Kannustusta kai kaipaan mutta toki mielipiteitä siitäkin jos mielestänne on jotenkin outoa...

Ei huolta, vauvat kehittyvät niin eri tahtiin! Meillä hampaita on alkanut tulla mulemmilla lapsilla vasta vajaan vuoden ikäisenä. Veljeni poika alkoi myös liikkumaan myöhään, mutta kun kerra oppi kääntymään myös ryömiminen ja konttaaminen tulivat todella nopeasti kuvaan ja kävelikin jo vähän yli vuotiaana.

Anna mummojen ihmetellä ja kysy neuvolasta jos huolestuttaa. Ja nauti siitä, että vauva löytyy vielä samasta paikasta kuin mihin sen jätti! ;)

Vauva syliin vaan, kun hän haluaa. Ei lattia ole mikään autuaaksi tekevä paikka, kyllä lihaskoordinaatio sylissäkin kehittyy, ehkä paremminkin. Syli tai kantoliina ovat kuin fysiojumppaa, pitää koittaa pitää tasapaino ja liikkua muuttuvissa olosuhteissa. Jos lattialla makaaminen olisi hirveän tehokasta liikkumisen opetteluun, varmaan onnettomuudessa halvaantuneetkin pistettäsiin vaan lattialle makaamaan, eikä tuhlattaisi aikaa fysioterapiaan? :)

Vauvat lähtevät liikkeelle omaan tahtiinsa, ei sitä voi pakottaa. Jokainen lähtee oma-aloitteisesti jossain vaiheessa, se on ihan varma, sitä ei voi estää, vaikka haluaisi. Odottelisin ihan rauhassa sinne 8 kk neuvolaan ja jos siellä on jotain aihetta, niin varmasti lähettävät teidät fysioterapeutin arvioon.

Monesti nuo liikkeellelähdöt tapahtuvat hyppäyksittäin, yhtäkkiä tulee monta askelta peräjälken pitemmän hiljaisen kauden jälkeen.

Kaverin vauva ei ryöminyt eikä kontannut, eipä juuri kääntyillytkään koskaan. Istui kuin tatti 8 kk vanhana muttei liikkunut mihinkään. Oppi sitten kävelemään ennen kuin täytti vuoden ihan normaalisti. Nyt on 13 kk eikä vieläkään osaa ryömiä tai kontata, jotkut ei siis koskaan perusta niistä jutuista.

En olisi sinuna yhtään huolissaan. Omakin vauva oli melko myöhäinen liikkuja mutta kun muuten oli iloinen ja sosiaalinen lapsi en murehtinut ollenkaan. Tosiaan nauti vaan siitä että pysyy vielä paikallaan;) Sitten alkaakin uusi ajanjakso kun koko ajan pitää kontata ja ryömiä jossain vauvan perässä ja varjella kaatumiselta ja putoamiselta ja kaappien avaamiselta ja sormien polttamiselta jne...;)

Mun esikoinen on sydänlapsi, jolle on tuo myöhempi kehittyminen omiaan. Mutta ensimmäiset hampaat tulivat 1 v 3kk, meillä mentiin pitkään kävelytuolilla ja kun sitten oppi kaiken tarpeellisen, niin tuohon samaan ikään lähti kaikki toiminnot. Oma veljeni oppi kääntymisen myöhään ja kun sitten kaikki oli kohdallaan työnteli itseään takaperin mahallaan ehkä noin kuukauden ja siitä sitten 9 kk ikäisenä lähti kävelemään eikä siis koskaan kontannut tai ryöminyt. Sylistä sai muistaakseni itsevarmuutta ja turvaa, eli anna vaan noiden kommenttien mennä ohi. Nyt mun esikoinen on reippaat kaksi vuotta ja tekee kaiken mitä ikäisensä tekee, tosin puhetta ei tuota, mutta sanavarasto lisääntyy kaiken aikaa hurjaa vauhtia.

Meillä oli juuri alkuviikosta 8 kk -neuvola. Potra poika ja hyvin kehittynyt. Terve ja syntyessään täysiaikainen. Kaikki on mennyt hienosti. Ei vielä ryömi ja kääntymisenkin on taas unohtanut kokeiltuaan sitä joitakin viikkoja sitten. Neuvolalääkäri sanoi, että kehitys kulkee aivan normaalia rataa. Kaksi ensimmäistä hammasta ovat tulleet nyt joulun jälkeen. Itse en ole osannut olla huolissani, mutta minua ei olekaan miltään taholta "painostettu". Kehottaisin laittamaan jämäkästi kuriin ne mummot! Tässä vaiheessa lapsi ei vielä itse ymmärrä, mutta myöhemmin kyllä pahoittaa mielensä jos ei opikaan "tarpeeksi aikaisin" esim. lukemaan tai ajamaan pyörällä... Jos siinä on nimittäin mummot vieressä jankuttamassa että kyllä tuossa iässä pitäisi jo...

aivan sama tilanne kuin edellisellä, kuin olisin itse kirjottanu:) Ei olla itse, ei myöskään neuvolantäti (viikko sitten 8 kk), eikä ne mummot sekä ukitkaan oo ottanu/asettanu paineita, vaan ihan yksilöllisyyden piikkiin on tyypin tavat laskettu. Lähipiirin tuoreessa muistissa on useat serkut, ja todellakaan ei oo kahta samanlaista ollu. Jokainen kuiteski jossakin vaiheessa liikkeeseen lähteny! Joten älä huoli, ja pidä puolesi tai siis vauvelin puolia:) Itse oisin varmaan jo huomautteluista näpäyttänykin, mutta turhapa noista riitaantua... vaikka ymmärrän hyvin jos ärsyttää. Koita kestää!

Aika on kullannut mummojen muistot. Älä ota paineita muiden reaktioista. Minäkin tein vain päätöksen olla välittämättä oman sukuni ihmettelystä. Oma äitini on ihan pahin. Hän on huolissaan milloin vauvan itkuisuudesta, milloin hitaasta kehityksestä. Kaikki tuntui sujuneen silloin minun ja sisarusteni kohdalla niin paljon mutkattomammin. Olisin säästynyt monelta huolelta ja parilta lääkärikäynniltäkin kun olisin pitänyt pääni kylmänä. Toimi vain kuten tähänkin asti ja ihastele itse vauvaasi vain enemmän, jos se muilta jää tekemättä.

Alkuperäinen kirjoittaja **********:
Ei huolta, vauvat kehittyvät niin eri tahtiin!

Näin se on, ja aina sitä päivitellään jos ei kasva "käyrien" mukaan, sama kumpaan suuntaan menee. Sekä minä että veljeni aikanaan puhuttiin täysiä lauseita vuoden ikäisenä, ja eiköhän sitä aina joku täti päivitellyt, että varmaan tulee taantumaa kun noin aikaisin "opetetaan" puhumaan (vaikka opittiin ihan itsekseen ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Ihme ja kumma:
EN keksiny sopivaa otsikkoa... Vauva on nyt 7kk eikä käänny eikä ryömi. Tykkää seisoa seisotettaessa ja istuu jo hyvin, tosin ei ilman tukea. Iloinen, jokeltelee KOKO ajan, syö ja nukkuu hyvin ja tarttuu leluun ja kierii akselinsa ympäri selällään ollessa sekä varpaat on nyt löytyneet niin niitä hamutessa kääntyy kyljelleen. Mutta ei siis käänny vatsalta selälleen eikä selältä vatsalleen eikä ryömi. Ja hampaitakaan ei ole vielä tullut. Itse en ollut mitenkään huolissani mutta nyt tuntuu että KAIKKI lähipiirissä ihmettelaa ja kummaksuu koko ajan että eikö se vieläkään liiku eja eikö sillä ole vieläkään hampaita. Ja ohhoh vauva vaan pötköttelee, kyllä ton ikäsenä jo pitäis liikku ja kääntyä! Näitä puheita kuunnellessa ärsyttää ja sitten tuli pieni huolikin että onko tämä nyt jotenkin hälyyttävää? 6kk neuvolassa ei ainakaan sanottu mitään ja 8kk on seuraava neuvola. itä mieltä te kanssa sisaret olette, onko syytä huolestua? Mummotkin kääntelee vauvaa kylässä käydessään lattialla ja mua ärsyttää jotenki vauvani puolesta! Tuntuu etteivät enää ihastele ja kehuskele lapsenlastaan niinkuin ennen kun vaan jankuttavat tuosta liikkumisesta ja antavat neuvoja minkä kerkeävät että onko sillä nyt lelut siinä lähellä kun pitäis vähän houkuttaa liikkumiseen ja onko se nyt liikaa sylissä kun pitäs olla lattialla jne jne. Ja poika siis on lattialla paljon, yhdessä leikitään ja touhutaan ja itsekseenkin hetkiä viihtyy. Sitterissä ei ole oikeastaan koskaan viihtynyt, joskus iltasella siinä kiikutellaan. Mielipiteitä? Kannustusta kai kaipaan mutta toki mielipiteitä siitäkin jos mielestänne on jotenkin outoa...

Meillä samaa kuin teillä, mutta sillä poikkeuksella, että neuvolatätimme ehdotti, että varataan aika neuvolan lastenlääkärille, että hän katsoo vauvan tilanteen, että menisimmekö pari kertaa fysioon. Neuvolalääkäri katsoi ja sanoi, että lapsessa ei ole mitään fyysistä vikaa, mutta hänestä voisi olla hyvä käydä fysiossa koska heiltä saa hyviä vinkkejä siitä miten vauvan kehitystä voi itsekkin tukea. Meillä on todella kiva fysiotäti ja hänen avullaan olemme oppineet vanhempina paljon liikkumisesta ja samaten meidän vauva. Eihän se missään nimessä autuaaksi tee, mutta huomasin myös itsessäni sen, että kun kavereiden samanikäiset vauvat porhalsivat ohi kovaa kyytiä ja meidän vauvan kehitys tuntui pysähtyneen niin tämän fysiontädin ja lääkärin tarkastukset toivat mielenrauhan, että mitään hätää ei ole.
Turhaa stressiä älä asiasta ota, mutta minä olen nyt huomannut, että meidän vauva on jotenkin tyytyväisempi kun hän on paremmin oppinut liikkumaan. Useiden kehitysvaiheiden poisjäänti voi valitettavasti näkyä jossain muussa kehitysvaiheessa (ei välttämättä) ja siksi meillä ihmisilläkin on nämä kääntyminen, ryömiminen, konttaus, tuetusti kävely jne jne. Monethan jättävät yhden noista pois ja siirtyvät suoraan toiseen kehitysvaiheeseen, mutta monien vaiheiden poisjättö ei ole kuulema hyvä asia.

Toiset neuvolalääkärit eivät anna millään lähetettä fysioon ja toiset antavat hyvinkin herkästi. Minä olen tyytyväinen, että me saimme sen lähetteen ja nyt osaan myös itse teilata nämä sukulaisten kommentit siitä, että mitä heidän mielestään vauvan pitäisi jo osata.

Mukavaa talvea.

Nyt puolitoista vuotias vilkas poika, joka kiipeilee, kävelee ja touhuaa kokoajan...

Hänellä todettiin vastasyntyneenä alhainen lihasjäntevyys ja fysioterapeutti alkoi käyä jumppailemassa vauvan ollessa 4 kk ikäinen.
Poika kääntyi ympäri ensimmäisen kerran 4 kk ikäisenä,mutta vasta puolivuotiaana kumpaankin suuntaan...
Meiän poika ei ryöminyt eikä kontannut ollenkaan, vaan alkoi peppukiitämään eli liikkumaan istualtaan pepulla pomppien lattialla 9 kk ikäisenä.Sitä ennen ei siis liikkunut mitenkään.
Nousi seisomaan tasan 1-vuotiaana ja alkoi kävelemään ilman tukea 1v.3kk ikäisenä.
Eli niin vain kehittyi normaaliksi, vaikka alkuun epäilin, että lähteekö liikkeelle koskaan.

En lukenut noita aiempia vastauksia, mutta minä odottaisin ihan rauhassa seuraavaan neuvolaan, josta varmasti laitetaan fysioterapeutin arvioon, jos tarvetta on. Saattaa myös olla, että vauva kiskoo itsensä suoraan ylös ja alkaa harjoitella seisomista, monet vauvat ei konttaa tai ryömi olleenkaan.

Heippa! Täällä kanssa 7kk ikäisen vesselin äiti jonka vauveli ei vielä liiku eikä kääntyilekään pahemmin. Kyljelleen kiepsahtaa ja jalat ja kädet viuhtoo kovasti ja kierii akselinsa ympäri mutta muuten ei liiku. Meillä tosin poika syntyi kuukauden etuajassa eli se voi vaikuttaa kun kehitysikä ja kalenteri ikä eivät ihan täsmään. Mutta muuten kun on iloinen ja hyvin kasvaa niin en ole huolissani vaikka asiaa mietinkin kun meilläkin tuntuu että kaikki kyselee koko ajan! Meillä on kontrolleja sairaalassa keskosuuden johdosta niin siellä asiaan varmaan puututtaan jos tarve vaatii. Ja teillä tietysti neuvolassa kysäse asiaa ja vihjase tuosta fysioterapian mahdollisuudesta jos sinusta siltä tuntuu.

Kaikki ajallaan, niin uskon!

Meillä tyttö 7,5 kk. Oppi kääntymään vatsalleen reilu 5 kk ikäinen ja sitä kyllä harrastaa kovasti ja mahallaan pyörii jatkuvasti nyt napansa ympäri. Mutta ei ryömi suoraan eikä konttaa. Nyt muutamana päivänä on peruuttanut mahallaan ollessaan useita metrejä... Ei ole vielä hampaita, eikä minusta näytä että vielä pian tulisikaan. En ole ollut huolissaan kun kuitenkin jotain kehitystä tapahtuu koko ajan. Olen itsekin ollut kait matti myöhänen.

Meidän poika on 5 kk eikä käänny tai kieri napansa ympäri. Neuvolan terkka sanoi jo viime kerralla (2 viikkoa sitten), että jos ei käänny vielä 6 kk neuvolaan mennessä, niin laitetaan fysioterapiaan. Muuten poika on ihan hyvin kehittynyt.

Ihmettelen neuvolan kiirettä kääntymisen suhteen.

MEillä 6kk poika, eikä käännyt kuin kyljelleen. Pyörii kyllä vatsalla ollessaan napansa ympäri, mutta muuten ei kyllä näytä kääntymisen merkkejä. Kaipa se siitä....

Meillä kellittiin lattialla 9 kk asti, sitten alkoikin vauhti. Ensin konttaamaan, siitä kahden viikon päästä ylös, taas muutaman viikon päästä töpsöttelyä tukia pitkin ja ennen vuoden ikää jo käveltiinkin. Ja niiden kahden kuukauden aikana ei muuten nukuttu :)

En ole koskaan näitä palstoja lukenut tai saati ajatellut kirjoittaa, mutta nyt on ihan pakko kun ajauduin sivulle etsiessäni tietoa makrosomiasta eli isokokoisuudesta. Meillä on isokokoinen poika, joka oli syntyessään 58 cm ja 4680g (minulla ei ole diabetestä tms. jolla aina selitetään isoja vauvoja, enkä myöskään syönyt mitenkään epäterveellisesti raskausaikana -esikoinen oli 55 cm ja 3670 cm...) Poika onyt 10 kk eikä vieläkään käänny! Ryömimään alkoi muistaakseni joskus 8kk.n jälkeen vasta ja nyt 10 kk.n iässä alkoi kontata. Istumaan oppi jo 6 kk iässä.
Ei siis mitään huolta -oikeasti! Lääkärit osaavat nopeasti katsoa, onko lapsella jokin refleksi tms. joka estää tuon kääntymisen ja siihen olen kyllä luottanut. Käytiin omasta toiveestani fysioterapeutillakin, joka tutki kaverin, eikä löytänyt mitään eikä edes osannut antaa kauheasti mitään jumppaohjeita. Ollaan pidetty vaan lattialla mahdollisimman paljon - ja mahallaan. Käänteleminen ja väänteleminen sai meidän pojan vaan harmistuneeksi -pakolla lasta eitodella opeteta!
Nyt tosiaan 10 kk iässä alkaa kääntyä kyljelleen ja saattaa joskus kääntyä siitä mahalleen. Mahaltaan selälleen ei kyllä edes yritä. Kuitenkin nyt 3 päivässä on alkanut nousta seisomaan itse ja kiinnostunut talutettaessa askeltamisesta.
Ei ole kuulemma edes mitään tutkimuksia kauheasti siitä, mihin myöhempiin taitoihin tuo kääntyminen liittyy -kun taas vuorotahtisuus ryömimisessä tms. on luku sinänsä.
Kyllä sitä ehtii mummitkin lapsen perässä juoksemaan ja vahtimaan -nauttikaa nyt kun pysyy paikallaan...

Meidän poika oppi kääntymään päivää ennen 6kk neuvolaa, mutta sen jälkeen piti pitkiä taukoja kääntyilyssä. Tykkäsi kyllä istua, mutta ryömimään alkoi vasta 10kk iässä ja konttaamaan lähempänä vuotta. Silti lähti kävelemään pari viikkoa 1v.-synttäreiden jälkeen, eli meillä konttausvaihe jäi todella lyhyeksi. Monet lähipiirin lapset taas konttasivat jo pian 6kk jälkeen, mutta eivät silti kävelleet yhtään aiemmin kuin omammekaan.

Itsekin olin välillä huolissani - kuuluu kai äidin vaistoon - mutta jos lapsi vaikuttaa muuten terveeltä, en usko että on syytä huoleen. Äidit tietysti kovasti vertailevat lastensa kykyjä ja silloin tuntuu helposti että oma ei osaa mitään. Voipi olla, että oma lapsesi osaakin jotain mitä muut eivät vielä osaa. Meillä esimerkiksi poika alkoi taputtamaan tosi aikaisin verrattuna kavereihinsa, mutta sehän ei konttaukseen verrattuna ole mitään.