Lähihoitajat (opiskelijat ja jo valmistuneet) !

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuleva lh?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuleva lh?

Vieras
Lh-mollaajat älkööt vaivautuko...

Kuinka rankkaa opiskelu on? Pitkiä päiviä? Paljon kotitehtäviä?
Onko kukaan perheellinen opiskellut lh:ksi, kuinka jaksoit?

Kertokaa :)

mä opiskelen viimeistä vuotta ja mulla on 4 lasta...no aika rankkaa se on mutta kyllä sen kestää..päivät on pitkiä ja tehtäviä on paljon (on tietysti helpompiakin jaksoja)

Ihan työllistävät kolme vuotta oli... Useita työssäoppimisjaksoja, pirusti kirjallisia tehtäviä, tenttejä, opinnäytetyö jne.

Kyllä valmistuttua tiesi vähän töitä tehneensä =)

Mä voisin sanoa, että koulu vei aika tarkkaan 110 % vapaa-ajasta, onneksi ei ollut lapsia silloin vielä. Suurin osa ajasta meni kiinni kirjoissa ja tehtävissä mutta toisaalta se oli kyllä kivaakin aikaa. Hmmm, alkaa tehdä mieli opiskelemaan. :D

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Voi apua, joudunko unohtamaan äitiyden kokonaan :'(

No höpöhöpö, et joudu. Varsinkaan jos et töihin mene samalla.
Tunneilla kun kuuntelee tarkasti, pääsee jo pitkälle. Ja jos kuljet koulumatkat junalla tai bussilla, kannattaa matkat käyttää hyväkseen ja lukea läksyjä.
Tärkeää on opetella opiskelemaan tehokkaasti! :)

Minun ei tarvinnut tehdä paljoakaan töitä kotona sillä tein päivisin koulussa niitä kirjallisia, tottakai joitain piti työstää kotonakin iltaisin, yleensä silloin kun lapset nukkuivat. Päättötyö työllisti kivasti sitten kotona ja työharjoittelutehtävät.

Alkuperäinen kirjoittaja apteekista:
Kertokaa jotain esimerkkejä kotitehtävistä (vai millä nimellä niitä "läksyjä" nykyisin kutsutaan :D )?
Ovatko esim. essee-tyyppisiä vai mitä?

Oli paljon sellaisia miettimis- tehtäviä, ja esseitä. psyyke meni ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Kerttu-Kyllikki:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Voi apua, joudunko unohtamaan äitiyden kokonaan :'(

No höpöhöpö, et joudu. Varsinkaan jos et töihin mene samalla.
Tunneilla kun kuuntelee tarkasti, pääsee jo pitkälle.

Ei töihin. Opiskelen 100% ja mm. lomat voi käyttää sitten työntekoon.

Kiitos, hieman helpotti :)

Mä en kuluttanut kotitehtäviin aikaa oikeastaan yhtään. Hyvä jos viikossa tunnin verran tein jotain. Koulusta olin poissa paljon ja kursseja sain hyväksytyksi ihan vain jollain tehtävällä (ei tarvinnut tunneillakaan olla ). Tosi löysä koulu oli. Mutta eipä mua se koulu kiinnostanutkaan siksi sen niin lunkisti otin. Jyväskylässä sen suoritin (ja oli yhtenäkin vuonna palkittu Suomen parhaaksi kouluksi ).

En mä rankkana lähihoitaja opiskeluita pitänyt, mutta niistä on tosin 8 vuotta aikaa. Sairaanhoitaja opinnot olen viimeksi käynyt, niitä lienee voi tässä tilanteessa verrata, onhan niissä kuitenkin paljon samaakin...En niitäkään rankkana pitänyt, paitsi opinnäytetyön eteen sai tosiaan hommia tehdä. Ja työharjoitteluissahan pitää aina jaksaa olla erinomainen...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä en kuluttanut kotitehtäviin aikaa oikeastaan yhtään. Hyvä jos viikossa tunnin verran tein jotain. Koulusta olin poissa paljon ja kursseja sain hyväksytyksi ihan vain jollain tehtävällä (ei tarvinnut tunneillakaan olla ). Tosi löysä koulu oli. Mutta eipä mua se koulu kiinnostanutkaan siksi sen niin lunkisti otin. Jyväskylässä sen suoritin (ja oli yhtenäkin vuonna palkittu Suomen parhaaksi kouluksi ).

just tollaset ärsyttää ja paljon...on monta sellaista ihmistä ketkä tosissaan haluaa käydä sen koulun ja paikan vie sitten sinun kaltaiset ihmiset argh....

Rankkaa oli, kun yh:na opiskelin lähihoitajaksi, jouduin ottamaan muita vielä pari kuukautta kiinni(aloitin erikoistumisjakson myöhempään). Onneksi lapsen isä hoiti lasta erikoistumisvaiheessa tosi paljon, mutta tietysti sitten kärsin huonosta omatunnosta... Ja alussa kävin vielä töissäkin, mutta se oli jo melko mahdoton yhdistelmä. Tuntui että sydän pysähtyy väsymyksestä.
Ihan hirveesti oli laajoja aikaavieviä kotitehtäviä ja tenttejä myös.

Se onkin toinen juttu kun työharjoittelut alkaa (3 kpl). Siinä onkin kirjalliset työt, työt työharjoittelussa, kotityöt ja päättötyö kaikki samaan aikaan tehtävä :(

Alkuperäinen kirjoittaja joku:

just tollaset ärsyttää ja paljon...on monta sellaista ihmistä ketkä tosissaan haluaa käydä sen koulun ja paikan vie sitten sinun kaltaiset ihmiset argh....

Ehkä mä sinne joskus halusinkin opiskelemaan, mutta huomasin olevani väärällä alalla! Siksi siis ei kiinnostanut, enkä todellakaan panostanut koko opiskeluun ja silti mulla on hyvä todistus. Jotkut vaan ehkä pärjää vähemmällä? Ehkä mä pärjäsin siksikin koska olin hyvä puhumaan kursseja läpi jopa tekemättä mitään... :D

Alkuperäinen kirjoittaja Sirkkeli:
Se onkin toinen juttu kun työharjoittelut alkaa (3 kpl). Siinä onkin kirjalliset työt, työt työharjoittelussa, kotityöt ja päättötyö kaikki samaan aikaan tehtävä :(

Myös työharjoittelun aikana tulee "läksyjä" ? Luulin, että silloin vain perehdytään siihen käytännön lh-työhön...

työharjoittelussa on aina joku siihen työpaikkaan sopiva/liittyvä tehtävä..ja ne on yleensä aika laajoja tehtäviä et niihin täytyy panostaa aika lailla, tai näin meillä on

Alkuperäinen kirjoittaja höh:
Ehkä mä sinne joskus halusinkin opiskelemaan, mutta huomasin olevani väärällä alalla! Siksi siis ei kiinnostanut

Mikset keskeyttänyt heti alkuun, olisi voinut joku halukkaampi saada opiskelupaikkasi.

Niin mä keskeytinkin. Mutta palasin jatkamaan, koska ei näytä hyvältä jos papereissa on keskeytetty tutkinto ja ajattelin, että ei kai sosiaalialan tutkinto ikinä hukkaan mene?

Jyväskylästä valmistuneena voin kertoa, että mielestäni se ei ollut löysä koulu. Onhan silläkin tietty sitten painoarvonsa suorittaako kurssin kiitettävällä vai tyydyttävällä, eli mihin sen oman tavoitteensa laittaa.

Yhteistyössä