Lähihoitajat, mihin liittoon te kuulutte? Tehyyn vai Superiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hoitsutar
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hoitsutar

Vieras
Olen siis lähihoitaja ja kuulun tällä hetkellä vähän väärään liittoon. Tein aiemmin lähihoitajan työtä, vaihdoin alaa ja samalla liittoa. Ajatuksena oli, että en enää palaa hoitoalalle. Veri kuitenkin veti hoitotyöhön ja palasin hoitotyöhön muutamia kuukausia sitten. Jäin kuitenkin siihen liittoon missä olin, mutta olen nyt miettinyt olisi varmaan aika vaihtaa sopivampaan liittoon.

Kuuluin aiemmin Superiin, mutta en ole nyt varma haluanko siihen takaisin. Tehystä ei ole omakohtaista kokemusta, mutta tiedän ihmisen joka on Tehyllä töissä ja hän on kyllä asiansa osaava. Häneltä on ihmiset saaneet avun ongelmiin työnantajien kanssa. Eli siinä mielessä Tehy voisi olla hyvä.

Kumpaa liittoa sinä suosittelet? Haluan nimenomaan kuulua ammattiliittoon enkä pelkkään kassaan.

En ole hoitaja, mutta yleisenä kommenttina sanon, että liittoon pitää kuulua ja kuulutaan edunvalvonnan takia. Eli täytyy miettiä sitä kummalla on isommat muskelit ja relevantimpaa toimintaa juuri sen oman homman kannalta. Ei pidä mennä akavaan tyylipisteiden perässä (joku ihan oikeasti tekee noinkin), vaan mennä siihen porukkaan, jossa virkailija tietää jotain siitä omasta tehtävästä, jos sinne täytyy esim. soittaa ja kysyä apua.

Äkkiseltään maallikkona voisi kuvitella, että lähihoitajan kannattaa olla lähihoitajien liitossa. Toisaalta maallikkona tuntuu myös ihan perverssiltä, että hoitajilla on kaksi eri liittoa. Yleensä liitot pyrkivät lisäämään joukkovoimaa yhdistämällä suunnilleen samalla alalla olevia liittoja yhteen.

Se on ihan sama kumpaan liittoon kuuluu, sillä molempien puheenjohtajat on tosipaikan edessä ihan jänishousuja. :( Mut SuPer on enemmän lähäreiden asialla ja Tehy taas saikkujen.

Kuulun itse lähärinä Superiin ja olen siihen tyytyväinen. Kollegoissa on lähäreitä ja sairaanhoitajia. Molempia kuuluu tehyyn. Osa vaihtanut Superista.
Tutkiskele asiaa! :)

Yhteistyössä