Lähete yksityiseltä lääkäriltä - mitä Kela korvaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vähän pihalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vähän pihalla

Vieras
Olen ihan ymmälläni tällaisten sairaanhoitomaksujen kanssa, kun ei ole ollut mitään nuhaa kummempaa juuri koskaan. Nyt kuitenkin sain yksityiseltä lääkäriltä lähetteen fysioterapiaan, 15 hoitokertaa. Mukaan sain jotain lomakkeita, joilla haetaan korvausta Kelalta. Mutta mitä Kela korvaa ja mitä joudun maksamaan itse? Entä korvaako kela osuutensa jotenkin suoraan, vai joudunko ensin maksamaan hoidot itse ja vasta niiden jälkeen hakemaan korvauksia? Olen aivan sekaisin näiden kanssa... Olisi todellakin pitänyt kysellä siltä lääkäriltä tarkemmin. :/ Tunsin vain itseni niin tyhmäksi siellä.

ensinnäkin tuo aluksi kokonaan itse maksaminen riippuu siitä, onko fysioterapiafirmalla suora sopimus Kelan kanssa. Mikäli sellainen on, niin Kela-korvaus huomioidaan etukäteen ja maksat vain oman osuuden. Mikäli sopimusta ei ole, maksat itse ensin koko summan ja haet korvauksen jälkikäteen. Kelan korvaus on noin 40 % hoidoista. Jonkunlainen omavastuu noissa myös yleensä on, mutta se on pieni.

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/090801154727EH?openDocument löytyy linkit, mitä ovat kelan korvaukset taksasta. Mahdollisesti joudut maksamaan itse ja kela palauttaa osan summasta tai joillakin voi olla kelan kanssa sopimus, että he hoitavat korvauksen hakemisen, jolloin maksat vain sen omavastuuosasi.

Kela korvaa jotain fysioterapiakäynneistä. Toisissa paikoissa vähennetään kelan korvaus heti ja ne, joissa ei tuota suorakorvausta ole niin joudut itse maksamaan ensin ja sitten hakemaan kelan korvauksen silleen perinteisesti.
Ps. muista ottaa kela-kortti mukaan! :)
Ja kun varaat sitä ft aikaa, niin kysy sieltä, kyllä sulle vastataan, tyhmiä kysmyksiä ei oo.

Yhteistyössä