Lähete lastenpolille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Anin

Vieras
Onko kenenkään 1-vuotias joutunut käymään neuvolalääkärin lähettämänä sairaalan lastenpolilla, koska ei vielä konttaa/kävele? Olisin kysellyt mitä sairaalassa tehdään, täytyykö käydä useamman kerran ja minkälaisia kokemuksia (riippuen tietty sairaalasta)? Meillä poika sai lähetteen P-KKS:aan ja nyt täällä jännitetään jo etukäteen :\| . Kiitos, jos joku vaivautuu vastaamaan!

yhden tutun poika oli, ja ne kävi siel useammin, tutkittiin kaiken varalta. ei mitään syytä, kaikki on yksilöllistä. fysioterapiassa myös kävivät. en tiedä mitä nyt kuuluu, mutta kun ei kiirettä ollut ja tarhassakin kaveri toi lelut niin mikäs siinä istuessa. ei kaikki edes konttaa. onnea matkaan.

Meillä neiti lähti käveleen "vasta" 1,4 vuotiaana.Neuvolassa mulle sanottiin et lapsi lähtee käveleen keskimäärin 1,3 vuotiaana..Mut meen neiti kyllä konttas mutta alotti senkin vasta n.vuoden ikäsenä eikä ketään ikinä kiinnittänyt asiaan mitään huomiota neuvolassa.Sanovat vaan että lapset on yksilöllisiä ja kehittyvät omaan tahtiinsa joten sinuna en kauhean huolissani olisi mutta tule toki sitten kertomaan että mitä siellä lääkärissä tehtiin? =)

Juuh, vähän hätäiseltä lähete tuonne sairaalaan tutkimuksiin vaikutti mustakin (perjantaina tuli kirje ja aika: 5.7.05) ja kaiken huipuks poika nousi seisomaan tukea vasten tällä viikolla :D . Taitaa meillä vaan jäädä konttailut kokonaan väliin... olis aika hupaisaa, jos oppis käveleen tukea vasten ennen ku sairaalaan ja fysioterapeutille päästään :laugh: .

Mua kiinnostaa et minkä ikäinen sun 1v on tarkemmin?tasan 1v vaiko kuukausia päälle?En ymmärrä asian hätäisyyttä ennenkuin tiedän minkä ikäisestä puhe =)

Meillä kävelemään oppi 13kk:na. Siitä meni pari viikkoa eteenpäin ja hokasi, et "hei, mä osaan kontatakin." Mun äiti on lasten neuvolassa terveydenhoitajana ja sanoikin minulle, että jokaisen lapsen on opittava konttamaan 2-vuoden ikään mennessä. Liittyy jotenkin rytmitajuun. En tarkalleen muista sitä.
Mietinkin yhdessä vaiheessa, että mitäs jos ei opikaan konttaamaan.

Kävelemään oppimiseen puututaan täällä vasta sitten kun lapsen ikä lähenee 1,5-vuoden ikää. Jokainen lapsi kun on yksilöllinen kuitenkin.

Ehkä kannattaa kuitenkin soittaa vaikkapa pari pv ennen varattua aikaa lastenpolille ja kysyä, onko tarpeen tulla ollenkaan??! Tai, jos aikaa siirrettäisi syyskuulle esim? Lapsihan nousi jo tukea vasten, ja tässä kesäkuun aikana saattaa jo lähteä kävelemäänkin, tukea vasten tai ilman.
Lihajäntevyys ja koordinaatiokin on varmasti ihan kunnossa, koska tukea vasten jo nousee. Eli fysioterapian tarvetta ei ehkä ole??

Meilläpäin aletaan tutkia tarkemmin vasta sitten, jos lapsi ei 1,5 vuotiaana kävele.
Oma poika oppi kävelemään 1 v ja 1 vko ikäisenä. Ennätin jo huolestua: vanhemmat sisarukset kun oppivat kävelemään tuetta 9 kk ja 10 kk ikäisenä. Mummot ja muut äidit puistossa kuitenkin kehuivat, miten aikaisin tämä juniori, 1 vuoden iässä JO !?!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.06.2005 klo 12:45 hmmm kirjoitti:
Ehkä kannattaa kuitenkin soittaa vaikkapa pari pv ennen varattua aikaa lastenpolille ja kysyä, onko tarpeen tulla ollenkaan??! Tai, jos aikaa siirrettäisi syyskuulle esim?

Juup, näin vähän arvelinkin tehdä. Saa nyt nähdä mitä tässä kesäkuun aikana vielä poika oppii... tuntuu että juur viimeisen viikon aikana on edistytty huimasti. Koko ajan pyrkii pystyyn ja jalat vispaa paikallaan, kun tukea vasten nousee seisomaan. Hauskalta näyttää =) . Ja kiitos kaikille kommenteista!

Kävin tuolla lääkärin vastaanotolla tuon pienen neitimme kanssa ennen yhtä vuotta lääkäri leikitti ja kyseli kaikkea odotusajasta-synnytyksestä-taitojen kehittymisestä hymyistä yms. ja tuli siihen tulokseen että uusinta käyntiä ei tarvi varata vaan lapsi oppii kun sillä ei ole mitään rakenteellista syytä miksi ei oppisi. Oppii vaan vähän myöhässä.
Saimme kuitenkin lähetteen ja maksumääräyksen fysioterapiaan että voimme käydä 10 kertaa vuoden siällä imaksutta yksityisellä fysioterapeutilla joka taas antaa hyviä toiminta neuvoja joilla lapsen liikkeelle lähtöä voidaan tukea parhaiten. Tyttö tuottaa kovasti sanoja ja yrittää muodostaa lauseita eli puhuu ilmeiseti jalkojensa ylitse.

Mun sisko aikanaan määriteltiin kehitysvammaiseksi neuvolassa kun puhe ja kävely hiukan myöhässä.Ei hänessä mitään vikaa ollut, olipahan vaan vähän hitaampi.Minäkin olen lähtenyt kävelemään yli 1v. Mutta kyllä tuo on myös paikkakuntakohtaista että missä vaiheessa aletaan tutkia enemmän.Täällä ei pahemmin oteta ressiä jos lapsi nyt justiin ei käyrillä kävele, puhu jne...Miehen veljen poika lähti kävelemään myöhään, se on vain sellainne että ensin tuumaa tarkkaan osaisiko ja sitten vasta yrittää varman päälle.

Meilläkin tuli lähete viivästyneen liikkeellelähdön takia lasten neurologille, tyttö oli noin 10kk... Käytiin, mitään vikaa ei löytynyt, antoivat uuden ajan 1½- vuotiaana, siinä totesivat että kaikki hyvin, tyttö on vain hitaampi liikkeelle lähdöissään. Itse kävisin tarkistuttamassa teidän pikkuisen tilanteen, jos kerran neuvolassa epäilyttää... Mutta ite en menettäisi yöunia - kaikki ajallaan... Tsemppiä...

Yhteistyössä