Lahden seudun odottajat

Sama täällä, Siiruli. Kuulin naapurilta tänään että Hennalan kasarmilla ollut jo kuusi tapausta. Heidän poikansa on siellä nyt palveluksessa. Alkaa pikkuhiljaa jo jännittämään että koska se iskee koko kaupunkiin.... :eek:

Pitää sinne neuvolaan soittaa huomenna...
 
Täällä alkoi rv 30 :heart: Enää 10 viikkoa laskettuun aikaan.

Aamulla laitettiin vauvalle vaunut valmiiksi. Meillä esikoisen vanhat vaunut.(emmaljunga duo edge v.2007) Ja tuolla ne nyt odottaa käyttäjäänsä. :)

Tuosta sikainfluenssa rokotteesta,käykö kukaan launeen neuvolassa? Onko siellä puhuttu asiasta mitään? Mulla keskiviikkona 4.11 seuraava aika neuvolaan..Ja mietin että ei meillä ole neuvolassa puhuttu koko possuflunssasta mitään.. :/ Täytyy itse kysellä seuraavalla käynnillä.

Sannis ja patu rv 30
 
Mä tein päätöksen, vihdoinkin!
Eli otan rokotteen. Tänään käyn ottamassa piikin täällä Nastolassa.
Lopullisen varmistuksen sain asialle, kun eilen lueskelin WHO:n englanninkielisiä, alkuperäisiä juttuja asiasta ja lopullinen niitti oli, kun soitin tänään Teratologiseen tietopalveluun. Siellä puhelimessa ollut lääkäri oli kovasti sitä mieltä, että rokotteen aineilla, ei myöskään sillä tiomersaalilla, ole sikiövaikutuksia. Hän sanoi, että jos syö suositellut viikkoannoksen kalaa, siitä saa enemmän elohopeaa kuin tuosta rokotteesta. Joten käyn ottamassa piikin.

On jotenkin helpottunut olo, kun sain vihdoin päätettyä asian. =)
 
Ai niin, teratologinen tietopalvelu tosiaan kerää tietoja rokotetuista raskaana olevista. Heille voi ilmoittaa tiedot joko soittamalla tai lähiaikoina nettiin ilmestyvällä lomakkeella. Sitten kuulemma synnytyksen jälkeen tulee kotiin vielä jokin kysely.

Hän myös sanoi, että tässä vaiheessa (rv 16+) rokote on turvallista ottaa, kun kaikki rakenteet yms. ovat jo kehittyneet.
 
Täällä Nastolassa terveydenhoitaja soitti kotiin ja kertoi koska saa tulla ottamaan rokotteen. Sitä ennen ei neuvolassa käydessä ollut mitään puhetta asiasta, enkä edes ollut vielä mitään silloin kysynytkään.

Tiistaina oli neuvola ja kaikki oli ok. Toiseen sokerirasitukseen joudun parin viikon päästä. Esikoisen kanssa sokerit oli hieman koholla, silloin tätä rääkkiä ei täytynyt käydä kokeilemassa kuin kerran.
Saatiin käydä katsomassa ultrankin kautta kun oltiin esitetty toive. Hassua katsoa ruudulla liikkeitä, kun samanaikaisesti ne tuntee mahassa ja näki minkälaisesta liikkeestä tuli minkäkinlainen tunne mahaan.

Annie: Juu, sulla on hyvät kirjoittajan lahjat niin menee läpi kaikki mitä sanot ;)
Terkka puhui just tuosta käden kipeydestä, että ne kun oli saaneet nyt sekä tavallisen influenssa rokotteen että tän sikainfluenssa rokotteen samanaikaisesti, niin joku niistä oli verrannut, että tavallisen rokotteen jättämä kipu olisi samantyylinen kuin joku ois tökännyt sormella vähän kovempaa käsivarteen ja siitä ois jäänyt pieni mustelma, mutta tän toisen rokotteen kohdalla tunne ois kun joku ois motannut nyrkillä vähän lujempaa.
Toivottavasti säästyt sivuoireilta, ettei tulisi flunssan oireita.

Tuohon kysymääsi asiaan tukihenkilöstä en osaa kyllä vastata, kun ei ole itsellä, saati lähipiirillä ollut tällaista tilannetta.
Itse kyllä jo tätä tukihenkilöhommaa mietin sen vuoksi, että mies on vähän herkempää sorttia katselemaan synnytyksessä tapahtuvaa menoa. Jos se pyörtyy tai joutuu poistumaan huoneesta, niin ei ole kiva jäädä yksin kipujen kanssa. Tosin en taas oikein tietäisi kenet edes ottaisin mukaani, kun en halua kenenkään muun näkevän koko tilannetta :D


Helinä ja rv tasan 24
 
No niin, uudet raportoinnit olotilasta rokotteen jälkeen.

Eilen iltapäivästä siis piikki. Yön aikana käsivarsi ja olkapää tulivat aivan älyttömän kipeiksi! Heräilin monta kertaa yön aikana enkä oikein voinut nukkua missään asennossa. Aamulla käsi ei noussut ylös eikä mitään voi oikein nostaa. Lämpöä oli kans noussut hieman: 37,5. Toistaiseksi olen kuitenkin sinnitellyt ilman kipulääkkeitä. Mutta voi pieniä lapsiparkoja, jos heilläkin tulee käsi yhtä kipeäksi, sääliksi heitä käy.

Mutta mielestäni nämä ovat kuitenkin pieniä oireita, jos näillä oikeasti selviää. Mua pelotti/pelottaa kauheasti ne hermosto-oireet yms. + tietenkin vaikutukset sikiöön. No, se on nyt tehty...

Piipa rv 16+4
 
Mullakin meni yö pyöriessä kun kättä, piikkipuolen niskaa ja päätä särki jonkin verran, mutta panadolin jälkeen helpotti päänsärky. Aamulla oli vielä pientä jomotusta, mutta ei sitä nyt voinut oikein kunnon säryksi sanoa. Käsi oli aamulla sen oloinen kuin terkka kuvailikin, että ihan kuin ois nyrkillä joku iskenyt ja hieman oli voimat poissa. Nyt on ainoastaan käsi tuosta piikin antokohdan ympäriltä kipeä ja niska on jäykkä vasemmalta puolelta. Kuumettakaan ei nostanut.
Että ei suurempia vaivoja.

Toivottavasti loppukin sujuu sitten hyvin.

Helinä rv 24+1
 
:( Sain ekan neuvolan vasta 3 viikon päähän, silloin viikkoja on kasassa 9+6, nooh, toivotaan, että kaikki kunnossa. On vaan niin tylsä odottaa niin pitkään. Mietin edelleen varhaisultraa...nyt varsinkin. Rokotteesta en tiedä, neuvolasta puhelimessa sanottiin, että ma saa tulla, mutta ei ottanut kantaa, kun asiasta kysyin. Täti sanoi, että on jokaisen oma päätös...

kaikku 7+0
 
Kaikku: Eikö noin varhaisessa vaiheessa saisi mahdollisuutta, että sen ottaisi vasta viikkojen 12 jälkeen? Tai koita ainakin vaatia sitä jos saisi tehdä niin?
Sama oli mullakin, että piti odottaa yhdeksännelle viikolle asti, ennen kuin sai aikaa. Tosi pitkä odotus varsinkin alkuun kun muutenkin on epävarma fiilis. Tsemppiä odotukseen, toivottavasti se aika menisi kuitenkin nopeasti.

 
Täällä rokotteita on jo annettu raskaana oleville, ja itse kieltäydyin siitä. Kun en normaalistikaan sairastele juuri ollenkaan, niin miksi mä nyt olisin jotenkin eri asemassa raskaana ollessa, eihän tämä raskaus mikään tauti/sairaus ole... Sen ymmärrän, että pitkäaikais ym oikeasti sairaat rokotetaan. Jos en olisi raskaana, en kuuluisi mihinkään riskiryhmään. Eikä tässä enää ole kuin 6 vkoa laskettuun aikaan. Kyllähän sitä possulunssaa tässäkin kaupungissa on ollut. Tyttö on päiväkodissa eikä ainakaan ole ollut mitään puhetta hoitajien kanssa, että ois ollut possulunssan sairastaneita siellä. No äkkiäkös se tietty leviää, mutta itse en nyt jaksa ajatella kokoasiaa sen enempää.

Täällä ainakin ihan normaalia, että eka neuvola noin 9-10 viikolla, koska eipä siellä paljoa mitään voi vielä niin aikaisessa vaiheessa tehdä/todeta. Hyvin harvoin edes sydänääniä kuunnellaan tuossa vaiheessa. Mulla tais eka aika olla 9. viikolla.

Kaveri oli pari viikkoa sitten päksissä synnyttämässä, sanoi että inhottavinta oli, kun jokainen hoitsu neuvoi asioita erilailla, heillekin kun vauva on esikoinen, niin kaipais sitä tukea/opastusta, ja sitten jokainen neuvoo eri tavalla. Oli saanut olla 2 hengen huoneessa, voi kun mäkin pääsisin, en ole niin sosiaalinen, että haluaisin olla täyteen ahdetussa 4 hlön huoneessa. Niin ja sitten joku hoitsu oli semmoinen, että tuli illalla klo20 sammuttaa valot ja käski nukkumaan... Heh :p
 
Heippa!

Täällä ollaan vielä yhtenä kappaleena, viikkoja siis 40+3. Supistuksia on usein, ei kovinkaan kivuliaita eikä sitten millään säännöllisty. Laskettuna päivänä kylläkin yöllä olin jo kahden vaiheilla pitäiskö PHKS:iin päin lähteä, mutta sitten supistukset alkoivat helpottamaan.. Lähtisin jo niiin mielelläni!
Rokotteesta olen päättänyt, että en ota sitä raskaana, varsinkin kun nyt tuli tuo juttu, että Sveitsissä ei suositella sitä raskaana oleville.. Orimattilassa ainakin 2.11 on rokotukset. Otan sen jos otan sitten kun on mukelo syntyny, "riskiryhmään" kuuluu vielä 4vkoa synnytyksen jälkeen, joten neuvolan kanssa sovimme että saan sen ekalla neuvolakerralla sitten, jos haluan..
En tiedä onko vaan sattumaa mut kuumeen, lihassärkyjen, pistospaikkakivun lisäks, parilla tutulla on poski ollut päivän puutunut.. Mutta kuitenkin mennyt sitten ohitse.. Jännä juttu.
 
Pakko kommentoida tuota Sveitsin kieltoa rokottaa raskaana olevat Pandemrixillä. Itsekin säikähdin uutista ensin, mutta sitten tarkemmin asiaan tutustuttuani selvisi, että Sveitsi rokottaakin raskaana olevat ym. oman maansa valmistamalla vastaavanlaisella rokotteella, joka myös sisältää adjuvantteja. Tiedä sitten, mitä uskoa, mutta joka tapauksessa rokote on nyt otettu ja sen asian kanssa on elettävä ja toivottava parasta. Tosin itsekin olisin saattanut kieltäytyä rokotteesta, jos laskettu aika olisi hyvin lähellä, mutta nyt ei ole varaa pelätä sairastumista vielä montaa kuukautta.

Piipa rv 16+6
 
menen ottamaan tänään sikainfluenssa rokotteen. Kun pääsen viideltä töistä niin sen jälkeen menen suoraan sinne felmanninkadun neuvolaan. Toivottavasti saan sen tänään. Te ketkä olette jo ottaneet rokotteen,kauan siinä rokotteen laittamisessa menee? :)

Sannis ja patu rv 30+4
 
Täälläkin lähdetään tänään illalla jonottamaan rokotetta... Toivottavasti siellä ei ois kaikki hakemassa sitä tänään, et sais sen nopeesti pois alta. Sannis mä en usko, et se itse laittaminen kestää normaalia rokotusta pidempään. Jonoista en tiedä, kun tähän samaan aikaan voi viedä myös 6-35kk lapset rokotettavaksi :)

Jemppi & Aapo 20+6
 
sannis Itse olin vastaanottohuoneessa n. 5 min. ja siihen mahtui jutusteluakin, eli ei vie kauaa.

Kaikki kivut helpotti kokonaan jo lauantai-iltaan menenssä, ainoastaan rokotuskohta oli kosketusarka vielä eilen, mutta hyvin heikosti sekään. Perjantai-iltana olin tosi väsynyt kun olin koko päivän ollut menossa aamu 6:den ja ilta 9:sän välillä, ja silloin tuntui et kaikki oikein maksimoitui, joten suosittelen muille ihan rauhallista oleskelua pari päivää rokotuksen jälkeen.

Helinä rv 24+4
 
Rokotuksessa ei mennyt aikaa kuin 20 sekuntia. :) Vastaanottohuoneessa olin ehkä pari minuuttia. Ja jossain paikoissahan on suositeltu, että sen jälkeen istuisi paikallaan 10-15min, tosin meille ei sitä suositellut ja itse lähdin saman tien pois. Kai tuo odotusaika on siksi, jos on syytä epäillä saavansa allergisen reaktion (esim. kananmuna-allergiset).

Viime yönä pystyin jo nukkumaan joten kuten vasemmalla kyljelläni, tosin vieläkin käsivarsi on hieman kipeä. Mutta eiköhän se tästä..

Piipa rv 17+0 *poks*
 
myös possurokote saatu! Oli kyllä paljon ihmisiä,mutta itse pääsin aikas nopeasti hoitajalle. Nyt käsi hiukan kipeä ja pää on myös hiukan kipeä. Olen nyt tyytyväinen että tuo rokote tuli otettua. :)

Muuten olo normaali,ja patu jaksaa liikkua joten tiedän kaiken olevan kunnossa. Huomenna vasta iltaan töihin joten saan levätä huomenna päivällä. :D

Sannis ja patu rv 30+4
 
Rokoteesta ei ole ilmennyt muuta kuin pistokohtaan mustelma ja hiukan kipeytynyt käsi varsinkin nostaessa.
Sanoivat että netin keskustelupalstoja ja iltapäivälehtiä kannattaa vältellä kun antavat niin ristiriitaisia tietoja =) Hyvää päivän jatkoa kaikkille nyt on mentävä liimakoneelle
 
No nyt se tuli tehtyä. Meinaa otin nyt sittenkin sen rokotteen.. Ohhoh, aloin miettimään että kohta sikainfluenssa täällä ja mukelon pitäis näinä päivinä syntyä ni kuolen omantunnon tuskiin jos muksu saa sikainfluenssan ja en ottanut rokotetta. Positiivista on, että en halvaantunut! :D Pientä puutumista oli vasemman puolen jalassa, muuten ei tullut kun käsi kipeäksi.. Ei oo puristusvoimaa sitten yhtää eikä millää pysty nostaa..

Eilisestä aamusta lähtien ollut hyvin kiristävä tunne alavatsassa, ja alavatsaan tulee kamalia "kipupiikkejä", jotka kestävät ehkä 3-5sek.. Alaselkä ollut myös todella todella kipeä, jos tästä pikkuhiljaa pääsis synnyttämään..

HEinu ja poitsu 40+6
 

Yhteistyössä