lahden seudulla asuvat/asuneet, apua asuinpaikan valintaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja muutto edessä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

muutto edessä

Vieras
Olen muuttamassa pikkulapsiperheellisenä Lahteen töiden takia. Olen käynyt lahdessa usein joten itse kaupungin keskusta ja lähialueet ovat tuttuja, mutta kun olen googletellut lahdesta juttuja niin enemmän alkaa tuntumaan että joku lähikunta olisi parempi. Näissä en ole vielä päässyt vierailemaan (on toki tarkoitus tehdä niin ennen päätöstä) mutta kyselisin teiltä muutaman kysymyksen:

- kumpi on parempi kunta _palveluiltaan_, Nastola vai Hollola? Palveluilla tarkoitan ensisijaisesti sitä saako lapsen helposti päivähoitoon, toimiiko terveyskeskus, onko lääkäreitä tarpeeksi, onko esim. kotihoitajia perheille akuuttitilanteisiin jossa esim. kotona oleva vanhempi äkillisesti sairastuu pidemmäksi aikaa?

- onko tonttien hinnoissa kunnittain eroja?

- kumpi on alueena kauniimpi, nastolan villähde vai hollolan seutu?

Kriteerit ovat siis ensisijaisesti ne, että lyhyt matka lahden keskustaan, turvallinen ja rauhallinen asuinalue ja lapsiperheystävällinen kunta (palvelut siis oleellinen osa tätä).

Ja en siis ole elämäntapaloisija vaan tulen kyllä parin kotivuoden jälkeen sitten tuottamaan kunnallisveroja mukavasti kunnalle.

Kiitos jos joku viitsii vastata, ja toki Lahdestakin kivat alueet kiinnostavat. Käsitykseni vain on tällä hetkellä se että Lahdessa ei oikein sosiaali-terveyspuolen palvelut toimi nykyisellään (korjatkaa toki jos olen väärässä).

No eivät ne palvelut oikein toimi, yritin hädissäni saada pojalle 4kk läkäriaikaa, ekat neuvolalekuriajat 1kk päähän, yksityiselle sitten mentiin... olen itsekin sh ja joskus ihan ihmetyttää tää toiminta, ensiavussa lapset jonottavat kuutta tuntia jne... nämä ovat tietysti mun omia kokemuksia, keskustassa asutaan, levotonta on aika-ajoin, mulla paljon työtovereita jotka asuvat esim. Hollolan tai Nastolan puolella ja ovat tyytyväisiä... mutta joka kaupungissa on puolensa ;)

No jos pitää valita Nastola vai Hollola, niin Hollola. Näkyy palveluissakin että on rikas kunta.
Lahdessa lapsiystävällisimpiä alueita on ainakin Ahtiala. Täällä on paljon lapsiperheitä ja mun mielestä ainakin hyvät palvelut. :)

[QUOTE="vieras";23836662]No jos pitää valita Nastola vai Hollola, niin Hollola. Näkyy palveluissakin että on rikas kunta.
Lahdessa lapsiystävällisimpiä alueita on ainakin Ahtiala. Täällä on paljon lapsiperheitä ja mun mielestä ainakin hyvät palvelut. :)[/QUOTE]

Hollolassa on kalliimmat tontit ja isompi vero kuin Nastolassa, mutta se näkyy myös palveluiden tasossa. :)

niin sit hollolaan vaikka työnabtajana ihan pasa onkin eikä noudata lakia. Mut terveyskeskuspalvelut nopeat, ei tarvitse jonottaa. Itse kakissa näissä kolmessa asuneena niin en Nastolaan lähtisi mistään hinnasta enään. liian levoton paikka ja esim ruokakaupat ihan plääh. No ei ne häävit ole Hollolassakaan,mut eikös sinne ole tulossa Prisma vai onko se peruttu. Itse asun nyt Lahdessa ja muuten täällämukavaa, mut tuo lääkärille pääsy on aika madotonta joa ei akuutti vaiva ja sama on hammaslääkärin kanssa.

Lahden alueista suosittelen:
Renkomäki
Venetsia
Luhdantausta

siis lähinnä etelä-lahtea

niin sen verran tarkentaisin vielä että onko lahden sisällä eroja alueittain esim. terveyskeskusten toimivuudessa? Tosiaan etelä-lahtikin kelpaisi jos siellä on hyvät päivähoitopalvelut ja terveyskeskuspalvelut lapsia ajatellen.
Onko nastola tosiaan niin spurgu paikka, itse luin (varmaan joku kunnan propagandamainos) miten villähde on unelma lapsiperheille ja sinne kaavoitetaan koko ajan lisää ja tehdään päiväkoteja tms.

Miten etelä-lahden alueella tonttien saatavuus?

Koko Lahdessa päivähoito tilanne on katastrofaalinen.. tarjonta on liian vähäinen kysyntään nähden.

juuri näin, työkaverin vuoden ikäistä tyttöä palloteltu nyt jo kolmen päiväkodin väliä, kun molemmat vanhemmat kolmivuorotyössä ja pysyvää vuorohoitopaikkaa ei vaan ole, todella perseestä.... hirvittää ajatellakin, miten sitten, kun olis hoitopaikan haku pojalle edessä ja molemmat vuorotyössä meilläkin...

Viisi vuotta Hollolassa asuneena liputan Hollolan puolesta. Ainakin mä sain nopeasti lääkärinaikoja terveyskeskukseen. Ja hammaslääkäriinkin tarvittaessa tosi nopeasti. Päivystys taitaa nykyään olla PÄKSissä, eli siellä kyllä joutuu vissiin jonottelemaan. Päivähoidosta en osaa sanoa.

Hollolassa on tosi kaunista luontoa, esim. tiilijärvien ulkoilumaastot, messilän seutu. Hollolassa erityisesti Kartanon alue on mielestäni mukava. Mulle ainakin riitti Hollolan ruokakaupat. Ja Lahden Prismaanhan pääsee autolla kymmenessä minuutissa.

Hollolaan ehdottomasti lapsien kanssa.Täällä toimii loistavasti lääkäripalvelut samoin hammashoito,myös jos on tarvetta esim puhe ym terapiaan niihin pääsee nopeasti.
Rauhallista,kuitenkin tuo lahti tuossa vieressä johon voi mennä shoppailemaan.Prisman ne kuulemma tuohon kuntakeskukseen vielä meinaavat pystyttää,mut kyllä ilman sitäkin pärjää.

niin sen verran tarkentaisin vielä että onko lahden sisällä eroja alueittain esim. terveyskeskusten toimivuudessa? Tosiaan etelä-lahtikin kelpaisi jos siellä on hyvät päivähoitopalvelut ja terveyskeskuspalvelut lapsia ajatellen.
Onko nastola tosiaan niin spurgu paikka, itse luin (varmaan joku kunnan propagandamainos) miten villähde on unelma lapsiperheille ja sinne kaavoitetaan koko ajan lisää ja tehdään päiväkoteja tms.

Miten etelä-lahden alueella tonttien saatavuus?

Ei ole eroa. Mihinkään terveyskeskuseen ei saa aikoja,hammasläkäristä nyt puhumattakaan.Päivähoito ei toimi ollenkaan.
Nastola nyt on nastola,eipä siellä paljon mitään ole.

Alkuperäinen kirjoittaja lahteen ei enää.;23836949:
Hollolaan ehdottomasti lapsien kanssa.Täällä toimii loistavasti lääkäripalvelut samoin hammashoito,myös jos on tarvetta esim puhe ym terapiaan niihin pääsee nopeasti.
Rauhallista,kuitenkin tuo lahti tuossa vieressä johon voi mennä shoppailemaan.Prisman ne kuulemma tuohon kuntakeskukseen vielä meinaavat pystyttää,mut kyllä ilman sitäkin pärjää.

Lisäänpä vielä et päivähoitopaikkaa jonotettiin alle kuukaus,vaikka kiirettä ei ollut sitä saada.Nyt on sitten syksyksi paikat molemmille lapsille,läheisestä pk:sta jonne lapsemme halusimmekin.

Itse asun Villähteellä. Olen tykännyt. Lapsiystävällinen paikka. On lähellä koulua ja päiväkotia. Luonto lähellä. Lahden keskustaan kestää ajaa 10 minuuttia. Terveyskeskuksessa ei ole kyllä mielestäni tarvinut kauan odottaa, jos on tarvinyt päivystyksessä käydä. Itse olen tykännyt Nastolasta.
Hollolasta olen myös kuullut paljon hyvää.

Minä asun myös nastolassa. Tosin en Villähteellä. Nyt on kohta vuosi tullut asuttua täällä. Ihan ok paikka. Ei varmaan koko elämää täällä asuta. Hollola kiinnostaisi kovasti. Nastolan keskusta huonontaa paljon Nastolan mainetta. Mutta Nastola on iso paikka ja Nastolan keskusta ei ole sama asia, kuin koko Nastola.

Nastolassa ei toimi oikesti mikään! päivystyksessä olen itse saanut olla lähemmäs 6 tuntia ja täällä niitä kylän spurguja riittää.. Ei ole lapsen hyvä liikkua yksin jos totta puhuu.. Enn ole hirveemmin hollolassa tms ollut mutta uskon että on paljon parempi paikka aikuiselle niinkuin lapsellekkin (:

Yhteistyössä