Lättytaikina?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja memmu89
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Maailman paras lettutaikina

4 dl vehnäjauhoja
1,5 dl sokeria
1 tl leivinjauhetta
1 tl suolaa
1 tl vaniljasokeria
8 dl maitoa
2 munaa
100 g voita

Sekoita kulhossa keskenään kuivat aineet. Lisää maito, munat ja sulatettu voi hyvin vatkaten. Anna taikinan turvota jääkaapissa vähintään puoli tuntia, mielellään pitempäänkin ja paista.

Alkuperäinen kirjoittaja Charlottis74:
no mä olen laittanut puoli litraa tai litran maitoa. 2-3 kanamunaa puol desiä sokeria hyppysellisen suolaa ja jauhoja sen verran että on sopivaa. Ei mulla sen tarkempaa ohjetta ole.

Tääl ei kans ikinä ohjeita luettu.Käsikopelolla tehty ja hyvin on maistunu :p

Alkuperäinen kirjoittaja Pauna:

4 dl vehnäjauhoja
1,5 dl sokeria
1 tl leivinjauhetta
1 tl suolaa
1 tl vaniljasokeria
8 dl maitoa
2 munaa
100 g voita

Sekoita kulhossa keskenään kuivat aineet. Lisää maito, munat ja sulatettu voi hyvin vatkaten. Anna taikinan turvota jääkaapissa vähintään puoli tuntia, mielellään pitempäänkin ja paista.

4 dl vehnäjauhoja
1,5 dl sokeria
1 tl leivinjauhetta
1 tl suolaa
1 tl vaniljasokeria
8 dl maitoa
2 munaa
100 g voita

Alkuperäinen kirjoittaja Elisa:

4 dl vehnäjauhoja
1,5 dl sokeria
1 tl leivinjauhetta
1 tl suolaa
1 tl vaniljasokeria
8 dl maitoa
2 munaa
100 g voita

Itse olen käyttänyt tätä samaa reseptiä jo 15 vuotta ja tuottanut hyvää tulosta. Toimii myös nuotiolla muurinpohjalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Saparo79:
Mun resepti on: 1l maitoa, 3 kanamunaa, 5dl vehnäjauhoja ja sokeria jonkin verran ja suolaa vähän.

4 dl vehnäjauhoja
1,5 dl sokeria
1 tl leivinjauhetta
1 tl suolaa
1 tl vaniljasokeria
8 dl maitoa
2 munaa
100 g voita

Tää on vohveliohje. Lättytaikinaan ei tarvi kuin maitoa, suolaa, sokeria, munia ja jauhoja. Rasvaa varsinkaan ei kannata laittaa ollenkaan, kun sitä tulee paistaessa jo ihan riittävästi.

meillä ei ole voita eikä margariiniä,autoa minulla ei ole ja lähin kauppa on 7km päässä,mitä teen kun pitäisi lättyjä paistaa? voiko siihen käyttää jotain muuta kuin voita?

En ole koskaan mitannut aineksia lättytaikinaan vaan heitän ihan fiiliksellä.
Ensin kulhon pohjalle pari kolme munaa ja sopivasti sokeria suoraan pussista.
Hujautetaan perään koko purkki punaista maitoa ja vatkataan sähkövatkaimella. Samalla kun vatkaan, heitän jauhoja sekaan niin kauan että taikina on sopivan paksua. Joskus laitan sekaan voisulaa, joskus lorauksen öljyä tai sitten en mitään. Joskus heitän ripauksen vaniljasokeria, joskus loraus vissyä, joskus latan myös ohrajauhoja. Soveltaa voi monin tavoin sillä lättytaikinan ei tarvitse olla ihan justiinsa.
Paistamiseen mieluiten voita.

4dl pun maito/riisimaito
1 muna
1rkl sokeria
1tl suolaa
50g voita/0,5dl öljyä
2dl vehnäjauhoja

Maito, sokeri ja kananmuna vatkataan rivakasti vaahdoksi, lisätään loput aineet varovasti ja annetaan levätä puoli tuntia.

Parhaat letut <3

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä