Lättytaikina ilman maitoa ja kanamunaa?

saru
eikös nesteenä voi käyttää melkein mitä vain? vichy tekee ainakin reunat rapeiksi ja munien tilalle vaan enemmän jauhoja. muistaakseni 1muna vastaa noin 1/2dl jauhoja...
=)
 
koivunkäpy harmoona
mä oon pistäny omenasoseta munan tilalle, puolenlitran taikinaan 2purkkia piltin omppua. ja nesteenä oon käyttäny sekä omena mehua että riisimaitoa. jos teet omenamehuun niin sokeria ei kannata lisätä. ja tee ennemmin pannari, tuppaavat palamaan kiinni, ainakin nuo riisijauhoista tehdyt..
 
Kokeile Farinan lettujauhoihin, paketissa ohjeet. Kananmunan tilalle voi laittaa jotain sopivaa sosetta. Nesteenä riisimaito, soijamaito, mehu, vichy yms. Farinalla on muuten yhden riisijauhopaketin kyljessä pannariohje, ja se maistuu meillä kaikille!
Apteekista saa muuten tilata kananmunankorviketta, Loprofin jauhe.
Ja netistä saa sitten Loprofinin sivuilta tosi hyviä leivontaohjeita! Kakutkin oikeasti kohoaa ja ovat kuohkeita. Ja pullat. Meillä tehdään kaikenlisäksi gluteenittomana ja nehän normaalisti on oikeaa liisteriä leivottaessa...<br><br>
 
allerginen
Erittäin hyväksi todettu lettutaikinan ohje ilman munaa ja maitoa:

pieni annos:

4dl vettä
2 rkl sokeria
1/2 tl suolaa
maustemitallinen kuivahiivaa
vehnäjauhoja siten, ettei taikina ole liian paksua eikä liian löysää, sopivan juoksevaa

Letut voidaan paistaa heti tai suositus on, että antaa sen seistä 15 min. ennen paistoa huoneenlämmössä.

Samoin teet pinaattiletut, mutta jätät sokerin pois ja laitat suolaa 1 tl:n ja lisäät sulatetun pinaatin, yksi pussi yhteen annokseen (pakaste).

Taikina ei maistu hiivalle yhtään ja on erittäin hyvää, meilläkin kaikki tykkäävät ihan hirveästi. Ei ole juurikaan eroa norm. munallisiin lettuihin.

Meillä 8 henkinen perhe ja itse teen aina viisinkertaisen annoksen.

Nami mitä herkkua....! :p

Netistä löytää myös hyviä leivontaohjeita ilman munaa ja maitoa.
Finfoodilta löytyy ja Dogpile- haku löytää hyvin eri hakusanoilla.

Kokeilepas! =)
 
Farinan lettujauhetta minäkin hehkutan. Sen helpommalla ei voi päästä! Paketissa on kaksi pussia. Yhden pussin kun sekoittaa kolmeen desiin riisimaitoa, tulee hyvät letut. Välillä olen muussannut banaanin taikinaan ja lisännyt hieman nesteen määrää.
 

Yhteistyössä