Lähtisitkö vedettömälle sähköttömälle mökille menkkojen aikana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Hormonihirviö"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No kylläpäs täällä on aikamoista kritiikkiä. Sehän nyt on kovin yksilöllistä miten ihmiset menee menkkojensa kanssa ja missä. Monilla menkat on aivan sietämättömät (tuskainen vuoto ekat päivät ja yöt, mikään side/tamponi ei pidä kauaa, hyytynyttä verta, kovat vatsakivut) eli muutenkin tosi rankkaa. Toisilla taas menkat on helpommat. Minulla on ainakin ollut sekä että. Olen ollut nuorena tuollaisilla mökeillä menkkoineni ja hyvin oon pärjännyt, mutta nyt vanhempana en kyllä lähtis enää muutenkaan. Ja varsinkin kuukautisten aikaan haluan nykyään suihkutella itseäni ja kipeää mahaani ehkä useamman kerran päivässä. Lisäksi nykyään tulee hyytynyttä verta eri tavalla kuin nuorena, se on öklöä. Mulle jää kutiseva olo, jos en saa suihkutella alapäätäni ainakin aamulla ja illalla.
Mulla on ystävä, jonka endometrioosi on niin paha, että menkkojen alkaessa tulee yleensä saikkupäivä. Hän on käynyt monella lääkärillä, leikkauksessa yms eli kaikki on tehty tuon asian eteen. Aika pöllöä kun joku haukkuu täällä toisia, eiköhän nää ole niin yksilöllisiä asioita että ei paljoa voi arvostella toisten valintoja menkkapäivien ajanvietosta.

Joku sanoi käyttävänsä tamponeja. Mutta onhan silti välillä saatava peseydyttyä, jos niitä käyttää. VOi tulla vaikka mitä tulehduksia. Mulle kynnys lähteä yhtään mihinkään menkkojen aikaan on korkea. Jos menisin omalle mökille niin ok. voisin pulata niiden rättien ja pesulappujen kanssa, mutta vieraalla mökillä muiden kanssa... hmmmm.

[QUOTE="hmmm";28695392]Joku sanoi käyttävänsä tamponeja. Mutta onhan silti välillä saatava peseydyttyä, jos niitä käyttää. VOi tulla vaikka mitä tulehduksia. Mulle kynnys lähteä yhtään mihinkään menkkojen aikaan on korkea. Jos menisin omalle mökille niin ok. voisin pulata niiden rättien ja pesulappujen kanssa, mutta vieraalla mökillä muiden kanssa... hmmmm.[/QUOTE]

Ja lisäisin tähän, että vaikka ei olisi menkkoja, niin kai ihmiset silti tykkäävät välillä peseytyäkin? On ihan eri asia käydä kunnolla pesulla ja pestä tukkakin kuin suihkuttaa vähän suihkepullolla ja pyyhkiä kosteuspyyhkeillä.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28695406:
Ja lisäisin tähän, että vaikka ei olisi menkkoja, niin kai ihmiset silti tykkäävät välillä peseytyäkin? On ihan eri asia käydä kunnolla pesulla ja pestä tukkakin kuin suihkuttaa vähän suihkepullolla ja pyyhkiä kosteuspyyhkeillä.

Eiköhän moni käy juuri mökillä saunassa, siellä peseydytään ja ehkä ne vessassa käydessään käyttävät noita kosteuspyyhkeitä ja suihkepulloa.
Meillä ei ole mökillä juoksevaa vettä ollenkaan, sähköä on nykyään, kun on aurinkopaneelit, enkä minä koe mitenkään ongelmalliseksi mennä sinne menkkojen aikaan, saunassa käyn peseytymässä, tosin ei mulla ole kotonakaan mitään bidé-suihkua, että en kotonakaan suihkuttele vessassakäynnin yhteydessä alapäätä.

[QUOTE="vieras";28695412]Eiköhän moni käy juuri mökillä saunassa, siellä peseydytään ja ehkä ne vessassa käydessään käyttävät noita kosteuspyyhkeitä ja suihkepulloa.
Meillä ei ole mökillä juoksevaa vettä ollenkaan, sähköä on nykyään, kun on aurinkopaneelit, enkä minä koe mitenkään ongelmalliseksi mennä sinne menkkojen aikaan, saunassa käyn peseytymässä, tosin ei mulla ole kotonakaan mitään bidé-suihkua, että en kotonakaan suihkuttele vessassakäynnin yhteydessä alapäätä.[/QUOTE]

Ap. puhui vedettömästä mökistä. Sen ymmärtää niin että vettä ei ole edes saunassa.

just lähdössä ja menkkojen pitäs tänään alkaa. Kyllä se muo kaupunkilaistyttöä hiukan ahdistaa kun pitää yöllä pimeässä lähteä pimeään haisevaan huussiin siteitä vaihtaa... jos tulee viel vaikka karhu vastaan.

Lukematta muita kommentteja niin voin kertoa, että se oli hirveetä. Mentiin yleeensä juhannuksena VPK:n mökille, joka just oli tuommonen askeettinen. Ja ai-na oli menkat silloin. Mulla vielä hirveen runsaat.

Jossain pusikossa p*skahuussi ja siellä vielä hämppyjä ym. veemäisiä elukoita. Pidin mukana muovipussia, koska eihän sinne voinut mitään heittää. Peseytyminen oli iso ongelma. Olen niin kiitollinen, että ne ajat on takana.

Mä en tollaselle mökille lähtis muutenkaan mutta en varsinkaan menkkojen aikaan.

2-3 ekaa päivää vuotaa aika reippaasti, pahimmillaan extra-super-jumbo tampooni JA yöside riittää tunniksi. Pöntölle ku istuu ja vetääsee tampoonin pois niin verta valuu ku kusta konsanaan. Ja silloin todellakin haluan pestä p*llun joka kerta ku käyn vessas.

Minulla on ihan samanlaiset menkat! Tunnin välein käyn ekoina päivinä vessassa ja silti vahinkoja sattuu, mm. töissäkin. Tampoonin kun ottaa pois niin on kuin tulpan ottaisi, sitä verta tulee ja tulee eikä tampoonin vaihdosta ikinä selviä edes mitenkään puhtain käsin. Vaikka suihkuttaisi paikat puhtaaksi ennen uuden laittamista niin käsi on uudelleen ihan veressä kun saa tampoonin paikoilleen.

Ja vaikka vuoto on runsasta niin silti se tampoonin pois ottaminen koskee ihan pirusti. Siksi en käytäkään niitä kuin pahimpina päivinä. Ei se tampooni tunnu missään kun sen on sinne laittanut, mutta sen pois vetäminen koskee: onko tähän jotain vinkkiä tai apua?

Voisin silti lähteä mökille, jos saunassa on pesumahdollisuus ja ennen kaikkea rauha läträillä, toisin sanoen olisimme omalla perheellä siellä.

[QUOTE="vieras";28695498]Kuinkakohan monta vedetöntä mökkiä on Suomessa, kyllä siellä varmaan on joko järvi, meri tai edes kaivo mistä sitä vettä saa.[/QUOTE]

Jos jokin noista on, niin silloin mökki ei ole vedetön. Kaivollinen mökki saattaa hyvinkin kuivana kesänä olla vedetön, koska joskus kaivo voi tosiaan olla kuiva.
Merivesi käy pesuvedeksi, mutta ei löylyvedeksi.

Mikäli tontilla on vettä, niin vain mielikuvitus on rajana sen käyttämiselle vaikka möksällä ei sähköä olisikaan. Kaksitoimisella käsipumpulla vesi kulkee putkissa ja letkuissa vallan mainiosti. Saapi pumpattua saunaan vedet. Löytyypi ns. ämpärisuihku, eli ämpäri jonka pohjassa on suihkuventtiili. Koukku saunan kattoon, niin siinä on kymmenen litran suihku. Mikään ei myöskään estä asentamasta käsienpesuallasta puuceehen. Tarvitaan vesisäiliö katonrajaan, putki, lavuaari ja hana.

Sähköä ei "mukavuuksiin" tarvita. Mutta sitä vettä tarvitaan, koska tuhansia litroja ei tosiaankaan moni viitsi mukanaan kuljettaa.

Miten te, joilla on kierukka? Käytättekö tamponia? Mulle lääkäri sanoi, ettei saa käyttää, niinpä en sitten ole käyttänyt. Hormonikierukasta huolimatta mulla tulee menkat säännöllisesti joka kuukausi.

[QUOTE="Hormonihirviö";28694858]Eli selviäisitkö menkkojen aikana karuissa oloissa?[/QUOTE]

Lähtisin ja olen selvinnyt. Intiimipyyhkeet, vesipullot ja tamponit vie jo pitkälle. Käsiäkin voi putsaa ilman vesihanaa.

Joillain menkat on runsaat. Ei ole kiva olla eikä ainakaan olo ole hehkeä, jos tietää, että veri valuu noronaan alapäässä, eikä vettä lähimailla.

No varmasti kaikilla on mukanaan talousvettä, olettaisin. Juomapullo käy vallan alasuihkusta sielä missä se huussikin on. Ei oo ongelma. Voi vaihtaa sidettä ja muuta suojaa.Ja tiedän kyllä itse runsaista kärsineenä.

Määritelmä ei täyty, jos kerran paikalla on merivettä pesuun käytettäväksi.

Vedetön on kuivan maan mökki, jossa ei ole kaivoa. Enkä ymmärrä mitä virkaa semmoisella paikalla olisi. En lähtisi itsekään.

Mutta sähkötön mökki, jossa on kaivo (tai ranta ihan rannassa) on eri asia. Sen ei tarvitse olla ankea, työläs tai hygieniakatastrofi. Ihan toimivat ratkaisut löytyy sähköttömällekin möksälle.

Mökki voi olla vedetön juu. Mutta...kuka menee sinne ilman mitään vettä? Eikös silti juoda kahvia ja tehä ruokaa jne....Vedetön voi siis olla ja ongelmaa menkoissa ei. Meillä ei vaunussakaan ole vettä eikä järvikään ole vieressä. Silti me sielä ollaan oli mulla menkat tai ei. Aina ei ole sähköäkään, sekään ei oo ongelma.

Jos esim on vuotoa niin vähän, että ei voi vaan käyttää tamponia. Jos vuotoa on vähän, niin se kuiva tamponi vain tuntuu erittäin ikävältä, jopa kipeältä. Joten sillon pitää käytää siteitä.

Just tän takia käytän kuukuppia! Niukat menkat, ja tampoonit tuntuu inhottavilta, mutta siteitä en halua käyttää, ne on ahistavia ja hiostavia, ällöttäviä jne.

Joo, tämä pilkunviilaaja kanssa takertui tuohon vedettömään mökkiin. Se ei tosiaan ole silloin täysin vedetön, jos sieltä kuiten löytyy kaivo (jossa siis on vettä) tai järvi. Se, että se ei tule sieltä sisälle putkia pitkin, ei tee mökistä vedetöntä. Ja jos on jokin veden lähde, nii ei menkka-aikakaan mitenkään hankalaa ole. Pelkkien kosteuspyyhkeiden varaan aivan täysin vedettömälle mokille keskelle ei mitään en itsekään lähtisi, koska tykkään käydä myös suihkussa (tai vähintään uimassa, jotta saan tukkani pestyä) päivittäin. Ja kuten "asiankannattaja" sanoi, sellaisen ison vesisäiliön perässä vetäminen on aivan hullun hommaa... Eli täysin vedettömälle mökille en itsekään lähtisi, oli menkat tai ei. Sähköttömyys ei ole mikään ongelma. Paitsi ruuansäilytyksessä, jos ei ole kaasukaappia tai mitään maakellria tai muuta vastaavaa, missä ne ruuat säilyy. Tai sitten pitää vaan syödä ruokia, mitkä ei tarvi kylmäsäilytystä. Niitäkin on nykyään pilvin pimein ihan valmiinakin.

Ja mitä tulee noihin tamponeihin... En itsekään voi käyttää niitä, joten aivan turha tulla urputtamaan, että "eikö ihmiset ymmärrä käyttää tamponeja". Juu ymmärtäis, mutta kun ei kerran voi / pysty. Aina sama ongelma - jos itse tekee jollain tavalla, ei voi käsittää, että joku muu tekee / joutuu tekemään toisella tapaa. :headwall:

Yhteistyössä