Lähihoitajan koulutus täysin turha ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hhhh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hhhh

Vieras
Perhetuttumme tytär: todettu heikkolahjaisuus. Epäilty lievää kehitysvammaa. Kömpölö sekä psyykkisesti, että fyysisesti. Ulkopäin on ihan normaalin ihmisen näköinen j a ihan mukava ihminen. Ei kykene kylläkään kovin syvälliseen keskusteluun, eikä vaan tajua asioita.
Valmistui päteväksi lähihoitajaksi. Ammattikoulussa on joku erityismukautettu lähihoitajaluokka, jossa valmistuu "hänen" kaltaisiaan. Mitenkään ihmistä arvostelematta.. Jos tuollainen voi toimia lähihoitajan tehtävissä?! Luulisi kuitenkin jonkinlaista hoksotinta vaativan jopa noinkin alhaisesti koulutettu työ.

Lähihoitajan ja perushoitajan työ on arvokasta työtä ja nostan hattua niitä tekeville. Koulutusta se ei vaadi. Kuka vaan oppii ne asiat työssä nopeasti. Enemmän tarvitaan aitoa halua työhön, motivaatiota ja rehellisyyttä.

meillä on töissä paljon perus hoitajia ja lähihoitajia, jotka eivät ole perus hoitajia tai lähihoitajia, mutta siis tekevät sitä työtä. En tiedä saavatko samaa palkkaa,kuin me, lähihoitajat.
Itse olen tyytyvinen,että mulla on koulutus. Ainaki työttömyyden varalta parempi.

Lähihoitajan koulutus ei ole turha, ja lähihoitajat eivät ole turhia.

Mutta jostain ihme syystä tuntuu siltä, että moni mielenterveyspotilas tai muulla lailla "vaivainen" ihminen koulutetaan puoliväkisin alalle - ja siitä seuraa aika ajoin ikäviä tapauksia, itselläkin on omakohtainen ikävämpi kokemus lähihoitajaopiskelijasta joka ei ollut ihan ns. terve ja käyttäytyi täysin sopimattomasti.

Eihän se lähihoitajan työ mitään älyä vaadi? Enkä tarkoita sitä, että työ olisi turhaa. Tuiki tärkeää perushoitotyötähän ne lähihoitajat tekee ja minä en henk.kohta haluaisi ikinä pestä vieraita ihmisiä saati syöttää niitä. Eli ihan hyvä, että tuollaisiakin koulutetaan niille sopivalle alalle.

Ei se turhaa ole, missään nimessä.
Väärin se silti on jos pätevämmät lähihoitajat joutuu tekemään niidenkin työt, jotka mukautetuilla linjoilla eivät suorittaneet lääkelaskuja jne. Mutta saako ne saman palkan, sitä en tiedä. Itse perushoitoon nyt pystyy jokainen jolla on sydäntä ja maalaisjärkeä.

[QUOTE="jooooo";25225073]Eihän se lähihoitajan työ mitään älyä vaadi? Enkä tarkoita sitä, että työ olisi turhaa. Tuiki tärkeää perushoitotyötähän ne lähihoitajat tekee ja minä en henk.kohta haluaisi ikinä pestä vieraita ihmisiä saati syöttää niitä. Eli ihan hyvä, että tuollaisiakin koulutetaan niille sopivalle alalle.[/QUOTE]

Sallitte mun olla eri mieltä :O

Lääkehoitoa, lääkelaskuja, tms sen kaiken petaamisen ja katetroimisen lisäksi.

JA palkkauksesta- ellei ole koulutusta, ei saa niin 'hyvää' palkkaa mitä koulutettu, ellei toteuta lääkehoitoa ts sulla ei ole siihen pätevyyttä, et saa sitä osuutta palkkauksesta.

[QUOTE="jooooo";25225073]Eihän se lähihoitajan työ mitään älyä vaadi? Enkä tarkoita sitä, että työ olisi turhaa. Tuiki tärkeää perushoitotyötähän ne lähihoitajat tekee ja minä en henk.kohta haluaisi ikinä pestä vieraita ihmisiä saati syöttää niitä. Eli ihan hyvä, että tuollaisiakin koulutetaan niille sopivalle alalle.[/QUOTE]

Lähihoitajan työhän ei ole pelkkäöä syöttämistä ja pesemistä. Jokainen voi valita suuntautumisalansa ja lopulta vielä hakeutua töihin paikkoihin jossa ei ole kenenkään pesemistä tai syöttämistä.

• Tykkää
Reactions: Eedla
Miten (siis missä mittakaavassa) lähihoitajat toteuttavat lääkehoitoa?

No esimerkiksi eräässä mielenterveyspotilaiden yksikössä täällä meidän kaupungissa on lähihoitaja joka vastaa koko sakin lääkkeiden jaosta ja annostelusta dosetteihin, pitää kirjoissa ja kansissa siis ja huolehtii että kaikki toimii siltä osin.

Eli lähäri jakaa lääkkeitä annoksiin ja potilaille. Lähäri saa pistää lääkkeen ihon alle ja lihakseen, ja kaikkiin luonnollisiin ruumiinaukkoihin :D
Ainoastaan suonensisäistä lääkitystä ei, ei edes lisää lääkettä infuusiopussiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;25225153:
No esimerkiksi eräässä mielenterveyspotilaiden yksikössä täällä meidän kaupungissa on lähihoitaja joka vastaa koko sakin lääkkeiden jaosta ja annostelusta dosetteihin, pitää kirjoissa ja kansissa siis ja huolehtii että kaikki toimii siltä osin.

Eli lähäri jakaa lääkkeitä annoksiin ja potilaille. Lähäri saa pisää ihon alle ja lihakseen, ja kaikkiin luonnollisiin ruumiinaukkoihin :D
Ainoastaan suonensisäistä lääkitystä ei, ei edes lisää lääkettä infuusiopussiin.
Ok. "Mun" vuodeosastolla ainoa, joka sai jakaa lääkkeitä tai pistää, oli sairaanhoitaja. Ja minä sain myös pistää, sh:n valvoessa vieressä.

Mä toivon, että nämä tietyllä tavalla lähihoitajiksi valmistuneet eivät toteuttaisi lääkehoitoa millään lailla :/

Ok. "Mun" vuodeosastolla ainoa, joka sai jakaa lääkkeitä tai pistää, oli sairaanhoitaja. Ja minä sain myös pistää, sh:n valvoessa vieressä.

Mä toivon, että nämä tietyllä tavalla lähihoitajiksi valmistuneet eivät toteuttaisi lääkehoitoa millään lailla :/

Ei lääkehoitoa saakaan toteuttaa ellei ole saanut siihen koulutusta ja päässyt siitä kanssa läpi- virheittä.
Eikä sekään riitä, vaan käytännössä se menee siten, että lupa (kirjallinen) on saatava työnantajalta.

Että lepo vaan :D Sitä ei kuka tahansa lähihoitaja saa toteuttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;25225196:
Ei lääkehoitoa saakaan toteuttaa ellei ole saanut siihen koulutusta ja päässyt siitä kanssa läpi- virheittä.
Eikä sekään riitä, vaan käytännössä se menee siten, että lupa (kirjallinen) on saatava työnantajalta.

Helpotuksen huokaus :D

Näin jo painajaisissani itseni potilaana, ja mua stalkanneen "älyllisesti heikkolahjaisen" lähihoitajan pistämässä muhun insuliinia :|

• Tykkää
Reactions: päätön

Meillä lähihoitajat toteuttavat lääkehoitoa tekemällä kaiken saman mitä sh:tkin paitsi iv - luvat on tietenkin vain sairaanhoitajille.

Otamme vastaan lääkärin määräyksiä, toteutamme niitä (lääkelistojen ajantasalla pitäminen), jaamme lääkkeitä (meillä jaetaan joka pv kippoihin), annamme per os, s.c, i.m , per rectum lääkkeitä jne. seuraamme vaikutuksia ja arvoimmne niitä ... meillä ainakin tosi laajaa se mitä lähihoitajat lääkehoidollisesti tekee.

Mutta tiedän että on paikkoja jossa potilas haluaa kipulääkkeen niin pitää mennä sanomaan sairaanhoitajalle joka hakee sen, oli sitten kyseessä Oxynorm tai Paratabs.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;25225196:

Ja sama meillä vaikkakin lähihoitajan tekemä lääkehoito on laajaa niin ei sitä kuka vain pääse tekemään, uudet sijaiset perehdytetään huolella ja niiden on näytettävä se virheettömästi 3 x jotta saa "luvan" tehdä lääkehoitoa. Esim ihan insuliinin pistäminen : jos tulee uusi sijainen joka ei ole yksikössämme suorittanut lupia, pitää hänen näyttää se meille virheettömästi kolme kertaa ennen kuin saa siihen luvat. Ja sama koskee i.m pistoksia, lääkkeen jakoa jne.

No kyllä siinä vähän pitää laskupäätä ainakin olla kun jakaa kymmeniä lääkkeitä vanhusten dosetteihin. Virheitä ei parane hirveesti tulla. Samoin insuliininpistämiset, verenpaineenmittaamiset, ym. kuuluvat työhön.
En tosiaankaan ymmärrä että mitenkä muka tuo ammatti ei vaatisi sekä älliä että myös sydäntä.
Ehkä näille valmistuneille kehareille sitten annetaan vain esim. syöttämistä ym helpompia tehtäviä.
Mut joo. lähihoitajan työ vaatii todellakin älliä ja osaamista.

Itse olen lähihoitaja, ensihoitoon suuntautunut..
Mitä luulet, missä mittakaavassa ambulanssissa toteutetaan lääkehoitoa? :whistle:
Lähihoitajia on monella saralla.. voi olla vanhainkodissa vain syöttämässä ja kuivittamassa mutta voi myöskin olla tuolla onnettomuuspaikalla toteuttamassa ensihoitoa. ;)
ja myöskin tosiaan lääkkeiden jaot jms.

Kyllä mun työpaikalla lähihoitajat jakavat omien asukkaidensa lääkkeet, huolehtivat lääketilaukset kun kyseisen asukkaan lääkkeet on lopussa, pistävät insuliineja, mittaavat verensokereita, mittaavat verenpaineita, katetroivat jne. Kotihoidossa, missä aiemmin olin töissä, lähihoitajat pistävät myös lihaksensisäisiä pistoksia ja ottavat verinäytteitä. Se on täyttä puppua että lähihoitajan työtä voi tehdä kuka vaan ilman koulutusta. Sellaisia kyllä on paljon työvoimapulan takia, mutta sen takia sitten on myös hoitovirheitä paljon näiden ihmisten kohdalla. Ei kai kukaan oikeesti luule että lähihoitajaopiskelijat istuu koulussa 3 vuotta ihan turhan takia?? :O Ja kuten joku mainitsikin niin kouluttamattoman palkka on huomattavasti alhaisempi kuin koulutetun. Ja luulen ap:n tarkoittaman ihmisen koulutuksen olevan joku sellainen että siitä tulee jonkunlainen avustaja jonnekin paikkaan. En usko että saa jakaa lääkkeitä tms.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;25225247:
Mua itseäni arveluttaa maahanmuuttajille suunnatut lähihoitajakoulutukset. Entäs jos ongelmia mm lääkkeiden kanssa tulee eteen koska kielitaito ei vaan riitä?
Koulutus on suomen kielellä (ainakin se koulutus josta mulla on tietoa, ts. jota kaksi tuttuani/kaveriani parhaillaan käyvät) ja jos sen läpäisee niin kielitaidon on pakko olla jo aika hyvä.

Helpotuksen huokaus :D

Näin jo painajaisissani itseni potilaana, ja mua stalkanneen "älyllisesti heikkolahjaisen" lähihoitajan pistämässä muhun insuliinia :|

Meillä näin myös että lähärit saa tietyn koulutuksen jälkeen pistää lääkkeitä muttei iv-lääkitystä...ja joo kyllä noita"sankareita"on sairaanhoitajissaki, kuten kaikissa ammattikunnissa :D

Ja meidän koulussa kans koulutetaan noita ns"lähäreitä"..mutta itse toteutuvan ammatin ja työn kanssa heillä ei ole juuri mitään tekemistä,oikeastaan en tiiä miksi koulutetaan työhön jota eivät voi tehdä, ja koulutus vajavainen tietysti.. :o toki näiden nuorten kohdalla on pääsaavutus, että kykenevät kohtuu itsenäiseen elämään vielä joskus.

Luulen että ap:n tutun tapauksessa kyse on juuri tälläisestä nuoresta, on vaan hienoa sanoa että opiskelee lähäriksi, vaikka todellisuudessa on erityisryhmä joka opettelee elämäntaitoja.

Koulutus on suomen kielellä (ainakin se koulutus josta mulla on tietoa, ts. jota kaksi tuttuani/kaveriani parhaillaan käyvät) ja jos sen läpäisee niin kielitaidon on pakko olla jo aika hyvä.

Periaatteessa kyllä. Mutta silti vieraalla kielellä voi tulla niitä ymmärtämisongelmia puolin ja toisin.

Muoks, siis jotain kielellisiä tms helpotuksiahan tossa maahanmuuttajille suunnatussa koulutuksessa on. Tuskin niitä muuten järjestettäisiin.

Viimeksi muokattu:
Sanotaan nyt näin että lähihoitajan työtä voi jossain määrin tehdä miltei kuka tahansa maalaisjärjellä varustettu, mutta kyllä koulutettu henkilö osaa tehdä sen työn paljon moniulotteisemmin. Ja lähihoitaja voi tehdä työtä niin monessa eri paikkaa ja työnkuvat voi vaihdella hyvinkin paljon, riippuen työpaikasta ja suuntautumisesta. Kertoo aika paljon ihmisen yksinkertaisuudesta ja omahyväisyydestä jos kuvittelee omaavansa saman tietotason hoitotyöstä ummikkona kuin koulutettu lähihoitaja.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;25225304:
Periaatteessa kyllä. Mutta silti vieraalla kielellä voi tulla niitä ymmärtämisongelmia puolin ja toisin.
Tietysti voi tulla. Kun ihan tällaisen suomenkielisenkin on aika ajoin vaikeaa ymmärtää, mitä potilas tarkoittaa ja mitä hän mahtaa haluta.

Kyllä mä suurempana uhkana silti näkisin sen, että alalle ei riitä henkilökuntaa, tai että alalle otetaan sellaisia joiden perään pitää joka hetki katsoa. Tai sitä, että lähestymiskiellon saanut suht pahoistakin mielenterveysongelmista kärsinyt koulutetaan lähihoitajaksi.

Yhteistyössä