Lähihoitaja vs Sairaanhoitaja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No sairaanhoitaja parempi!
Enemmän vastuuta, arvostusta, tietoa ja saa tehdä enemmän.
Lähihoitajana en haluis olla enkä ylipäätää vuodeosastoll tai vanhustenkodissa.
Mutta kaikki kunnia vaa

Riippuu aika paljon työpaikasta ja työn luonteesta. Esmes päiväkodissa tai vanhusten pitkäaikaisostolla työn kuvassa ei välttämättä ole suurtakaan eroa. Osastotyössä tietenkin lääkkeisiin liittyvissä toimissa on eroja, sekin paikasta riippuen mikä kuuluu kenelle.

Meillä Akuuttiosastolla työnkuva poikkeaa melkoisesti. Sairaanhoitaja on vastaava hoitaja, joka huolehtii, että potilaan tiedot kirjataan ylös, kun potilas tulee osastolle, huolehtii lääkärinmääräykset ja hoidon alkamisen. Lääkehoito meidän osastolla kuuluu täysin sairaanhoitajalle. Sairaanhoitaja vastaa siitä, että raportoi perushoitajille potilaan tulosyyn, perussairaudet ja hoidon ja huolehtii hoidon jatkuvuudesta raportoimalla sitten seuraavan vuoron työntekijöille.

Perushoitajat hoitavat potilasta sairaanhoitajalta saatujen ohjeiden perusteella. Sairaanhoitaja huolehtii siitä, että potilas saa ne hoidot, jota tarvitsee.

vuodeosastolla kun olin töissä, niin sairaanhoitajilla oli pääasiallinen lääkevastuu. muutoin samaa paskaa siellä rinnakkain lapioitiin* ja eroja ei ollut.

Vuodeosastolla kun olin töissä, niin sairaanhoitajilla oli pääasiallinen lääkevastuu. Muutoin samaa paskaa siellä rinnakkain lapioitiin, eikä eroja ollut.

Virheitä isoissa alkukirjaimissa sekä välimerkeissä. Lauserakenteet kehnoja. Suppeahko kirjoitelma.
8p /U.M.

Riippuu aivan täysin työpaikasta. Pitkäaikaisvuodeosastoilla ainoa ero saattaa olla iv-lääkkeen anto, mutta erikoissairaanhoidossa erot voi olla hurjiakin (esim. että lh tosiaan vain pesee, pissittää ja syöttää, kun sh huolehtii lääkerumban, hoitosuunnitelman ja arvioinnin, raportoinnin, lääkärinkierron, hoitotoimenpiteet, siirrot, määrätyt seurannan jne.), tai sitten ei (ts. joillain osastoilla lähihoitajat voi osallistua merkittävään osaan lääkehoitoa, hoitaa lääkärinkierron, raportoinnin...). Varsinkin erikoissairaanhoidossa pyritään monissa paikoissa eroon lähihoitajista/lastenhoitajista ja palkataan tilalle sairaanhoitajia/kätilöitä/terveydenhoitajia jolloin voivat tehdä kaikkea, hoitoa on helpompi toteuttaa kokonaisvaltaisesti ja työvuorosuunnittelu on helpompaa, joten amk tutkintoa pitäisin työllistymisen kannalta parempana. Kotisairaanhoidossa joskus lähihoitajat tekee perushoitoa, sairaanhoitajat ottaa näytteitä, tekee lääkärin kanssa yhteistyötä, laatii hoitosuunnitelmia... ja näissäkin on paikkakuntakohtaisia eroja, jossain lähärit ottaa näytteitä ja kiertää lääkärin kanssa myös :)

Vuodeosastolla kun olin töissä, niin sairaanhoitajilla oli pääasiallinen lääkevastuu. Muutoin samaa paskaa siellä rinnakkain lapioitiin, eikä eroja ollut.

Virheitä isoissa alkukirjaimissa sekä välimerkeissä. Lauserakenteet kehnoja. Suppeahko kirjoitelma.
8p /U.M.

hei, enempi tuli tästä näköjää pisteitä ku äo-testistä. mii laik ! :xmas:

[QUOTE="vieras";26752994]Ok. Kiitos! Tosta sainkin hyvin jo vastauksen siihen minkä takia tätä kysymystä mietin![/QUOTE]

no mikä se kysymys oli?
Ja oletko tuo Jolen, kun samaan ketjuunhan ei saa kirjoitella useilla nimimerkeillä :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja näin;26752910:
Riippuu aivan täysin työpaikasta. Pitkäaikaisvuodeosastoilla ainoa ero saattaa olla iv-lääkkeen anto, mutta erikoissairaanhoidossa erot voi olla hurjiakin (esim. että lh tosiaan vain pesee, pissittää ja syöttää, kun sh huolehtii lääkerumban, hoitosuunnitelman ja arvioinnin, raportoinnin, lääkärinkierron, hoitotoimenpiteet, siirrot, määrätyt seurannan jne.), tai sitten ei (ts. joillain osastoilla lähihoitajat voi osallistua merkittävään osaan lääkehoitoa, hoitaa lääkärinkierron, raportoinnin...). Varsinkin erikoissairaanhoidossa pyritään monissa paikoissa eroon lähihoitajista/lastenhoitajista ja palkataan tilalle sairaanhoitajia/kätilöitä/terveydenhoitajia* jolloin ** voivat tehdä kaikkea, hoitoa on helpompi toteuttaa kokonaisvaltaisesti ja työvuorosuunnittelu on helpompaa, joten amk tutkintoa pitäisin työllistymisen kannalta parempana.

Kotisairaanhoidossa joskus lähihoitajat tekee perushoitoa, sairaanhoitajat ottaa näytteitä, tekee lääkärin kanssa yhteistyötä, laatii hoitosuunnitelmia... ja näissäkin on paikkakuntakohtaisia eroja, jossain lähärit ottaa näytteitä ja kiertää lääkärin kanssa myös

Riippuu aivan täysin työpaikasta. Pitkäaikaisvuodeosastoilla ainoa ero saattaa olla iv-lääkkeen anto, mutta erikoissairaanhoidossa erot voivat olla hurjiakin: esimerkiksi että lähihoitaja todellakin vain pesee, pissittää ja syöttää, kun sairaanhoitaja huolehtii lääkerumbasta, hoitosuunnitelmasta ja arvioinnista, raportoinnista, lääkärinkierrosta, hoitotoimenpiteistä, siirroista, määrätyistä seurannoista ja niin edelleen, tai sitten ei: toisin sanoen joillain osastoilla lähihoitajat voivat osallistua merkittävään osaan lääkehoitoa, hoitaa lääkärinkierron ja raportoinnin.

Varsinkin erikoissairaanhoidossa monissa paikoissa pyritään eroon lähihoitajista tai lastenhoitajista ja palkataan tilalle sairaanhoitajia, kätilöitä tai terveydenhoitajia, jolloin he voivat tehdä kaikkea. Hoitoa on helpompi toteuttaa kokonaisvaltaisesti ja työvuorosuunnittelu on helpompaa, joten AMK-tutkintoa pitäisin työllistymisen kannalta parempana kuin ammatillista perustutkintoa.

Kotisairaanhoidossa lähihoitajat tekevät joskus perushoitoa, sairaanhoitajat ottavat näytteitä, tekevät lääkärin kanssa yhteistyötä ja laativat hoitosuunnitelmia. Näissäkin on paikkakuntakohtaisia eroja: jossain lähihoitajat ottavat näytteitä ja kiertävät myös lääkärin kanssa.

Sisällöltään kirjoitelma on hyvä. Virheitä sanojen taivutuksissa, välimerkeissä sekä lauserakenteissa. Suosittelen tukiopetusta.
18p /U.M.

Sairaalassa kun olin töissä akuutilla psyk.osastolla meillä oli aina vuorossa jaettuna työt kolmeen alueeseen. Osaston vastuuhoitaja, lääkevastaava ja ns.yleismies jannu (apuna siellä täällä). Jokainen hoiti aina omat potilaat ja kirjaukset työalueen lisäksi.
Ihan jokaista vuoroa tein ja käytännön osasto työssä ei näkynyt sairaanhoitajan ja lähärin erot muutoin kuin I.V pistoissa, muuten pisteli lähärit siinä missä sairaanhoitajatkin.

Avo puolelle kun siirryin töihin ei enää erot näkynytkään muuten kuin jossain paikoissa palkassa. Presiis samaa työtä paiskittiin sairaanhoitajat, lähärit ja sosionomit. Esimiehenäkin oli lähäri.

Nyt olen kuntoutuskodissa töissä. Suuren osan ajasta yksin ja vastuussa kaikesta. Hoidan laskutukset, työvuorolistat, sopimukset, neuvottelut, toimintakertomukset ja suunnitelmat yms.välillä yksin ja välillä työparin kanssa.

Ja LÄHIHOITAJA olen siis.

Suurin ero kai on se että sairaanhoitajalla on enemmän valinnan mahdollisuuksia. Perusterveydenhuollossa tehtävät voivat olla melko samat mutta erikoissairaanhoidossa ero on huomattava.
Sairaanhoitajalla on myös paremmat mahdollisuudet kouluttauta vielä lisää.
Työn kuva on siis monipuolisempi sairaanhoitajalla. Jos rahkeet riittä niin suosittelen sairaanhoitajan koulutusta.

=) Tää on näitä ikuisuus kysymyksiä... lh eivät halua uskoa, että lh ja sh ammattitaidossa on tosiaan hieman eroa...
Olen itse lh, sh ja th joten voin sanoa em.syvällä rintaäänellä.

itse olen lh, työskentelen kotihoidossa ja teen sairaanhoitajan töitä lähihoitajan työn lisäksi. Lääkkeenjaot, veri ym. näytteenotot, haavanhoidot, hoket jne. Meillä ainoa sh on tiiminvetäjä, jolla sitten viimekädessä vastuu. Palkan takia en opiskelisi sairaanhoitajaksi, mutta arvostuksen takia voisin harkita. Tosin, kukas se kissan hännän nostaa, jollei kissa itse....

=) Tää on näitä ikuisuus kysymyksiä... lh eivät halua uskoa, että lh ja sh ammattitaidossa on tosiaan hieman eroa...
Olen itse lh, sh ja th joten voin sanoa em.syvällä rintaäänellä.

Eroja on tottakai osaamisessa ja taidoissa, eihän niitä kouluja turhaan käydä.

Mutta jos puhutaan siitä miten ero näkyy käytännön työssä ja työnkuvassa... niin riippuu todellakin missä on töissä.
Kuten edellä kerroin niissä työpaikoissa jossa olen ollut (erikoissairaanhoito) ero ei ole käytännössä näkynyt mitenkään (joo palkassa). Psykiatrian puolella kun ei juurikaan pistellä I.V:sti tms. on hoitajat työnkuvan suhteen ehkä sitten enemmän samalla viivalla.

Mutta jos tästä nyt lähtisin töitä hakemaan niin ehdottomasti olisi enemmän vaihtoehtoja sairaanhoitajalla.

jos olet ollut lukiossa ja mietit kumpaan haet opiskelemaan. Mene sairaanhoitajaksi. Itse olen lähihoitaja. Työssä itsessään ei tosiaan niin paljon eroa, mutta lääkevastuu tosiaan yleensä aina sh:lla ja voi muitakin vastuullisempia hommia olla.

Miksi siis sairaanhoitajaksi? Koska heitä on vähemmän, saat helpommin vakityön, voit päästä mielenkiintoisempiin töihin, palkka on parempi kuin lh:lla. Ja joissakin työpaikoissa sh:lle suodaan se oikeus ettei tarvii viikonloppuja olla töissä..

[QUOTE="elli";26956837]itse olen lh, työskentelen kotihoidossa ja teen sairaanhoitajan töitä lähihoitajan työn lisäksi. Lääkkeenjaot, veri ym. näytteenotot, haavanhoidot, hoket jne. Meillä ainoa sh on tiiminvetäjä, jolla sitten viimekädessä vastuu. Palkan takia en opiskelisi sairaanhoitajaksi, mutta arvostuksen takia voisin harkita. Tosin, kukas se kissan hännän nostaa, jollei kissa itse....[/QUOTE]

Tätä juuri tarkoitin. Perusterveydehuollossa lh:n taidot riittää yksinkertaisiin lääkehoitoihin, kuuluuhan se koulutukseenkin. Erikoissairaanhoidossa ero tulee sitten selvemmin esille.

Ei ole kyse siitä että lähihoitajia ei arvostettaisi, koulutus on vaan eri ja siten pätevyys myös. Ei kai olisi olemassakaan lähihoitajan ja sairaanhoitajan koulutusta erikseen jos niissä ei olisi mitään eroa?

Alkuperäinen kirjoittaja Lähäri;26956861:
Eroja on tottakai osaamisessa ja taidoissa, eihän niitä kouluja turhaan käydä.

Mutta jos puhutaan siitä miten ero näkyy käytännön työssä ja työnkuvassa... niin riippuu todellakin missä on töissä.
Kuten edellä kerroin niissä työpaikoissa jossa olen ollut (erikoissairaanhoito) ero ei ole käytännössä näkynyt mitenkään (joo palkassa). Psykiatrian puolella kun ei juurikaan pistellä I.V:sti tms. on hoitajat työnkuvan suhteen ehkä sitten enemmän samalla viivalla.

Mutta jos tästä nyt lähtisin töitä hakemaan niin ehdottomasti olisi enemmän vaihtoehtoja sairaanhoitajalla.

Tarkoitin, että olen ollut töissä avo sekä erikoissairaanhoidon puolella.. (liian nopea olen kirjoittamaan)..

En ole mikään erityinen lähärien äänitorvi. Itsekkin suunnittelen lisäkoulutusta, mutta pakko vielä kommentoida.

Kuten Super yhdistys hetki sitten muistutti jäseniään:

Muistakaa lähihoitajat, että myös teillä on lääkehoidon pätevyys. Sen ulkopuolelle ei jää oikeastaan kuin tuo i.v pistäminen. Työpaikat voivat rajoittaa vastuita vain sairaanhoitajille, mutta siihen ei oikeastaan ole mitään laillista tai pätevää syytä/tarvetta.
Super-liitto kannustaa jäseniään herättämään keskustelua työpaikoilla vastuiden jakamisesta jotta lähihoitajien arvostus nousisi ja eikä heidän koulutuksensa ja osaamisensa menisi hukkaan.

Yhteistyössä