V
"vieras"
Vieras
Miten sairaanhoitajan työ ja lähihoitajan työ eroaa toisistaan? Ja mitä vastuuta sairaanhoitajalla on enemmän kuin lähihoitajalla?
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
vuodeosastolla kun olin töissä, niin sairaanhoitajilla oli pääasiallinen lääkevastuu. muutoin samaa paskaa siellä rinnakkain lapioitiin* ja eroja ei ollut.
Vuodeosastolla kun olin töissä, niin sairaanhoitajilla oli pääasiallinen lääkevastuu. Muutoin samaa paskaa siellä rinnakkain lapioitiin, eikä eroja ollut.
Virheitä isoissa alkukirjaimissa sekä välimerkeissä. Lauserakenteet kehnoja. Suppeahko kirjoitelma.
8p /U.M.
Alkuperäinen kirjoittaja näin;26752910:Riippuu aivan täysin työpaikasta. Pitkäaikaisvuodeosastoilla ainoa ero saattaa olla iv-lääkkeen anto, mutta erikoissairaanhoidossa erot voi olla hurjiakin (esim. että lh tosiaan vain pesee, pissittää ja syöttää, kun sh huolehtii lääkerumban, hoitosuunnitelman ja arvioinnin, raportoinnin, lääkärinkierron, hoitotoimenpiteet, siirrot, määrätyt seurannan jne.), tai sitten ei (ts. joillain osastoilla lähihoitajat voi osallistua merkittävään osaan lääkehoitoa, hoitaa lääkärinkierron, raportoinnin...). Varsinkin erikoissairaanhoidossa pyritään monissa paikoissa eroon lähihoitajista/lastenhoitajista ja palkataan tilalle sairaanhoitajia/kätilöitä/terveydenhoitajia* jolloin ** voivat tehdä kaikkea, hoitoa on helpompi toteuttaa kokonaisvaltaisesti ja työvuorosuunnittelu on helpompaa, joten amk tutkintoa pitäisin työllistymisen kannalta parempana.
Kotisairaanhoidossa joskus lähihoitajat tekee perushoitoa, sairaanhoitajat ottaa näytteitä, tekee lääkärin kanssa yhteistyötä, laatii hoitosuunnitelmia... ja näissäkin on paikkakuntakohtaisia eroja, jossain lähärit ottaa näytteitä ja kiertää lääkärin kanssa myös
=) Tää on näitä ikuisuus kysymyksiä... lh eivät halua uskoa, että lh ja sh ammattitaidossa on tosiaan hieman eroa...
Olen itse lh, sh ja th joten voin sanoa em.syvällä rintaäänellä.
Alkuperäinen kirjoittaja Lähäri;26956861:Eroja on tottakai osaamisessa ja taidoissa, eihän niitä kouluja turhaan käydä.
Mutta jos puhutaan siitä miten ero näkyy käytännön työssä ja työnkuvassa... niin riippuu todellakin missä on töissä.
Kuten edellä kerroin niissä työpaikoissa jossa olen ollut (erikoissairaanhoito) ero ei ole käytännössä näkynyt mitenkään (joo palkassa). Psykiatrian puolella kun ei juurikaan pistellä I.V:sti tms. on hoitajat työnkuvan suhteen ehkä sitten enemmän samalla viivalla.
Mutta jos tästä nyt lähtisin töitä hakemaan niin ehdottomasti olisi enemmän vaihtoehtoja sairaanhoitajalla.