Lähetteellä NUKUTUSHAMMASHOIDOSSA olleita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apua

Vieras
Eli kyselisin tälläistä asiaa, kun pelkään jumalattomasti hammaslääkäriä, säryn vuoksi jouduin meneen hammaslääkäriin yksityiselle, hammaskalustoni on pelkoni takia kamalassa kunnossa ja lääkäri ehdotti nukutusta, kertoi että TAYS:ssa tehdään, sekä yksityisellä. Yksityiseen ei ole varaa ja hän kysyi taysista et on mahdollista päästä, lähete lähti kuvien ja h-lääkärin kertomuksen kanssa taysiin tänään.

onkohan tuo nyt varma että pääsen? onko monta kertaa jouduttu hoitamaan? vai tehdäänkö kaikki kerralla? mitä teille on tehty? :)

kiitti.

mun mies on menossa oysiin hampaiden laittoon nukutuksessa. Leikkaus sali on varattu koko päiväksi. Pääsi pelkopolin kautta sinne... kauan kyllä joutu odottaan ku lähete oli laitettu mut ens kuussa vihdoin pääsee hoitoon! :) ei kyllä mitään tietoa vielä et mitä tehdään, mut tosiaan koko päivän on sali varattu miehelle.

Alkuperäinen kirjoittaja harmailee..:
mun mies on menossa oysiin hampaiden laittoon nukutuksessa. Leikkaus sali on varattu koko päiväksi. Pääsi pelkopolin kautta sinne... kauan kyllä joutu odottaan ku lähete oli laitettu mut ens kuussa vihdoin pääsee hoitoon! :) ei kyllä mitään tietoa vielä et mitä tehdään, mut tosiaan koko päivän on sali varattu miehelle.

aivan. mietin vaan että juurihoitoakin joutuu normaalisti tekemään monta kertaa.. että mites noilla. varmaan koko päiväksi mullekin sali varataan, monta hampaanpoistoa edessä. kohta 12v edellisestä käynnistä :|

kauanko teillä oli jono? poliklinikkamaksun hinnalla tulee tuolla, kuutisen kymppiä koko suu.

itse kävin noin 6.v sitten yksityisellä ja nukutuksessa korjattiin kaikki hampaat kerralla. olin viikon tosi kipeä =(

nyt käyn aivan ihanalla hammaslääkärillä jolta saan tabletin joka rauhoittaa ja näin en enää jännitä niin paljon.

Vähän tuollaisella samalla systeemillä minäkin pääsin Helsingissä. Puhelimessa tosin sain kuulla jotain asiattomia kommentteja, kuten että "normaalisti me otetaan tänne vain lapsia ja kehitysvammaisia nukutushoitoon" (mietin vieläkin, että kumpaakohan puhuja mahtoi mun kohdallani tarkoittaa), ja että "kyllä se pelko pitäisi aikuisen ihmisen osata hallita"!! Voi kilin kellit. No, joka tapauksessa itse hoito oli hyvää, tekivät paljon, neljä paikkausta, hammaskiven poiston, sekä yhden hampaanpoiston.

Olen päässyt pahimmista peloistani, ja nykyään pystyn käymään normaalisti hammaslääkärissä. Tuonne jouduin aikoinani valtavan pelon ja taustalla olleen kipukokemuksen takia, yksi hammas oli kerran niin pahasti tulehtunut ettei mikään puudutus auttanut, ja luulin että kuolen kipuun paikkauksen aikana, se jouduttiin jättämään kesken. Siitä ja muista huonoista kokemuksista kasvoi lumipallo, enkä mennyt vuosikausiin hammaslääkäriin, kärsin ja kärsin.
Mutta nyt siis kaikki hyvin. Kannattaa muuten käyttää hammaslankaa päivittäin, auttaa hampaiden hoidossa paljon! :) Tsemppiä teille! :)

Alkuperäinen kirjoittaja apua:
Alkuperäinen kirjoittaja harmailee..:

aivan. mietin vaan että juurihoitoakin joutuu normaalisti tekemään monta kertaa.. että mites noilla. varmaan koko päiväksi mullekin sali varataan, monta hampaanpoistoa edessä. kohta 12v edellisestä käynnistä :|

kauanko teillä oli jono? poliklinikkamaksun hinnalla tulee tuolla, kuutisen kymppiä koko suu.

joskus keväällä meni lähete sairaalaan, n.puoli vuotta siis oli jonotus. juu ei tosiaan oo kovin kallis homma polimaksuineen.. olikohan et 4000? ois nukutuksineen ollu yksityisellä??

Pääsin nukutukseen aikoinani siksi, että tarkastuksessa (sen jälkeen kun olin soittanut ja nukutusmahdollisuudesta kysynyt, enkä heti antanut periksi), hammaslääkäri totesi, että mun hoitamiseni ilman nukutusta ei ollut enää mahdollista. Olin niin paniikissa, valtava tärinä ja itku, en mahtanut niille mitään, koska pelko oli niin kova.
Kyllä sinäkin sinne pääset, jos tosiaan olet sellainen pelkopotilas, ettei pelon hallitseminen enää ole mahdollista.

Niin, ja muistelen, että olisiko maksu koko operaatiosta (mitä edellä kerroin) ollut jotain n. 140 euron pintaan. Oon ikuisesti kiitollinen, että asian sai hoidettua noin, ennen se vaikutti jokapäiväiseen elämään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
itse kävin noin 6.v sitten yksityisellä ja nukutuksessa korjattiin kaikki hampaat kerralla. olin viikon tosi kipeä =(

nyt käyn aivan ihanalla hammaslääkärillä jolta saan tabletin joka rauhoittaa ja näin en enää jännitä niin paljon.

mulla ei auta diapam tähän pelkoon, itken ja tärisen vaan siinä tuolissa :/

Alkuperäinen kirjoittaja PauhaavaSydän:
Pääsin nukutukseen aikoinani siksi, että tarkastuksessa (sen jälkeen kun olin soittanut ja nukutusmahdollisuudesta kysynyt, enkä heti antanut periksi), hammaslääkäri totesi, että mun hoitamiseni ilman nukutusta ei ollut enää mahdollista. Olin niin paniikissa, valtava tärinä ja itku, en mahtanut niille mitään, koska pelko oli niin kova.
Kyllä sinäkin sinne pääset, jos tosiaan olet sellainen pelkopotilas, ettei pelon hallitseminen enää ole mahdollista.

kiitos sanoistasi :) hampaistani kyllä huomaa että paskana ne ovat. diapam ei edes ole auttanut. onneksi yksityisellä oli ihana ja hellä hammaslääkäri joka otti pelkoni tosissaan.

Alkuperäinen kirjoittaja PauhaavaSydän:
Ei kestä, pitkää pinnaa ja periksiantamattomuuttakin toivon sulle hoidon kanssa, tiedän mitä käyt läpi :). Mutta kivuttomat hampaat on sen arvoiset!

joo. ja jos loppuis nää hammaspainajaisetkin. joka ikinen yö näen unta et kaikki hampaat on lähtenyt. mitä mä sitten tekisin? kellekään vois ees puhua; "katsokaa, tuolla menee taas toi hampaaton" :'( "hampaaton tuli kylään" :$

Kävin yksityisellä. Paikattiin 7 hammasta, tehtiin juurihoito (kerralla alusta loppuun), poistettiin hammaskivet. Erittäin hyvä kokemus, suosittelen :) Osa hampaista oli purtaessa jonkun päivän hellät mutta ei mitenkään kipeet, yhtään kipulääkettä on syönyt. Oli tosi nätit hampaat kun heräsin, vaaleammat kuin ikinä :)

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Kävin yksityisellä. Paikattiin 7 hammasta, tehtiin juurihoito (kerralla alusta loppuun), poistettiin hammaskivet. Erittäin hyvä kokemus, suosittelen :) Osa hampaista oli purtaessa jonkun päivän hellät mutta ei mitenkään kipeet, yhtään kipulääkettä on syönyt. Oli tosi nätit hampaat kun heräsin, vaaleammat kuin ikinä :)

ja maksoi hunajaa :p mut yksityiselle ei ole mahdollisuus mennä.

voiko hampaan juurihoitaa kerralla kuntoon? vai pitääkö montakin kertaa hoitaa? tekeeköhän ne mitään "osaproteeseja" tuolla? on meinaan sivulta hampaita katki :(

Juurihoidon pystyi tekemään kerralla loppuun. Tosin sekin vaihtoehto oli esillä et jatkettaisiin sitten vanhaan malliin mutta en suostunut. Hintaa kertyi n 2000 ? josta kelalta sain osan takaisin. Toisaalta vaikka olisin mennyt tk:n hammashoitolaan noihin paikkauksiin ja juurihoitoihin ois uponnut rahaa melkoisesti. Rahat meni mutta oli se ehdottomasti sen arvoista! Noista muista jutuista sun täytyy kysellä niiltä suoraan, ne kyl infoo tosi hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Juurihoidon pystyi tekemään kerralla loppuun. Tosin sekin vaihtoehto oli esillä et jatkettaisiin sitten vanhaan malliin mutta en suostunut. Hintaa kertyi n 2000 ? josta kelalta sain osan takaisin. Toisaalta vaikka olisin mennyt tk:n hammashoitolaan noihin paikkauksiin ja juurihoitoihin ois uponnut rahaa melkoisesti. Rahat meni mutta oli se ehdottomasti sen arvoista! Noista muista jutuista sun täytyy kysellä niiltä suoraan, ne kyl infoo tosi hyvin.

mua pelottaa se pelkkä kyseleminenkin. :/

Jos tehdään perusteellinen hampaiden hoito (paikkausta, poistoja) niin aikaa menee puolesta tunnista pariin tuntiin. Joku edellä kertoi että koko sali varattu päiväksi, on aika höpöhöpö juttua. Ellei samalla tehdä esim. leuansiirtoa tai muuta. Leikkausaika maksaa kunnalle noin 12?/minuutti että halvalla saatte hampaiston kuntoon!!

Heippa! Juuri tänään kävin tutkimuksessa ja kustannusarviossa nukutushammashoitoa varten. Opin mm. sen, että nukutushammashoitoa tehtäessä on kuulemma tapana poistaa viisaudenhampaat (kaikki), vaikkei niistä haittaa olisikaan, ns. varmuuden vuoksi siis. Samoin paikataan pienimmätkin reiät, joita voi yllättävän paljon löytyä. Hinta on noin 50euroa/toimenpide (toimenpide on tässä yhteydessä siis esim. yksi paikka) plus nukutuksen osuus 350euroa/tunti. Aikaa varataan noin kymmenen minuuttia/toimenpide. Tällä kaavalla oma hammasremonttini olisi tullut maksamaan n.1900 euroa, mutta koska etukäteen ei pysty tarkkaan tietämään, kauanko toimenpiteisiin menee aikaa, käskettiin varautua 2500 euron käteisvaroilla... No joo, itken, tärisen ja lihakset kramppaa eikä hengitys kulje (suoraan sanottuna siis olen täysin hallitsemattoman hysteerisen kauhun vallassa) hammaslääkärin tuolissa, mutta ei silti löydy tuota rahasummaa. Kokeillaan nyt sitten Diapamien kanssa, mutta entäs jos ei auta? Onkohan joka kunnassa/kaupungissa mahdollista saada tuollainen lähete nukutushammashoitoon?

Yhteistyössä