Lähellä koulua jossa 10-vuotias poikani käy on jonkinlainen kehitysvammaisten asuntola.

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Lähellä koulua missä minun 10-vuotias poikani käy on jonkinlainen kehitysvammaisten asuntola.

Nyt on selvinnyt että juuri poikani ikäiset eli noin 10-12 vuotiaat pojat ovat jo pitempään käyneet ostamassa sen asuntolan asukkailta tupakkaa. He ovat asuntolan ohi kulkiessaan nähneet asukkaita pihalla tupakalla ja jotkut ovat keksineet mennä kysymään näiltä asukkailta, että voisivatko nämä myydä heille tupakkaa ja jotkut asukkaat ovat myyneet. Tieto oli levinnyt koululla ja yhä useampi oppilas, pääasiassa poika oli käynyt ostamassa asukkailta tupakkaa jota nämä ostavat koulun ja asuntolan lähellä olevasta kaupasta.

Sitten asuntolan hoitajat olivat alkaneet ihmettelemään, että miksi ihan sen asuntolan ympäristössä liikkuu epätavallisen paljon lapsia iltapäivällä kun koulut loppuvat. Asia sitten selvisi kun jotkut asukkaat kertoivat ohjaajille, että lapset käyvät ostamassa heiltä tupakkaa kun kaupassa ei heille sitä myydä. Koulussa on oppilaille puhuttu asiasta useasti ja ilmeisesti myös asuntolassa asukkaille on puhuttu, että tupakan myyminen tai antaminen alaikäiselle on kiellettyä mutta osa asukkaista on jatkanut tupakan myyntiä lapsille. Nyt sitten asuntolassa hoitajat ilmeisesti ovat alkaneet vahtia asukkaiden tupakalla käyntiä kun koulupäivät loppuessa ja asukkailta on otettu tupakat hoitajien toimistoon talteen että he eivät saa pitää niitä itsellään. Kun jotkut asukkaat haluavat käydä tupakalla silloin kun koulupäivät loppuvat niin heiltä pitää pyytää tupakoitaan hoitajilta ja joku ohjajaa vahtii vahtii pihalla asukoiden tupakointia. Näin on ainakin kerrottu monisteessa jonka poika toi koulusta ja joka pojan mukaan on annettu jokaiselle 4-6 luokan oppilaalle vanhemmille vietäväksi.

Onneksi minun poikani on sen verran fiksu, että minä voin uskoa häntä kun hän sanoo, että hän ei ole käynyt niiltä asukkailta tupakkaa ostamassa. Poika kertoi, että jotkut hänen kaverinsa sitä tupakkaa ovat ostaneet ja maksaneet niistä ½-1 euroa yhdestä tupakasta.
 
vierailija
Laitoksessa työskennelleenä tupakoivien asukkaiden tupakointi on tarkoin kontrolloitua. He saavat savukkeen tiettynä aikana eivätkä todellakaan luovu tai myy sitä kenellekään.
 

Yhteistyössä