"Lähdin syömään koska nälkä." Milloin koska-sanaa alettiin käyttää näin?

• Viestiketjun aloittaja Minä vuonna ja miksi?
  • Ensimmäinen viesti
"Nuuh"
Joskus harvoissa tilanteissa ihan hauska juttu, sopii lähinnä sisäpiirivitseihin yms.

Muutaman vuoden olen tätä kuullut hoettavan, enkä tod tunnusta aloittaneeni.

Toisaalta tämä on kivasti syrjäyttänyt sanan tavan.

"Alkup."
Eli siis tää on jotain hoono soomi -juttua siis? Mä vasta ehkä joskus vuosi sitten näin jossain ekan kerran, luulin vissiin, että tekstissä on vain virhe. Mutta nyt nään tätä suunnilleen joka toimen päivä... Kaikenlaisissa blogeissa jne.

prut
[QUOTE="Nuuh";30547242]Joskus harvoissa tilanteissa ihan hauska juttu, sopii lähinnä sisäpiirivitseihin yms.

Muutaman vuoden olen tätä kuullut hoettavan, enkä tod tunnusta aloittaneeni.

Toisaalta tämä on kivasti syrjäyttänyt sanan tavan.[/QUOTE]

Joo, minustakin hauska joissain yhteyksissä. Yhden sanan viittauksella siinä voi joskus lyhentää pitemmän selityksen, edellyttäen että kuulijat ymmärtävät tuon viittauksen taustoineen.

Ja jos se syrjäyttää "tavan"-sanan, vaikkei siihen mitenkään liitykään, niin ilmiö on tervetullut. En ole koskaan voinut ymmärtää miten "tavallinen" on joidenkin kielenkäytössä lyhennetty muotoon "tavan". Olen inhonnut tuota ilmaisua koko ajan kun sitä olen kuullut käytettävän. Onneksi se tuntuu olevan vähenemään päin ja rajoittuvan tietyille murrealueille.

"Alkup."
Nyt en kyl ymmärtäny, miten "tavan" ja "koska" liitty toisiinsa. Siis tarkoitatko esim. "Kyllähän jokainen tavan penkkiurheilija tuntee jalkapallon säännöt"? Mitä tossa on koska-sanan kanssa tekemistä?

[QUOTE="Alkup.";30547212]Oon kännykällä ni en pysty lainaamaan. Mut siis en nyt tajunnu tätä: "Ei tuo kuvaamasi liity sanaan koska. Siis 'koska' ei vaadi sanaa perusmuodossa."[/QUOTE]

:LOL: Ai et tajunnut. Ei sanaa 'koska' ole alettu käyttää kuvailemaasi tapaan, vaan nominatiiveja on alettu laittamaan alistuskonjuktioiden perään ilman predikaattia, ja sehän tässä sinulla on nyt hätänä.

[QUOTE="Alkup.";30547290]Nyt en kyl ymmärtäny, miten "tavan" ja "koska" liitty toisiinsa. Siis tarkoitatko esim. "Kyllähän jokainen tavan penkkiurheilija tuntee jalkapallon säännöt"? Mitä tossa on koska-sanan kanssa tekemistä?[/QUOTE]

Kyseessä ärsyttävät tavat käyttää sanaa... luulisin. Siis se yhdistävänä tekijänä.

"Alkup."
Joo joo, Björre, emmä nyt niin tyhmä oo. Kyllä tajuun nyt mitä tarkotit, oikeestaan sun idis oli siis viilata vähäsen pilkkua. No joo, tajusin kyl itekin, kun alotuksen tein, ettei varsinaisesti kyse oo koska-sanan käytöstä, vaan just tosta perusmuodon käytöstä. Mut kaikki nyt ehkä tajuu kuitenki mitä tarkotin.

"Alkup."
Niinpä, Cream! Tätä näkee tosi paljon.

Mua kiinnostais älyttömästi, jos ois vaikka joku suomen opiskelija täällä linjoilla, jolla ois tästä jotakin tietoa... No ehkei sellaista löydy. Mut mä ainakin tekisin gradun just jostain tämmöisestä jos opiskelisin suomea!

[QUOTE="Alkup.";30547312]Joo joo, Björre, emmä nyt niin tyhmä oo. Kyllä tajuun nyt mitä tarkotit, oikeestaan sun idis oli siis viilata vähäsen pilkkua. No joo, tajusin kyl itekin, kun alotuksen tein, ettei varsinaisesti kyse oo koska-sanan käytöstä, vaan just tosta perusmuodon käytöstä. Mut kaikki nyt ehkä tajuu kuitenki mitä tarkotin.[/QUOTE]

No joo, kunhan nyt piti taas aukoa päätäni. Mutta kieltämättä mielenkiintoinen aihe, en tiedä onko jotain puhekielistä korpusta, josta tätä voisi tutkia. Keskustelupalstoilla minä lähinnä olen tuollaiseen törmännyt.

Yhteistyössä