Lääkkellisen PAS:n lääkityksistä

:wave: Ihan mielenkiinnostani tiedustelen miten teillä menee lääkkeellisen PAS:n lääkitykset ja kuinka kauan lääkitystä jatketaan jos raskaus alkaa? Kun tuli tuossa noita hoitoketjuja lueskeltua ja kauhukseni (?) luin että luget lopetettiin testipäivänä vaikka tulos plussaa... :whistle:

Meillä kun PAS:t tehdään aina lääkkellisesti, niin kp1 alkaa Estradot-laastari 100mikrog, sama annos joka toinen päivä kolme kertaa eli kp 1,3 ja 5.
Sitten lähtee 200 mikrog kp 7 ja 9, sitten 400mikrog kp 11 ja 13. Siitä jatkuu sitten 300 mikrog kp 15 ja 17 ja sitten taas 200 mikrog kp 19:stä testiin asti ja samalla annoksella mennään jos plussaus niin alkuraskauden ultraan asti eli rv:lle 7-8. Sitten alkaa annoksen purku. Luget alkaa 2pv ennen alkionsiirtoa annoksella 2 kaps 3krt vuorokaudessa, sama annos testiin asti ja jatkuu samana jos plussa, niin sinne ultraan asti, jolloin myös lugeannos aletaan purkaa.

Minullakin on Estradot (100mg) ja Luget (2x 300mg).

Monesti, jos käytössä on vain Luget käyttö lopetetaan positiiviseen testiin. Tässä vaiheessa, kun elimistön oma homonituotanto pystyy ylläpitämään limakalvoa.

Estradot-laastaria (sisältää estrogeenia) käytetään silloin kun luomu limis on heikko tai ei kasva tarpeeksi paksuutta. Jos estrogeeni lääkitys lopetetaan yht äkkiä limakalvo lähtee hajoamaan---> vuotaa pois. Estrogeenia ei kuitenkaan voida käyttää yksinään (jotain haittavaikutuksia) joten siksi nuo Luget.
Käyttö voidaan lopettaa, kun raskaus on tarpeeksi pitkällä ja elimistön oma hormonituotanto selvästi ylläpitää limakalvoa. Tiedän yhden käyttäneen rv 12 asti.

Näin olen ymmärtäny lääkärin puheista. Korjatkaa, jos ihan väärässä olen :D

ap harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.02.2007 klo 15:47 Hipkukka kirjoitti:
Minullakin on Estradot (100mg) ja Luget (2x 300mg).

Monesti, jos käytössä on vain Luget käyttö lopetetaan positiiviseen testiin. Tässä vaiheessa, kun elimistön oma homonituotanto pystyy ylläpitämään limakalvoa.

Estradot-laastaria (sisältää estrogeenia) käytetään silloin kun luomu limis on heikko tai ei kasva tarpeeksi paksuutta. Jos estrogeeni lääkitys lopetetaan yht äkkiä limakalvo lähtee hajoamaan---> vuotaa pois. Estrogeenia ei kuitenkaan voida käyttää yksinään (jotain haittavaikutuksia) joten siksi nuo Luget.
Käyttö voidaan lopettaa, kun raskaus on tarpeeksi pitkällä ja elimistön oma hormonituotanto selvästi ylläpitää limakalvoa. Tiedän yhden käyttäneen rv 12 asti.

Näin olen ymmärtäny lääkärin puheista. Korjatkaa, jos ihan väärässä olen :D
Ei jaksa kirjautua.. :whistle:
Minä kysyin kerran lääkäriltämme (yksityisellä siis ollaan) ja hän puolestaan selvitti asian minulle näin:
Lääkkeellisessä PAS-hoidossa estrogeenilla varmistetaan kohdun limakalvon riittävä kasvaminen, samalla tämä ulkoapäin tuleva estrogeeni jarruttaa munasarjojen toiminnan eli siellä ei lähde kasvamaan yhtään follikkelia. Tai näin ainakin on toivomus/tarkoitus että tapahtuu. Näin ollen puuttuu se keltarauhanen, joka siis muodostuu siitä puhjenneesta follikkelista, eli siitä jäljelle jäävästä osasta kun munasolu on siitä irronnut luonnollisessa kierrossa. Nyt siis puuttuu se keltarauhanen ja Lugesteron hoitaa sen hommat. Ja se keltarauhashormoni puolestaan on välttämätön raskauden jatkumiselle siihen asti, kunnes istukka on täysin kehittynyt. Tällöin luomuraskaudessakin keltarauhasen toiminta hiipuu ja istukka ottaa sen homman hanskaansa eli huolehtii sikiön ravinnonsaannista, kasvusta yms. Siihen asti kunnes istukka on täysin kehittynyt, on keltarauhashormoni eli keinoalkuisessa (lääkkeellisessä) raskaudessa se Lugesteron se, joka huolehtii alkion/sikiön kasvusta ja raskauden jatkumisesta yleensäkin.

Aika eriäviä on annostukset klinikasta riippuen, meitä hoitavalla klinikalla se Lugesteron-annos on se 2 kapselia 3 kertaa päivässä...Estrogeenin määrä riippuu aina tapauskohtaisesti.

Voihan se olla, että meillä on eri syistä päädytty lääkityksiin :D ja siksi hiukan poikkeavat selitykset. Täytyy luottaa, että lääkäri tietää mitä tekee. Mulla tuo limis ei kasva ilman lääkitystä tarpeeksi paksuksi (siirtoa varten) ja lähtee hajoamaan liian aikaisin.

Hei!
Mulla on takana kaksi lääkkeellistä PAS:a.
Lugesteronin rinnalla Estradot-laastarit oli ensin käytössä, mutta ei ilmeisesti imeytynyt niin vaihdettiin Zumenon 2mg tableteihin.
Näillä limakalvo kasvoi hyvin molemmilla kerroilla. Mitään sivuoireitakaan ei tullut.
Toisesta PAS:ta saimme plussan :heart: , Zumenonit ja Lugesteronit jatkuivat laskevalla annoksella rv.10 asti. Eka ultra oli rv 8 ja siihen asti oli Lugesteron 400mg (muutaman päivän siirron jälkeen taisi olla 600mg) + Zumenon 4mg.

Huomiona vielä tuli mieleen, ihan niin pitkään että istukka on täysin kehittynyt ei hormoneita tarvita, vain siihen asti että oma hormonintuotanto "ehtii" mukaan. Istukkahan kehittyy ja kasvaa raskauden puolivälin paikkeille asti. =) <br><br>

Yhteistyössä