Lääketieteestä tietävät auttakaa, mitä tämä tarkoittaa?

• Viestiketjun aloittaja e
  • Ensimmäinen viesti
e
Niin siis mitäköhän tämä nyt sitten oikeasti tarkoittaa??

"Äidillä leikkauksen jälkeen saturaation lasku ja otettu thorax-rtg, jossa sydän kookas sekä epäilyä aspiraatio pneumoniasta. CRP noussut korkeimmillaan 130:n. Osastolla antibioottina mennyt Zinacef 1.5g x 3. Thorax-kuvassa havaittiin myös hieman normaalia suurempi sydän."

a
Alkuperäinen kirjoittaja e:

"Äidillä leikkauksen jälkeen saturaation lasku ja otettu thorax-rtg, jossa sydän kookas sekä epäilyä aspiraatio pneumoniasta. CRP noussut korkeimmillaan 130:n. Osastolla antibioottina mennyt Zinacef 1.5g x 3. Thorax-kuvassa havaittiin myös hieman normaalia suurempi sydän."
Leikkauksen jälkeen äidin veren happiarvot laskivat. Otettu keuhkokuva jossa näkynyt kookas sydän ja epäily aspiraatio keuhkokuumeesta (oliko leikkauksen aikana/jälkeen vetäny esim. oksennusta keuhkoihin?) Tulehdusarvot noussut 130:een. Osastolla hoidettu Zinacef antibiootilla. Keuhkokuvassa näkynyt myös normaalia suurempi sydän.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja a:
Alkuperäinen kirjoittaja e:

Leikkauksen jälkeen äidin veren happiarvot laskivat. Otettu keuhkokuva jossa näkynyt kookas sydän ja epäily aspiraatio keuhkokuumeesta (oliko leikkauksen aikana/jälkeen vetäny esim. oksennusta keuhkoihin?) Tulehdusarvot noussut 130:een. Osastolla hoidettu Zinacef antibiootilla. Keuhkokuvassa näkynyt myös normaalia suurempi sydän.
Niin, ja se apriraatio on sit ihan "normaali" leikkaus- ja anestesiariski, joten turha alkaa syytteleen hoitohenkilökuntaa. Polttaako äitis tupakkaa? Heillä tuo riski on vielä suurempi.

ap
tuo on siis ihan omista papereistani kun tehtiin sektio... ja en polta tupakkaa... ihmettelen, että tuosta keuhkokuumejutusta ei kukaan maininnut sanallakaan kun olin sairaalassa.

sydänvialla kyllä pelottelivat, varsinkin miestä silloin kun itse en ollut vielä herännyt.... sydän on nyt jälkeenpäin tutkittu ja siinä ei ole mitään vikaa...

Maikko
Eli leikkauksen jälkeen potilas on ns. hapettunut huonosti (happisaturaatio laskenut) , äitisi on siis jonkinlaisesta hengitysvaikeudesta kärsinyt (mikä johtuu todennäköisesti nukutusaineiden vaikutuksesta iäkkääseen ihmiseen). Sen seurauksena on otettu keuhkoista röntgen kuva, jossa näkynyt kookas sydän. Epäilty että äitisi on saanut keuhkokuumeen saatuaan ruokaa, tai nestettä keuhkoihin (aspiraatio pneumonia). Todennäköisesti äitisi on laitospotilas jolla on syömisen kanssa ongelmia, nielee huonosti ja ruokaa joutuu "väärään kurkkuun". Iäkkäillä yleinen vaiva. Jonka johdosta siis tulee keuhkokuume. Tulehdusarvot on ollu koholla., ja saanut antibioottia. Tota en ala arvailee mistä normaalia suurempi sydän johtuu.

Veren hapetusarvo laskenut. Keuhko röntgen otettu jossa todettu sydämen olevan kookas ja epäillään potilaan vetäneen jotain henkeen/keuhkoihin josta on seurannut tulehdus.Tulehdusarvo noussut korkeimmillaan 130 ( normi arvo on alle 8 ) Tähän vaivaan on aloitettu lääke tuo zinazef. Röntgen kuvissa havaittu hieman normaalia suurempi sydän.

a
Alkuperäinen kirjoittaja Maikko:
Eli leikkauksen jälkeen potilas on ns. hapettunut huonosti (happisaturaatio laskenut) , äitisi on siis jonkinlaisesta hengitysvaikeudesta kärsinyt (mikä johtuu todennäköisesti nukutusaineiden vaikutuksesta iäkkääseen ihmiseen). Sen seurauksena on otettu keuhkoista röntgen kuva, jossa näkynyt kookas sydän. Epäilty että äitisi on saanut keuhkokuumeen saatuaan ruokaa, tai nestettä keuhkoihin (aspiraatio pneumonia). Todennäköisesti äitisi on laitospotilas jolla on syömisen kanssa ongelmia, nielee huonosti ja ruokaa joutuu "väärään kurkkuun". Iäkkäillä yleinen vaiva. Jonka johdosta siis tulee keuhkokuume. Tulehdusarvot on ollu koholla., ja saanut antibioottia. Tota en ala arvailee mistä normaalia suurempi sydän johtuu.
:LOL:

vieras
Aikamoinen moka muuten. Oletuksia, oletuksia. Älä sorru tähän työssäsi.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja a:
:LOL:
tämä oli kyllä aika hauska :D

uu
olio kiireellinen sektio, hätäsektio? Kauanko olit täysin ravinnotta ennen nukutusta? Sen aspiraation vaaran takia pitää ennen leikkausta olla ravinnotta, mutta eihän kiireellistä sektiota voi siirtää, vaikka potilas olisi syönyt 4haikaisemmi pihvin ja suklaata.

Se keuhkokuum on ollut kai epäily, ei ne ole niin varmoja juttuja aina, että vois 100% sellaisessa tilanteessa sanoa, juuri siitä tulehdusarvot nousee. Toisaalta pakko laittaa epikriisiin, kun sama teksti menee neuvolaan ja tod.näk myös lähetteenä niihin syd.tutkimuksiin, missä kävit, joten he tarvivat tietoonsa sellaiset epäilyksetkin tarkemman jatkodiagnoosin tekemiseen.

ap
kiireellinen sektio, kun käynnistys ei onnistunut. ravinnotta olin kai ainakin kaksi päivää, kun koko ajan oli tiedossa, että saatetaan joutua sektioon raskausmyrkytyksen takia.

toivon kyllä noiden kokemusten jälkeen etten ikinä enää joudu sektioon :/

ap
tuosta leikkauksesta on nyt reilu vuosi ja nyt vasta tarkemmin perehdyin noihin papereihin, en ole halunnut niitä lukea. nyt on alkanut kiinnostaa kun olen uudelleen raskaana ja parin kuukauden päästä on taas synnytys edessä...

pelottaa että käy taas samalla lailla :/

toivon sinulle kaikkea parasta!
Menethän käymään pelkopolilla missä tehdään synnytyssuunnitelma?

Siihen kirjataan, että jos käynnistystä tarvitaan, sitä kokeillaan korkeintaan sen ja sen aikaa ja sen jälkeen lähdetään rauhassa sektioon, ettei tuo kokemus enää toistu.

Voihan se olla, että käynnistykseen ei tarvitse mennä ja pääset omin voimin synnyttämään. :heart:

vieras
Jos sydän tutkittu eikä mitään vikaa havaittu niin sinulla on mitä ilmeisimmin ollut normaalia suurempi sydän aina. Ei ole mitenkään tavattoman harvinaista. Ihmisellä voi olla normimittoja suurempi melkein mikä tahansa sisäelin. Sisarellani esim. munuainen. Luulen että keuhkokuume jäänyt vain epäilyksen tasolle sillä crp:n luulisi olevan korkeampi mikäli keuhkokuumeesta kyse. Sektion yhteydessä tapahtuva crp:n nousu on tavallista johtuen juuri leikkaustoimenpiteistä, katetroinnista, haavan ärtymisestä jne.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
tuosta leikkauksesta on nyt reilu vuosi ja nyt vasta tarkemmin perehdyin noihin papereihin, en ole halunnut niitä lukea. nyt on alkanut kiinnostaa kun olen uudelleen raskaana ja parin kuukauden päästä on taas synnytys edessä...

No ei käy jos menet suoraan sektioon. Silloin ei nukuteta.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja PatsyStone:

No ei käy jos menet suoraan sektioon. Silloin ei nukuteta.
ei olisi nukutettu nytkään muuten, mutta eivät onnistuneet laittamaan puudutusta.... kaksi eri ihmistä yritti mutta ilman tulosta... mies sanoi, että mulla oli ainakin parikymmentä neulanjälkeä selässä. oikeasti siinä meni pieleen kyllä ihan kaikki!

ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos sydän tutkittu eikä mitään vikaa havaittu niin sinulla on mitä ilmeisimmin ollut normaalia suurempi sydän aina. Ei ole mitenkään tavattoman harvinaista. Ihmisellä voi olla normimittoja suurempi melkein mikä tahansa sisäelin. Sisarellani esim. munuainen. Luulen että keuhkokuume jäänyt vain epäilyksen tasolle sillä crp:n luulisi olevan korkeampi mikäli keuhkokuumeesta kyse. Sektion yhteydessä tapahtuva crp:n nousu on tavallista johtuen juuri leikkaustoimenpiteistä, katetroinnista, haavan ärtymisestä jne.
itseasiassa minulla ei enää ole normaalia suurempi sydän, sanoivat viimeksi kun kävin tutkimuksissa, että se saattoi johtua raskaudesta, koska nyt oli ihan normaali.

vieras
kiireellinen sektio, kun käynnistys ei onnistunut. ravinnotta olin kai ainakin kaksi päivää, kun koko ajan oli tiedossa, että saatetaan joutua sektioon raskausmyrkytyksen takia.

Miksi sinut nukutettiin? Itse olin kiireellisessä sektiossa spinaalipuudutuksessa.

ap

Miksi sinut nukutettiin? Itse olin kiireellisessä sektiossa spinaalipuudutuksessa.
vastasin tähän jo tuossa aiemmin

vieras

Hups, vastasitkin jo ylempänä.

sama
itseasiassa minulla ei enää ole normaalia suurempi sydän, sanoivat viimeksi kun kävin tutkimuksissa, että se saattoi johtua raskaudesta, koska nyt oli ihan normaali.
No sehän hyvä! Kaikki kunnossa siis. Sydämesi on ollut suurempi raskausaikana johtuen sen tekemästä ylimääräisestä verenpumppaustyöstä. Minusta kun tuntuu että edellinen synnytyksesi on ollut huonoa tuuria joka ei toistu. Seuraavassa synnytyksessä sinulle voidaan asettaa/asetetaan tarkka aikaraja jonka aikana käynnistystä yritetään ja jonka ylittymisen jälkeen siirrytään suoraan sektioon. Toinen vaihtoehto voisi olla selektiivinen sektio. Ensimmäisen raskauden aikainen myrkytys on myös ollut hankala tekijä joka aiheuttanut vaikean ja traumaattisen synnytyksen. Seuraavaa synnytystäsi edeltää synnytystapa-arvio (sellainen "oikea" ) jossa pystyt esittämään mielipiteitäsi, kyselemään ja kertomaan peloistasi. Hyvin kaikki menee!

ap
minulle sanottiin viimeksi, että synnytyksen on käynnistyttävä samana päivänä tai sitten heti sektioon, minulla kun päänsärky yms. oireet vaan pahenivat koko ajan. mutta kun vaihtui toinen lääkäri vuoroon niin sanoi vaan, että jatketaan käynnistystä sitten seuraavana päivänä... sektioon pääsin sitten heti kun tuli se ensimmäinen lääkäri takaisin töihin. ei tuokaan kauhean kiva ole, että kun työvuoro vaihtuu niin tehdäänkin kaikki erilailla kuin mitä oli aiemmin sovittu

Yhteistyössä