Lääketeknikoita palstalla??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pippuri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pippuri

Vieras
Olen ajatellut lääketeknikon ammattia oppisopimuksella, mikäli siis niin hyvä tuuri käy että paikan löydän. :) Olen kyllä lukenut ammatinkuvaukset mutta kiinnostaisi kuulla mitä on todellisuudessa lääketeknikon työ apteekissa?? Epäröin hieman koska matematiikkani on aika heikkoa. Lähihoitajan opinnoissa olen kyllä suorittanut lääkelaskuja mutten mitenkään kiitettävästi. Mitä siis käytännössä tekevät lääketeknikot myyntityön ja hyllytyksen lisäksi?? Onko paljonkin apteekkikohtaisia eroja työnkuvassa? Hyväksiluetaanko hoitajan koulutuksessa käymäni perusopintoja? Mikä on tämänhetkinen palkkaus, noin? Olen aina aliarvioinut itseäni ja nyt hakemukseni ovat jääneet tuohon pöydälle lojumaan koska pelkään että olenkin liian "tyhmä" apteekkityötön. :( Olisi ihana kuulla kokemuksia ko. ammatissa toimivilta! :)

Googleta... löydät vastaukset.
Nopsaan:
Tarkista hyväksiluettavuus (en usko että kauheasti saat lähihoit. opinnoista)
Suht kehno palkka
Ei vaihtele työnkuva kauheasti. et ole farmaseutti!! joten ei sinänsä ihan vaikeaa...
Somistelet, paprutöitä, lääkkeiden laittoa hyllyyn, lääkkeiden sekoittelua voi olla ehkä jossain
Voi olla mahdoton löytää op.sop.paikkaa / työpaikkaa, koulutuspaikkoja vähän

*Hei!! Jos apteekkityö kiinnostaa..Kannattaa käydä ensin kysymässä suoraan jonkun apteekin apteekkarilta olisiko heillä mahdollisesti paikkaa harjoittelijalle kun apteekkityö kiinnostaa ja mahdollinen lisäkoulutus lääketeknikoksi ja varsinkin kesäaikoina lisäväkeä tarvitaan kun vakiporukkaa on lomilla.
*Itse olen toiminut tittelillä Tekninen apulainen eräässä apteekissa jo 6 vuotta. Pohjakoulutus yo-merkonomi ja työkokemusta kaiken maailman töistä usean vuoden ajan. Mutta kun on vuoden ollut apteekissa töissä saa tuon tittelin automaattisesti, joten pohjakoulutuksella ei ole mitään väliä. Tässä työ tekijäänsä opettaa!!
* Kaikissa apteekeissa työnkuva on siis erilainen ja riippuu myös paikan koosta, sijainnista aukioloajoista sekä henkilökunta määrästä ja apteekkarista. Lääketeknikko titteli on hieman korkeampi kuin Tekninen apulainen, joten palkkaus on myös hieman parempi, mutta ei todellakaan loistava. Taitaa olla jotain 1700e brutto (+ikälisät ammatissa) , eli ei mitään verrattuna farmaseutin palkkoihin. Itse en tässä iässä (27 v)ole jaksanut lähteä lisäopiskelemaan. Ja palkan nousukaan ei olisi niin huima verrattuna nykyiseen. Lääketeknikon työ sinänä ei ole erilaista kuin Teknisillä. Saisit varmaan lähihoitaja opinnoista hyviä pojoja koulutuksessasi. Kannattaa kysyä myös sitä ko.taholta.
* Lääketeknikoksi oppisopimuksella on hyvä idea, mutta kannattaa ehkä ensin selvittää että pidätkö apteekki työstä ylipäätään, ja sitten vasta lähteä opiskelemaan lisää. Opinnot sisältävät jonkin verran kyllä lääkelaskuja ym. Teknisen apulaisen toimia apteekissa on mm. tavaran purku, kassa, reseptienkirjoitus (aamu-iltavuorossa)-> (e-resepti poistaa sitten tämänkin puuhan meiltä) ja suurin osa apteekeista on siirtynyt suoratoimitukseen (eli loosseihin asiakkaat istumaan ja jossa farmaseutiti hoitavat reseptin käsittelyn), hyllyjen täyttö, lainan haku toisesta apteekista, hoitokoteihin lääkkeiden vienti viikoittain (jos siis apteekilla on tälläinen palvelu),laskutus, pullotus ( jos apteekissa pullotetaan jotain), somistus ja tarjousten esille laitto ym., hyvitykset (vanhenevat tuotteet ja gs-hyvitykset) eli paperihommia kyllä riittää myös. Työt vaihtelevat kovasti apteekeittain ja jos olet kiinnostunut jostakin tai sinulla on jo tietoa ja taitoa tai kiinnostusta mm. atk-tekstinkäsittelystä,somistuksesta, kauneudenhoidosta (ihonhoito tuotteet /sarjat/oma kokemus kerro se muille. Apteekeissa on säänöllisesti myös Koulutusta, ja sinne saa mennä myös tekniset. Kannattaa hankkia tietoa mahdollisimman monesta on monessa mukana niin saa enemmän vastuuta! =)
*Farmaseuttien päätehtävä on kirjoittaa reseptejä ja toimittaa lääkkeet ulos, tehdä silloin tällöin myös voiteita ja tietenkin lääkeneuvonta. Teknisen väen tehtävät ovat paljon monipuolisempia ja vaihtelevampia! =) Pidän itse työstäni todella paljon ja samanlaisia päiviä ei olekaan. Tekninen/lääketeknikko on myös jokapaikan höylä apteekissa ja tiedot mm. lääketuotteiden varasto asioista sekä niiden tilauksista, apteekki ohjelmien toimimisesta, tämän hetkisistä tarjouksista, hyvityksistä ym. on teknisillä hallussa, koska teemme töitä niiden asioiden kanssa jatkuvasti syvällisemmin kuin farmaseutit. Luonteesta sen verran että on hyvä olla iloinen ja ystävällinen (kassalla) ja jaksaa kuunnella rupatella mm. mummojen ja pappojen kanssa ja kuunnella myös huolia, tarkka, tykätä myös paperitöistä, suhtkoht hyvä stressin sieto kyky (kiireinä ja asiakas on aina oikeassa tilanteissa) =) apteekki työ ei ole niin raskasta kuin lähihoitajan työ muttta kuitenkin niin antoisaa kun saa välillä olla asiakkaiden kanssa ja välillä taas keskittyä omiin puuhiin.

Toivottavasti tästä oli jotain apua!! Apteekki työssä siis oppii vain tekemällä ja tietoa tuo osaamista ja varmuutta!! Rohkeutta ja Onnea tiellesi!! =)

Kiitos kun jaksoit kertoa noin monipuolisesti! :) Jäin nyt miettimään tuota että voiko apteekissa siis työskennellä ilman teknikon koulutusta?? Mä olen jo tehnyt vapaamuotoisen hakemuksen johon olen liittänyt lyhyesti tietoa oppisopimuskoulutuksesta. Täällä missä asun ei vain ole montaa apteekkia joten odotukset paikan saamisesta ei ole kovin korkella. Kyllä mullakin ikää on "jo" 29 vuotta, mutta pakko opiskella ellei muuten työtä löydy, hoitajan hommia kun en enää tee kuin pakon edessä. En voi tehdä loppuikääni työtä josta en ollenkaan pidä. :/ Opiskelu sinänsä ei muakaan houkuta, mutta uuden ammatin saaminen on oikeastaan välttämätöntä. Täytyypi miettiä tuota harjoittelijan paikan hakemista... tosin taloudellinen puoli tulee hyvin nopeasti vastaan siinä hommassa...

Alkuperäinen kirjoittaja Kokemusta on:
*Hei!! Jos apteekkityö kiinnostaa..Kannattaa käydä ensin kysymässä suoraan jonkun apteekin apteekkarilta olisiko heillä mahdollisesti paikkaa harjoittelijalle kun apteekkityö kiinnostaa ja mahdollinen lisäkoulutus lääketeknikoksi ja varsinkin kesäaikoina lisäväkeä tarvitaan kun vakiporukkaa on lomilla.
*Itse olen toiminut tittelillä Tekninen apulainen eräässä apteekissa jo 6 vuotta. Pohjakoulutus yo-merkonomi ja työkokemusta kaiken maailman töistä usean vuoden ajan. Mutta kun on vuoden ollut apteekissa töissä saa tuon tittelin automaattisesti, joten pohjakoulutuksella ei ole mitään väliä. Tässä työ tekijäänsä opettaa!!
* Kaikissa apteekeissa työnkuva on siis erilainen ja riippuu myös paikan koosta, sijainnista aukioloajoista sekä henkilökunta määrästä ja apteekkarista. Lääketeknikko titteli on hieman korkeampi kuin Tekninen apulainen, joten palkkaus on myös hieman parempi, mutta ei todellakaan loistava. Taitaa olla jotain 1700e brutto (+ikälisät ammatissa) , eli ei mitään verrattuna farmaseutin palkkoihin. Itse en tässä iässä (27 v)ole jaksanut lähteä lisäopiskelemaan. Ja palkan nousukaan ei olisi niin huima verrattuna nykyiseen. Lääketeknikon työ sinänä ei ole erilaista kuin Teknisillä. Saisit varmaan lähihoitaja opinnoista hyviä pojoja koulutuksessasi. Kannattaa kysyä myös sitä ko.taholta.
* Lääketeknikoksi oppisopimuksella on hyvä idea, mutta kannattaa ehkä ensin selvittää että pidätkö apteekki työstä ylipäätään, ja sitten vasta lähteä opiskelemaan lisää. Opinnot sisältävät jonkin verran kyllä lääkelaskuja ym. Teknisen apulaisen toimia apteekissa on mm. tavaran purku, kassa, reseptienkirjoitus (aamu-iltavuorossa)-> (e-resepti poistaa sitten tämänkin puuhan meiltä) ja suurin osa apteekeista on siirtynyt suoratoimitukseen (eli loosseihin asiakkaat istumaan ja jossa farmaseutiti hoitavat reseptin käsittelyn), hyllyjen täyttö, lainan haku toisesta apteekista, hoitokoteihin lääkkeiden vienti viikoittain (jos siis apteekilla on tälläinen palvelu),laskutus, pullotus ( jos apteekissa pullotetaan jotain), somistus ja tarjousten esille laitto ym., hyvitykset (vanhenevat tuotteet ja gs-hyvitykset) eli paperihommia kyllä riittää myös. Työt vaihtelevat kovasti apteekeittain ja jos olet kiinnostunut jostakin tai sinulla on jo tietoa ja taitoa tai kiinnostusta mm. atk-tekstinkäsittelystä,somistuksesta, kauneudenhoidosta (ihonhoito tuotteet /sarjat/oma kokemus kerro se muille. Apteekeissa on säänöllisesti myös Koulutusta, ja sinne saa mennä myös tekniset. Kannattaa hankkia tietoa mahdollisimman monesta on monessa mukana niin saa enemmän vastuuta! =)
*Farmaseuttien päätehtävä on kirjoittaa reseptejä ja toimittaa lääkkeet ulos, tehdä silloin tällöin myös voiteita ja tietenkin lääkeneuvonta. Teknisen väen tehtävät ovat paljon monipuolisempia ja vaihtelevampia! =) Pidän itse työstäni todella paljon ja samanlaisia päiviä ei olekaan. Tekninen/lääketeknikko on myös jokapaikan höylä apteekissa ja tiedot mm. lääketuotteiden varasto asioista sekä niiden tilauksista, apteekki ohjelmien toimimisesta, tämän hetkisistä tarjouksista, hyvityksistä ym. on teknisillä hallussa, koska teemme töitä niiden asioiden kanssa jatkuvasti syvällisemmin kuin farmaseutit. Luonteesta sen verran että on hyvä olla iloinen ja ystävällinen (kassalla) ja jaksaa kuunnella rupatella mm. mummojen ja pappojen kanssa ja kuunnella myös huolia, tarkka, tykätä myös paperitöistä, suhtkoht hyvä stressin sieto kyky (kiireinä ja asiakas on aina oikeassa tilanteissa) =) apteekki työ ei ole niin raskasta kuin lähihoitajan työ muttta kuitenkin niin antoisaa kun saa välillä olla asiakkaiden kanssa ja välillä taas keskittyä omiin puuhiin.

Toivottavasti tästä oli jotain apua!! Apteekki työssä siis oppii vain tekemällä ja tietoa tuo osaamista ja varmuutta!! Rohkeutta ja Onnea tiellesi!! =)

Näistä ei todellakaan pidä paikkaansa iso osa....

Alkuperäinen kirjoittaja dd:
Alkuperäinen kirjoittaja Kokemusta on:

Näistä ei todellakaan pidä paikkaansa iso osa....

Oh hoh, olihan tekstiä... Missäpäin olet apteekkityössä?

No en todellakaan kerro asuinkuntaani/työpaikkaani.
Lähden jo siitä, ettei yhdessäkään kunnassa palkka ollut tuo (ellei tehnyt vuosia).
Farmanomina saan enemmän (eri asia kuin farmaseutti luonnollisesti)

No kyllähän tuo teksti nyt paikkansa voi pitää jossain apteekissa, mutta luulisin että harvassa. On apteekkeja joissa lääketeknikkoa pidetään siivoojana ja juoksutyttönä, mutta taas toisessa apteekissa saat suorittaa hyvinkin vaativia töitä.
Jos aiot hakea harjoittelijan paikkaa, niin ota etukäteen selvää työpaikan ilmapiiristä, onko siellä mahdollisesti jyrkkä hierarkia työntekijöiden lajittelussa ja minkälainen työnantaja on. Minulla itselläni on ollut kolme eri työnantajaa ja kaikki todella erilaisia. Ensimmäinen ei antanut minun edes koskea tietokeeseen, saati käsitellä rahaa mitenkään, haukkui mennen tullen ja vähän siinä välissäkin.
Jos sinulla on huono itsetunto, on sitäkin tärkeämpää että otat selville mihin olet menossa. Itse olin 15 vuotta teknisenä apulaisena samassa apteekissa, työt siivous, työtakkien huolto, juoksevat asiat, kahvin keitto, tavaran purku ja hyllytys, somistus ja erilaiset talonmiehen työt, vanhentuvat, lääkejätteet ym. Sitten innostuin lukemaan oppisopimuksella lääketeknikoksi, jollin palkkani nousi yhtä palkka luokkaa korkeammalle. Koulutus oli erittäin paljon itsetuntoani kohottava kokemus, että suosittelen sitä. ainoa huono puoli oli se, että koulutus oli mielestäni erittäin korkea tasoinen ja laaja, mutta sen jälkeen ei työnkuvani muuttunut mitenkään. Jotenkin minusta nyt tuntuu kun olen ollut 20 vuotta talossa, että koulutukseni ja kaikki osaamani atk taidot ym. valuvat hukkaan. Olen asiasta usein keskustellut työnantajani kanssa, mutta tuloksetta, niinpä aamuisin luutuni kanssa kiroan koko apteekin ja joka päivä päätän että tämä on viimeinen päivä tässä työssä. Mutta minkäs teet, ei apteekkejakaan ole joka kylässä. Koulutuksessa ollessani, monet nuoret olivat kyllä sitä mieltä että eivät missään tapaksessa jää lääketeknikon työhön vaan jatkavat siitä eteenpäin koulutusta, juuri sen huonon arvostuksen vuoksi. Voi olla että olet jo käynyt koulutuksen ja olet huomannut mitä tämä työ on, mutta toivon että olet saanut saanut työnantajan joka osaa arvostaa tätä koulutusta ja osaa hyödyntää työntekijän taitoja. Itse olen tällä hetkellä tilassa, jossa työnilo on kadonnut kokonaan ja yritän sitä löytää joistain pienistä ilon hetkistä, kuten juuri nyt olin ammattiliitoni kokouksessa. Nämä tapaamiset ovat aina iloisia tapaamisia, joissa kuulee miten nämä samat ongelmat ovat useissa muissakin työpaikoissa, että harvassa ovat apteekit joissa teknisiä työntakijöitä todella arvostetaan.
Palkkani on tällä hetkellä 1800 e ja olen siis alalla ollut 20 vuotta

Mulla palkka n.1800?/kk, työnkuvana: laskutusta, tavaran purkua ja hyllytystä, inventaarion tekoa, rahanvaihto pankista, asiakaspostitus, kassalla työskentely, kotihoidon reseptien koneelle vienti, lisäksi käyn kerran vkossa mittaamassa verenpaineen 2 kotonaan asuvalta vanhukselta ja toimitan dosetit heille, silloin tällöin myös jaan lääkkeitä dosetteihin.
Koulutukseltani olen lähihoitaja.

Lähihoitajan kolutuksesta saa todellakin vapautuksia varsinkin ensimmäisenä vuotena. Eka vuosi Lääketeknikon opinnoissa oli tosi turhauttava, oppimaan oppimista jne..
Ja kyllä lääketeknikon työ voi olla noin monipuolista kuin joku tuossa aikaisemmin kirjoitti, riippuu toki paikasta. Itse tykkään vaikka palkkahan vois olla parempi. Huvittavaa kuin kaikki aina luulee et on huippupalkka kun on apteekissa töissä. Eivät tajua että oon apteekin alinta kastia :)

Lääketeknikoksi tai teknillinen apulainen. Työ olisi kivaa, jos työyhteisö ei olisi niin hierarkinen ja luokkajakoinen. En suosittele alaa, koska on tällaista toisen ja alemman kastin "nyppimistä". Harvassa apteekissa arvostetaan tätä alaa.

Hei,

Alkuperäiset postailijat tuskin tätä viestiä enää lukevat, mutta voin "varmentaa" että apteekit eroavat työpaikkoina todella paljon toisistaan. Oman kokemukseni mukaan varsinkin lääketeknikkojen työnkuvat ovat vaihdelleet runsaasti eri paikoissa. Kannattaa siis keskustella työnkuvasta apteekkarin kanssa heti kättelyssä että tulee selväksi miten siinnä paikassa toimitaan.

Lääketeknikoksi tai teknillinen apulainen. Työ olisi kivaa, jos työyhteisö ei olisi niin hierarkinen ja luokkajakoinen. En suosittele alaa, koska on tällaista toisen ja alemman kastin "nyppimistä". Harvassa apteekissa arvostetaan tätä alaa.

Itse farmaseuttina apteekissa arvostan lääketeknikoiden ym. lääketyöntekijöiden työpanosta ja työtehtäviä, mutta tuntuu etteivät he itse arvosta sitä tarpeeksi.

Hierarkinen vaikutelma saattaa syntyä helposti siitä, että jo lääkelaki määrää sen, että vain farmaseuttisen koulutuksen saanut (=farmaseutti, proviisori, apteekkari) henkilö saa antaa lääkeneuvontaa ja toimittaa lääkkeitä asiakkaille. Apteekkien tehtävät ja toiminta on vahvasti laissa säädeltyä.

Usein kuitenkin työssäni apteekissa törmään siihen, että tekninen neuvoo asiakasta lääkeasioissa (en siis tarkoita tässä kosmetiikan tms. vapaan kaupan tuotteita ostavia asiakkaita). En tiedä miksi tätä tapahtuu, onko teknisille työntekijöille itselleen epäselvää mitä asioita heillä ei ole lupa apteekissa tehdä, vai eikö tästä välitetä. Itse huomautan tarpeen tullen asiasta, vaikkakaan se ei tunnu kivalta, ja mielestäni kuuluisi johdon (proviisori, apteekkari) tehtäviin. Myönnettäköön, että apteekeissa on usein kiire, eikä farmaseuttista henkilökuntaa ole aina tarpeeksi. Tämän ei ole kuitenkaan pitäisi olla peruste ylittää niin sanotusti valtuuksiaan, ja ryhtyä antamaan lääkeneuvontaa. Asiakkaiden on usein vaikea erottaa apteekissa eri työnimikkeillä olevaa henkilökuntaa, siksi jokaisen pitäisi tietää itse vastuunsa.

Yhteistyössä