Lääkehoidon koulutus??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Siis mitä tämä on, kun joissakin työpaikoissa vaaditaan "Voimassa olevan lääkehoidon koulutus"?
Siis mitä tämä tarkoittaa, kauanko ne sitten on aina voimassa? ja eikö ne ole aina työpaikkakohtaisia?

Lh koulussa ollaan kyllä käyty pakollinen lääkehoito mutta kauan se on sitte voimassa?

Niin siis tarvittavat lääkeluvathan on aina työpaikkakohtaisia ja niistä pitää yleensä antaa vähintäänkin näyttö vastaavalle sairaanhoitajalle. Eli vaikka olisi tänään antanut näytön nykyiseen paikkaasi ja saanut esim. insuliinin pistämiseen luvan, niin huomenna jos menet uuteen paikkaan, joudut tekemään saman homman. Vai mitä erityisiä lupia sä tarkoitat? Työpaikalla sitten määritellään, että mikä lupa on voimassa kuinkakin kauan tai tarviiko niitä uusia enää sen koomin. Esim. joku s.c. tai i.m. pistosluvat. Mutta noin niikun yleisesti lääkehoidon tentit (love tai vastaavako se nykyään on) tosiaan tehdään kait yleisesti 3-5 vuoden välein. Itsekin olen nuo pistoluvat suorittanut jo kohta 5 v sitten, eikä kukaan ainakaan ole maininnut, että niitä pitää näyttää jossain välissä uudestaan, kun samasta työpaikasta kyse. Teoriatentit sen sijaan suoritettiin nyt syksyllä, eikä edellisistä ollut kuin joku 2v aikaa. Mutta parhaimman vastauksen saat siltä työpaikkasi vastaavalta sairaanhoitajalta tai osastonhoitajalta, että miten nuo luvat teillä menee. Sehän niistä on vastuussa ja sen kuuluu tietää, kuinka usein mitkäkin uusitaan just teidän työpaikalla.

Niin, siis minäkin mietin, jos hakee uuteen työpaikkaan, ja siinä lukee että edellytetään "voimassaolevaa lääkehoidon koulutusta". ELI? Mikä järki siinä sitten on jos uudessa työpaikassa joutuu kuitenkin "hakemaan" uudet luvat.

Ja jos on vaikka koulun suorittanu vuonna 2014, niin ovatko koulutukseen liittyvät luvat miten kauan voimassa? Siellähän myös suoritetaan lääkelaskut ja teoriakokeet + näitä käytännön näyttöjä koulussa että työharjoittelussa. ?

Vai mikä mulla tässä nyt menee ohi

Niin, siis minäkin mietin, jos hakee uuteen työpaikkaan, ja siinä lukee että edellytetään "voimassaolevaa lääkehoidon koulutusta". ELI? Mikä järki siinä sitten on jos uudessa työpaikassa joutuu kuitenkin "hakemaan" uudet luvat.

Ja jos on vaikka koulun suorittanu vuonna 2014, niin ovatko koulutukseen liittyvät luvat miten kauan voimassa? Siellähän myös suoritetaan lääkelaskut ja teoriakokeet + näitä käytännön näyttöjä koulussa että työharjoittelussa. ?

Vai mikä mulla tässä nyt menee ohi

Aaaa... Nyt mä tajusin, mitä sä ajat takaa... Niin siis ei koulu anna sulle automaattisia lupia esim. pistoksiin, vaan sun pitää ne työpaikkakohtaisesti vielä näyttää, että osaat homman. Lääkejaoista en tiedä, miten eri työysiköissä sellaset menee (tai saikuthan ne yleensä osastoilla ja vastaavissa jakaa), mutta esim. kotihoidon puolella ainakaan mun ei ole mitään lääkejakoa tarvinnu koskaan saikulle näyttää tai pyytää lupia sen paremmin. Ne tulee oikeastaan niissä lääkehoidon kertaustenteissä sitten kirjallisesti selvitettyä. Mutta jos sä olet tenttinyt hyväksytysti lääkelaskut ja muutenkin lääkehoidon kurssit v 2014, niin kyllähän ne kaiken järjen mukaan pitäs olla voimassa, ellei työpaikalla sitten erikseen vaadita jonkun erityisen osa-alueen suorittamista tai esim. LOVE tentin voimassaoloa. Tai siis mä olen valmistunut vuonna miekka ja kilpi, etten tiedä, tentitäänkö tuo LOVE jo koulutuksen aikana. Mutta se tosiaan riippuu, millasta lääkeosaamista ja tenttejä se ko. työnantaja vaatii ja sitähän täällä nyt ei voi kukaan tietää. Kuten sanoin, sun pitää se työpaikkakohtaisesti selvittää, että onko sun koulussa suorittamat lääkehoidon tentit riittävät, vai vaatiiko se työnantaja jotain erityistä. Meilläkään ei tentitty nyt sitä kuuluisaa LOVEa vaan se oli joku ProEdun "paketti", jossa oli osa-alueina lääkelaskutentti, s.c injektiot ja insuliini + hepariinijutut, iäkkäiden lääkehoito, pkv lääkkeet ja joku yleinen lääkehoidon osa-alue.

Riittääkö siis jos sanoo että koulutus kohtainen lääkehoidon osaaminen on voimassa? jos työnantajalle tämä riittää.

En ole vielä joutunut kertaamaan ja olen ollut muutenkin toisen alan töissä.

Ja pitääkö liput ja laput olla tallessa?? Ei minulla ainakaan koulussa käytyjä enään ole :( jos vaativat näyttämään ne.

Tietenkin on ihan naurettavaa vaatia todistuksia osaamisesta. Hoitoalan hommat ovat niin helppoja, että niistä selviää lähihoitajan kanssa 5 vuotta sitten käydyn baarikeskustelun perusteella. Eikä kukaan työpaikkaa hakenut ole koskaan valehdellut. :D

Yhteistyössä