Lääkäri heitti ilmaan crohnin taudin mahdollisuuden.

• Viestiketjun aloittaja HippuTAR
  • Ensimmäinen viesti
HippuTAR
onko sulla ollu koskaa taukoja ton ripulin kanssa vai onko jatkuvaa?

mä huomaan että kohta tulee akuutti ku mulla alkaa ihme selkäkivut, ihanku lihakset olis vaan jumissa, tästä menee noin 2vkoa kun huomaan että akuutti on käsillä..

ootko huomannu tuollasia?
On ollu taukoja.
Alunperin tää alko ekan lapsen jälkeen (-97), sillon tosin lievänä. Pikkuhiljaa vuosien saatossa paheni, välillä parempia kausia, välillä huonompia. Toka lapsi (-02) ei vaikuttanu mitenkään erikoisesti. Tos -04 jälkeen alko olla niin paha että piti joka paikas kattella vessaa eikä aina uskaltanu lähtee ollenkaan mihinkään. -07 söin serotoniinin estäjää ja se auttoi, niin hyvin että pystyin elään ihan normaalisti. Sit tulin raskaaksi niin lopetin lääkkeen, pikkuhiljaa parin vuoden aikana vaiva taas paheni. Yritin kuitenkin pärjätä sen kans. Lokakuus -11 syntyi toi meidän viimesin tenava ja sen jälkeen maha meni aivan mahdottomaksi, en pystyny edes postilaatikolla käydä, kyykkyyn jos meni niin ylösnoustes valahti vellit housuun. (mulle tosin tehtiin sektio ja tuli sektion jälkeinen tulehdus ja kiinnikkeitä ois vaikka muille jakaa). Kesäkuus -12 hakeuduin mielenterveystoimistoon ku en enää jaksanu ton mahan kans ja sain ton escitalopramin joka siis tasas tilannetta niin että nyt jotenkin pärjää vaikka kaikki menemiset onkin vaikeita ja joutuu vessaa ettiä...

2000 on tähystetty suoli, erittäin hyväs kunnos oli sillon. Oiskohan -06 ku nielin letkua, kaikki sieläkin pääs erittäin hyvin, koepala otettiin ja siinä ei ollu mitään. -05 jälkeen on tehty lukuisa joukko verikokeita, ei mitään vikaa missään. Paitsi nyt toi hb ja täydellises verenkuvas oli joissain arvois heittoja mutta ei kuulemma mitään merkittävää.
Isot ruokavalio muutokset rauhottaa mahan hetkeksi mutta pitempää vaikutusta niillä ei oo. Oon kokeillu viljatonta ja maidotonta ja sit sellasta että söin vain muutamaa ruoka-ainetta.

Meillä keskimmäisellä oli ripaskaa pahimmillaan yli 20kertaa päivässä. Tähystyksessä ei löytyny ku auki olevat suolinukan päät, verikokeissa ei oo ollu mitään.
Nyt ollu vehnättömällä kauan ja on kutakuinii oireeton ja syö dvitskua 25 mikrogramman annoksella lääkärin käskystä.

HippuTAR
Lisäksi on mm. karsee väsymys. Tosin tänävuonna todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta ja struuma. Mutta väsymys on ollu jo vuosia ja aiemmin kilppariarvot on ollu ok.

Ripuloinnista huolimatta paino nousi 10 vuoden aikana 50 kg. Kolmannen lapsen raskausaikana (jolloin maha oli suht hyvä) sain tosin 20 kiloa pois. Sen jälkeen ei painossa oo tapahtunu muutoksia.

Kipuja mulla ei aiemmin oo ollu mutta ton neljännen lapsen jälkeen on ollu vaihtelevaa mahakipua, tosin epäilen niiden johtuvan kiinnikkeistä.

"paula"
Mulla on vaihtelevaa ripulia ollu jo 15 vuotta, pahimmillaan on saanu ripuloida 10 kertaa päiväs. Lisäksi on kaikkia muita epämääräisiä oireita.
Crohnia ei kuitenkaan koskaan aiemmin oo epäilty. Nyt toi epäilys tuli siitä ku hb laski eikä rautalisästä huolimatta oo noussu normaalitasolle.

Toinen epäily oli keliakia mutta siitä ei oo kyse, se on testattu tos 5 vuotta sitte eikä muutenkaan oireilu sovi siihen.

Mutta kun tohon ripulointiin melko hyvin auttaa escitalopram (mielialalääke) niin siinä tuskin on kyse mistään fyysisestä vaivasta.
Eihän se rautalisä autakaan, kun ärsyttää lisää herkkää suolta:-(

Tietääköhän lääkäri, näissä valmisteissa olevan natriumlauryylisulfaatin käyttöturvallisuusluokitus on muuttunut?

Fimea

Kenen siitä kuuluisi huolehtia, ettei olis missään lääkkeessä? Se kun rikkoo soluja ja sitä ei todellisuudessa kenenkään tarvitse sietää!

Miten sellainen on ikinä hyväksytty lääkkeisiin??????

vierailija
FERMIX juomaa kannattaa kokeilla. Laittaa vatsan ja suoliston kuntoon ja vie kivut. Todella tehokas tuote ja tehdään juureksista ja marjoista. Muutti koko elämäni. Olettekos kokeilleet?

Yhteistyössä