labrat yksityisen kautta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hemuli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hemuli"

Vieras
Eli kävin yksityisen lääkärin lähetteellä kunnallisen terv.aseman labrassa kokeissa. Millainenhan lasku mahtaa tulla? Katselin yksityisen omia verikokeita eli siis jos otattaisi yksityisellä lääkäriasemalla ja mietin onko kunnallisen puolen labrat yhtä kalliita jos menee yksityisen kautta sinne? Sekava teksti. Jospa joku otti selvän :-D

Joudut maksamaan laboratorion näytteenottomaksun sekä labrahinnat. Esim fimlabin hintoja näkyy netissä, huslabin vain siellä toimipisteissä. Mutta enivei, paljon halvemmaksi se tulee kuitenkin kuin esim Mehiläisen, Terveystalon labroissa. Yleensä ne kyllä kertoo ne hinnat samalla kun käyt siellä labrassa, ihme jos eivät nyt kertoneet. No, lasku tulee himaan.

Riippuuko se siis kokeista? Itse sain Mehiläisestä lääkäriltä kokeisiin lähetteen ja kävin terveyskeskuksen labrassa ne otattamassa ja maksuksi siitä tuli se tk-maksu, lasku siitä tuli kotia. Normaalistihan tk:n labrassa ei kokeiden otto maksa mitään ei siis edes sitä tk-maksua.
Minulla kun ei vielä ollut ihan halvimmasta päästä kokeet.

Mknä kyllä luulen, et ei riippus kokeista se et ottaavatko minkä maksun. Ku jokaisen verikokeenhan he ovat hinnoitelleet. Olisiko vain teidän paikkakunnalla ollut tuollainen tapa etteivät laskuta itse verikokeista vain tk maksusta.

Ainakin Turun seudulla voi myös käydä yksityisen lähetteellä kunnallisessa labrassa. Ne maksavat ihan murto-osan yksityisten labrojen hinnoista, esim. CRP voi olla yksityisellä kolmekymppiä, kunnallisen kautta se jää kymmenesosaan. Päälle tulee toimistomaksu ja muistaakseni näytteenottomaksu. Hintoja on ihan turha kysellä labrasta, ne hinnat mitkä labra näkee koskee toisia klinikoita, eli mitä labra laskuttaa vaikkapa sisätautipolia. Mutta vähän niistä saa kyllä osviittaa, ei ne hirveästi siitä heitä. Vastaukset tulee kotiin ja lasku vähän myöhemmin.

Helsingissä: Yksityislääkärin lähetteellä otetuista laboratoriotutkimuksista veloitetaan tutkimuksen mukainen hinta sekä 11,50 € palvelu- ja näytteenottomaksu, jotka asiakas maksaa itse.

Oleellinen kysymys on, keneltä yksityislääkäriltä saa paperi-lähetteen mahdollisimman laajaan verikoepakettiin terveystarkistus-mielessä? Yksityisen paperilähetteen kanssa voi mennä Helsingin seudulla HUSLAB!

* Haussa on yksityislääkäri, joka suostuu kirjoittaa Huslabiin paperilähetteen, silloin voi halvalla mittailla siellä. Ei pelkästään itselleni, vaan olisi kiva saada kaikki läheiset ihmiset terveystarkastukseen laajoine labrakokeineen.

Huslabista minulle vastasivat, että koko Huslabin labrakoe-valikoima on kohtuuhintaan käytetettävissä, jos menee yksityisen paperilähetteen kanssa Huslabiin. Hinnat ovat suuruusluokkaa D-vitamiini 10€, hsCRP 4€, ferritiini 10€, keruloplasmiini 10€.

Mielellään lääkäri, joka tuntee laajasti verikokeita terveyden optimoinnin kannalta, niin ei tarvii tuhlata vastaanottoaikaa siihen, mikä on vaikka ApoB https://huslab.fi/ohjekirja/2248.html tai herkkä CRP eli hsCRP.

* Toinen kriteeri on, että lääkäri ymmärtää terveyden optimoinnista jotakin. Vaikka itse tiedän, että optimaalinen verenpaine on terveelle ihmiselle jolla ei ole vielä verisuonivaurioita 115/75 tai alle, on vaikeaa saada reseptiä vaikka verenpainelääkkeeseen TelmiSartaaniin, jos lääkäri haluaa odottaa että verenpaine nousee Käypä Hoito -suosituksen mainitsemaan 140:een, jolloin verisuonivaurioita ehtii jo syntymään.