Laboratoriohoitajan tai bioanalyytikon työ /työtä tekeviä paikalla? Millaista se on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja alalla ulalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

alalla ulalla

Vieras
Joo siis olen itse opiskellut ja valmistunutkin labra-alalta korkeakoulusta. Työkokemus on tullut mikrobiologiasta ja kemiasta. Noita laboratoriohoitajan paikkoja on satunnaisesti auki. Onko ne kaikki sellaisia, että pitää olla siinä näytteenotossa eli pitää olla se tietty pätevyys? Vai onko siellä tarjolla sellaista hommaa, joka olisi vaan siellä labran puolella, siis tutkimuksia? Vai onko näin vain isommissa sairaaloissa, esim. yliopistosairaaloissa? Toisinsanottuna, onko keskussairaaloissa tai tk:ssa sellaista labrahommaa, että tehdään vain tutkimuksia vai onko se niin, että näytteenottaja vuorottelee labran kanssa tai pelkästään se yksi ja sama näytteenottaja tekee kaiken työn?

[QUOTE="mä";25887634]Kyllä se kuule on niin yksityisellä kuin julkisella puolellakin myös sitä näytteenottoa... mitäs muuten tutkit jos et näytteitä ota![/QUOTE]

Tottakai minä ymmärrän sen, ettei ole mitään tutkittavaa, jos joku ei ota niitä näytteitä. Lähinnä halusin vain saada kysymyksen siihen, että onko siellä erikseen näytteenottajat ja erikseen näytteitä tutkivat? Eli voiko tk/keskussairaalatasolla päästä töihin, jos ei ole pätevyyttä näytteenottoon, mutta tutkimiseen sitten on?
Tiedän, että yliopistosairaalassa ainakin labrassa on muitakin työntekijöitä kuin pelkästään bionanalyytikkoja tai vastaavia, joilla on näytteenottopätevyys. Siis henkilöitä, jotka tekevät vain ja ainoastaan sitä tutkimustyötä.

Yhteistyössä