laatoista ja värien yhteen sopimisesta

Meillä on niin, että keittiöstä mennään kodinhoitohuoneeseen ja kodinhoitohuoneesta vessaan ja pesuhuoneeseen. Olemme ajatelleet laittaa kodinhoitohuoneen lattian laatan samaksi kuin pesuhuoneen, joka näillä näkymin on vihreä. Keittiön lattian väriä emme ole vielä päättäneet, mutta tulee olemaan laattaa. Onko hölmöä jos keittiöön näkyy vihreä laatta ja keittiön laatta on esim rusehtava tai vaalea? Miten teillä muilla on ratkaistu nämä asiat?

rakentaja myös
Kannattaa miettiä sitä värimaailmaa muutenkin. Onko keittiössä vihreään sopivia värejä, joitakin yksityiskohtia vihreällä? Vihreä on voimakas ja hallitseva väri isoilla pinnoilla, kannattaa miettiä tarkkaan yhteensopivuuksia. Ainakin vaalea ja beigen sävy sopivat vihreän kanssa, joten jos keittiön lattia vaikka beigeä laattaa, niin varmasti kävisi lattioiden värit yhteen.

Katiaana
Ehkä kannattaa miettiä myös sitä, onko itse ns. värien yhteen sopivuuden perässä juoksija... Ja kun keittiö ja kodinh.huone kyseessä niin onko sulla se väliovi auki???

Itse ainakin taloa tehtäessä tein huone huoneelta, en ajatellut että huone huoneelta kaikki passais yhteen... esim. kod.h.huoneesta käynti eteiseen ja kod.h.huone on kokonaan harmaa.. eteinen taas kirsikkaa, keltainen seinä... Joten ei ne mitenkään yhteen passaa....

Sitten taas tytön huone on tumma aniliinin punainen ja vessa roosa.. että siinä näkymät jos ovet auki eteisessä... :LOL:

Näky oli suorastaan kamala kun ei olut ovia... :ashamed:
Mutta emme elä ovet auki, ja jos ne on auki silloin tällöin, ei ne haittaa meitä. Koska ne on huoneita, eri tiloja, ei yhtä tilaa.

kaippa se ihanne olisi, että oven voisi pitää auki kodinhoitohuoneen ja keittiön välillä, mutta käytäntö voi sitten olla toinen. Itse kun en omaa värisilmää, tuntuu vaikealta hahmottaa mikä sopii yhteen ja mikä ei. Keittiö tulee ehkä olemaan kerma tai vanilja ja työtasot kirsikkaa tai pyökkiä. Siihen pitäisi sitten saada sopimaan jonkin värinen laatta lattiaan ja joka ehkä vielä mensi sen vihreän kodinhoitohuoneen lattian kanssa. Itse laittaisin kaikista mieluiten keittiön ja kodinhoitohuoneen lattian samalla laatalla, mutta ongelmaksi tulee se, että keittiön lattiasta tulee 30x30 ja kodinhoitohuoneen lattiaan niin iso laatta ei käy. Ja samoja värejä tuskin löytyy kahta eri kokoa. Keittiön lattiaan taas en halua pientä 10x10 laattaa, koska saumoja tulee paljon ja puhtaanapitäminen on aina hankalampaa. On tämä vaikeaa....

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.01.2007 klo 19:05 vieras kirjoitti:
Meillä on niin, että keittiöstä mennään kodinhoitohuoneeseen ja kodinhoitohuoneesta vessaan ja pesuhuoneeseen. Olemme ajatelleet laittaa kodinhoitohuoneen lattian laatan samaksi kuin pesuhuoneen, joka näillä näkymin on vihreä. Keittiön lattian väriä emme ole vielä päättäneet, mutta tulee olemaan laattaa. Onko hölmöä jos keittiöön näkyy vihreä laatta ja keittiön laatta on esim rusehtava tai vaalea? Miten teillä muilla on ratkaistu nämä asiat?
Kyllä mun mielestä sopii, jos keittiön laatta on esim. ruskea. Siis samaa vaaleusastetta kuitenkin kun se vihreä khh:ssa. Voisitko jostain sävykartasta katsoa kun valitset laattaa...? Meillä on khh:n ovi usein auki ja keittiön kaapit ovat vanhan vihreät, puulattia ja khh:ssa on puolestaan vihreä laattalattia.

Itse olen aika tarkka värien suhteen, ehkä monien mielestä liiankin. Jotenkin mulla on ensimmäisenä omaan kotiin hankintoja tehdessä mielessä juuri se, että sopiiko jokin ostos sävyjen puolesta meille. Kun meneen kylään, en koskaan katsele sävyjä ja väritystä niin tarkaan, ennemminkin pelkkää kokonaisuutta. Omaan kotiimme pintamateriaaleja valitessa halusin että jokin yhtenäinen tyyli säilyisi läpi koko talon. Silti meillä on käytetty eri värisävyjä eri huoneissa eli ei ole missään nimessä yksitoikkoinen väritys/sisustus.

Ap:lle: minusta nuo miettimäsi värit voivat hyvinkin sopia yhteen. Väreissähän on olemassa niin paljon eri sävyjä eli niissä kannattaa katsoa tarkaan yhteensopivuutta. Joku taisi maitakin vaaleusasteen. Vältämättä vihreä ei ole mitenkään voimakas, jos on hailakka ja vaalea sävy, en nyt ole varma millaista sävyä itse olit ajatellut. Sen että haluat ehdottomasti keittiöön isoa laattaa ja kodinhoitohuoneeseen pientä ymmärrän täysin, omakin kokemus on osoittanut sen toimivaksi. Meillä myöskin keittiöstä käynti kodinhoitohuoneeseen, tosin laatoissa sävyt aikalailla samat.

Ja jos jollakin tavalla haluat tuoda keittiöön osaksi tuota kodinhoitohuoneen vihreää, sehän ei pakko ole olla juuri laittiassa. Tästä taisi joku mainitakin. Eli yhtenäisyyttä tiloihin voi hakea muutakin kautta.

Myös tilojen, eli tässä tapauskessa khh:n ja keittiön välisen "kynnyksen" voi jakaa kummankin tilan laatoilla, esimerkiksi paloittelemalla laattoja ja sommittelemalla niistä "kynnyksen", jossa nuo laatat ns yhdistyvät.

Voisin kuvitella että esim jokin vaaleahko vihreä ja beesin sävy sopisivat ihanasti yhteen. Vertailuja kannattaa tietenkin tehdä mallipaloilla (tai sävykartoilla) ihan paikan päällä omien mieltymysten mukaan.

Onnea suunnitteluun ja valintoihin! :)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.01.2007 klo 20:14 Onni kirjoitti:
Itse olen aika tarkka värien suhteen, ehkä monien mielestä liiankin. Jotenkin mulla on ensimmäisenä omaan kotiin hankintoja tehdessä mielessä juuri se, että sopiiko jokin ostos sävyjen puolesta meille. Kun meneen kylään, en koskaan katsele sävyjä ja väritystä niin tarkaan, ennemminkin pelkkää kokonaisuutta. Omaan kotiimme pintamateriaaleja valitessa halusin että jokin yhtenäinen tyyli säilyisi läpi koko talon. Silti meillä on käytetty eri värisävyjä eri huoneissa eli ei ole missään nimessä yksitoikkoinen väritys/sisustus.

Ap:lle: minusta nuo miettimäsi värit voivat hyvinkin sopia yhteen. Väreissähän on olemassa niin paljon eri sävyjä eli niissä kannattaa katsoa tarkaan yhteensopivuutta. Joku taisi maitakin vaaleusasteen. Vältämättä vihreä ei ole mitenkään voimakas, jos on hailakka ja vaalea sävy, en nyt ole varma millaista sävyä itse olit ajatellut. Sen että haluat ehdottomasti keittiöön isoa laattaa ja kodinhoitohuoneeseen pientä ymmärrän täysin, omakin kokemus on osoittanut sen toimivaksi. Meillä myöskin keittiöstä käynti kodinhoitohuoneeseen, tosin laatoissa sävyt aikalailla samat.

Ja jos jollakin tavalla haluat tuoda keittiöön osaksi tuota kodinhoitohuoneen vihreää, sehän ei pakko ole olla juuri laittiassa. Tästä taisi joku mainitakin. Eli yhtenäisyyttä tiloihin voi hakea muutakin kautta.

Myös tilojen, eli tässä tapauskessa khh:n ja keittiön välisen "kynnyksen" voi jakaa kummankin tilan laatoilla, esimerkiksi paloittelemalla laattoja ja sommittelemalla niistä "kynnyksen", jossa nuo laatat ns yhdistyvät.

Voisin kuvitella että esim jokin vaaleahko vihreä ja beesin sävy sopisivat ihanasti yhteen. Vertailuja kannattaa tietenkin tehdä mallipaloilla (tai sävykartoilla) ihan paikan päällä omien mieltymysten mukaan.

Onnea suunnitteluun ja valintoihin! :)
Mennäänkö teillä kodinhoitohuoneesta myös pesuhuoneeseen ja vessaan? Jos niin mitä värejä olette sinne laittaneet. Meillä on jo vessassa harmaata ja vaaleaa laattaa. Mietin myös sitä yhtenä vaihtoehtona khh:n lattialle. Harmaa on kyllä erittäin tummaharmaa. Mietin vain sitä, että miten sen vihreän tai harmaan sitten toisi osaksi keittiötä. Kaapit tulevat luultavasti olemaan vaaeleat ja pöytätasot kirsikkaa tai pyökkiä. Tietysti tapettiin voi ottaa jonkin vihreän vivahteen tai sitten verhoihin tai keittiönmattoon. Vessan lattia tulee olemaan harmaavalkoinen, jos sitä laittaisi myös khh:n lattiaan tulisi siinä se valkoinen ja keittiön vaaleat ovet taas yhdistyisivät.

ja sitten mietin vielä niitä kodinhoitohuoneen kaappien väriä. Jos lattia vihreä sopiiko sinne esim vihertävät kaapit? Tai jos lattia harmaa, minkä väriset kaapit laittaisitte? Ja vessassa jossa meillä harmaa vaalea laatoitus olen ajatellut vihreitä kaappeja?

Katiaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.01.2007 klo 20:51 vieras kirjoitti:
ja sitten mietin vielä niitä kodinhoitohuoneen kaappien väriä. Jos lattia vihreä sopiiko sinne esim vihertävät kaapit? Tai jos lattia harmaa, minkä väriset kaapit laittaisitte? Ja vessassa jossa meillä harmaa vaalea laatoitus olen ajatellut vihreitä kaappeja?

Meillä esim. kod.h.huone on tumman harmaa laattalattia 10x10 cm laatoilla. Vaalean harmaa maali seinä.

Kaapistot on yläkaapit vaalean harmaat ja alakaapit on yhtä tummanharmaat kuin lattia.......
Ja loppu loppu tulos minusta kaunis... Löytyy kyllä innon sivuilta jos joku haluu kurkata.. saa varmaan hakee aika kaukaa.. =)

rakentaja myös
Meillä khh ja wc keskiharmaat lattiat, kaapistot vaaleanharmaata puuviilukuvioista. Seinät valkoista kaakelia, joissa hailakkaa harmaata kuviota. Väriä saan pyyhkeillä, matoilla, saippuapulloilla ym. pienillä yksityiskohdilla. Kaikki värit sopivat, voi edullisesti vaihdella mielialojen ja vuodenaikojen mukaan. Rauhallinen kokonaisuus mielestäni. Vaikka lempivärini on sininen, ja edellisessä kodissa remontoimme ihanan siniseksi vessan ja kylpyhuoneen, niin silti päädyimme täällä harmaaseen, joka on ajaton ja sopii muiden värien kanssa paremmin kuin sininen, joka hallitsee voimakkaasti. Harmaaseen sopii kaikki värit ruskeasta oranssiin tai vaikka limeen. Milloin mikäkin innostaa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.01.2007 klo 20:51 vieras kirjoitti:
Vastailin neljäntenä sulle ja jatkan vielä, että älä ainakaan laita vihreitä kaappeja, jos laatat tulee vihreiksi. Voisiko se khh:n lattia olla sitten harmaa niinkuin vessassa ja kaapit vihreät tai valkoiset...? Vai onko valkoista sitten liikaa, jos sekä keittiön että khh:n kaapit ovat valkoiset...? Jos sitä väriä kaipaat, niin sitten se harmaa lattia-vihreät kaapit voisi olla hyvä. Ja vessaan vaikka ne valkoiset kaapit.

Toivottavasti et ole jo ihan sekaisin! Toisaalta on ihana valita kaikki materiaalit itse, mutta onhan siinä iso työ sovittelussa, onneksi meidän talonrakennuksesta on jo kymmenen vuotta. Nyt sisustelen pienemmässä mittakaavassa onneksi....

Meillä kodinhoitohuoneesta käynti pesuhuoneeseen, jossa samassa tilassa vessa, mutta muutoin siis aika lailla samaan tyyliin kuin ap:lla. Kodinhoitohuoneen lattialaatta on vaalean harmaa, kuten myös keittiössä (jossa siis se isompi laattakoko), pesuhuoneessa taas tummanharmaa lattia, seinät puhtaan valkoiset. Meillä aika paljon käytetty kalusteissa ajattomia värejä esim valkoista, lasiovia, ihan sillä ajatuksella että vaihdetaan sitten muuta sisustusta kuten verhoja, mattoja, tauluja ym., joilla saa väriä aikaan.

Miellän että meillä on "vihreä keittiö", vaikkei siellä ole ns kiinteässä sisustuksessa (seinäpinnat, lattiapinnat) mitään vihreää. Juuri tästä syystä tykkään käyttää kiinteässä sisustuksessa maanläheisiä ja hillittyjä värejä, joihin sopii monenlaiset värit ja vaihtelua on helppo saada. Kuten joku kirjoittikin esim harmaaseen saa vaihtelua esim punaisilla pyyhkeillä ym.

En ehkä laittaisi sekä vihreää lattiaa, että kaapistoja, ainakaan kokonaan. Tämä tietysti ihan jokaisen oma makuasia. Ehdottaisin mieluummin niin, että jos haluaa sekä vihreän lattian ja kaapistot, niin laittaa vain osaan kaapeista vihreät ovet ja osaan jotain muuta, esim ihan valkoista. Tällä tavalla saa myös kivaa vaihtelua aikaan. Toisaalta ap, mietit harmaata lattiaa myös kodinhoitohuoneeseen, minusta sekään ei yhtään huonolta kuulosta. Tummanharmaa laatta on ainakin huomattavasti paremmin puhtaana pysyvä kuin vaalea. Mutta sitten ainakin minä laittaisin vaalempaa sisustusta muualle, jos lattia tumma, esim kaapistoihin saattaisin laittaa ihan valkoista.

Vessaan mietit vihreitä kaappeja harmaan laatoituksen pariksi. Kannattaa ehkä mennä laattamallien kanssa ihan kalusteliikkeeseen ja siellä näkee paremmin mitkä sävyt sopisivat niihin jo valittuihin kaakeleihin. Vihreässäkin on niin paljon eri sävyjä ja yhteensopivuutta on helpompi tarkastella mallien avulla. Aika paljon värien suunnitteluun vaikuttavat myös tilojen koot ja muodot. Jos on todella pieni tila, vähän ikkunoita, en itse lähtisi kovin tummia sävyjä käyttämään, ainakaan isoja aloja.

Tässäpä näitä minun mietteitäni. Loppujen lopuksi on aika hankalaa edes antaa toiselle mitään neuvoja, kaikillahan meillä on kuitenkin oma maku johon kannattaa luottaa. :)

vieras ap
Kiitos kaikille vastauksista! Teidän kommentit ovat auttaneet minua eteenpäin tässä suunnittelussa. Lisäksi juttelin parin ystävän kanssa, joilta sain myös mielipiteitä. Olen nyt päätymässä siihen, että laitan kodinhoitohuoneeseen sen tummanharmaan lattian mitä tulee myös vessaan. Vessassa on myös siinä mukana valkoista, mutta luulen, että en lähde sekoittamaan sitä kodinhoitohuoneen lattiaan. Kaapit on ehkä parasta ottaa valkoiset, jottei tule liikaa sekamelskaa. Verhoilla voi sitten laittaa hieman sävyä sekä matolla. Mietin vain sitä, että tuleeko siitä sitten liian yksitoikkoinen/raju jos on tumma lattia ja vaaelat kaapit? Lattia on siis todella tumman harmaa. Ja sitten pöytätason väri? Sopisiko siihen esim harmaa? Ja joku olikin sanonut,että tuleeko liikaa vaaleaa jos keittiän ja khh:n kaapit ovat kaikki vaaleat? Ja mietin vielä sitä, että jos keittiöön otan jonkun tumman tason sopiiko se sitten khh:n tason kanssa?

Ajattelinkin ottaa laattoja mukaan kun menen vessan ovia valitsemaan, nökee sitten mikä sopii yhteen. Ihan vain halusin kuulostella ajatuksena, että miltä se kuulostaa, että harmaan kanssa vihreät kaapin ovet. Mietin sitä, että tuleeko valkoisesta sitten liian yksitoikkoinen kun sitä on jo kumminkin seinissä ja lattioissa? Toisaalta siihen sitten saisi yhdistettyä erilaisia pyyhkeitä ja mattoja helpommin kuin vihreiden kaappien kanssa.

Mä mietin tosi pitkään materiaali- ja värivalintoja omaa taloa rakentaessa, koska oon tarkka sävyistä, vaik en hyvää värisilmää omistakaan. Meillä laitettiin keittiöön valkoiset yläkaapit ja pähkinän väriset alakaapit, lattia on beige, välitilan laatta valkoinen ja mustat kivitasot. Mielestäni hyvä ja ajaton kokonaisuus. Kodinhoitohuoneessa ja WC:issä on vaaleanharmaat 10x10 laattalattiat, valko-oviset kaapit ja pähkinänsävyiset tasot. Vessoissa lisäksi valkoiset seinälaatat. Tykkään tosi paljon, et laitoimme ajatonta ja melko vaaleaa. Niihin ei kuitenkaan heti kyllästy eivätkä ole epämuodikkaat parin vuoden päästä. Tummat tasot tuovat piristystä vaaleisiin pintoihin ja lisäksi värikkäät pyyhkeet yms. antavat raikkautta, jota voi vaihdella mielialan mukaan. Muissa huoneissa meillä on käytetty enemmän voimakkaita värejä, mut maalia ja tapettia onkin helpompi uusia kuin laattoja, jos alkaa kyllästyttää.

En millään malta taaskaan olla kommentoimatta :snotty:

Minusta se jos haluat tumman harmaan lattian ja valkoiset kaapistot on aika selkeä jako ja helppo sisustaa ja muunnella käytössä myöhemminkin. Noihin sävyihin käy esimerkiksi jokin tumma tason väri (esim pähkinä, wenge, tummanharmaa tms) erittäin hyvin, miks ei vaaleampikin, mutta itse en laittaisi vaaleaa. Tumma ja vaaleahan käyvät hyvin luomaan kontrastia, ei ole missään nimessä liian raju yhdistelmä tuo mainitsemasi tumma lattia, vaaleat kaapit.

Sitten mietit, että tuleeko keittiöstä ja kodinhoitohuoneesta liian saman väriset, jos kummassakin vaaleat ovet. Oikeastaan vaikka sinulla ne perusvärit esim ovet olisivatkin aivan samat valkoiset, erilaista ilmettä näihin tiloihin saat monella tapaa esim vetimillä, sokkerin värillä, rungon värillä, erilaisilla ovilla (mm.lasiovet), kaapistojen/ovien jaotuksella, avohyllyillä yms.

Mihin nyt sitten päädytkin, ap, suosittelisin että mietit erilaisia ovivaihtoehtoja. Monestihan ihmiset käyttävät keittiössä lasiovia (joita niitäkin on aika paljon erilaisia riippuen valmistajasta) ja yleensä khh:ssa niitä ei ole, tästä saa vaihtelua jo aika paljon. Nykyisin on myös muotia että samassa tilassa ovet voivat tosiaan olla kahta eri väriä ja se tuo tosi hienoa vaihtelua, eikä oikeastaan ole yhtään kalliimpaa jos saman hintaluokan ovia käytetään. Minusta ainakin tämä on myös tosi kiva vaihtoehto ja todellakin muuttaa kokonaisuutta!

Mietit myös jos valitset tumman tason keittiöön, sopiiko se khh:n tason kanssa. Riippuen tietysti millaisen tason sinne haluat. Yhtenä vaihtoehtonahan olisi laittaa samaa tasoa kumpaankin tilaan. Ja oikeastaan kokonaisuushan se on tärkeää eli käykö nuo tasot juuri sen tilan kalusteisiin, jossa ovat, on tärkeintä.

Wc:stä, jos olisin itse muuten päätymässä suht vaaleaan sisustukseen kodin kalustuksien osalta, en laittaisi vessaankaan vihreitä kaappeja, jos tuota sävyä ei varsinaisesti ole muuallakaan kiinteänä. Ennemmin käyttäisin jotain perussävyä johon olisi helpompi yhdistää muitakin säyjä pyyhkeiden ym muodossa. Jos laittaisin ihan valkeat ovet, lisäisin jotakin lämmintä sävyä esim ruskeaa avohyllyn tms muodossa, pelkkä valkea voi olla aika kylmä. Tai ovissa jokin lämmin beesi tms maanläheinen sävy kumminkin, jossa edelleen muunneltavuus säilyy.

Mielenkiinnolla olen tätä keskustelua seurannut ja olisi ihan hauska tietää mihin valintoihin sitten lopulta päädyt. Jos jaksat, ap, niin kirjoittele vielä lisää noista lopullisista valinnoista.

vieras ap
Kivaa, että joku jaksaa kommentoida ja miettiä minun kanssa tätä asiaa. :flower:

Nyt on tehty jo jotain ratkaisuja. Keittiöön tulee vaniljan väriset ovet, pähkinän väriset tasot, valo- ja koristelista sekä sokkeli. Nyt jäin vain miettiämään, että tuleeko tuota pähkinää liikaa kun kaikki valo ym listat ja sokkelit sekä päätylevyt ovat pähkinää? Pitäisikö joku noista olla sittenkin vaniljaa? Ja sitten tulee myös lasiovia, jotka ovat savunväriset. Lattialaattaa emme ole vielä päättäneet.

Kodinhoitohuone tulee olemaan nyt todennäköisesti harmaata laattaa, valkoiset ovet ja harmaa taso. Wc harmaa laatta, harmaa ja valkea seinä sekä valkoiset kaapit ja harmaa pöytätaso. Mietin nyt kuitenkin vielä, että laittaisinko harmaan vai tuon pähkinän värisen tason myös vessaan ja khh?

Pesuhuone on vielä aika auki, mutta vihreää ei ehkä tule. Mietin sitä jos laitan harmaata sinnekin, vaikka valkoiset seinät ja esim suihkujen kohdalle harmaat pystyraidat ja harmaan lattialaatan.

Toinen wc tulee beigeksi, sinne vaniljan tai kerman väriset kaapit, pähkinän värinen pöytätaso sekä valolippaan myös tuota pähkinää.

Tuulikaappiin ja eteiseen ajattelimme laittaa pähkinän väriset kaapit. Nyt on vielä sitten mietittävä parketin väri sekä keittiön laatan väri sekä välitilan laatan väri keittiöön sekä kodinhoitohuoneeseen? Löytyykö hyviä vinkkejä? Sitten olen myös miettinyt kahvojen väriä. Ulko-oviin otimme kromatut kahvat (vähän kullan väriset) ja ajattelin niitä myös sisälle. Nyt kuitenkin mietin, että pitäisikö ne olla vaikka harjatun teräksen väriset?

Ainut mitä nyt vaan kauhukseni huomasin, että se minun "tumman harmaa" laatta onkin enemmän siniharmaa! Tämä oli aika järkytys kun päivänvalosa sitä katsoin. En nyt sitten tiedä pitääkö laatat hylätä ja järkyttää miestä sillä vai voiko niitä käyttää. Ainakin päivänvalossa laatan sävy ei miellyttänyt minua, tyhmä kun katsoin sitä vain kaupan valoissa. Se on jotenkin likaisen näköinen.

Taas hieman kommentoin.

Ensinnäkin noista värivalinnoista, joista pähkäilit. Sehän on tietenkin jokaisen oma makuasia, kuten olen tainnut mainitakin, millaisesta tykkää. Mietit vain onko keittiössä liikaa pähkinää, en tiedä joko olet ratkaisuja tehnyt ja mihin olet päätynyt. Itse en laittaisi niin paljon tuota pähkinän sävyä, mutta se vain siitä syystä että olen enemmän vaalean ystävä. Muutenhan se sävynä varmasti sopii hyvin, eikä ole liikaa!

Minä myöskin laittaisin ehkä samaa työtasoa kodinhoitohuoneeseen sekä vessaan eli pähkinää. Tämä siksi lähinnä, että mielestäni tuo sävy tuo "lämpöä" muuten aika kylmille väreille ja olisihan se tietty yhtenäisempikin.

Pesuhuone jossa mietit harmaata lattiaa, valkoisia seiniä ja harmaita pystyraitoja seinille, kuulostaa muuhun tyyliin sopivalta ja muutenkin hyvältä :)

Tuosta harmaasta laatasta, jonka sävystä olit hieman pettynyt. Se on kyllä ihan totta, että kotona ne laatat saattavatkin näyttää aivan toiselta kuin kaupassa. Itse en ehkä kuitenkaan lähtisi tuotetta vaihtamaan. Vai oletko jo päättänyt asian suhteen? Sen verran vinkkiä kuitenkin voisin antaa, että sauman värillä uskoisin tuota asiaa voivan jonkin verran "korjata". Saumahan muuttaa kuitenkin kokonaisuutta jonkin verran eli kannattaa miettiä millä värillä saumaa. Uskoisin että kannattaisi valita tuohon siniharmaaseen laattaan jokin tummanharmaan sävyinen sauma, joka saattaa tuoda paremmin esille laatan harmaata väriä kuin sinistä. Liikkeistähän noita saumavärimalleja löytyy, kuten varmaan tiedät.

Jokos olet löytänyt mieleiset välitilakaakelit entä ovenkahvat? Kuinkas parketti?

Mielenkiinnolla jään taas odottamaan jos vielä ehdit ja jaksat vastailla, ap.

Tämä taitaakin mennä meidän kahdenkeskiseksi keskusteluksi ;)

Nyt en ole paljon ehtinyt panostamaan tähän asiaan, asiat hautuvat tällä hetkellä. Kaiki taitaa olla edelleen yhtä auki kuin viimeksikin. Sita lattialaattaa kävin äsken katselemassa tontilla ja ei se siellä valossa niin siniseltä näytä. Ja eihän sitä luonnonvalossa katsella, ainakaan vessassa, missä ei ole ikkunaa. Khh tulee sitten tietysti ikkunasta valoa.

Se pähkinä voisi kyllä antaa sitä lämpöä harmaalle, joka on muuten aika kylmä. Ja sitä pähkinää tulee sitten ainakin sinne toiseen vessaan, tasoon siis.

Pesuhuoneesta olen miettinyt sen verran, että pitäisikö sinne laittaa muuallkein jotain harmaita raitoja tai muuta piristettä eikä pelkkää valkoista vain seiniin, ettei tule liian sairaalamainen. Kun suihkujen kohdalle ajattelin laittaa sellaiset harmaat raidat.

Ja tuosta lattialaatasta vielä, siinä on sellainen rösöläinen pintä, mahtaakohan olla vaikea pitää puhtaana?

vieras ap
Nyt on saatu asiat taas eteenpäin. Eli kodinhoitohuoneen lattia tulee olemaan harmaata, valkoiset kaapit ja harmaa taso. Psehuone lattia harmaa sama kuin khh ja seiniin valkoiset laatat missä pieni harmaan vivahde, kivilistellot pystyyn seinään. Keittiön lattia valittu sekä khh ja keittiön välitilan laatta. Khh välitila valkoinen, keittiö välitila beige. Toinen wc bege, taso pähkinä sekä valolippa, kaapit kerma. Makuuhuoneiden kaapit valkoiset. Sisäovet valkoiset. Enää on päättämättä parketin lopullinen väri, pähkinä tai saarni. Sekä tuulikaapin ja eteisen kaapit, vaihtoehtona pähkinä tai sitten vanilja jota myös keittiössä ja pähkinän väriset sokkelit ja päädyt. Kumman laittaisitte? Sekä kaappien kahvat ovat vielä päättämättä.

Osallistun minäkin tähän keskusteluun:)

Eli mun mielestä ihmiset tunkee uusiin taloihin ihan liian paljon kaikkea sekaisin. On kermaa, valkoista, harmaata, vihreätä, sinistä, tammea, koivua, saarnea, merbauta, erivärisiä kivitasoja jne. Kuitenkin kysymys on todella pitkäaikaisista valinnoista, joita ei todellakaan vaihdeta kovin usein. Mun makuun esim. cappucinon värinen keittiö + pähkinätasot on todella tunkkainen ratkaisu...

Nämä on siis mielipideasioita; itse olen valinnut meille kaikkiin kaapistoihin (kuisti, eteisen + yläkerran pukeutumistilan liukuovet, wc:t, mh:t, keittiö, khh) kiiltävää valkoista, tummaa pähkinää, maitolasia + alumiinia. Ja nyt kun muutto häämööttää parin viikon päässä, täytyy todeta että olen todella tyytyväinen. Esim. keittiö on todella raikas, eikä ollenkaan liian kliininen (vaikka ovet ja välitilan laatat ovat puhtaanvalkoiset, tummat tasot antavat kuitenkin lämpöä).

Ja tosiasia on että kaikki värit menevät kuitenkin jossain vaiheessa pois muodista; vain valkoinen ja eri puunvärit pysyvät vuodesta toiseen. Vai kuka teistä haluaisi nyt vihreän keittiön, joka oli muodissa joitakin vuosia sitten?

kt72
Meillä keittiössä ruskehtava laatta,kodinhoitohuoneessa vaal.harmaa ja kylppärissä sininen. Kodinhoitohuoneen ja kylppärin välille saatiin yhtenäisyyttä kun tuotiin kylppärin laattaa ripauksina sinne tänne kodinhoitohuoneen puolelle. On tosi kivan näköinen ja piristää muuten vaaleaa kokonaisuutta. Meillä on ovi keittiön ja kodinhoitohuoneen välillä aina kiinni enkä kyllä tullut ajatelleeksi niiden sävyjen yhteen sopivuutta laattoja valittaesa.

meillä näin
Meille oli tärkeää värejä ja materiaaleja miettiessämme, että kaikki sopisi jollain tavalla yhteen, olisi sellainen sävyjen harmonia. Ihan jo talon ulkonäöstä asti lähdimme miettimään näitä juttuja. Talo on perinteinen punainen, valkonurkkainen puutalo. Sisustuksen piti mielestämme olla saman henkinen.

Talonpoikaiskeittiö, sydänmuuri keskellä taloa poltettua punatiiltä, luonnonvaaleaa, ruutua ja kukkakuvioita, ei liikaa kuitenkaan. Lattiat rustiikkiparkettia, vaaleaa, mikä avartaa,eikä liian tasaväristä, "kliinistä". Katto valkovahattua paneelia, kosteissa tiloissa yhtenäisenä sävynä vaaleanharmaa ja valkoinen, joihin helppo pyyhkeillä ym. pienillä yksityiskohdilla yhdistää eri värejä ja saada piristystä. Huonekaluissa tummaa puuta, kaappien rungot, portaat ym. myös tummaa puuta. Lastenhuoneissa ja makuuhuoneessa luonnonvaaleaa ja sinistä, raikkaan ja avaran oloista. Vanhempien makkarissa kukka-raitaromantiikkaa ja sänky tummaa puuta.

Meillä oli perusajatuksena, että yksinkertainen on kaunista. Se on usein myös edullista, ja huolellsesti suunniteltuna kaiken saa näyttämään sopuisalta ja levolliselta kokonaisuudelta. Olen aina karsastanut koteja, joissa joka huone eri värinen ja voimakkaita sävyjä käytetty seinissä ja lattioissa. Minulle tulee sellaisesta rauhaton olo ja antaa mielestäni sekavan ja rauhattoman vaikutelman.

Vinkkinä voin sanoa, että kannattaa tapetteja ja maaleja miettiessä ottaa selvää myyjältä, että onko tapetteihin ja maaleihin olemassa värikoodit. Meillä on maalit ja tapetit samoilla värikoodeilla,joilloin esim. olohuoneen tapetin vaalea pohjasävy on sama kuin viereisen eteisaulan maalin sävy. Näin vältytään siltä, että toinen vaalea sävy on kellertävä ja toinen rusehtava. Alakerran maakuuhuoneen beessiraitaisen tapetin pohjasävy niinikään on sama kuin viereisen eteisaulan luonnonvalkoinen maali ja olohuoneen tapetin pohjasävy. Värikartoista valitessa tulee usein tehtyä kommähdyksiä ja valituksi aivan väärän sävyisiä maaleja, jotka eivät sovi yhteen lainkaan.

Yhteistyössä