Itse olen aika tarkka värien suhteen, ehkä monien mielestä liiankin. Jotenkin mulla on ensimmäisenä omaan kotiin hankintoja tehdessä mielessä juuri se, että sopiiko jokin ostos sävyjen puolesta meille. Kun meneen kylään, en koskaan katsele sävyjä ja väritystä niin tarkaan, ennemminkin pelkkää kokonaisuutta. Omaan kotiimme pintamateriaaleja valitessa halusin että jokin yhtenäinen tyyli säilyisi läpi koko talon. Silti meillä on käytetty eri värisävyjä eri huoneissa eli ei ole missään nimessä yksitoikkoinen väritys/sisustus.
Ap:lle: minusta nuo miettimäsi värit voivat hyvinkin sopia yhteen. Väreissähän on olemassa niin paljon eri sävyjä eli niissä kannattaa katsoa tarkaan yhteensopivuutta. Joku taisi maitakin vaaleusasteen. Vältämättä vihreä ei ole mitenkään voimakas, jos on hailakka ja vaalea sävy, en nyt ole varma millaista sävyä itse olit ajatellut. Sen että haluat ehdottomasti keittiöön isoa laattaa ja kodinhoitohuoneeseen pientä ymmärrän täysin, omakin kokemus on osoittanut sen toimivaksi. Meillä myöskin keittiöstä käynti kodinhoitohuoneeseen, tosin laatoissa sävyt aikalailla samat.
Ja jos jollakin tavalla haluat tuoda keittiöön osaksi tuota kodinhoitohuoneen vihreää, sehän ei pakko ole olla juuri laittiassa. Tästä taisi joku mainitakin. Eli yhtenäisyyttä tiloihin voi hakea muutakin kautta.
Myös tilojen, eli tässä tapauskessa khh:n ja keittiön välisen "kynnyksen" voi jakaa kummankin tilan laatoilla, esimerkiksi paloittelemalla laattoja ja sommittelemalla niistä "kynnyksen", jossa nuo laatat ns yhdistyvät.
Voisin kuvitella että esim jokin vaaleahko vihreä ja beesin sävy sopisivat ihanasti yhteen. Vertailuja kannattaa tietenkin tehdä mallipaloilla (tai sävykartoilla) ihan paikan päällä omien mieltymysten mukaan.
Onnea suunnitteluun ja valintoihin!