Lääkkeiden käyttö raskausaikana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Terhi-76
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Terhi-76

Jäsen
07.02.2010
151
0
16
Moikka! Ajattelin jos täältä palstalta saisin vastauksia mieltäni askarruttavaan kysymykseen eli lääkkeiden käyttöön raskausaikana, kokemuksia niistä. Yleisestihän aina sanotaan ettei mitään saa käyttää.

Eli ollaan "yritetty" lasta jo 6 v. ja nyt on eka inseminaatio tehty torstaina.

Mulla ei taustalla ole onneksi mitään vakavia sairauksia, jotka vaatisivat lääkityksiä, mutta hankala migreeni (vuoden aikana onneksi helpottanut), johon eivät panadolit tosiaankaan auta. Migreenini johtuu ainakin hormonaalisista tekijöistä, joten mahdollisena raskausaikana sen suhteen olisi helpompaa mutta sitten on myös lihaskireyksiä joista sitä tulee.

Samoin olen miettinyt, jos on tolkuton flunssa (mulla menee helposti poskionteloihin) etkä saisi käyttää mitään nenäsumutteita?!

Eli kokemuksia?! :attn:

Nenäsumutteitahan ei saa käyttää, mutta lääkäri varmasti neuvoo niissä asioissa sitten. Oikeestaan kaikki lääkeasiat kannattaa puhua lääkärin kanssa koska ainoo mitä saa käsikauppa tavarana syödä on parasetamoli.

Tosi monia lääkkeitä voi OIKEASTI käyttää tilapäisesti tarpeen tullen. Esim Nasolin-nenäsumute on ihan ok. Siinä enn jopa luki että käyttö sallittu raskauden aikana. Ja aina voi varmistaa Teratologisesta tietopalvelusta soittamalla, jos jotan läkettä tarttis käyttää. Mä ainakin olen raskauksien aikana saanut USEITA lääkkeitä reseptillä, joissa lukee että käytöstä on neuvoteltava lääkärin kanssa. Niiden on vaan pakko se sinne tuoteselosteeseen kirjoittaa, koska lääkettä ei ole testattu raskaana olevilla.

Jos jokin läke on oikeasti toosi vaarallinen raskaana olevalle /sikiölle niin se lukee kissankorkuisilla kirjaimilla ja silloin on suunnilleen miestenkin tehtävä raskaustesti ennen lääkkeen aloittamista. :kieh:

Mulle määrättiin just migreenin takia Panacodia lääkärillä (yks kaveri sai ihan migreenilääkettäkin). Panacod auttoi paljon paremmin, kun panadol, joka ei mulle muuten auta. Sit pari kertaa silloin tällöin otin myös ihan buranan. Mut suosittelen ehdottomasti juttelemaan lääkärin kanssa. Kyllä sieltä apua saa kipuihin. Ei raskauden takia tarvitse päänsäryistä kärsiä sen enempää, kun normaalistikaan. Varsinkin kovien kipujen aikana on parempi syödä vaikka ei-suositeltua lääkettä, kuin kärsiä kivuista...

Mulla ilmeisesti hormonit lisäs yhessä kohtaa raskautta päänsärkyjä, mutta ne säryt meni onneks kuukaudessa ohitse. Ja itseasiassa raskaus on sit muuten helpottanut päänsärkyjä ja parhaimmillaan meni melkein kuukaus ilman säryn särkyä!

Toivottavasti saat lääkäristä apua :hug:

Uusimmat

Yhteistyössä