Lääkkeiden käyttö raskauden aikana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minninen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"minninen"

Vieras
Oletteko huoletta käyttäneet lääkärin määräämiä lääkkeitä vaikka tuoteselosteessa lukisi, että lääkettä tulee käyttää varovaisuutta noudattaen tai lääkärin harkinnan mukaan?

Omassa tapauksessa kyseessä on antibiootti voide/ voiteet, mutta silti huolettaa vaikka lääkäriltä lupa ja tuote selosteessa lukee et voi käyttää jos lääkäri katsoo tarpeelliseksi.

Mites te ootte käyttäny lääkkeitä raskauden aikana ja jos ootte käyttäny tällaisia et ei oo varmaa tietoa onko haittaa ni onko vauvalla ollu silti kaikki hyvin? Lääkäri kertoi et nää epämääräiset arviot vaikutuksesta raskauteen johtuu siitä ettei niitä voida testata raskaana oleville.

Olipa sekavaa, mut toivottavasti ymmärsitte mun pointin.

Kuopuksen kanssa söin rv 12 asti malarianestolääkitystä jonka pakkauselosteessa lukee ettei raskautta saisi suunnitella kolmeen kuukauteen lääkkeen lopettamisen jälkeen. Kun arvasin että olin raskaana soitin lääkkeet määräneelle matkailulääkärille ja kysyin et lopetanko ne samantien mut lääkäri oli sitä mieltä että aivomalaria mihin oli olemassa ihan todellinen riski olis ollu sekä mulle että sikiölle paljon vaarallisempaa. Nyt meillä on täysin terve 1,7kk.

Eli lyhyesti sanottuna luotan lääkäreihin mut en myöskään turhaan alkais mitään lääkkeitä syömään.

Kannattaa soittaa Teratologiseen tietopalveluun, sieltä lääkäritkin tarkistavat lääkkeiden yhteensopivuutta raskauden ja imetyksen kanssa.

http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,824,2049,2265,2260,3437

Olen syönyt kaksikin antibioottikuuria saman raskauden aikana. Ennen toista kuuria tehtiin iso kasa testejä, että saan juuri oikean kuurin, kun ensimmäinen ei auttanutkaan.

Nuo varoitukset on juuri siksi, että niitä ei ole testattu. Mitä vanhemmasta lääkkeestä on kyse, sitä todennäköisemmin se ei aiheuta ongelmia, koska siitä olisi tullut palautetta, jos olisi tuottanut selkeitä ongelmia.

Yhteistyössä