lääkettä akneen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja raskaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

raskaana

Vieras
Iho vallan villiintyi pukkaamaan näppylöitä kun pamahdin raskaaksi. On muutenkin ollut vähän ongelmallista sorttia, mutta nyt sen kanssa alkaa mennä hermot! Olisi ihanaa voida keskittyä nyt tähän odotukseen, eikä siihen että ""millä hemputilla mä peitän nää näppylät?"". Koetin hakukoneella etsiä, mutta en löytänyt mitään juttua siitä, että onko akneen tarkoitettua antibioottihoitoa mitä saa raskaana oleva käyttää. Tetrasykliinejä ei ainakaan saanut ottaa. Jos jollain on tietoa asiasta niin olisin kiitollinen neuvoista!

Sori, mutta mitään sallittua lääkettä ei ole. Koska kaikkien akne-lääkkeiden teho petustuu pitkälti mainitsemaasi tetrasykliiniin, joka on taas vihoviimeinen aine mitä raskausaikana saa käyttää... valitettavasti.

Ainoa vähentävä keino on välttää turhaa rasvaa...jos sekään ikinä auttaa. (koska näppylät johtuvat hormooneista, ei niinkään siitä mitä syöt)

Putsaa näppylät aamuin illoin (suht hyvä kuivattaja on neo amisept) ja hanki Joe Blascon peiteväri, taitaa olla ainuita
sallittuja...

Nimimerkki; itsellä ihan sama ongelma

Mä kävin Yliopiston apteekista kysymässä neuvoa ja he suosittelivat sekaiholle tarkoitettua ihonhoitosarjaa. En nyt muista sen nimeä, mutta pesen emulsiolla otsan ja leuan joka aamu ja ilta sekä käytän puhdistavaa kasvovettä ja sarjaan kuuluvaa kevyttä voidetta otsaan ja leukaan. Muualla mulla ei näppyjä olekaan. Viikon olen ihoani puhdistellut ja nyt jo vaikuttaa siltä että tuotteet toimivat.

Mene vaan rohkeasti apteekista kysymään neuvoa. Vaikka sisäisesti ei mitään lääkkeitä voikaan raskaana ottaa niin ihonpuhdistustuotteita on nykyään niin paljon että varmasti niistä apu löytyy :)

Kysyin samaa asiaa taannoin ihotautilääkäriltäni. Hän sanoi, että ulkoisia lääkkeitä voi käyttää (minulla käytössä Dalacin-liuos ja Skinoren). Mutta ensimmäisen kolmanneksen jälkeen kuulemma voisi käyttää yhtä lääkettä myös sisäisesti, toki parempi, jos sitä ei käyttäisi. Lääkäri ei valitettavasti sanonut lääkkeen nimeä. Kysäisepäs asiaa joltakulta ihotautilääkäriltä!

Ulkoisia lääkkeitäkään ei saisi akneen käyttää ensimmäisten 15 raskausviikon aikana. Skinorenia ei tietääkseni myöskään suositella raskausaikana käytettäväksi.

Minulle lääkäri suositteli Basiron-merkkistä voidetta, jota olen käyttänyt 15.viikon jälkeen ja tuntuu auttavan akneen ihan hyvin. Tosin raskaus on nyt jo 21. viikolla joten iho on senkin takia voinut hieman rauhoittua.

Alkuraskaudessa käytin apteekista saatavaa Acnex-kasvovettä joka ehkä hiukan auttoi finneihin.

Hei,

Ei hormooninäppylöihin auta täydellisesti oikein mitkään voiteet tai puhdistustuotteet :(

Suosittelen myös visiittiä apteekkiin ja tutustumista esim. Louis Widemerin ja Avenen sekaihon tuotteisiin. Nämä ovat hellävaraisia aralle iholle ja eivätkä kuivata ihoa liiaksi. Paras apu on kuitenkin pitää näpit erossa näpyistä vahinkojen ja arpien minimoimiseksi ja odotella ihon omatoimista toipumista hormoonimyrskystä.

Meikkauksen suhteen kannattaa harjoittaa kohtuutta, koska meikki vain tukkii huokoset ja puhdistaminen rasittaa ihoa. Minulla on toiminut hyvin Cliniquen peitekynä, joka myös kuivattaa näppyjä. Laitan sitä tarkasti vain pahimpien näppyjen päälle ja muuten käytän arkisin vain puuteria ja/tai hyvin kevyttä meikkivoidetta. Ei näillä ihosta tasaista ole saanut, mutta siedettävän. Iltamenoihin, ja tärkeimpiin työtapaamisiin olen laittanut peittävämmän meikin.

Minulla meni naama näppylöille, kun jätin pois e-pillerit ja tilanne vain hurjistui alkuraskaudesta. Noin raskauden puolevälissä iho rauhoittui oikeastan itsestään. Nyt kun laskettuun aikaan on jäljellä viikko, on ilmestynyt pari hormooninäppylää hiuspohjaan ja niskaan...

Koita kestää!

Myös minulla naama puhkesi näppyihin e-pillereiden käytön lopetuksen ja raskauden myötä. Olen käyttänyt kutakuinkin koko raskauden ajan kerran päivässä skinoren voidetta (lääkäreiden kommenttien ja pakkausselostuksen mukaan voi käyttää, mutta siitä huolimatta mietin aina välillä entä jos on haittaa...., mutta tällöin yritän aina järkeillä että todetut haitat olisi mainittu selostuksessa tms.). Jonkin verran olen käyttänyt myös Dalacin liuosta. Puhdistusaineita ja muita näppyjä vastaan suunnattuja kosmetiikkasarjojen tuotteita olen käyttänyt siinä sivussa (esim. Biothermin Acnopur sarjaa sekä Biodrogan näppyjä kuivattavaa tököttiä). Vasta nyt loppua kohden (37+5) tulehtuneet näpyt alkaneet vähentyä mutta kalpeassa naamassa on aika rumat punaiset arvet muistona. Oisko teillä vinkkejä arpien hoitoon tai peittoon???

Toisaalta en olisi halunnut mainitsemiani aknelääkkeitä käyttää, etten vaan vaarantaisi sikiön kehitystä, mutta ei kait niitä määrättäisi jos ne olisivat vaarallisia??? Ja toisaalta kärsin suunnattomasti noista naaman (ja selän) näpyistä joten ilta toisensa jälkeen tuubeihin tulee tartuttua... Onneksi tilanne on nyt vähän rauhoittunut ja odotusaika on ollut muuten ihanaa! Saas nähdä miten iho reagoi imetysaikaan...

Joo mielipiteet tuosta Skinorenista näköjään vähän vaihtelee lääkäristä riippuen. Itse olen kuitenkin usealta lääkäriltä kuullut että Skinorenia ei raskausaikana suositella, että ei ole tarpeeksi tietoa sen vaikutuksista raskausaikana. Jotkut lääkärit sitten varmaan ovat vaan varovaisempia kuin toiset mutta en usko että kukaan lääkäri sitä suosittelisi ellei arvelisi sen olevan turvallista.

Minä näytin ensimmäisen raskauteni aikana IHAN kamalalta otsassa olevien näppylöiden, tai oikeastaan kunnon paiseiden takia. Ei todellakaan pitänyt minun kohdallani paikkaansa, että nainen on kauneimmillaan raskaana ollessaan. Myös hartioissani oli todella kipeitä suuria näppyjä. Ihotautilääkärini suosituksesta käytin Skinoren-voidetta, mutta eipä siitäkään pahemmin apua ollut. Kamalinta oli, etten ollut koskaan nähnyt kenelläkään raskaana olevalla mitään vastaavaa.

Tytöllä oli kyllä synnyttyään todella hyväkuntoinen iho ja minunkin näppyni hävisivät onneksi melko nopeasti. Nyt olen rv.10 ja ainakaan vielä ei ole kamalia näppyjä ilmaantunut eikä toivottavasti ilmaannukkaan, että kehtaa edes kauppaan mennä. Voihan se myös olla, että odotan poikaa ;)

Yhteistyössä