Lääkehoitoa esiintymisjännitykseen, apua!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vakkari harmaantunena
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vakkari harmaantunena

Vieras
Hei!
Olen koko ikäni jännittänyt esillä oloa. Työssäni juouduin olemaan noin kerran viikossa olemaan esillä ja puhumaan (lyhyesti kylläkin) isommalle porukalle. Nyt tässä asiassa tuli seinä vastaan. En enää jaksa, jännittäminen on viin voimakasta ja vie voimia arjelta tosi paljon.

Olen kokeillut terapiastakin apua, mutta en oikein saanut. Onko joku saanut mielialalääkkestä apua tähän vaivaan? Olen kuullut että leivä masennuslääkitys (Cipramil tms) voisi auttaa myös esiint.jännitykseen? Vai auttaako paremmin joku kertaluonteinen rauhoittava? En mitään vahvoja lääkkeitä kyllä halua.

Voiko hormonaaliset muutokset vaikuttaa tähänkin asiaan? Entä vaihdevuodet? Täytin juuri 40 ja vaiva pahentunut vain.

Olen kiitollinen kaikista kommenteista!

Propral on juurikin tuohon ongelmaan tarkotettu. Puolituntia ennen esiintymistä kun ottaa määrätyn määrän niin homma hoituu : ) Ja edellinen joka ehdotti diapamia, niin ei tod. mitään rauhottavia tollaseen!

Propral on tosiaan oikea aine tuohon. Se estää sydämen sykkeen nousun, joten jännitysoireita ei esiinny. Lääke on turvallinen muille paitsi astmaatikoille, koska se supistaa keuhkoputkia. Ei kannata turhaa alkaa syödä mielialalääkkeitä, niitä pitää syödä pitkään ennen kuin vaikutus tuntuu.

....Mä sanoisin, että tohon auttaa kirkas viina! Pienessä kännissä ei enää jännitä mikään. Mutta tää ei taida auttaa, jos kerran töissä pitää esiintyä. Jotain rauhoittavaa apteekista? Aikaisemmat kirjoittajat ilmeisesti tiesivät merkitkin.

Höh. Ei mitään mielialalääkkeitä. Propral eli beetasalpaaja silloin kun on esiintyminen. Voi kokeilla mikä annos tepsii. Mulla jo puolikas auttaa. Ihanaa kun ei jännitä enää! Kärsin todella paljon koko nuoruuteni ja opiskeluajat kunnes työterveydessä lääkäri suositteli noita. Nyt käy hyvin puheen pito 200 ihmisellekin :) ikinä en olisi uskonut että minusta on siihen. Ihanaaaaa!!

Kammottavaa jos rauhoittavia ottaisi ennen esiintymistä. Siinä lähtee ajatus käsistä ja ei tajua enää mistään mitään. Ja jotain mielialalääkkeitä saisi popsia sitten koko ikänsä. Beetasalpaaja estää jännitysoireet ja on oikea aine tuollaiseen. Ja tosiaan sitä otetaan vain tarvittaessa.

Kammottavaa jos rauhoittavia ottaisi ennen esiintymistä. Siinä lähtee ajatus käsistä ja ei tajua enää mistään mitään. Ja jotain mielialalääkkeitä saisi popsia sitten koko ikänsä. Beetasalpaaja estää jännitysoireet ja on oikea aine tuollaiseen. Ja tosiaan sitä otetaan vain tarvittaessa.

Niinpä, ja jonkun diapamin jälkeen tulee niin rauhallinen ja tokkurainen olo, että hyvä kun ei nukahda kesken esityksen

Yhteistyössä