Lääkeasioista kysyttävää - liittyen näyttösuunnitelmaan???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ov
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

ov

Vieras
Yksi osio meillä on siis " Lääkehoito " ja siitä taasen yksi pampula missä pitää tietää tavallisimpien lääkkeiden vaikutukset, yhteisvaikutukset, tunnistaa yleisimmät haitta-ja sivuvaikutukset.

Tuosta sitten tein kattavan lääkepaketin eli tulostin pinkan tietoja erilaisista lääkkeistä mitä työssäoppimispaikalla käytetään Lääketietokeskuksen sivuilta.

Mutta vielä tässä pohdin, että pitääkö vielä tehdä yksi pinkka vitamiineista. Kun kuitenkaan en vitamiineja lääkkeiksi sinänsä lue, vaikka niitä useammallekin asukkaalle päivittäin annetaan.

Ja toinen on erilaiset voiteet, mitä asukkaille laitetaan. Esim; tyyliin Apobase, Ceridal jne.... Kun en noitakaan lääkkeinä pidä. Että pitääkö voiteistakin jotain kuitenkin kirjoittaa ylös? Tyyliin, että minne niitä laitetaan iholla ja miksi?

En laittais kyllä rasvoista ja vitamiineista mitään. Paitti et miten seuraan niiden vaikutusta asiakkaaseen. Kuten myös muistakin lääkkeistä. Tutkintoviikollahan pitää se pystyä osoittamaan ja tätä: "tulostin pinkan tietoja erilaisista lääkkeistä mitä työssäoppimispaikalla käytetään Lääketietokeskuksen sivuilta", en olisi siihen laittanut.

Nooo, mutta kun työssäoppimispaikassa käytetään niin monia lääkkeitä, niin ei voi muistaa ulkoa niitä kaikkia eli mitä haittavaikutuksia niistä voi tulla tai että minkä lääkkeiden kanssa joku lääke ei sovi. Ja totta kai kirjoitan myös omaakin tekstiä suunnitelmaan lääkkeistä, mutta nuo ovat hyvä lisä liiteosioon. Laitan sinne sekä oppimistehtäviäni, että myös valmistakin materiaalia ( eli netistä kerättyä tietoa esim; lakitekstejä)

Itse luettelin millaisia lääkkeitä on olemassa( inhaloitavat, lihakseen pistot, tbl...), kuinka seuraan lääkkeen vaikutuksen (esm särkylääke, kysymällä ja havainnoimalla lähteekö kivut ym), lääkkeen vaikutus muiden lääkkeiden kanssa, haittavaikutukset (sekavuus, ihottuma, pahoinvointi..). Sitten lisäilin lääkkeen korvattavuuksista, lääkelaista ja valvonnasta, sairaala-apteekista ym...
En suinkaan opetellut hohu paikan kaikkia lääkkeitä ja sitä ei siinä vaaditakkaan. Reseptin lukemisen laitoin tähän ja asiakkaan lääkkeiden seurannan ym.....
Ei vissiin ihan mettään mulla mennyt kun K3 tuli. Toki voi kirjoittaa mielensä mukaan vaikka romaanin, mut ei oo kiva jos joutuu kaiken lukeen paperilta ja tarkoitushan on oppia perusasiat ulkoa jne....
Ohjaajalta voi tietty kysyä neuvoa, sitä vartenhan ne on ja ne pystyvät antamaan suuntaa sulle. Tsemppiä! Itse alan tekeen kohta Kutun tutkintolappua :-)

Eiköhän tavallisimpien lääkkeiden vaikutukset, sivuvaikutukset jne ole ihan faktatietoa, eikä mitään "niinkuin olen sen itse käytännössä nähnyt ja todennut" -tietoa??

On han ne, mut lh koulutuksessa ei valmistutakkaan apteekkariksi ja Farmasefennicat löytyy tarvittaessa. Lääkärihän ne kirjoittaa asiakkaalle ne lääkkeet ja hän on toivon mukaan tutkinut asiakkaan muut lääkkeet ym... ja on perillä asikakkaan sairauksista.
Kyse olikin siitä, että tietää mihin suppo laitetaan, miksi ja kuinka vaikuttaa. Työssäoppimisen aikana meillä ei ainakaan alettu opettelemaan pariasataa lääkettä, vaan yleisimmät lääkeaineryhmät jne....

Noo, minä taas siksi tulostin nuo lääketiedot siksi, että kun tämä on jo suuntautuvan koulutuksen näyttö, niin ajattelin tehdä lääkeasiat perusteellisesti. Ja koska on 2 pallukkaa aiheesta, toisessa lukee että "hyödyntää lääkehoidossa tietouttaaan tavallisemmista sh-ja huolenpitotyössä käytettävistä lääkkeistä" + toisessa lukee että "hallitsee tavallisempien lääkkeiden vaikutukset, yhteisvaikutukset, tunnistaa yleisimmät haitta-ja sivuvaikutukset."

Toki tietysti kirjoitan noista sinunkin mainitsemistasi asioista eli mitä lääkkeitä on käytössä, mihin ne laitetaan, lääkehoidon terminolgia (per.os jne., oma vastuu lääkehoidossa, lyhennelmä paikan lääkehoitosuunitelmasta, tiedotus ja havainnointi potilaan lääkehoidosta, ohjaus ja neuvonta lääkehoidossa ( tosin tuo on minusta haasteellinen pallukka koska ei asukkaille pahemmin minusta kerrota mitä lääkkeitä heille annetaan)

Yhteistyössä