la 19.3. ja kohdunsuu auki 1cm

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja moona
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

moona

Vieras
Hellurei!
Nytpä minäkin luovuin taustapirun roolista ja päätin itekin kirjotella..
Eli mulla on menossa rv 29+2 ja la 19.3. Ja esikoinen tulos. Ikää löytyy 23 vuotta. Näin niiku taustatiedoiksi.
Ja asiaan, raskausaika on menny tähän asti tosi hyvin, mut edellisyönä en nukkunu lainkaan alaselkäkivun vuoksi. Myös maha oli löysällä ja oksettikin, mut onneks en joutunu oksentamaan..
Kävin lääkäris ja sielä todettiin, et kohdunsuu oli vähän pehmenny ja auennu 1 cm. Lääkäri laittoi lähetteen synnytyspolille tarkastukseen ja aika tulee kuulemma 1-2 viikon säteellä. Siihen asti pitää välttää raskaiden tavaroiden nostelua, mattojen tamppausta ym. Ihan vuodelepoon ei silti tarvi ruveta...
Nyt oon kuitenki pelkoinen..uskallanko tehdä mitään? Mistä tiedän, et selkäsärky, (jota tälläkin hetkellä on jonkin verran, mut varsinkin makoilles) on normaalin säryn mitois, ettei oo siis supistelua..(mulla ei oo oikeestaaan koskaan ollu selkäsärkyjä)...Selviyytykö vauva, jos nyt syntyis jne..
Sekaviin lauseisiin ja ajatuksiinkin lopettelen ja toivon, että saisin kokemuksia vastaavista tilanteista..

Itselläni oli tilanne että viikolla 33 kohdunsuu auki ja pehmeä käskettiin olla rauhallisesti viikko ja viikon 34 jälkeen ei kuulema estellä jos vauva päättää syntyä.Nyt menossa jo viikko 40 ja vauva vielä masussa että voit rauhoittaa mieltäsi.
Muistelen jostain lukeneeni että jo rv.25 syntyneitä vauvoja on selvinnyt.
Raskaus aikana tietty tulee outoja särkyjä joita ei ennen ole ollut,jalkoihin ja selkään johtuen mm.painon noususta.On normaalia.

Kiitos vastauksesta, Tytteli.
Ootko ollu kokonaan levossa vai touhunnu normaaleja arjen juttuja kevyemmällä vaihteella?
Raskausaika onkin aika ""kakspiippusta"" aikaa. Toisaalta pitäis osata nauttia siitä (mitä koitankin tehdä), mut olo on vaan jotenki epävarma, ku ei varmasti tiedä minkälaiset kivut ja vaivat kuuluu normaaliin ja ""turvalliseen"" raskauteen..
Oon semmonen murehtija, et välillä ärsyttää itteeki!=0(

Sitäpä se meillä kaikilla ensimmäistä odottavilla on,kehon kuuntelua.Neuvolaan voi aina soittaa ja kysellä uusista tuntemuksista,ei niitä kannata jäädä murehtimaan.
Olin levossa vain viikon niin että rv.34 täyteen ja sitten käskettiin elää ""normaalisti"" ja niin olen tehnyt.Touhuilen oman jaksamisen mukaan ja huilaan välillä.Nostamiset olen jättänyt kyllä pois kun ei ole mikään pakko kokeilla rajojaan siinä suhteessa.Mieskin on ihan hyvillään kun saa olla sankarina.Leppoisia odotteluja sinulle!

Moona, tule ihmeessä mukaan myös meidän maaliskuisten ketjuun. Itse olen se vanhus siellä, mutta nuorempia ja siltä väliltä löytyy.
Ota nyt aluksi viikko aivan rauhallisesti, voipi olla et tilanne tasaantuu hyvinkin levolla. Ja yhdelläkin kaverilla oli kovastikin tilanne kuin sinulla, nyt ollaan jo yli lasketun ajan....:) Hyvää viimeistä kolmannesta sinulle!

Yhteistyössä