La 11.10.2012

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aloittaja"

Vieras
Mua vähän ärsyttää tuo ajankohta. Olisin niin halunnu synnyttää keväällä tai kesän alussa. Auttakaapas keksimään hyviä puolia syksyllä synnyttämiselle?

Jotkut varmasti ajattelee että tää on ihan turhaa, ja niin se onkin mutta tässä nyt ne asiat jotka ärsyttävät + et mulla on nyt tylsää ja etsin ongelmia sieltä missä niitä ei oikeasti ole :) tiukkapipot voitte mennä muualle, mä en jaksa teitä

1.Ei voi olla paljoo ulkona ihan vastasyntyneen kanssa, ei ainakaan samalla tavalla kun kesällä voisi.
2.Lapsen synttärit on loppuvuodesta, voi kokea ärsyttäväksi että on yksi viimeisten joukosta luokallaan jolla on synttärit.
3.Seuraavana kesänä osaa vielä kävellä, joten kesä menee rattaissa.
4.Syksyllä synttäreitä ei voi pitää ulkona

Itse olen syntynyt 3.10 enkä kokenut mitenkään huonoksi pienenä. Meillä oli luokalla myöhemminkin syntyneitä. Ja synttäreitä ollaan pidetty ulkona ja sisällä. Kerran grillijuhlat aurinkoisessa säässä,todella mukava muisto jäi :)

ei mua ole koskaan haitannu että synttärit on syksyllä, enemmän ketuttaa niitä jotka on joulukuussa syntyny. joka vuosi nuihin aikoihin jännänny että sataako ensilumi synttäreiden aikaan vai ei. muutenkin rakastan syksyä :) jos vertaa viime kesään jolloin meillä oli sisällä 30 astetta ja ihan pikkuinen vauva niin paljon parempi syksyllä kun ei ole kuuma eikä ulkona ötököitä elikkä ei tarvi pelätä että vauva paistuu vaunuihin tai ötökät syö..

[QUOTE="vieras";25893937]ei mua ole koskaan haitannu että synttärit on syksyllä, enemmän ketuttaa niitä jotka on joulukuussa syntyny. joka vuosi nuihin aikoihin jännänny että sataako ensilumi synttäreiden aikaan vai ei. muutenkin rakastan syksyä :) jos vertaa viime kesään jolloin meillä oli sisällä 30 astetta ja ihan pikkuinen vauva niin paljon parempi syksyllä kun ei ole kuuma eikä ulkona ötököitä elikkä ei tarvi pelätä että vauva paistuu vaunuihin tai ötökät syö..[/QUOTE]

joo tässä oli hyvät pointit!

Ja toki Lokakuussa voi vielä olla ihan hyvät kelit ulkosynttäreitäkin varten.. Ehkä mä oon vaan aina ite ajatellu että synttärit syksyllä on jotenkin huono juttu. Itellä kesällä ja se on ollu ihanaa :)

Vauvan ekaan kesään mennessä olet jo rantakunnossa :)

Et joudu olemaan viimeisilläsi raskaana kesähelteillä. Saat uida kesällä ihan rauhassa, kun kohdunsuu ei varmaan vielä ole lähtenyt avautumaan.

Mun kaksi ekaa lasta on syntyneet joulukuussa ja tammikuussa, enkä keksi mitään huonoa puolta siitä että eivät syntyneet kesällä. Mutta keksin jo nyt vähän huonoja puolia siitä, että kolmas lapsi syntyy kesäkuussa. Toisaalta taas on vaihtelun vuoksi kivaa saada myös kesävauva. Vaikkakin jo nyt mietin, miten "ihanaa" onkaan olla rannalla ja maauimalassa perä vuotaen ja tissit räjähtämispisteessä.

Pahemminkin voisi olla :D Esim. synttärit juuri joulun alla tai heti sen jälkeen --> lahjojen ostaminen on hankalaa kun on vasta lahjottu.

Plussia:
- yleensä moni ei tykkää syksystä, mutta syksyllä syntyneet pääasiassa tykkää
- synttärit ajoittuu isompana sellaiselle ajalle ettei ole esim. kesäloma, jolloin synttäreille on hankala saada niitä luokkakavereita kutsua (vai sattuuko syysloma juuri tuohon??)
- ekana kesänä lapsi osaa kontata eli pääsette helposti ja nopeasti liikkumaan rattailla paikasta toiseen, mutta esim. rannalla voit lapsen antaa itse tutustua ympäristöön.. nauti tuosta ajasta kun pystyy vielä rattailla työntelemään, kyllä senkin aika tulee että kävelette hitaaaaaasti yhdessä
- kun oppii kävelemään niin toivon mukaan on jo lunta, itse ainakin tykkäsin että lumi oli pehmentämässä niitä kaatumisia

Mulla on lokakuussa syntynyt lapsi ja olen ollut ajankohtaan tosi tyytyväinen. Tässä muutamia hyviä puolia syksyllä syntymisessä:

1. Ei tarvi kokoajan pelätä, että vauvalla on liian kuuma sekä sisällä että ulkona.
2. Ensimmäisenä kesänä voi jo keinua ja istua hiekkalaatikolla.
3. Imettäessä tulee kuuma, joten voin kuvitella kesällä olevan vielä kuumempi!
4. Jouluherkut ei lihota äitiä samalla tavalla kun imettää ;)

Hyviä puolia:

1.Viimeisen raskauskuukautesi aikana ei ole enää helle (joka on todella tukalaa viimeisillään raskaana), toisaalta ei ole myöskään talvitakkikeli (on hankalaa ja kallista improvisoida itselle viimeiseksi yhdeksi kuukaudeksi joku säkkimäinen talvitakki, jota ei sitten enää koskaan tarvitse).
2.Kun synnytät, ei ole mikään helkkarin kesälomakausi tai joulu, jolloin synnäri on täynnä sijaisia hoo moilasina...
3.Lapsen synttärit eivät osu keskelle loma-aikaa, jolloin tulevaisuudessa esim. kavereidenkin saapuminen synttärikutsuille on todennäköisempää kuin jos he kaikki ovat juuri perheineen jossain mökeillä.
4.Keväällä on jo muutenkin samaan syssyyn pääsiäinen, vappu ja äitienpäivä sekä sen jälkeen joka jumalan muskarin kevätkonsertti, päiväkodin kevätjuhla, taloyhtiön pihatalkoot, puolen suvun ylioppilasjuhlat sekä tietysti koulun päättäjäiset, joten tulet huomaamaan että saat ohjelmaa ihan riittävästi siihen keväälle. Syksy sen sijaan on pitkä rauhallinen juhlaton kausi pikkujouluja odotellessa; synttärit ovat ihan varmasti suuri menestys!

.

Meillä on lapset synyny kesäkuussa, maaliskussa ja marraskuussa. En ole kokenut et mikään näistä olis mitenkään parempi tai toinen huonompi. Kolmas on nyt 4kk ja ihan normaalisti ollaan ulkoiltu koko talven. Vaunujen ja makuupussien sisällä hengitysilma on ihan jotain muuta kun ulkona.
Itekkin oon syntyny marraskuussa eikä se ole mua mitenkään haitannut.

Mulle syntyy toivottavasti marraskuussa lapsi, enkä kyllä ole keksinyt mitään huonoa. Ensimmäinen syntyi keväällä, kesä oli kuuma ja hiostava meille molemmille.

-Pienen vauvan pukeminen talvitamineisiin on helpompaa kuin isomman
-Ei tarvitse pelätä, että vastasyntyneellä on liian kuuma (kesä) tai liian kylmä (talvi)
-Seuraavana kesänä voi jo reissata, kun lapsi ei ole enää niin rinnasta/maitopullosta riippuvainen
-Lapsi pystyy kutsumaan koulukaverit synttäreilleen (itsellä on synttärit kesällä eikä kaverisynttäreitä vietetty)

Eiköhän jokaisessa syntymäajankohdassa ole aina ne omat hyvät ja huonot puolensa :)

Minulla on jouluna syntynyt lapsi. Emme ole kokeneet sitä ongelmaksi. Olemme viettäneet lapsen synttäreitä pikkujoulu teemalla - puurojuhlineen. Ja huisin mukavaa on ollut. Paljon lapsi on saanut synttäriksi rahaa , kun sitten jouluna on tullut lahjoja. Saa sitten isompana päättää mitä rahoillaan tekee ....

Kaks meidän lapsista on syntyny lokakuussa. Lasten on helppo kutsua kerho ja koulukavereita synttäreille, kun koulut on sillon ehtiny alkaa. Itellä synttärit kesällä ja sillon oli aina puolet kavereista reissussa.. Ja extraplussaa lokakuussa syntyneille on et voi pitää HALLOWEEN synttärit!! Ks juhla tekee kovasti tuloa suomeen ja just meidän muksujen synttäreitten aikaan on paaaaaljon halloween krääsää kaupoissa :) Ja lapset rakastaa tätä pikkasen pelottavan karmivaa teemaa :D

• Tykkää
Reactions: lissukka.
Meillä on lapset syntyneet maaliskuussa, heinäkuussa, elokuussa ja joulukuussa. Kesävauvojen kanssa on ollut kyllä tosi hikistä imettäminen, vaipat ovat hoistaneet ja nyt kun koulussa ovat, niin kaverit ovat aina reissussa, kun synttäreitä pitäis juhlia. Eikä saa koulussa jakaa karkkia synttäripäivänä. Eivät ole kauheesti tykänneet siis kesällä syntyä. Joulukuun lapsi ei ole mitenkään ainakaan vielä kärsinyt, koska luokalla sattuu olemaan kolme muutakin joulukuussa syntynyttä ja muutama loka-marraskuussa. Kaverisynttärit on vietetty aina samana päivänä, kun oikea päivä on. Kummi-isovanhempi synttärit aina marraskuun lopulla. Ei ole mitään ongelmaa ollut. Ulos me lähdettiin aika pian, koska laitoin vaunuihin paljon peittoja ja kopan eteen liinan, ettei kylmyys mennyt vaunuihin. Joka kerta oli ihan lämmin nyytti vaunuissa. Kevätvauvan kanssa oli omat hyvät puolensa, kun pääsi tosiaan heti ulos, mutta se kesä oli niin kuuma, että ei voinut kuvitellakaan mihinkään lähtevänsä autolla tai sit kun mentiin, niin piti vähän väliä pysähdellä. Jokaisessa vuodenajassa on omat hyvät puolensa! :)

Mulla kuusi lasta ja syntyneet ympäri vuoden,yksi myös lokakuussa....ei se ollu sen hankalampaa kuin aikaisein keväällä syntyneen kanssakaan.kovemmilla pakkasilla vauva oli jo hiukan isompi ja voitiin ulkoilla esikoisen kanssa hiukan aikaa vauva mukana.hankalammaksi koin viime kesän vastasyntyneen kanssa kun oli niin kuuma ja ei voinut vähissä vatteissa pitää ettei pala ym.

Anteeks nyt, mut en ymmärrä miks kaikki pitää joulukuuta niin huonona syntymäpäivä -kuukautena, musta se on kaikista paras enkä muuta kuukautta olisi edes valinnut!! niin kerta.

[QUOTE="Pikkuinen Jättiläinen";25893951]Pahemminkin voisi olla :D Esim. synttärit juuri joulun alla tai heti sen jälkeen --> lahjojen ostaminen on hankalaa kun on vasta lahjottu.
[/QUOTE]
Ei mitään ongelmaa :cool:. Toisella lapsella syndet 5 päivää ennen joulua, toisella 9 päivää joulun jälkeen.
Mutta joka vuoden vaihteessa on se "ongelma" että tupa on täynnä uutta lelua ja vaatetta. Syksyllä syntyvän äiti ehtii keksiä synttärilahjoille jonkun paikan ennen kun jouluna taas tulee uutta tavaraa :)

Onnittelut saat ihanan tasaisen ja tasapainoisen vaaka-lapsen.
Lapselle ehkä tunsin aika synttärien puolesta olisi kesäloma. Syksyllä on hyvä aika hoitaa vauvaa ja ei ole vielä kovat pakkaset rajoittamassa ulkoilua pahimmillaan viikkokausia, eikä sinun tarvitse olla huolissasi liiasta auringostakaan vauvan kanssa ihan ensimmäisinä kuukausina.

Minulla on kolme lasta,joista kaksi on syntynyt lokakuussa. Ei ole ollut ongelma millekään koskaan. :) En ole ikinä vaivannut päätäni tuollaisilla ajatuksilla kuin sinä. Mutta tyylillään jokainen :)

Yhteistyössä