Kyyn poikanen koiran suussa!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mutzi81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

mutzi81

Aktiivinen jäsen
03.07.2006
6 059
0
36
Hyi kamala!!! Oltiin eilen illalla lenkillä metsikössä hiekkatiellä ja koira meni kamalalla tohinalla pusikkoon jotain tutkimaan. Ennen kuin mies sai koiran kiskaistua pusikosta pois oli sillä suussa pieni käärme!!! :o Sylki sen sitten suusta pois. Mä ajattelin että no ni, nyt se pisti sitä suuhun! Mutta ihme kyllä mitään ei suuhun tullut. Onneks! Mua on purrut käärme ja meinasin kuolla siihen. Alapainetta ei enää saatu ollenkaan kun pääsin sairaalaan ja koko jalka musteni.. :/ Tuuria oli koiralla!

Meil mökillä on kans aikas reippasti noita, ja tuota tiibettiläistä(mastiffia) tokkas nenään. Koiruus ei ollut moksiskaan. Vähän väsynyt ja kuono turvoksissa. Pari muuta meitin koiraa on yllätetty leikkimästä kyyllä. Heitellyt ku narua =)

Alkuperäinen kirjoittaja imperial:
Meil mökillä on kans aikas reippasti noita, ja tuota tiibettiläistä(mastiffia) tokkas nenään. Koiruus ei ollut moksiskaan. Vähän väsynyt ja kuono turvoksissa. Pari muuta meitin koiraa on yllätetty leikkimästä kyyllä. Heitellyt ku narua =)

Hui! On se jännä että jotkut on kuoleman kielissä kun käärme puree ja toiset ei välitä mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja mutzi81:

Hui! On se jännä että jotkut on kuoleman kielissä kun käärme puree ja toiset ei välitä mitään.

Oli tuo nuutunut ja joi paljon, mut muuten ei mitn ihmeellistä

mä näin viime yönä unta että käärme puri meidän koiraa suuhun... kiljuin miehelle että auta sitä ny jotenkin niin se rupes ajamaan koiralta karvoja?! :D :D sit heräsin.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
anteeks vaan mut kyy tekee mun käsittääkseni poikaset vasta elokuussa et miten oot niitä voinu nähdä, vai olikohan kyseessä toinen käärme laji?

Kyllä se kyyltä minusta näytti. Mutta en mä sit tiedä. Jos olikin rantakäärme! Jospa sen takia ei käynytkään kuinkaan.:) Mä vaan oletin ilman muuta sen olevan kyy.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
anteeks vaan mut kyy tekee mun käsittääkseni poikaset vasta elokuussa et miten oot niitä voinu nähdä, vai olikohan kyseessä toinen käärme laji?

Kyllä se kyyltä minusta näytti. Mutta en mä sit tiedä. Jos olikin rantakäärme! Jospa sen takia ei käynytkään kuinkaan.:) Mä vaan oletin ilman muuta sen olevan kyy.

joo kävin just tarkistamassa niin elo-syyskuussa kyy tosiaan poikii ja vaan joka toinen vuosi eli en kyllä usko et ois kyykäärme ollu, mut eihän sitä koskaan voi varmaks mennä sanomaan. onneks ei kuitenkaan käyny mitään.

Meidan vanhimpaa koiraa puri kyy pari kesaa sitten mokilla. Tuolla saaristossa on aina ollut kyykaarmeita paljon. Huomasin kuinka koira kantaa kaarmetta suussa, en kerennyt edes huutamaan mitaan.

Kaarme puri koiraa kirsuun ja olo alkoi olla aika epamukava jo koiralla. Mentiin paivystavalle laakarille ja sai asiankuuluvan hoidon. Seuraavana paivana vointi meni huonommaksi ja lahdimme kotia pain ajelemaan. Koira joutuikin heti siita YES:n ja vietti muutaman paivan koirien teholla. Voidaan sanoa, etta koiramme selvisi koirien veripankin avulla.

olen jo viikon sisällä tappanut 2 n.15cm mittaista kyytä eikö ne ole poikasia ovat kovin pieniä ruskeita ja selkeä sahakuvio selässä, ja nythän on vasta toukokuu.

Mä näin kanssa pari päivää sitten pienen ruskean kyyn poikasen ja tuttava oli kanssa nähnyt kyyn poikasen. Mä luulin kanssa että vasta loppu kesällä syntyy poikasia, otin kuvan siitä todisteeksi.

Kyykäärme kuuluu Suomen luontoon, ei siitä käärmettä voi syyttää jos koira ottaa sen suuhunsa ja puree. Tietysti käärme puolustautuu.
Vai mitä sen pitäisi tehdä? Antautua tapettavaksi tosta vaan?

Meilläpäin on paljonkin kyykäärmeitä, eivät ne hyökkäile yhtään eivätkä ole aggressiivisia kun vaan osaa suhtautua niihin oikealla tavalla.

Mä pidän niistä. Jos on ihan hiljaa paikallaan, käärme kulkee jalan ylitse, eikä siinä ole mitään ongelmaa.

jos koiraa puree kyy niin heti eläinlääkäriin. nykyään ei suositella edes annettavaksi kyy tabeltti. voi olla että koirlle ei tule oireita pahemmin siis tämä on aika harvinaista mutta ilman vasta myrkkyä ja tipustus hoitoja munuaiset ovat sen jälkeen ns. sököt. koira voi elellä kauankin ennen kuin tulee ilmi että munuaiset ei toimi.

kummitätini kissa oli eräänä päivänä tuonut pihaan elävän kyykäärmeen,kissa oli vielä nuori,alle vuosikas.Olihan se käärme sitä kissaa purrut ja aika huonossa kunnossa se oli ollut yhden päivän.Mutta elää ja voi hyvin tänäkin päivänä :)

Alkuperäinen kirjoittaja minä;16131498:
joo kävin just tarkistamassa niin elo-syyskuussa kyy tosiaan poikii ja vaan joka toinen vuosi eli en kyllä usko et ois kyykäärme ollu, mut eihän sitä koskaan voi varmaks mennä sanomaan. onneks ei kuitenkaan käyny mitään.

Miten nopeasti ne kasvaa? Onko viime syksyn poikaset nyt vielä pienikokoisia vai jo täysikasvuisen kokoisia? Muistan nimittäin nähneeni pari kertaa kesämökillä heinäkuussa pikkuisia kyitä (noin20-30cm pituisia).

Mie etsiskelin tietoa tästä aiheesta omaan tarpeeseen ja tiivistettynä googlailun ja omien kokemusten pohjalta:
Paritteluaika riippuu siitä, miten lämmin on kevät & kesä.
Mie oon itekin nähnyt kaksi kyytä päällekkäin kerran huhtikuussa, kerran kesäkuussa, kerran heinäkuussa... tuskinpa siinä mistään "lämmittelystä" on ollut kyse.
Kyyn raskaus kestää pari kuukautta. Poikimisajankohtakin riippuu siis kesästä: kesä-, heinä-, elo-, syys...
Lämpiminä aikoina parittelee mieluusti ja aikaisin; kylmänä kesänä myöhemmin tai jättää mielellään koko poikimisen sikseen.
(Mutta jos olisi poikinut jo toukokuun keski-/loppuvaiheilla, niin olisi pitänyt paritella jo maaliskuussa? Hmm... jaa, no, miksei...)

"Anssi Junnila
2.7.2004

>Onko tietoa, milloin kyyn poikaset suunnilleen syntyvät
>eteläisimmässä Suomessa? Käytettävissä olevat kirjat
>antavat kovin ristiriitaista tietoa.

Luulenpa että se liittyy lämpösumman kertymiseen,
joten se varmasti vaihtelee vuodesta toiseen
- yhtälailla kuin muukin fenologia! Kaksi
vuotta sitten meidän mökillä oli Rhododendron
täydessä kukassa jo kesäkuun alussa, tänä vuonna
vasta nyt!

Oletan että kyynaaras pyrkii poikimaan tietysti
mahdollisimman varhain, jotta poikaset ehtisivät
kasvaa ennen syyskylmien tuloa. Tästäkin syystä kyyt hyvin
mielellään hakeutuvat lämpimille paikoille köllöttelemään.
Ja semmoisilla paikoilla on sitten myös sisiliskoja,
kyynpoikasten mieliruokaa.

Kyynaaras ei etelässäkään synnytä joka vuosi vaan
pitää välivuoden voimien palautumiseksi.
Pohjoisempana taukoa voi kestää kai ehkä parikin vuotta.

Nämä ihan vaan lonkkatuntumalta, nyt muistin että
onhan hyllyssä Nuortevan vanha "Eläimiä värikuvina".
Sieltä selviää että kyyt parittelevat talviteloilta noustuaan,
ja että raskaus kestää pari kuukautta, minkä ajan raskaana
oleva naaras liikkuu rajoitetulla alueella. Kevään ja alkukesän
kehityksestä tuo poikimisaika siis riippuu kuten arvelin, eli
vuosien välillä voi olla melkomoista vaihtelua.

Anssi Junnila"

"Erkki Aalto
2.7.2004
Juu, minullakin on tuo hyllyssä. Se oli toinen niistä mainitsemistani
ristiriitaisista lähteistä. Toinen oli tietosanakirja, joka väittää
poikasten syntyvän vasta elo-syyskuussa."

Lähde: https://groups.google.com/forum/?fromgroups#!topic/sfnet.harrastus.luonto/he5t6gQrYSk

Yhteistyössä