Kysytääs nyt sitten minkä ikäisen voi jättää yksin kotiin yöllä/yöksi?

NalleKarhuÄiti

Aktiivinen jäsen
10.04.2006
2 282
1
36
Huolestuttaa eräs lapsi. en kerro ikää, mutta kun kysyin neuvolatädiltä asiaa mainitsematta lapsen nimeä ja ikää niin hän vastasi, että alle yläaste ikäistä ei saisi jättää yksin yöllä/yöksi.
mutta mikä on sitten se arki todellisuus?
itse olen samaa mieltä neuvolantädin kanssa.

muokkasin otsikkoa.

Riippuu varmaan paljon lapsista. Mä olen omani jättänyt yöksi yksin, kun likka oli 16 v ja junnu 11 v. Keskenään siis olivat sen yön. Ja tietty täällä oli meidän koira. Siskoni asuu tuossa vastapäisessä talossa ja vanhempani viereisessä.

Meidän esikoinen oli kesällä pari yötä yksin kotona, ikää on 16v. Aikasemmin ei ole olut tarvetta, nyt ilmaisi itse halunsa olla yksin kotona, mutta meidän palattua reissusta totesi että eipä huvita ihan heti jäädä uudestaan, oli kuulemma ollu tylsää :laugh:

Samoilla linjoilla neuvolan tädin kanssa.

Mun mielestä tuo 6 vuotias päivällä ja alkuillastakin kuulostaa aika pieneltä...
Riippuen toki kuinka pitkästä ajasta on kysymys.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Riippuu varmaan paljon lapsista. Mä olen omani jättänyt yöksi yksin, kun likka oli 16 v ja junnu 11 v. Keskenään siis olivat sen yön. Ja tietty täällä oli meidän koira. Siskoni asuu tuossa vastapäisessä talossa ja vanhempani viereisessä.

Heillä oli kuitenkin apu lähellä tarvittaessa ja isompikin oli jo 16v.

tällä lapsella ei ole ketään sukulaista lähellä ja äiti voi olla pelti kiinni missä vain.

Alkuperäinen kirjoittaja NalleKarhuÄiti:
Heillä oli kuitenkin apu lähellä tarvittaessa ja isompikin oli jo 16v.

tällä lapsella ei ole ketään sukulaista lähellä ja äiti voi olla pelti kiinni missä vain.
Aivan, apu on ollut lähellä. Mulla ei ole juurikaan ollut pakottavaa tarvetta olla yötä poissa. Kaikki työnantajani ovat ymmärtäneet, että yh ei voi noin vain lähteä työreissulle, jossa joutuu olemaan yön pois kotoa. Vain sen yhden kerran oli sellainen tilanne, että iltatilaisuus alkoi klo 22 ja aamulla taas palaveri klo 9. Julkisilla kulkeminen yöksi pk-seudulle ei olisi onnistunut millään. Muutoin olen pitänyt kiinni siitä, että yöksi tulen kotiin, vaikka seuraavana aamuna joutuisinkin taas lähtemään takaisin.

Mä olen ollut ensimmäistä kertaa yksin yön vasta 18-vuotiaana :whistle: :D Mut mä olenkin arkajalka, pelkään olla yöllä yksin kotona. Vain kerran olen ollut koko yön ihan yksin, veljen kanssa olen yleensä tai sitten kaverit on yökylässä tms.

Alkuperäinen kirjoittaja vai:
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
En mä jättäisi alle 12-vuotiasta yksin yöksi kotiin.
Päiväsaikaan taas voi mun mielestä jo 6-vuotias olla yksin pieniä hetkiä.

Taitaa olla hyväkin ennen koulun alkua totuttaa yksinoloon...

No tosiaankin; mun 7-vuotiaani jää ihan helposti yksinään aamuisin odottamaan kotiin kouluun lähtemistä kun isot sisarukset lähtevät kouluun ennen, kun sit taas ystäväni lapsi ei suostuisi mistään hinnasta olemaan yksin, hänet pitää myöskin viedä ja hakea koulusta joka päivä. Ja siis meillä on opetettu sitä yksin olemista ja isompien sisarusten kanssa olemista aika paljon. Ei mulla olis edes mahdollista viedä ja hakea lasta koulusta kun olen itse töissä aina siihen aikaan. On meidän 7-vuotias kyllä iltapäiväkerhossa sitten koulun jälkeen pari tuntia.

Äidille sakot heitteillepanosta Joensuussa
19.09.2008 12:54

Joensuun käräjäoikeus tuomitsi perjantaina 26-vuotiaan naisen sakkoihin 6-vuotiaan lapsensa heitteillepanosta.

Joensuussa asuva nainen poistui asunnostaan viime joulukuussa ja jätti 6-vuotiaan poikansa yksin kotiin nukkumaan. Lapsi heräsi yöllä ja lähti ulos asunnosta vähissä vaatteissa.

Lapsi oli ulkona ainakin tunnin. Paikalle yöllä osunut seurue kuuli lapsen itkun ja soitti paikalle poliisin. Käräjäoikeus katsoi, että äiti vaaransi lapsen hengen ja terveyden.

Nainen oli nauttinut illan aikana asunnossa alkoholia muutaman tuttavansa kanssa. Hän kertoi poistuneensa asunnosta muutaman sadan metrin päähän bussipysäkille tapaamaan tuttavaansa.

Äiti tuomittiin 30 päiväsakkoon, mistä kertyy maksettavaa 180 euroa. Hän joutuu myös maksamaan lapselleen 500 euroa henkisestä kärsimyksestä.

STT

meen pitää kansa vimeistään joulun jälkeen opettaa tota 6v olemaan yksin kotona.- että pärjää kun menee kouluun.

mutta yötä yksin.
mä muitsan kun oltiin kaverin kanssa niillä alasteella. ne tuli yöllä kotiin.

riippuu varmaan lapsesta mutta kai siinä 12v vois alkaa olla siinä isää että hetken yöstä yksin. 15v jo varmasti voi ola yön yksin kun siinähän iässä jo mentiin missä sattui.

Tiedän yhden perheen, jossa reilut 10 v on ollut usein yöllä yksin... tai siis ei aivan yksin vaan "hoitajana" 2 v pikkusisarukselleen. Ja äiti ei ole ollut töissä vaan baarissa :x .
Tosin heillä on nyt huostaanottojuttuja vireillä...

En ainakaan alle 12 vuotiasta mutta vielä epävarmempi olisin teini-ikäistä jättämään, koskaan ei tiedä mitä ne keksii kun silmä välttää. Riippuu paljolti lapsesta.

En jättäisi alle 14 vuotiasta yksin yöksi, voi olla turvaton olo ilman vanhempia, vaikka muuten olisikin jo "iso". Siitä ylöspäin pitäisi harkita tapauskohtaisesti, sen ikäinen osaa sitten jo käyttää tilansuutta hyväkseen ja pitää kunnon kekkerit, jos sellaiseen on taipumusta.

Yhteistyössä