Kysynpä minäkin: Miksi muuttaa pois kotoa jos ei ole edes tulevaisuudessa tavoitteena pärjätä itsenäisesti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minä

Vieras
Kun moni tänään pitää ihan itsestäänselvyytenä, että vanhemmat antaa rahaa akuisille lapsilleen niin paljon kuin vain on varaa. Miksi sitten sellaiset muuttavat pois kotoa, jotka eivät halua edes yrittää ansaita oman elantonsa ja ainakin pääosin elättää itsensä. Ymmärrän, että opiskelijana tarvitsee rahallista apua vanhemmitaan, mutta miksi tunkea jatkuvasti rahaa jo työnsä aloittaneelle aikuiselle lapselleen, kun tämä ei oikeasti sitä säännöllisesti tarvitsisi? Mielestäni sitä, että vanhemmat maksavat aikuisen lapsensa vuokrat, laskut yms, voi verrata siihen, että kotoa muuttanut nuori lähettäisi joka viikko pyykkinsä äidilleen.

Olisihan se hullua perustaa perhe toiseen perheeseen... nykypäivänä. Mul ei kyl tule montaakaa tuttua mieleeni, joka opiskelujen jälkeenkin elelisi vanhempiensa rahoilla :/ Jotkut voivat jotain saada, mutta mun tietääkeni ihan omilla tuloillaa suurinosa mun tutuista elelee.

Itse olisin halunnut muuttaa pois kotoa 15 v. eikä äiti suostunut avustamaan asiassa minkään vertaa. Päädyin sitten mummon luo asumaan viikot ja äiti antoi ruokarahaa 50 mk/viikko ja mummolle maksoin vedestä ja puheluista. Omilla kesätienesteillä kustansin asumiseni (joka oli ilmaista, autoin mummoa mm. siivosamisessa jne.). Kun sitten 18 v. muutin oikeasti omilleni ja menin opsikelemaan, äiti antoi ekan vuoden ajan rahaa vuokran verran (soluasunto, vuokra alle 500 mk/kk) ja loput rahat elämiseen hankin sitten itse. Siitä etiäpäin olen ollut täysin omillani. Nyt hiljakkoin (noin 15 v. kotoa muuton jälkeen) olen alaknut saada ennakkoperintöä/lahjaa sen verran mitä verottomana voi saada...joten olenko taas vanhempieni elätti??? Että se, joka tästä asiata jauhaa, vois vähän miettiä. MIkä oikeesti on sitä vanhempien rahoilla elämistä ja mikä sitä että vanhemmat antaa kun kerran on. Ja mitä vikaa siinä on??????

Ja sen verta vielä että ekana vuonna en nostanut opintotukea, koska sitä olis saanu vaan puolet maksimista ja kuiteski olis tukikuukaudet kulunu samalla tavalla (silloin oli tämmönen sääntö alle 19v.).

Tää jatkuu ja jatkuu tää sama kysely, MIKSI? Eikö ole jo ap:lle tullut selväksi:( Vai mitä hittoa tässä on kyseessä??? Kertoisiko joku miksi tämä sama kysely jatkuu.....
Mitä hittoa se kenellekään kuuluu avustaako vanhenmmat vai ei... ei ymmärrä:(

kenelle se kuuluu jos vanhemmilla on varaa ja haluavat antaa sitä lapsilleen, jotka on muuttanut pois. jokainen tyylillään. siitä onko se sen muuttavan lapsen kannalta järkevää, en olis niinkään varma, kun ei ne vanhemmat kuitenkaan ikuisesti ole lasta elättämässä. niin olis ehkä hyvä kuitenkin opetella tulemaan toimeen omillaan. hyvä systeemi olis se, meillä se on näin, että jos lapselle, joka on muuttanut tulee tiukkapaikka, niin sitten voi tulla pyytämään rahaa. meidän mukjsuille tuohon avun pyyntöön näkyy olevan korkeakynnys. ehkä se olis samoiten muidenkin lapsilla. jos sitä apua pyytämään joutuu, ettei vanhemmat tyrkytä sitä lapselle

Yhteistyössä